Tax On Web 2021

Ben ik de enige die het een raar gegeven vindt om samen te wonen met iemand, een gezamenlijke aangifte indienen.
Maar wel dan de teruggave per kop willen weten om zo te kunnen splitsen en ieder zijn deel waar hij “recht op heeft” te geven?
Zet dat bedrag op de gemeenschappelijke rekening, doe er iets leuk samen mee of in uw huis. Koop er desnoods wat planten van.

Los daarvan kan je dit in principe berekenen door gewoon via taxcalc een afzonderlijke aangifte in te vullen. Maar dit klopt wel enkel als je geen gebruik maakt van de huwelijkcoëfficiënt
 
Zij kreeg een pak meer terug dan mij +500 euro,
Dat zijn toch zeker 5 paar schoenen dat ze dan minder kon kopen ;)

Anders staat de rest van het bedrag inderdaad op de gemeenschappelijke ;)
De reden dat we het samen zetten was voor de fiscale voordelen.
 
Ben ik de enige die het een raar gegeven vindt om samen te wonen met iemand, een gezamenlijke aangifte indienen.
Maar wel dan de teruggave per kop willen weten om zo te kunnen splitsen en ieder zijn deel waar hij “recht op heeft” te geven?
Zet dat bedrag op de gemeenschappelijke rekening, doe er iets leuk samen mee of in uw huis. Koop er desnoods wat planten van.

Los daarvan kan je dit in principe berekenen door gewoon via taxcalc een afzonderlijke aangifte in te vullen. Maar dit klopt wel enkel als je geen gebruik maakt van de huwelijkcoëfficiënt

Gaat ook niet kloppen met kinderen ten laste.
 
Ben ik de enige die het een raar gegeven vindt om samen te wonen met iemand, een gezamenlijke aangifte indienen.
Maar wel dan de teruggave per kop willen weten om zo te kunnen splitsen en ieder zijn deel waar hij “recht op heeft” te geven?
Zet dat bedrag op de gemeenschappelijke rekening, doe er iets leuk samen mee of in uw huis. Koop er desnoods wat planten van.

Wij doen dit eigenlijk ook zo omdat dit wel een relatief groot verschil is. Mijn vriendin heeft de Nederlands nationaliteit en werkt ook in Nederland, ons dochter 'staat bij mij' fiscaal gezien omdat het voordeel echt enkele honderden euro's scheelde. Wij hebben het ook opgesplitst zodat het wel voor ons beiden voordelig is om het zo te doen.
 
Wij doen dit eigenlijk ook zo omdat dit wel een relatief groot verschil is. Mijn vriendin heeft de Nederlands nationaliteit en werkt ook in Nederland, ons dochter 'staat bij mij' fiscaal gezien omdat het voordeel echt enkele honderden euro's scheelde. Wij hebben het ook opgesplitst zodat het wel voor ons beiden voordelig is om het zo te doen.
Je dient geen gemeenschappelijke aangifte in?
Want dat is iets anders natuurlijk. Het andere ging over fiscaal het optimale doen, om daarna ieder zijn koek te geven waar hij "recht" op heeft.
Dat vind ik persoonlijk maar wat ridicuul, maar bon :p
 
Wij hebben een gezamenlijke aanslag maar ik doe aan pensioensparen van mijn zakgeld en wat we daarvan terugkrijgen recupereer ik apart.
Ik heb voorgesteld om beiden pensioensparen te doen van de gezamenlijke pot, maar dat was een njet.
 
Je dient geen gemeenschappelijke aangifte in?
Want dat is iets anders natuurlijk. Het andere ging over fiscaal het optimale doen, om daarna ieder zijn koek te geven waar hij "recht" op heeft.
Dat vind ik persoonlijk maar wat ridicuul, maar bon :p
Ah sorry voor de verwarring, wij dienen inderdaad geen gemeenschappelijke aangifte in :p. Goh, wij zien bij vrienden en familie vaker dat voordelen niet per se gelijk worden verdeeld, maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze.
 
Hier ook op zoek om het resultaat van onze aangifte min of meer wat te splitsen. Komt ook niet op een paar honderd euro.

