Tax on Web 2025

Nee hoor. Woonbonus waar jij het over hebt was voor 2016.
Tussen 2016 en 2020 was er de geïntegreerde woonbonus: https://www.vlaanderen.be/geintegreerde-woonbonus
Dat is de periode waar die persoon het over heeft en is niet enkel voor enige, eigen woning.

En voor @Mixhell: bij mijn weten kan je inderdaad enkel het oude inbrengen sinds de woonbonus al sinds 2020 afgeschaft is en dus niet meer van toepassing op de nieuwe lening. Ook de federale belastingvermindering voor kapitaalaflossingen is bij mijn weten vanaf 1/1/2024 afgeschaft. Vanaf AJ 2026 wordt ook de belastingsvermindering op intresten geschrapt, dus ook dat zal niet meer mogelijk zijn (al is dat enkel voor 2e verblijf).

Maar het kan zijn dat ik iets vergeet dat wel nog mogelijk is.
Ow goed om weten want ik zit met dezelfde regeling maar is enkel een verhoging voor de enige, eigen woning :D

Bij mijn aangifte op tax on web kom ik slechts één struikelblok tegen. Invullen van kosten voor kinderopvang (eerste keer voor mij...). Bij afsluiten komt steeds de zelfde melding terug:

"Volgens onze informatie betaalde u in 2024 opvangkosten voor uw kind jonger dan 3 jaar. U moet een keuze maken: ofwel code 1038 (vak II) om het belastingsvoordeel voor kinderen jonger dan 3 jaar aan te vragen, ofwel vult U code 1384 (vak X) in om het belastingsvoordeel voor kinderopvangkosten aan te vragen. Het is niet mogelijk om beide belastingsvoordelen aan te vragen voor het zelfde kind."

Inderdaad valt te kiezen voor een belastingsvermindering op basis van de werkelijke kosten (Vak X, II., B. = code 1384) of voor een een forfaitaire belastingsvrije som (via Vak II, B. = code 1038). Met een opvangkost van een goeie op €3.000 op jaarbasis zou het veruit het interessante zijn om te kiezen voor de eerste optie. Dat heb ik dan ook naar goeddunken zo ingevoerd:
Ik heb één kind ten laste ingevuld (code 1030), en code 1038 leeggelaten (of 0 ingevuld), en mijn werkelijke opvangkost ingevuld in code 1384. Tóch komt de melding steeds terug. Verschijnt die ook als alles correct is ingevuld? Of begrijp ik dit verkeerd en vul ik incorrect in...?

In het topic van vorig jaar kwam dit al aan bod, maar zonder eenduidig antwoord. @aXl_ @Primauteit-Art24lid3WIB92 of anderen, iemand hier ervaring mee?
ChatGPT en Gemini spreken elkaar tegen...

Tóch komt de melding steeds terug. Verschijnt die ook als alles correct is ingevuld? Of begrijp ik dit verkeerd en vul ik incorrect in...?
Je bedoelt toch die melding onderaan?

Die blijft er staan :) Gewoon 1038 schrappen en 1384 invullen en indienen. Let wel op: max 16,40 per opvangdag inbrengen.

Ik heb één kind ten laste ingevuld (code 1030), en code 1038 leeggelaten (of 0 ingevuld), en mijn werkelijke opvangkost ingevuld in code 1384. Tóch komt de melding steeds terug. Verschijnt die ook als alles correct is ingevuld? Of begrijp ik dit verkeerd en vul ik incorrect in...?

Heb je het ingevuld via de 'wizard'-knop of gewoon ingetypt? Indien ingetypt, probeer eens via de wizard-knop.

Heb je het ingevuld via de 'wizard'-knop of gewoon ingetypt? Indien ingetypt, probeer eens via de wizard-knop.
Ingevuld via de wizard!
Je bedoelt toch die melding onderaan?

Die blijft er staan :) Gewoon 1038 schrappen en 1384 invullen en indienen. Let wel op: max 16,40 per opvangdag inbrengen.
Je, een melding onderaan... 1038 is leeg en 1384 ingevuld. Als de melding inderdaad gewoon blijft staan, dan dien ik de aangifte zo maar in. Voelt gewoon alsof ik ergens nog iets verkeerd doe... maar, niet dus! Merci.

Ingevuld via de wizard!

Je, een melding onderaan... 1038 is leeg en 1384 ingevuld. Als de melding inderdaad gewoon blijft staan, dan dien ik de aangifte zo maar in. Voelt gewoon alsof ik ergens nog iets verkeerd doe... maar, niet dus! Merci.

Het is een beetje getrol van Tax-on-web
Maar je mag dus niet 1038=0 invullen. Je moet het leeglaten.

Ik herinner me idd zoiets.

Die foutmelding moet wel degelijk weg gaan.

