Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier 12.500€ bij te betalen.
Combinatie van deeltijds werken (weinig voorheffing) + deeltijdse arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (0 voorheffing) + ontslagpremie, en geen enkele aftrekpost (no kids, no house, ...).
Dat is toch wel veel.
Dan zal ik ook maar al oppassen voor volgend jaar.
Vorig jaar oktober terug 2/5de beginnen werken na 3,5 jaar ziekenverlof, maar dit jaar toch nog wat terug gekregen van de belastingen. (Ale, moet het nog terug krijgen)
Sinds oktober nu naar 3/5de gegaan, ben benieuwd hoe het volgend jaar met de belastingen gaat zijn.
 
Hier 12.500€ bij te betalen.
Combinatie van deeltijds werken (weinig voorheffing) + deeltijdse arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (0 voorheffing) + ontslagpremie, en geen enkele aftrekpost (no kids, no house, ...).
laat toch maar eens nakijken dat je je belastingsbrief correct ingevuld hebt, want dit is wel héél veel. Het kan hoor, mits je echt het maximum van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen kreeg in combinatie met een hoog deeltijds loon. De ontslagpremie werkt meestal positief (ook al kan het neutraal uitdraaien), vandaar mijn verbazing.
 
laat toch maar eens nakijken dat je je belastingsbrief correct ingevuld hebt, want dit is wel héél veel. Het kan hoor, mits je echt het maximum van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen kreeg in combinatie met een hoog deeltijds loon. De ontslagpremie werkt meestal positief (ook al kan het neutraal uitdraaien), vandaar mijn verbazing.

Zou het ook niet kunnen dat er misschien er teveel arbeidsongeschiktheidsuitkeringen betaald zijn?
Komt wel relatief vaak voor dat mensen teveel sociale uitkeringen hebben gekregen en een jaar later dan een deel moeten terugbetalen.

Ook: ik heb ook al fouten gezien bij arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die in één keer werden uitbetaald voor lange periodes waar de uitbetaler vergeet te vermelden dat het over achterstallen betreft wat belastingsgewijs een groot verschil maakt (Normale uitkeringen zijn progressief belast, achterstallen zijn aan afzonderlijk tarief belast of progressief tarief indien voordeliger dan het afzonderlijk tarief.)
 
Ik werk(te) sedert april 2018 progressief deeltijds tijdens arbeidsongeschiktheid. Sinsdien is het ferm bij te betalen, vooral na het eerste jaar. (1e jaar wordt er nog wat BVH van de uitkeringen afgehouden, na 1 jaar niet meer).
Mijn uitkeringen zijn idd het maximum (loon boven grensbedrag).

Dat gaf dan dit:
IJ2017: 34 teruggekregen
IJ2018: 5.500 te betalen
IJ2019: 8.800 te betalen
IJ2020: 10.600 te betalen
IJ2021: 9.900 te betalen

Augustus 2022 ben ik dan ook ontslaan en is er een ontslagpremie van 13 maanden @100% uitbetaald...

Fwiw: dit jaar heb ik niet gewerkt en m'n uitkeringen werden pas hervat vorige maand. Tax-simulatie daarvan gaf 1.5k return voor volgend jaar, iirc.

@DogFacedGod Ik denk dat het wel zal kloppen. Volgens de fiche (dd 13/2/23) werd er 1937€ meer uitgekeerd aan uitkeringen dan wat ik effectief weerhouden heb. Die 1937€ komt echter overeen met een terugvordering dd 20/12/22 dewelke ik pas op 18/1/23 heb teruggestort. Ik ga ervan uit dat dat in IJ23/AJ24 wel verrekend wordt in mijn voordeel...
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar was het ook 10k.

Ik werk(te) sedert 2018 progressief deeltijds tijdens arbeidsongeschiktheid. Sinsdien is het ferm bij te betalen, vooral na het eerste jaar. (1e jaar wordt er nog wat BVH van de uitkeringen afgehouden, na 1 jaar niet meer).
Mijn uitkeringen zijn idd het maximum (loon boven grensbedrag).
Augustus 2022 ben ik dan ook ontslaan en is er een ontslagpremie van 13 maanden @100% uitbetaald...

Fwiw: dit jaar heb ik niet gewerkt en m'n uitkeringen werden pas hervat vorige maand. Tax-simulatie daarvan gaf 1.5k return voor volgend jaar, iirc.

@DogFacedGod Het klopt idd dat ik 2750€ heb moeten terugbetalen, echter begin dit jaar pas (vnl. verrekening niet-opgenomen vakantiedagen owv ontslag). Dus dat zal pas in aanslagjaar 2024 verrekend worden I guess.
EDIT: correctie, dat was eind 2022 al terugbetaald... Ff verder uitpluizen.

