Tax On Web 2021

De onwetendheid over deze materie is toch veel te groot eigenlijk - en dan zijn de meeste hier nog wel bovengemiddeld intelligent met een deftige opleiding.

Kan dit niet wat meer in opleiding van de jeugd/jong volwassenen aan bod komen?
Iedereen vanaf zijn 18e komt hiermee in contact hè
Behalve doctorandi natuurlijk, of toch die met een FWO beurs, want da's geen fiscaal inkomen for reasons...
 
De onwetendheid over deze materie is toch veel te groot eigenlijk - en dan zijn de meeste hier nog wel bovengemiddeld intelligent met een deftige opleiding.

Kan dit niet wat meer in opleiding van de jeugd/jong volwassenen aan bod komen?
Iedereen vanaf zijn 18e komt hiermee in contact hè

Heeft dat zin om daarover les te geven aan 16jarigen bijvoorbeeld?
Niet bepaald hun leefwereld op dat moment.

Ik snap van waar het komt. Juridische en fiscale geletterheid is om van te wenen bij sommigen maar om dat te geven aan 17jarigen denk ik ook: Dat is weggesmeten tijd.
En wie moet dat dan ook geven? Leerkrachten die zelf vaak al achtergrond hierin ontbreken? :p
 
Heeft dat zin om daarover les te geven aan 16jarigen bijvoorbeeld?
Niet bepaald hun leefwereld op dat moment.

Ik snap van waar het komt. Juridische en fiscale geletterheid is om van te wenen bij sommigen maar om dat te geven aan 17jarigen denk ik ook: Dat is weggesmeten tijd.
En wie moet dat dan ook geven? Leerkrachten die zelf vaak al achtergrond hierin ontbreken? :p

Goh ik begrijp dit standpunt wel maar ergens zou het toch nuttig zijn om enkele basisprincipes in school mee te geven over zaken die je tegenkomt in het volwassen leven. De vereenvoudigde aangifte die vaker en vaker voorkomt helpt ook niet om mensen aan te zetten meer te leren over wat ze nu juist aangeven aan de belastingen.
Hoeveel mensen er pas achterkomen dat ze niet alle belastingsvermindering etc hun aangifte hebben opgegeven omdat de eindafrekening een groot verschil is kan ik echt niet tellen.

Dingen zoals een basisaangifte invullen/ begrijpen wat je in vult of EHBO of weet ik veel wat lijken mij toch handige lifeskills. En als je zoiets niet op school aanleert.... Wanneer wel?
 
Heeft dat zin om daarover les te geven aan 16jarigen bijvoorbeeld?
Niet bepaald hun leefwereld op dat moment.

Ik snap van waar het komt. Juridische en fiscale geletterheid is om van te wenen bij sommigen maar om dat te geven aan 17jarigen denk ik ook: Dat is weggesmeten tijd.
En wie moet dat dan ook geven? Leerkrachten die zelf vaak al achtergrond hierin ontbreken? :p
16jarige niet, maar het laatste secundair kan je dat toch wel geven.
Het gaat zoals @Aprella zegt bij vele toch over een aanzienlijke som geld

Net zoals "wat moet je doen als je afstudeert of als je zonder werk komt te zitten" VDAB contacteren, vakbond/hulpkas inschrijven etc etc
Ziekenfonds inschrijven.
Er zijn er nog veel die dit allemaal niet weten en daar moet je geen 5 dagen les over geven
 
Zo een zaken zouden inderdaad wel eens gegeven mogen worden. De laatste maanden van het middelbaar onderwijs zouden het perfect moment zijn hiervoor.

Basis fiscale verplichtingen, welke verzekeringen zijn nodig, hoe een auto inschrijven of nummerplaat aanvragen, autokeuring, hoe zelfstandige worden, wat moet er allemaal gebeuren bij een overlijden, hoe dopgeld aanvragen, hoe een huis kopen, wat is een huurcontract... Al dat soort praktische dingen, waar iedereen mee te maken krijgt.

Ik weet toen ik 18 jaar was, dat ik daar ook niks van kende, en dat was toch een beetje lastig. Dan staat ge daar met een inschrijvingsbewijs en ge weet niet (praktisch) wat nu juist de volgende stap is... En bij mij thuis was het al rap van 'trek uw plan'...
 
Zo een zaken zouden inderdaad wel eens gegeven mogen worden. De laatste maanden van het middelbaar onderwijs zouden het perfect moment zijn hiervoor.

Basis fiscale verplichtingen, welke verzekeringen zijn nodig, hoe een auto inschrijven of nummerplaat aanvragen, autokeuring, hoe zelfstandige worden, wat moet er allemaal gebeuren bij een overlijden, hoe dopgeld aanvragen, hoe een huis kopen, wat is een huurcontract... Al dat soort praktische dingen, waar iedereen mee te maken krijgt.

Ik weet toen ik 18 jaar was, dat ik daar ook niks van kende, en dat was toch een beetje lastig. Dan staat ge daar met een inschrijvingsbewijs en ge weet niet (praktisch) wat nu juist de volgende stap is... En bij mij thuis was het al rap van 'trek uw plan'...