Dit jaar had ik het probleem niet meer omdat de jongste nu ouder dan 3 is

Het is een beetje getrol van Tax-on-web
Maar je mag dus niet 1038=0 invullen. Je moet het leeglaten.

Ja gewoon 1038 = niks invullen.

Of via de Wizard dat 'lampje' naast de titel: B. GEZINSLASTEN
Zal je lijst krijgen van de kinderen, bij de kinderen die in de 1038 staan zal er dit onder staan:

1038 : Kind zoals bedoeld in code 1030 dat op 01.01.2025 jonger was dan 3 jaar en waarvoor u geen belastingvermindering voor kosten voor kinderopvang vraagt in vak X, II, B.

Op potloodje klikken bij dat kind en bij de categorie:
Kosten voor kinderopvang worden voor dit kind aangegeven in vak X, II, B:

Ja, aanklikken en dan wijzigen klikken & opnemen in de aangifte en dan gaat het cijfer bij code 1038 ook weg.

Maar bon das de lange versie natuurlijk... gewoon weglaten is korter. :)

In december 2018 een beperkte lening van 10 jaar aangegaan voor de aankoop van een oud huisje.
Ondertussen in 2024 het huis gesloopt en begonnen met een nieuwbouw met uiteraard een nieuwe lening.

Klopt toch dat ik gewoon de ‘oude’ lening blijf invullen zoals andere jaren en niks mag/kan aangeven van de nieuwe lening?
Als het herfinanciering is voor datzelfde adres dan kan je de nieuwe nog inbrengen onder het systeem van de originele lening, maar moet beperkt worden volgens verhouding geherfinancierd bedrag van oude lening (staat normaal gezien op de fiche van de oude lening) / nieuwe lening.

Als het geen herfinanciering is dan kan je niets meer inbrengen.

De boekhouder van mijn vrouw had voor AJ2024 de intresten op haar aflossingen voor haar eerst woning ingebracht via code 1146-18 voor het gedeelte in 2023 waar het nog haar enige woning was . (Federaal belastingvoordeel )
Op de aangifte werd dan ook, via code 1358-97, het deel kapitaalaflossing ingevuld voor de 2de woning voor het andere gedeelte van 2023.
De 2de woning is de woning waar we in 2023 juli ingetrokken zijn.

Nu zijn we in februari 2023 gehuwd en voor onze huidige aangifte (samen AJ2025) stelt de wizard voor om voor beide codes niets meer in te vullen.
Klopt dit en komt dit door een fiscale hervorming vanaf 2024 ? Of kan hier toch nog de intresten van onze huidige woning (woning 2 echtgenote) ingevuld worden?

Ik ben ook gaan zien ons krediet bij de bank voor 2023 maar kan niet goed achterhalen hoe ze aan het bedrag zijn geraakt tov het totale bedrag kapitaal. (betaald kapitaal 2023 = 9804.82 en bedrag ingevuld bij code 1358-97 was 1414.44)
Is dat bepaald op basis van dagen?

Federale voordelen lening = niet eigen woning (de woning waarin je niet woont). De interesten zijn idd in code 1146 en de kapitaal aflossing 1358.

Echter, dit moet beperkt worden voor het aantal dagen dat het de niet-eigen woning was en de kapitaal aflossing moeten bovendien beperkt worden tot een grensbedrag. Die bedragen ken ik niet vanbuiten.

De Vlaamse voordelen zijn die voor de eigen woning, dus de woning waarin men woont. Echter zijn deze al enkele jaren afgeschaft.

Hoewel ik een algemene basiskennis heb van fiscaliteit, is woonfiscaliteit alles behalve mijn sterkte :) dus mogelijk kan ik hier wel iets gemist hebben. Je kan ook steeds het belastingkantoor bellen met je vraag.

Even een vraagje over het berekenen van de in te geven bedragen voor dividenden in de aangifte.
Ik zie toevallig een voorbeeld op de site van de overheid (link: inkomsten spaargelden en dividenden). Dit staat daar:
Hakim heeft in 2024 een dividend van een Duits bedrijf ontvangen op zijn Duitse beleggersrekening.
  • Het dividend bedraagt 1.500 euro bruto.
  • In Duitsland werd er hiervan 15 % Duitse bronbelasting afgetrokken.
  • Er werd verder geen roerende voorheffing afgetrokken omdat er geen Belgische tussenpersoon betrokken was bij de uitbetaling.
  • Hakim ontving netto dus 1.275 euro, namelijk 1.500 euro bruto – 15 % Duitse bronbelasting.
Wat moet Hakim aangeven in zijn belastingaangifte?
  • Er werd geen roerende voorheffing ingehouden op het dividend. Maar het dividend komt wel in aanmerking voor de vrijstelling van 833 euro (inkomstenjaar 2024, aanslagjaar 2025) voor gewone dividenden. Hakim moet dus enkel de inkomsten boven de grens van 833 euro vermelden in zijn belastingaangifte.
  • De inkomsten die hij moet aangeven zijn: 667 euro (1.500 - 833 = 667 euro), min de Duitse bronbelasting die van die 667 euro werd afgetrokken (667 euro x 15 % = 100,05 euro).
  • Hakim moet dus 566,95 euro (667 – 100,05 euro) invullen in de rubriek A.2, bij de code 1444 (Inkomsten zonder roerende voorheffing die belastbaar zijn aan 30 %).

Dat klopt toch niet !?!?

Volgens mij is de berekening: Hakim ontvangt 1500 euro dividend, waar van Duitsland 15% of 225 euro afroomt. Dus Hakim heeft dus vanuit Duitsland 1275 euro ontvangen waarop geen Belgische RV betaald werd. Hiervan gaat de Belgische R.V. vrijstelling van 833 euro af, dus 1275 - 833 = 422. Die 422 is toch wat hij moet invullen als inkomst zonder roerende voorheffing, en niet 566.95 zoals in hun voorbeeld ?

Even een vraagje over het berekenen van de in te geven bedragen voor dividenden in de aangifte.
Ik zie toevallig een voorbeeld op de site van de overheid (link: inkomsten spaargelden en dividenden). Dit staat daar:

Dat klopt toch niet !?!?

Volgens mij is de berekening: Hakim ontvangt 1500 euro dividend, waar van Duitsland 15% of 225 euro afroomt. Dus Hakim heeft dus vanuit Duitsland 1275 euro ontvangen waarop geen Belgische RV betaald werd. Hiervan gaat de Belgische R.V. vrijstelling van 833 euro af, dus 1275 - 833 = 422. Die 422 is toch wat hij moet invullen als inkomst zonder roerende voorheffing, en niet 566.95 zoals in hun voorbeeld ?
Website van de overheid klopt, in jouw redenering moet België je Duitse belastingen laten aftrekken van inkomen dat België niet eens belast. Enkel op het deel dat België belast (1500-833) mag je de al betaalde Duitse belasting als kost aftrekken, die 833 wordt niet belast door België en daar ga je dus ook geen kosten mogen voor aftrekken.

België belast in principe bruto (zoals alle landen) en daar kan je bepaalde kosten van aftrekken, België ziet geen dividend van 1275 binnenkomen maar een dividend van 1500.

Laatst bewerkt:
€2.450 voor aanslagjaar 2025, inkomsten 2024. €2.530 zou de indexatie voor aanslagjaar 2026 zijn, al is het nog niet zeker dat die zal worden doorgevoerd.

Ik zal er ook eens goed naar toe moeten kijken, vorig jaar 3000 euro terug gekregen nu amper 500,
En er is niets veranderd in onze situatie, er is toch ook niet zo veel veranderd bij de belastingen of heb ik dit mis ?

Ik zal er ook eens goed naar toe moeten kijken, vorig jaar 3000 euro terug gekregen nu amper 500,
En er is niets veranderd in onze situatie, er is toch ook niet zo veel veranderd bij de belastingen of heb ik dit mis ?
Dan lijkt er mij toch iets veranderd hoor. Minder bedrijfsvoorheffing afgehouden ofzo (code 1286)?

Dan lijkt er mij toch iets veranderd hoor. Minder bedrijfsvoorheffing afgehouden ofzo (code 1286)?
Nee 600 meer afgehouden in vergelijking met vorig jaar 4608 nu 5200.

Mijn vrouw haar loon is wel anders dan vorig jaar wanneer ze wel het zelfde ongeveer verdiende dan vorig jaar.

Vorig jaar 23k en nu 37k maar haar loon is ongewijzigd buiten de index die omhoog gegaan is, denk dat er daar mss iets verkeerds gegaan is.

Ik weet er eigenlijk ook niet zo veel af buiten de basic stuff moest er iemand een idee hebben wat het kan zijn alvast bedankt.

En er is niets veranderd in onze situatie

Vorig jaar 23k en nu 37k maar haar loon is ongewijzigd buiten de index die omhoog gegaan is, denk dat er daar mss iets verkeerds gegaan is.

.... Niets gewijzigd huh 🤔

Pak gewoon uw aanslagbiljet van aanslagjaar 2024 en leg dat naast de simulatie van aanslagjaar 2025 en bekijk het lijn per lijn, beginnende met de gemiddelde aanslagvoet.

Met zo weinig informatie kan niemand hier zeggen waarom je juist minder terug krijgt.

Lijn per lijn vergelijken is inderdaad een goed idee. Dan zie je verschillen of misschien zelfs andere codes ten opzichte van elkaar. Zo'n verschil moet met iets te maken hebben.

Terug
Bovenaan