Vriendin met eenmanszaak. Vorig jaar bijvoorbeeld bewust 6000 te weinig voorafbetalingen gedaan. Ik ga deze echt niet helpen betalen dan ;-)
 
Je dient geen gemeenschappelijke aangifte in?
Want dat is iets anders natuurlijk. Het andere ging over fiscaal het optimale doen, om daarna ieder zijn koek te geven waar hij "recht" op heeft.
Dat vind ik persoonlijk maar wat ridicuul, maar bon :p

Het hangt er een beetje vanaf. Juist zoals het voorbeeld van Ghisallo bijvoorbeeld.

jij werkt als loontrekkende
Je partner werkt als zelfstandige
Samen belast
Maar: je partner heeft geen voorafbetalingen gedaan dus je krijgt een aanslagbiljet van 3.000 euro te betalen. (Of een aanslagbiljet van 10 euro te betalen maar als zij haar voorafbetaling had gedaan was het 3000 euro terug te krijgen omwille van de lening die jullie al hebben of nog veel andere situaties...)

Niet iedereen gaat zeggen: Geen probleem
 
Hier ook op zoek om het resultaat van onze aangifte min of meer wat te splitsen. Komt ook niet op een paar honderd euro.

Vriendin met eenmanszaak. Vorig jaar bijvoorbeeld bewust 6000 te weinig voorafbetalingen gedaan. Ik ga deze echt niet helpen betalen dan ;-)
Er is hier een site gepost maar ik heb wel twijfels over de correctheid ervan in bepaalde gevallen.
https://pit.taxmachine.be.

Ook onthouden:

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op je aangifte dienstencheques hebt vermeld. Maar dat is altijd op naam van degene die ze besteld heeft, niet zozeer op naam van degene die ze betaald heeft. Dus met zulke zaken moet je dan nog zelf rekening houden als je echt een gedetailleerde splitsing wilt.
Idem giften (want 1 gezamenlijke code voor het koppel dus de berekening gaat niet weten wie wat betaald heeft) , kinderopvangkosten (idem),,...
Hetgeen berekend wordt, is dus niet zozeer representatief voor je persoonlijke situatie.
 
Er is hier een site gepost maar ik heb wel twijfels over de correctheid ervan in bepaalde gevallen.
https://pit.taxmachine.be.

Ook onthouden:

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op je aangifte dienstencheques hebt vermeld. Maar dat is altijd op naam van degene die ze besteld heeft, niet zozeer op naam van degene die ze betaald heeft. Dus met zulke zaken moet je dan nog zelf rekening houden als je echt een gedetailleerde splitsing wilt.
Idem giften (want 1 gezamenlijke code voor het koppel dus de berekening gaat niet weten wie wat betaald heeft) , kinderopvangkosten (idem),,...
Hetgeen berekend wordt, is dus niet zozeer representatief voor je persoonlijke situatie.

Ik heb mijn aangifte eens manueel ingevuld. (heb ook geen zin om mijn gegevens te uploaden).
Het eindresultaat klopt min of meer.
+- 3000 te betalen.
Maar uiteindelijk blijkt dat ik 800 moet terug krijgen, en de vriendin 3800 betalen :scream:
Misschien vraag ik dit gewoon even aan onze boekhouder om min of meer een schatting te maken. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om dit op een paar 100 euro na te zeggen met een korte berekening.
 
Wanneer komen fiscale attesten kinderopvang?

Komen die automatically of moet je die aanvragen?
 
Ik bel altijd naar de belastingen voor die uitsplitsing en krijg dan twee cijfers. Maar is totaal niet duidelijk of bvb pensioensparen daar dan meegenomen is.
 
Ik bel altijd naar de belastingen voor die uitsplitsing en krijg dan twee cijfers. Maar is totaal niet duidelijk of bvb pensioensparen daar dan meegenomen is.
Ja,

Maar vergeet niet dat de uitsplitsting dat Financiën geeft, nooit "compenseert"

Als je bijvoorbeeld een aanslagbiljet krijgt met 3.000 euro in jullie voordeel, maar die zou eigenlijk bestaan uit: één betaalt 800 euro en de ander krijgt 3.800 euro, dan krijg je 0 en 3.000 als antwoord als je maar twee cijfers krijgt.