Dat zijn allemaal thema's die ook onderhevig zijn aan de tijd. Om maar een voorbeeldje te te geven. De woonbonus is al een stuk of vier keer veranderd en is er nu niet meer. Geef je les aan iemand van 18 over de woonbonus en op zijn 24ste gaat hij verbaasd zijn na zijn aankoop: "Hoe? Je krijgt toch geld terug voor het kopen van een huis" :p

Huurcontracten zijn ook al eens aangepast aan de wet...
Idem zelfstandige: vroeger had je een attest bedrijfsbeheer nodig, nu niet meer.
Auto inschrijven. Wanneer je die auto koopt zeker? Of wanneer je van plan bent om een auto te kopen?


Je kan niet alles voorkauwen in de wereld. Beter om een cursus te geven "Hoe zoek je betrouwbare informatie op?"
 
Je kan niet alles voorkauwen in de wereld. Beter om een cursus te geven "Hoe zoek je betrouwbare informatie op?"
Akkoord, maar je kan dat geven met huidige voorbeelden natuurlijk.
Met direct een overzichtje wat er de laatste jaren allemaal is aangepast aan de belastingcodes, dan weten ze dat dat iets is dat blijft bewegen :)
 
Ik zag midden januari dat ik een bericht had staan op myminfin. Toevallig want ik log daar normaal nooit op in.
Moest normaal midden nov mijn belastingsbericht betalen.
Dat heb ik toen onmiddellijk overgeschreven.
Nu log ik vandaag eens in (uit nieuwschierigheid)
Staat daar opeens een betalingsherinnering van 19/12. (binnen de 48uur betalen (stond er midden jan niet))
En een Aanmaning van 82,5 euro. Geen flauw idee wat dit is.

Zoekt u meer informatie over de betaling van de rolrechten? Raadpleeg dan de FAQ op onze website fin.belgium.be (met de zoekopdracht 'rolrechten'). Opgelet: als wij uw betaling te laat ontvangen, moet u een boete betalen. Deze bedraagt de helft van de rolrechten, met een minimum van 25 euro en een maximum van 325 euro. Het is nadelig om de verschuldigde rolrechten via een afbetalingsplan te betalen, aangezien dit automatisch tot deze extra boete leidt en bovendien de behandeling van een eventuele beroepsprocedure opschort. Als u toch gespreid wilt betalen, kunt u hierboven de aanvraagprocedure terugvinden.

Heeft dit met laattijdig te betalen te maken of nog iets anders?
 
Ik ben benieuwd naar de digitalisatie bij de FOD Financiën. Iedere burger en onderneming moet praktisch op Myminfin en e-Box. E-mail en bellen zal niet meer lukken in de toekomst vanwege GDPR. Weet Taxman daar al meer over?
 
Ik ben benieuwd naar de digitalisatie bij de FOD Financiën. Iedere burger en onderneming moet praktisch op Myminfin en e-Box. E-mail en bellen zal niet meer lukken in de toekomst vanwege GDPR. Weet Taxman daar al meer over?

Ik werk ook bij de FOD :). Zo ver ik weet zijn er geen verstrengingen. Wij mogen zoiezo geen vertrouwelijke documenten per mail overmaken.
De meeste communicatie gebeurt nog steeds per brief en ik zie dat niet in het kort veranderen. Zeer veel mensen (en niet enkel oudere) vinden hun weg naar myminfin nog niet of willen dit gewoon niet gebruiken 🤷‍♀️.
Mensen die telefoneren vragen vaak meer uitleg over een brief/aangifte of om te klagen. Of ze gebruiken ons als adviesbureau.
 
Ik werk ook bij de FOD :). Zo ver ik weet zijn er geen verstrengingen. Wij mogen zoiezo geen vertrouwelijke documenten per mail overmaken.
De meeste communicatie gebeurt nog steeds per brief en ik zie dat niet in het kort veranderen. Zeer veel mensen (en niet enkel oudere) vinden hun weg naar myminfin nog niet of willen dit gewoon niet gebruiken 🤷‍♀️.
Mensen die telefoneren vragen vaak meer uitleg over een brief/aangifte of om te klagen. Of ze gebruiken ons als adviesbureau.
Kunnen ze dat niet allemaal digitaal maken voor degenen die willen? Al die brieven moeten toch een enorme kost meebrengen?
 
Heeft dat zin om daarover les te geven aan 16jarigen bijvoorbeeld?
Niet bepaald hun leefwereld op dat moment.

Ik snap van waar het komt. Juridische en fiscale geletterheid is om van te wenen bij sommigen maar om dat te geven aan 17jarigen denk ik ook: Dat is weggesmeten tijd.
En wie moet dat dan ook geven? Leerkrachten die zelf vaak al achtergrond hierin ontbreken? :p

Dingen zoals een basisaangifte invullen/ begrijpen wat je in vult of EHBO of weet ik veel wat lijken mij toch handige lifeskills. En als je zoiets niet op school aanleert.... Wanneer wel?
Mijn vrouw heeft PAV gegeven in het 6de en 7de middelbaar de voorbije jaren en pakte dat daar in mee want er zijn inderdaad te veel mensen die daar als volwassene niks van snappen, omdat niemand het hen ooit heeft uitgelegd.
 
Kunnen ze dat niet allemaal digitaal maken voor degenen die willen? Al die brieven moeten toch een enorme kost meebrengen?
Goh. Bijna alle brieven die wij versturen worden aangetekend verzonden. Er zijn ook veel mensen die hun ebox actief hebben maar er geen weet van hebben... En bijgevolg geen aangifte doen/ beweren dat ze hun aanslagbiljet nooit gekregen hebben 😅.

Het is inderdaad een hele rompslomp. Zeker omdat wij op heden veel zelf afdrukken en in enveloppen steken etc...
Kost veel tijd.
 
Ik raak zelfs niet ingelogd via mijn iphone op myminfin
Aanmelding stuurt me door naar itsme, daar verifieer ik en dan loopt het vast :wtf:

Daarom kijk ik er nooit op, en daarom 2 maanden te laat betaald.


Rolrechten die ik moet betalen is blijkbaar nog van mijn scheiding. Via via vernomen, want contactformulier is nog niet beantwoord
 
Ik werk ook bij de FOD :). Zo ver ik weet zijn er geen verstrengingen. Wij mogen zoiezo geen vertrouwelijke documenten per mail overmaken.
De meeste communicatie gebeurt nog steeds per brief en ik zie dat niet in het kort veranderen. Zeer veel mensen (en niet enkel oudere) vinden hun weg naar myminfin nog niet of willen dit gewoon niet gebruiken 🤷‍♀️.
Mensen die telefoneren vragen vaak meer uitleg over een brief/aangifte of om te klagen. Of ze gebruiken ons als adviesbureau.
dan vrees ik dat u het bericht van onze minister van Financiën nog niet gelezen heeft.
 
De FOD Financiën heeft beslist om het gebruik van e-mail geleidelijk stop te zetten gezien de risico’s voor de gegevensveiligheid.

Hoewel het gebruik van e-mails vrij eenvoudig en snel is, ontstaan er risico's zoals het niet naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR), het verlies van gegevens, tijdverlies wanneer mails niet bij de juiste dienst terecht komen, het uitblijven van een antwoord bij afwezigheid.

In de toekomst willen wij het gebruik van e-mails geleidelijk stopzetten en vervangen door het digitale kanaal MyMinfin en de eBox (My eBox en eBox onderneming).

MyMinfin zullen we gebruiken om:
  • documenten naar de belastingplichtigen te sturen (brieven, aanslagbiljetten, attesten, controleverslagen …),
  • de belastingplichtigen toe te laten om:
    • te antwoorden op onze brieven,
    • onze diensten te contacteren.
Zodra een document beschikbaar is in MyMinfin, zullen de belastingplichtigen een melding in de eBox krijgen om hen te verwittigen. De eBox is immers de elektronische brievenbus van burgers/ondernemingen. Ze centraliseert de officiële documenten van alle overheidsdiensten.
Op termijn zullen we aan de belastingplichtigen geen e-mailadressen meer meedelen (noch dienstadressen, noch persoonlijke). Deze zullen dan ook niet meer vermeld staan in de nieuwe versie van de brieven.
 
dan vrees ik dat u het bericht van onze minister van Financiën nog niet gelezen heeft.
Voor dat ik voegen komt zijn we weer maanden verder. Er wordt altijd zoveel gezegd van dit gaat veranderen of dat gaat veranderen.

Als ze het callcenter nu eens zouden afschaffen he :D

Men zou denken dat men eerst intern communiceerd alvorens de hele wereld in te lichten :)

Nee hoor. Wij komen ook veel dingen uit het nieuws te weten.
 
Zoals ik het zie vind je nu al bijna nergens geen email adres meer.
Mensen die nog mailen kregen dat van of een medewerker in het contact center of hadden het nog van voorgaande communicatie

Antwoorden kunnen verzonden worden via post naar een centraal scan centrum en worden digitaal ingeladen bij de verantwoordelijke dienst/dossierbeheerder of kunnen worden opgeladen via myminfin

Telefoneren kan uiteraard nog steeds, maar men wil naar 1 centraal nummer. Op elke brief staat of zal een code staan die je moet ingeven als je belt en zo kom je dan meteen bij de juiste dienst terecht.
Voor algemene vragen kan je natuurlijk nog op het contact center terecht

Fysieke afspraken in kantoren wil men wel afbouwen en tot een minimum beperken
 
Iemand een idee wat de administratie toelaat qua termijn voor de afschrijving van een nieuwe wagen of een 2e hands van een jaar.
Voor de code x258 (beroepskosten?)

Op de site zie ik 5 jaar voor nieuwe wagens en korter voor 2e hands maar dat lijkt me kort
 
Terug
Bovenaan