Tax On Web 2021

Situatie: feitelijk samenwonend; kind op komst.
Het lijkt het meest logische om een kind ten laste te zetten bij degene met het hoogste bruto inkomen.

Maar welke impact heeft dit concreet? Een belastingsvrije som van 1650 eur.
Beide boven de hoogste inkomstenschijf (+41.360 eur), dus ik vermoed dat het eigenlijk niet uitmaakt?

Toeslag op de belastingvrije som:
Aj. 2021, ink.2020Aj. 2022, ink.2021
voor 1 kind ten laste€ 1.630€ 1.650

Schijf 4Meer dan 41.360 euro50 %
 
Laatst bewerkt:
Situatie: feitelijk samenwonend; kind op komst.
Het lijkt het meest logische om een kind ten laste te zetten bij degene met het hoogste bruto inkomen.

Maar welke impact heeft dit concreet?

Opgelet: in bepaalde gevallen kan het zijn dat het beter is om dat niet te doen. In een geval waar degene met de hoogste inkomen een vrijgesteld inkomen heeft uit het buitenland en degene met een lager wel belast in inkomen niet. Dan is het beter in die situatie van feitelijk samenwonend te zijn om het kind te zetten bij het lager inkomen.

Bij een gezamenlijk belaste aangifte maakt dat niet uit want deze zou altijd de meest optimale moeten uitkiezen. (Rechtszaak in het verleden hieromtrent die dit veranderd heeft.)



Impact = Verhoging belastingvrije som.
Als het de eerste is, verhoogt je belastingvrije som met 1.650 euro

Berekening: 1.650 *0,25 = 412,50 euro *
(* 0 tot 8% bij te tellen afhangende van je gemeentebelastingen)

Voor het aanslagjaar 2022 (inkomsten 2021) bedraagt die belastingvrije som 9.050 euro.
eerste kind erbij +1.650 euro

De progressieve belastingtarieven voor de inkomsten van 2021 zijn:

InkomensschijfTarief belasting
Schijf 1Van 0,01 euro tot 13.540 euro25 %
Schijf 2Van 13.540 euro tot 23.900 euro40 %
Schijf 3Van 23.900 euro tot 41.360 euro45 %
Schijf 4Meer dan 41.360 euro50 %

EDIT: er zijn wel wat scenario's waar een kind ten laste niets bijlevert omdat je al geen belastingen betaalt. Bijvoorbeeld iemand die voltijds werkloos was of bepaalde gevallen van pensioenen of... Veel nuances.
 
Laatst bewerkt:
Opgelet: in bepaalde gevallen kan het zijn dat het beter is om dat niet te doen. In een geval waar degene met de hoogste inkomen een vrijgesteld inkomen heeft uit het buitenland en degene met een lager wel belast in inkomen niet. Dan is het beter in die situatie van feitelijk samenwonend te zijn om het kind te zetten bij het lager inkomen.

Bij een gezamenlijk belaste aangifte maakt dat niet uit want deze zou altijd de meest optimale moeten uitkiezen. (Rechtszaak in het verleden hieromtrent die dit veranderd heeft.)



Impact = Verhoging belastingvrije som.
Als het de eerste is, verhoogt je belastingvrije som met 1.650 euro

Berekening: 1.650 *0,25 = 412,50 euro *
(* 0 tot 8% bij te tellen afhangende van je gemeentebelastingen)

Voor het aanslagjaar 2022 (inkomsten 2021) bedraagt die belastingvrije som 9.050 euro.
eerste kind erbij +1.650 euro

De progressieve belastingtarieven voor de inkomsten van 2021 zijn:

InkomensschijfTarief belasting
Schijf 1Van 0,01 euro tot 13.540 euro25 %
Schijf 2Van 13.540 euro tot 23.900 euro40 %
Schijf 3Van 23.900 euro tot 41.360 euro45 %
Schijf 4Meer dan 41.360 euro50 %

EDIT: er zijn wel wat scenario's waar een kind ten laste niets bijlevert omdat je al geen belastingen betaalt. Bijvoorbeeld iemand die voltijds werkloos was of bepaalde gevallen van pensioenen of... Veel nuances.
Beide vallen in de hoogste schijf, dus maakt op zich niets uit dan.
Enkel mocht de ene in schijf 1,2 of 3 vallen dan is het beter om degene met het hoogste inkomen te nemen vermoed ik.
 