Die uitsplitsting wordt vaak gedaan als een koppel ondertussen uit elkaar is maar die van de belastingen gaan niet 800 euro geven aan de ene om dan 3.800 euro bij de ander te vragen. :p Vandaar het bedrag 0 en 3.000.
 
Ja,

Maar vergeet niet dat de uitsplitsting dat Financiën geeft, nooit "compenseert"

Als je bijvoorbeeld een aanslagbiljet krijgt met 3.000 euro in jullie voordeel, maar die zou eigenlijk bestaan uit: één betaalt 800 euro en de ander krijgt 3.800 euro, dan krijg je 0 en 3.000 als antwoord als je maar twee cijfers krijgt.

Die uitsplitsting wordt vaak gedaan als een koppel ondertussen uit elkaar is maar die van de belastingen gaan niet 800 euro geven aan de ene om dan 3.800 euro bij de ander te vragen. :p Vandaar het bedrag 0 en 3.000.
Is het niet zo dat als ze het opsplitsen en bij 1 van de twee partners zou het resultaat met kind 0€ zijn, al de rest automatisch op naam van de andere komt ?

Er zijn nog wat details natuurlijk bij uitelkaar gaan.
Bij terug gave, moeten beide partners akkoord gaan met het persoonlijk aandeel of is het anders 50-50?
Bij te betalen is het afhankelijk van je huwelijksstelsel
 
Ben ik de enige die het een raar gegeven vindt om samen te wonen met iemand, een gezamenlijke aangifte indienen.
Maar wel dan de teruggave per kop willen weten om zo te kunnen splitsen en ieder zijn deel waar hij “recht op heeft” te geven?
Zet dat bedrag op de gemeenschappelijke rekening, doe er iets leuk samen mee of in uw huis. Koop er desnoods wat planten van.

Los daarvan kan je dit in principe berekenen door gewoon via taxcalc een afzonderlijke aangifte in te vullen. Maar dit klopt wel enkel als je geen gebruik maakt van de huwelijkcoëfficiënt
Je hebt toch niet de keuze om aparte aangiftes in te vullen als wettelijk samenwonenden/gehuwden? Je bent toch verplicht van een gezamelijk aangifte te doen?
Momenteel is het bij ons nog geen issue want feitelijk samenwonend maar wanneer wij trouwen wil ik wel dat die bedragen gesplitst blijven. Ik betaal namelijk nog een hypotheek af voor ons huis, mijn vriendin niet. Aangezien ik diegene ben die die lening betaald wil ik dan ook wel die woonbonus naar mijn rekening zien gaan.

Ik weet wel dat alle inkomsten tijdens een huwelijk per definitie naar de gemeenschap vloeien maar toch... tis voor de vorm. Ik weet trouwens dat velen het hier raar vinden van mijn aparte rekeningen te blijven werken als je x aantal jaar samen bent met iemand maar wij voelen ons goed bij het systeem dat we nu hebben en zien geen beiden echt een reden om alles te gaan samen kletsen dus ik vermoed dat deze regeling gewoon behouden blijft en dat het % dat naar de gemeenschappelijke vloeit in functie van de nood gewijzigd wordt.
 
Je hebt toch niet de keuze om aparte aangiftes in te vullen als wettelijk samenwonenden/gehuwden? Je bent toch verplicht van een gezamelijk aangifte te doen?
Momenteel is het bij ons nog geen issue want feitelijk samenwonend maar wanneer wij trouwen wil ik wel dat die bedragen gesplitst blijven. Ik betaal namelijk nog een hypotheek af voor ons huis, mijn vriendin niet. Aangezien ik diegene ben die die lening betaald wil ik dan ook wel die woonbonus naar mijn rekening zien gaan.
Welke woonbonus heb je ?
Bij de geïntegreerde woonbonus is het gewoon 40% van je ingevuld bedrag dus vaak is dat 40% van 2280€ = 912€
 
Welke woonbonus heb je ?
Bij de geïntegreerde woonbonus is het gewoon 40% van je ingevuld bedrag dus vaak is dat 40% van 2280€ = 912€
Tis meer, voorlopig nog ~€1500. Zal over een jaar of 2 wel verlagen als de initiële 10 jaar gepasseerd is. Ik weet over welk bedrag het gaat, dat is het probleem niet, maar ik wil het dus wel gesplitst hebben :unsure:
 
Terug
Bovenaan