EDIT 2: ik denk dat het wel zal kloppen. Volgens de fiche (dd 13/2/23) werd er 1937€ meer uitgekeerd aan uitkeringen dan wat ik effectief weerhouden heb. Die 1937€ komt echter overeen met een terugvordering dd 20/12/22 dewelke ik pas op 18/1/23 heb teruggestort.
Ik ga ervan uit dat dat in IJ23/AJ24 wel verrekend wordt in mijn voordeel...

Die terugbetalingen worden niet automatisch verrekend aangezien dit niet altijd kan verrekend worden in het jaar dat de terug betaling heeft plaatsgevonden. Soms moet dit in een eerder jaar. Dit zijn negatieve fiches en die moet je zelf in vermindering brengen als je je aangifte doet OF contact opnemen met de belangdienst en vragen of zij dat voor jou willen doen.

Je kan best even contact opnemen met de belastingdienst per mail of telefoon om dit na te kijken en eventueel te laten rechtzetten.
 
Hm, ook proper.... Bedankt voor de heads-up.

Lijkt me nu toch sowieso te laat, nee? Kan ik dan niet gewoon wachten tot februari volgend jaar om te zien of er ook zo'n negatieve fiche werd opgemaakt; en er dan achteraan gaan zitten als dat niet is gebeurd?
 
Hm, ook proper.... Bedankt voor de heads-up.

Lijkt me nu toch sowieso te laat, nee? Kan ik dan niet gewoon wachten tot februari volgend jaar om te zien of er ook zo'n negatieve fiche werd opgemaakt; en er dan achteraan gaan zitten als dat niet is gebeurd?
Nadat u uw aangifte verstuurd heeft, stelt u vast dat u zich vergist heeft.

Ik zou zeggen dat de termijn aldus 5 jaar is. Je zei sinds 2018? Misschien kan je dan nog alles laten rechtzetten met een beetje geluk?

Maar ik ken de hele procedure niet maar ik zou dus ASAP even contact opnemen met de belastingsdienst en dit navragen ivm die negatieve fiches. Je weet maar nooit dat je al 5 jaar veel te veel betaald he.
 
Vraagje.
Ik heb sinds oktober geld in aandelen gezet via Re=Bel (via Belfius) moet ik dit aangeven op mijn belastingen of word dit aangegeven via Belfius.
Dividenten heb ik niet gekregen dat gebeurt pas in januari geloof ik, dus das voor 2025 denk ik dan?
 
Die terugbetalingen worden niet automatisch verrekend aangezien dit niet altijd kan verrekend worden in het jaar dat de terug betaling heeft plaatsgevonden. Soms moet dit in een eerder jaar. Dit zijn negatieve fiches en die moet je zelf in vermindering brengen als je je aangifte doet OF contact opnemen met de belangdienst en vragen of zij dat voor jou willen doen.

Je kan best even contact opnemen met de belastingdienst per mail of telefoon om dit na te kijken en eventueel te laten rechtzetten.
Er moet natuurlijk wel een negatieve fiche zijn opgemaakt en dan kan de ambtenaar dat ook meteen zien en rechtzetten als hij contact opneemt.

Snelle en simpele rechtzetting
 
Vraagje.
Ik heb sinds oktober geld in aandelen gezet via Re=Bel (via Belfius) moet ik dit aangeven op mijn belastingen of word dit aangegeven via Belfius.
Dividenten heb ik niet gekregen dat gebeurt pas in januari geloof ik, dus das voor 2025 denk ik dan?

Roerende inkomsten zijn mijn sterkste kant niet, maar dit moet je volgens mij niet aangeven. Als je dividenden krijgt hoogswaarschijnlijk ook niet omdat Belfius normaal de belasting hierop inhoudt. Je hebt wel recht op een vrijstelling van 800 euro op dividenden waar Belfius geen rekening mee gaat houden (zij weten niet of je nog ergens anders roerende inkomsten verkrijgt). Dus als je die voor die dividenden wil gebruiken, kan je via de aangifte wel 240 (30% van 800) terugvorderen. Heb je minder dan 800 euro aan dividenden, is het uiteraard minder dan 240 die je kan terug krijgen.
 
In sommige gevallen kan je je huur als beroepskost in de personenbelasting inbrengen. Laten we stellen dat aan de voorwaarden is voldaan. Is ditzelfde mogelijk als je besluit om iets aan te kopen ipv te huren, kan je dan de afschrijving en/of leningkost inbrengen in de personenbelastingen?
 
Ik ben in november wettelijk gaan samenwonen met mijn partner.
HR liet me weten dat het mogelijk is om haar kinderen fiscaal ten laste te zetten bij mij (plusouder). Dit zou een grotere belastingsvrije som geven op de eerstvolgende gezamenlijk aangifte aangezien haar jaarinkomen een 16000€ bedraagt en dat van mij een 57000€.

Moeten we ons van bepaalde dingen vergewissen, addertjes onder het gras, premies of voordelen die wegvallen door dit te wijzigen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan