Tax On Web 2021

U heeft recht op een terugbetaling. Wij betalen dit op BE************* op 31 januari 2022.

Ik heb nog niets ontvangen, is dit normaal ? (rekeningnummer is juist ;) )
 
Iemand een idee wat de administratie toelaat qua termijn voor de afschrijving van een nieuwe wagen of een 2e hands van een jaar.
Voor de code x258 (beroepskosten?)

Op de site zie ik 5 jaar voor nieuwe wagens en korter voor 2e hands maar dat lijkt me kort
Lichte vracht veronderstel ik. Afschrijvingen dienen in theorie te gebeuren volgens de werkelijke waardeverminderingen die zich in het belastbare tijdperk hebben voorgedaan. Concreet wil dit dus zeggen dat je een beetje moet inschatten wat redelijk is. Voor een nieuwe of jonge 2dehandswagen wordt de afschrijving op 5 jaar als redelijk beschouwd als je een deftig aantal kilometers rijdt op een jaar.

U heeft recht op een terugbetaling. Wij betalen dit op BE************* op 31 januari 2022.

Ik heb nog niets ontvangen, is dit normaal ? (rekeningnummer is juist ;) )
Eventueel is het saldo gebruikt voor een ander openstaand saldo? Ik zou even contact opnemen via de contactgegevens op de achterkant van je aanslagbiljet.
 
Lichte vracht veronderstel ik. Afschrijvingen dienen in theorie te gebeuren volgens de werkelijke waardeverminderingen die zich in het belastbare tijdperk hebben voorgedaan. Concreet wil dit dus zeggen dat je een beetje moet inschatten wat redelijk is. Voor een nieuwe of jonge 2dehandswagen wordt de afschrijving op 5 jaar als redelijk beschouwd als je een deftig aantal kilometers rijdt op een jaar.
Nee gewone personenwagen :)
Vind het wel wat moeilijk, voor mij is 5jaar ook redelijk. Maar wat moet ik dan weer beschouwen als een deftig aantal km.
Had gedacht/gehoopt dat er een regelgeving/wet rond zou zijn, nu hangt het precies af van de controleur

Kan je trouwens nog in bezwaar gaan als je die vorig aanslagjaar vergeten bent ? (binnen de 6maanden)
 
Nee gewone personenwagen :)
Vind het wel wat moeilijk, voor mij is 5jaar ook redelijk. Maar wat moet ik dan weer beschouwen als een deftig aantal km.
Had gedacht/gehoopt dat er een regelgeving/wet rond zou zijn, nu hangt het precies af van de controleur

Kan je trouwens nog in bezwaar gaan als je die vorig aanslagjaar vergeten bent ? (binnen de 6maanden)
Voor een gewone personenwagen kan je voor woon-werkverkeer enkel gebruik maken van het forfait van €0,15/km. Enkel voor beroepsverplaatsingen kan je de werkelijke beroepskost dan gaan berekenen, maar hier moet dan de vergoeding verkregen van de werkgever wel nog van af worden getrokken.

Bezwaar kan binnen de 6 maanden na het vestigen van de aanslag.
 
Voor een gewone personenwagen kan je voor woon-werkverkeer enkel gebruik maken van het forfait van €0,15/km. Enkel voor beroepsverplaatsingen kan je de werkelijke beroepskost dan gaan berekenen, maar hier moet dan de vergoeding verkregen van de werkgever wel nog van af worden getrokken.

Bezwaar kan binnen de 6 maanden na het vestigen van de aanslag.
Klopt. Het gaat om beroepsverplaatsingen dus is het beperken op co2 waarde en dan op beroepsgereden km :)
Hoe kan de fiscus bepalen hoeveel vergoeding zij krijgt van de werkgever ? Die staat op geen enkele fiche 281.10 wegens niet belastbaar
 
Klopt. Het gaat om beroepsverplaatsingen dus is het beperken op co2 waarde en dan op beroepsgereden km :)
Hoe kan de fiscus bepalen hoeveel vergoeding zij krijgt van de werkgever ? Die staat op geen enkele fiche 281.10 wegens niet belastbaar
De fiscus gaat niets bepalen, wij vragen de gegevens aan jou bij een controle, bv. de individuele rekening. De werkgever kan door ons ook aangeschreven worden om deze informatie te verschaffen.
 
De fiscus gaat niets bepalen, wij vragen de gegevens aan jou bij een controle, bv. de individuele rekening. De werkgever kan door ons ook aangeschreven worden om deze informatie te verschaffen.
Oké. Individuele rekening krijgen wij niet dus dan moet het al via de werkgever gaan verlopen blijkbaar
Merci voor de info! Zal eens moeten rekenen of het voldoende verschil maakt
 
Ze hebben dus het eerste gekende rekeningnummer genomen (die van mijn vriendin).
Die niet meer ingebruik is.

Op het aanslagbiljet stond dat ze het gingen storten op een ander wel nog in gebruik rekeningnummer.
(op de rekening die wij gevraagd hadden)

Volgens de persoon aan de telefoon zijn er bij de IT fouten gebeurt en is dit bij meerdere mensen/personen dus gebeurd.
 
Geld 💰 ontvangen


Nog een Belastingsvraagje.

Bij gemeenschappelijke belastingsbrief

Is er ergens een getal op de aanslagbrief waarop je ieder zijn aandeel +/- kan zien van de teruggave ?
Het Komt nu niet op 50 euro

Er is wel een kind "ten laste" en dat bedrag komt onder haar naam door hoogste loon ?
 
Geld 💰 ontvangen


Nog een Belastingsvraagje.

Bij gemeenschappelijke belastingsbrief

Is er ergens een getal op de aanslagbrief waarop je ieder zijn aandeel +/- kan zien van de teruggave ?
Het Komt nu niet op 50 euro

Er is wel een kind "ten laste" en dat bedrag komt onder haar naam door hoogste loon ?

Je kan dit niet zien op je aanslagbiljet. Je kan wel even naar het belastingsdienst bellen en zij gaan dat kunnen zeggen :)

Het kind ten latste wordt inderdaad (automatisch) toegekend aan de gene die het hoogste loon heeft omdat deze persoon hier dan meer voordeel uithaalt.
 
Geld 💰 ontvangen


Nog een Belastingsvraagje.

Bij gemeenschappelijke belastingsbrief

Is er ergens een getal op de aanslagbrief waarop je ieder zijn aandeel +/- kan zien van de teruggave ?
Het Komt nu niet op 50 euro

Er is wel een kind "ten laste" en dat bedrag komt onder haar naam door hoogste loon ?
Je kan jouw aanslagbiljet uploaden op https://pit.taxmachine.be. Daar kan je bij het resultaat de verdeling zien.
 
Je kan jouw aanslagbiljet uploaden op https://pit.taxmachine.be. Daar kan je bij het resultaat de verdeling zien.

Euh, ik ben niet zo'n fan van persoonlijke gegevens up te loaden in een voor mij onbekende website :p.
Je nationaal nummer, naam en adres en bankrekeningnummer staan daar allemaal op :p.

En ik ben niet geheel overtuigd of deze berekeningsmachine correct het aandeel van ieder persoon berekent.

Ik heb daar een simulatie uitgevoerd


Totaal van alle verschuldigde belasting -1410.00
Verdeling van verschuldigde belasting -590.27 -819.73 ----------------------------------------------
Bedrag in uw voordeel 590.27 819.73

Maar:
Belastingkredieten 0.00 -1410.00
- Belastingkrediet kinderen -1410.00


En dat lijkt mij heel vreemd dat die berekening gebeurt aan de hand van de regel van drie met betrekking tot de inkomsten en dat het belastingkrediet voor kinderen in dit geval niet gewoonweg 50/50 gesplitst wordt voor het koppel.


Ik kan hier mis in zijn maar dat lijkt mij toch niet geheel juist.


Want volgens mij hoort het correct resultaat er zo uit te zien:

Saldo Federale Belasting 0,00 1.410,00-
Saldo Gewestelijke Belasting 0,00 0,00
Gemeentebelasting 0,00 0,00
----------------------------------------------
AD in de ingekohierde aanslag 0,00 1.410,00-

Aanpas. andere personen ten laste (2) 705,00- 705,00
----------------------------------------------
Voorlopig AD II. 705,00- 705,00-

----------------------------------------------
Voorlopig AD V. 705,00- 705,00-

DEFINITIEF AD 705,00- 705,00-
 
Laatst bewerkt:
Het zou me ten zeerste verbazen dat men die info zomaar via telefoon gaat doorgeven :)

Omdat mijn vriendin een stukje meer terug krijgt dan mij , wilde ik dit graag uitvissen.
Blijkbaar in de toekomst zouden ze dit misschien automatisch doen als je dit wilt.

Ik had gebeld naar de belastingen.

De persoon aan de telefoon heeft me uitgelegd = Federale belasting - de gewestelijke belasting = +/- kan je ongeveer uw deel bereken.
Maar dan zitten we blijkbaar+1000 euro over het teruggekeerde bedrag.

met deze link klopt het dus wel.
 
Omdat mijn vriendin een stukje meer terug krijgt dan mij , wilde ik dit graag uitvissen.
Blijkbaar in de toekomst zouden ze dit misschien automatisch doen als je dit wilt.

Ik had gebeld naar de belastingen.

De persoon aan de telefoon heeft me uitgelegd = Federale belasting - de gewestelijke belasting = +/- kan je ongeveer uw deel bereken.
Maar dan zitten we blijkbaar+1000 euro over het teruggekeerde bedrag.

met deze link klopt het dus wel.
Gezamelijke aanslag is ook gezamelijke berekening hè.
In gevel van (feitelijke scheiding) kan en zal het ontvangkantoor het persoonlijk aandeel wel meedelen.
 
Terug
Bovenaan