Je hebt toch niet de keuze om aparte aangiftes in te vullen als wettelijk samenwonenden/gehuwden? Je bent toch verplicht van een gezamelijk aangifte te doen?
Momenteel is het bij ons nog geen issue want feitelijk samenwonend maar wanneer wij trouwen wil ik wel dat die bedragen gesplitst blijven. Ik betaal namelijk nog een hypotheek af voor ons huis, mijn vriendin niet. Aangezien ik diegene ben die die lening betaald wil ik dan ook wel die woonbonus naar mijn rekening zien gaan.

Ik weet wel dat alle inkomsten tijdens een huwelijk per definitie naar de gemeenschap vloeien maar toch... tis voor de vorm. Ik weet trouwens dat velen het hier raar vinden van mijn aparte rekeningen te blijven werken als je x aantal jaar samen bent met iemand maar wij voelen ons goed bij het systeem dat we nu hebben en zien geen beiden echt een reden om alles te gaan samen kletsen dus ik vermoed dat deze regeling gewoon behouden blijft en dat het % dat naar de gemeenschappelijke vloeit in functie van de nood gewijzigd wordt.
Nee je hebt inderdaad die keuze niet.

Maar als je een vrij normale aangifte hebt (geen huwelijkscoëfficiënt bijvoorbeeld) dan kan je wel simuleren wat een afzonderlijke aangifte zou betekenen. Stel dan dat daar 1000€ voor u uitkomt en 2000€ voor haar dan heb je toch een idee van hoe de verhoudingen zijn. Met een gezamenlijke aangifte wordt je uiteraard iets zwaarder belast, maar het lijkt me nu toch niet dat het tot op de cent juist moet zijn?

Dingen zoals woonbonus en pensioensparen zijn vrij eenvoudig ook gewoon te bepalen. Dat zijn altijd fractionele bedragen van wat je invult. Dus woonbonus is 40% van 3040, 2280 of 1520€.
En pensioensparen is 40% van 990€ of 30% van bedragen hoger dan 990€.
 
Nee je hebt inderdaad die keuze niet.

Maar als je een vrij normale aangifte hebt (geen huwelijkscoëfficiënt bijvoorbeeld) dan kan je wel simuleren wat een afzonderlijke aangifte zou betekenen. Stel dan dat daar 1000€ voor u uitkomt en 2000€ voor haar dan heb je toch een idee van hoe de verhoudingen zijn. Met een gezamenlijke aangifte wordt je uiteraard iets zwaarder belast, maar het lijkt me nu toch niet dat het tot op de cent juist moet zijn?

Dingen zoals woonbonus en pensioensparen zijn vrij eenvoudig ook gewoon te bepalen. Dat zijn altijd fractionele bedragen van wat je invult. Dus woonbonus is 40% van 3040, 2280 of 1520€.
En pensioensparen is 40% van 990€ of 30% van bedragen hoger dan 990€.
Nee, tot op de cent dat kan me niet schelen. En als het idd enkel de woonbonus is dan is dat vrij gemakkelijk uit te filteren.
Pensioensparen doen we alletwee dus das een non-issue.
 
Nee je hebt inderdaad die keuze niet.

Maar als je een vrij normale aangifte hebt (geen huwelijkscoëfficiënt bijvoorbeeld) dan kan je wel simuleren wat een afzonderlijke aangifte zou betekenen. Stel dan dat daar 1000€ voor u uitkomt en 2000€ voor haar dan heb je toch een idee van hoe de verhoudingen zijn. Met een gezamenlijke aangifte wordt je uiteraard iets zwaarder belast, maar het lijkt me nu toch niet dat het tot op de cent juist moet zijn?

Dingen zoals woonbonus en pensioensparen zijn vrij eenvoudig ook gewoon te bepalen. Dat zijn altijd fractionele bedragen van wat je invult. Dus woonbonus is 40% van 3040, 2280 of 1520€.
En pensioensparen is 40% van 990€ of 30% van bedragen hoger dan 990€.
Oude woonbonus is gemiddelde aanslagvoet ipv 40% zeker, nee ?
 
Ambras maken over 1000 euro als je getrouwd bent... makes sense.

Maakt overigens geen fluit of je het splitst of niet, alles die op de rekening komt is gedeeld. Zelfs als je aparte rekeningen hebt is het alles in gemeenschap.

Wat is dan uiteindelijk het doel van het te splitten?
 
Iemand een guide die de aangifte verklaard?
Maw dit een leek zoals mij die ook kan invullen?
Wat is het voordeel van tax on web ipv papieren versie ?

Mvg
 
Iemand een guide die de aangifte verklaard?
Maw dit een leek zoals mij die ook kan invullen?
Wat is het voordeel van tax on web ipv papieren versie ?

Mvg

Tax on Web: vaak is er al veel vooraf ingevuld + je hebt over het algemeen een week of twee meer tijd. Een papieren aangifte kost meer tijd (je moet alle codes + controle nummers zelf invullen + de aangifte ook weer opsturen).

Meestal als je op het internet zoekt hoe je een bepaald iets moet aangeven vind je hier wel informatie over. Je kan ook gewoon een afspraak maken bij de belastingen en dan gaan zij u gratis helpen met je aangifte. Tegenwoordig moet je niet eens meer naar een kantoor gaan. Alles kan via telefoon en dan moet je achteraf enkel nog een document dat u wordt toegestuurd te tekenen en terugsturen en klaar.

Op fiscale fiches staat trouwens ook steeds onder welke code wat je moet aangeven (bv loon code x250) . Juist bij een hypothecaire lening staat dit er niet bij en als je roerende of buitenlandse inkomsten hebt staat het soms ook niet steeds duidelijker oo fiches.
 
Wij hebben onze aangifte aanslagjaar 21 laten invullen door een boekhouder eind vorig jaar, er werd aangegeven dat we € 1100 zouden moeten betalen, eind maart krijg ik de officiële berekening binnen, € 2400 te betalen oO ik viel bijna omver... heb die boekhouder meteen gecontacteerd, hij ging het bekijken... Ben eens benieuwd...
 
Wij hebben onze aangifte aanslagjaar 21 laten invullen door een boekhouder eind vorig jaar, er werd aangegeven dat we € 1100 zouden moeten betalen, eind maart krijg ik de officiële berekening binnen, € 2400 te betalen oO ik viel bijna omver... heb die boekhouder meteen gecontacteerd, hij ging het bekijken... Ben eens benieuwd...
Pas maar op dat je niet meer kwijt bent doordat je boekhouder het eens gaat bekijjen. Wat die mannen durven aanrekenen 😀
 
Wij hebben onze aangifte aanslagjaar 21 laten invullen door een boekhouder eind vorig jaar, er werd aangegeven dat we € 1100 zouden moeten betalen, eind maart krijg ik de officiële berekening binnen, € 2400 te betalen oO ik viel bijna omver... heb die boekhouder meteen gecontacteerd, hij ging het bekijken... Ben eens benieuwd...
waarom controleer je zelfs niks? Iedere burger kan Tax-on-Web en Myminfin raadplegen.
 
waarom controleer je zelfs niks? Iedere burger kan Tax-on-Web en Myminfin raadplegen.
Je moet dan ook wel snappen wat er juist staat.
Het is allemaal niet zo complex. Maar als je niet zo goed bent met cijfers en mee bent met de hoe het in elkaar zit dan is het toch een uitdaging.
 
Terug
Bovenaan