Tax on Web 2025

Ook hier de melding, blijkbaar had ik bij myminfin al 2 mails gekregen van de rekening in Litouwen, ik bekijk dat nooit niet.
Nu in 2024 heb ik wel niks gehad, enkel in 2022 en 2023.
Morgen zal ik dit maar aangeven aangezien de berichten in deze topic, maar wat moet je juist doen in je belastingaangifte?
Er heeft altijd 0,00 euro opgestaan in beide brieven dat ik ontvangen heb

Alvast bedankt voor de hulp

Laatste vak van deel 1. Dat is vak 13 als ik me niet vergis . Code 1075.

Vraagje over invullen van interesten spaarrekeningen.
Ik moet manueel de som maken van de ontvangen interesten. Nu is het zo dat Santander telkens een paar dagen voor het eind van het jaar de interesten op de rekening zet (bijvoorbeeld de interesten voor 2024 heb ik ontvangen op 29/12/2024). Moet ik deze meetellen? Of kijk ik beter naar de berekeningsdatum? Op het overzichtsdocument staat bijvoorbeeld berekeningsdatum 01/01/2025 (wat logisch is, gezien het over interesten van het vorige jaar gaan).

Laatst bewerkt:
Vraagje over invullen van interesten spaarrekeningen.
Ik moet manueel de som maken van de ontvangen interesten. Nu is het zo dat Santander telkens een paar dagen voor het eind van het jaar de interesten op de rekening zet (bijvoorbeeld de interesten voor 2024 heb ik ontvangen op 29/12/2024). Moet ik deze meetellen? Of kijk ik beter naar de berekeningsdatum? Op het overzichtsdocument staat bijvoorbeeld berekeningsdatum 01/01/2025 (wat logisch is, gezien het over interesten van het vorige jaar gaan).
richt u op het fiscaal overzichtsdocument. Soms kan het zijn dat de ontvangst op 02/01/2025 betrekking heeft op voorgaande kwartaal.

Een vraagje:

Vorig jaar zijn mijn vrouw en ik getrouwd. Mijn vrouw heeft nog recht op de woonbonus.
Zowel de notaris als de bank hebben me verteld dat ik, door het huwen, ook recht heb op die woonbonus omdat we nu samen de kapitaalsaflossingen doen.
Ik vul dus in vak 4334 de waarde 2280 in. Kan ik dan ook in vak 3334 deze 2280 invullen of moet dit ergens anders?
Als ik die wizard doorloop, wordt enkel vak 4334 ingevuld. Moet ik vak 3334 manueel invullen dan?

Dankjewel,
Joachim

Een vraagje:

Vorig jaar zijn mijn vrouw en ik getrouwd. Mijn vrouw heeft nog recht op de woonbonus.
Zowel de notaris als de bank hebben me verteld dat ik, door het huwen, ook recht heb op die woonbonus omdat we nu samen de kapitaalsaflossingen doen.
Ik vul dus in vak 4334 de waarde 2280 in. Kan ik dan ook in vak 3334 deze 2280 invullen of moet dit ergens anders?
Als ik die wizard doorloop, wordt enkel vak 4334 ingevuld. Moet ik vak 3334 manueel invullen dan?

Dankjewel,
Joachim

Is de woning in de gemeenschap of is enkel je vrouw eigenaar?
Als zij een huis gekocht heeft waar jij niet inwoont en jij bent geen eigenaar, kan je het niet invullen.

De voorwaarden zijn per "persoon" te bekijken. https://www.vlaanderen.be/geintegreerde-woonbonus

Laatst bewerkt:
Een vraagje:

Dankjewel,
Joachim

Bij mij zei de bank en notaris expliciet dat dit niet kon omdat ik niet op de originele fiche sta.

Een vraagje:

Dankjewel,
Joachim

Zeker de link van @DogFacedGod bekijken. Volgens FOD financiën heb je enkel recht op de aftrek als je vermeld staat op het betalingsattest en dus de lening mee bent aangegaan. Het simpele feit van huwen brengt daarin geen verandering. Wil je dat wel kunnen doen, dan moet je zorgen dat je mede eigenaar wordt van de woning (kan via notaris worden beschreven) en bijgevolg mee op de lening wordt toegevoegd. Enkel dan zal ook jij de woonbonus kunnen ingeven.

Kortom; dat gaat gepaard met nieuwe kosten: nieuwe akte notaris en doorgaans ook kosten bank omdat zij een nieuwe schuldenaar moeten opnemen in het dossier (gaat opnieuw gepaard met check Nationale Bank e.d.)

Dus op zich hebben je notaris en bank gelijk, alleen is het niet automatisch zo omdat je gehuwd bent.

Hmm, I am confused.

In mijn geval had madam een lening uit 2014 (met woonbonus). Die is geherfinancierd naar ons 2 als we samen een ander huis gekocht hebben. Madam heeft nu nog woonbonus. Kan ik er dan toch ook nog vam profiteren?

Indien zo, hoe lang terug in tijd kunnen aangiftes nog gecorrigeerd worden :cheer:

@Aprella ?

Hmm, I am confused.

In mijn geval had madam een lening uit 2014 (met woonbonus). Die is geherfinancierd naar ons 2 als we samen een ander huis gekocht hebben. Madam heeft nu nog woonbonus. Kan ik er dan toch ook nog vam profiteren?

Indien zo, hoe lang terug in tijd kunnen aangiftes nog gecorrigeerd worden :cheer:

@Aprella ?
Enkel als die herfinanciering en mede-eigenaarschap plaatsvond toen de woonbonus nog bestond.

Hmm, I am confused.

@Aprella ?

Een aangifte corrigeren uit jezelf als belastingbetaler, kan enkel door binnen de 6 maanden na ontvangst van de aanslag bezwaar in te tekenen. Praktisch gezien ga je dus waarschijnlijk enkel voor dit jaar kunnen "corrigeren". De periode van bezwaar voor aanslag 2024 (inkomsten 2023) zal vermoedelijk al voorbij zijn.

Of jij er nu effectief recht op hebt, hangt af van de situatie het moment van die herfinanciering. Je vrouw kan nog altijd de optie hebben om de oude woonbonus te gebruiken (als de herfinanciering correct werd opgemaakt) maar jij misschien niet. Sinds 2020 is de klassieke woonbonus afgeschaft. Is de herfinanciering dus van na 2020, dan heb jij geen recht op die klassieke woonbonus. Moest het geherfinancierd zijn tussen 2016-2019, dan heb je potentieel nog recht op de geïntegreerde woonbonus.

Een aangifte corrigeren uit jezelf als belastingbetaler, kan enkel door binnen de 6 maanden na ontvangst van de aanslag bezwaar in te tekenen. Praktisch gezien ga je dus waarschijnlijk enkel voor dit jaar kunnen "corrigeren". De periode van bezwaar voor aanslag 2024 (inkomsten 2023) zal vermoedelijk al voorbij zijn.
Fout!

De termijn is al een tijdje opgetrokken met een jaar. En gewestelijke voordelen, waar de woonbonus onder valt, kan je langer terug gaan 😉.

Het valt onder de ontheffing van ambtswege en punt 2 :)

Woonfiscaliteit is niet mijn sterkte 😅 ik durf hier dus geen antwoord op te geven. Ik heb ook een beetje het gevoel dat het merendeel van mijn kennis de afgelopen week is weggesmolten (ik ben gewoon zo vermoeid 😬).

Bij twijfel gewoon even bellen aar de fod :) of gewoon een bezwaar indienen. Je verliest daar niets meer. Je kan wel maar 1 maal bezwaar indienen voor dit onderwerp.

Hmm, I am confused.

@Aprella ?
Herfinanciering is geen nieuwe lening.
Dus je moet de oorspronkelijke voorwaarden bekijken op 31.12.2014.
Ik vermoed dat jij geen eigenaar waart van die woning op 31.12.2014

Vraagje ivm opvang:

Eind 2024 hebben we al een kampje betaald voor zomer 2025. Mag dat nu al ingegeven worden?

Vraagje ivm opvang:

Eind 2024 hebben we al een kampje betaald voor zomer 2025. Mag dat nu al ingegeven worden?
Gewoon om nog te verduidelijken.

De kinderopvang is betaald in 2024 dus het geldt voor inkomstenjaar 2024, aanslagjaar 2025 in jouw geval
Maar je kan het "eigenlijk" nog niet invullen op je aangifte want je kleine moet daadwerkelijk geweest zijn naar de kinderopvang. (want de maximale aftrek is per dag uitgerekend). Dus de fiche kan pas opgesteld worden na de kinderopvang.
Gaat jouw kind uiteindelijk toch niet naar die kinderopvang, mag je die kinderopvang niet invullen want er was geen opvang.

3.2. Voor welk jaar moet het attest worden opgesteld wanneer de opvang en de betaling plaatsvinden in een ander jaar?

Voor het jaar van betaling. De uitgaven voor kinderoppas geven maar recht op de belastingvermindering voor het jaar waarin zij werkelijk werden betaald.

Voorbeelden

- een opvang vindt plaats in 2021 en wordt betaald in 2022: te vermelden op het attest van het jaar 2022

- een opvang wordt vooruitbetaald in december 2021 en vindt plaats in januari 2022: te vermelden op het attest van het jaar 2021. Opgelet, het attest mag enkel worden opgesteld als de opvang daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

In december 2018 een beperkte lening van 10 jaar aangegaan voor de aankoop van een oud huisje.
Ondertussen in 2024 het huis gesloopt en begonnen met een nieuwbouw met uiteraard een nieuwe lening.

Klopt toch dat ik gewoon de ‘oude’ lening blijf invullen zoals andere jaren en niks mag/kan aangeven van de nieuwe lening?

In december 2018 een beperkte lening van 10 jaar aangegaan voor de aankoop van een oud huisje.
Ondertussen in 2024 het huis gesloopt en begonnen met een nieuwbouw met uiteraard een nieuwe lening.

Klopt toch dat ik gewoon de ‘oude’ lening blijf invullen zoals andere jaren en niks mag/kan aangeven van de nieuwe lening?
Lening moet toch voor enige, eigen woonst zijn maar die is er niet? :unsure:
Eigenlijk heb je het dus voor bouwgrond gebruikt en dat kan je niet ingeven zou ik dan denken :D

Eigenlijk heb je het dus voor bouwgrond gebruikt en dat kan je niet ingeven zou ik dan denken :D
Dat gaat wel de enige eigen woning worden, maar dan nog 🤔. Vandaar mijn onzekerheid 😅

Nee hoor. Woonbonus waar jij het over hebt was voor 2016.
Tussen 2016 en 2020 was er de geïntegreerde woonbonus: https://www.vlaanderen.be/geintegreerde-woonbonus
Dat is de periode waar die persoon het over heeft en is niet enkel voor enige, eigen woning.

En voor @Mixhell: bij mijn weten kan je inderdaad enkel het oude inbrengen sinds de woonbonus al sinds 2020 afgeschaft is en dus niet meer van toepassing op de nieuwe lening. Ook de federale belastingvermindering voor kapitaalaflossingen is bij mijn weten vanaf 1/1/2024 afgeschaft. Vanaf AJ 2026 wordt ook de belastingsvermindering op intresten geschrapt, dus ook dat zal niet meer mogelijk zijn (al is dat enkel voor 2e verblijf).

Maar het kan zijn dat ik iets vergeet dat wel nog mogelijk is.

Terug
Bovenaan