Ettelijke jaren geleden ben ik een tijdje belastbaar geweest in Nederland. Aanleveren data aan de overheid gebeurde daar ergens grootteorde Maart, definitieve aanslag in Mei, geld terug inclusief interest in Juni. De exacte maanden kunnen verschillen, maar in essentie was alles daar afgerond binnen het halve jaar na aflopen boekjaar.
Als we het over redelijke termijnen hebben: dàt zijn redelijke termijnen. Wat de FOD financiën in BE "presteert", is dat duidelijk niet.
- Deel van de data kan zelfs pas in juni aangeleverd worden. (Bepaalde fiches hebben een limiet tot 30.06 om in te dienen.) Dat kan gereduceerd worden maar dat vereist onderhandelingen met de betrokkenen (beroepsverenigingen, lobbygroepen,...)
- Keuzes die gemaakt worden waar men liever in de ene richting uitgaat dan de andere richting uitgaat. Voor jou de prioriteit is het snellere doorlooptijd maar dat is niet de prioriteit die de personen aangesteld door de bevolking (politiek dus). Huidige prioriteiten is eerder meer automatisatie en self-service ("Besparen" is eigenlijk de prioriteit
)
Bijvoorbeeld: Als je je aangifte indient via TOW, kan je nog één keer een corrigerende versie indienen totdat de limietdatum is verstreken. Dat impliceert dat je dus nog geen aanslagbiljet kan versturen totdat die limietdatum is verstreken. Dus moet je de limietdatum vervroegen maar dan moet je ook alle binnenkomende data van de externe partijen vervroegen
. Maar dat vereist dus onderhandelingen met die externe partijen.
- Is dit zelfs een echte issue? Ik zie nooit iemand in de media klagen "Mijn terugbetaling is later dan anders". Paar posts van de regulieren hier ieder jaar maar voor de rest? Jouw verlangen is niet zozeer het maatschappelijk verlangen.
- Ook: aanslagbiljetten sneller en in hogere hoeveelheden sturen is een hogere kost niet enkel voor de overheid maar ook voor de beroepsverenigingen. Als de klanten van de boekhouders bijvoorbeeld al hun aanslagbiljetten op hetzelfde moment krijgen bijvoorbeeld, creëert dat ook een piek. Een bepaald percentage gaat altijd vragen stellen, bellen, mailen,... Alles in één keer versturen creëert pieken en je verhoogt de kostprijs van je organisatie maar ook andere organisaties.
- Als het echt te doen was voor een "gratis lening" te krijgen, dan zou de overheid alle te betalen aanslagbiljetten eerst versturen. Maar dat gebeurt niet. Wederom, je creëert pieken => hogere kosten.
=> Betekent dit dat het niet veranderd kan worden? Natuurlijk niet. Maar niet op één dag en er moet belang aan gegeven worden. Belt eens een paar kamervertegenwoordigers of journalisten op zodat men kan pushen om prioriteit hier aan te geven en ooit wordt dat veranderd. Het vereist onderhandelingen met veel externe partners die ook moeten meegaan in het verhaal want zij moeten hun organisatie ook aanpassen.
Nederland staat veel verder qua overheidsmanagement. Dat is een feit maar je kan dat niet inhalen in één-twee-drie en de politieke wil is er ook niet echt helaas hier om die achterstand in te halen. Dat is nu éénmaal geen verkiezingsthema hier.
Bricoleren zit helaas diep ingebakken in de Belgische cultuur.