Tax on Web 2025

Dat kunnen wij toch niet weten zonder de berekening/ bedragen te waren 😅.
Ik heb wel de indruk dat er minder mensen zijn die veel geld terugkrijgen, ook dat gevoel (was voorspeld omdat de bedrijfsvoorheffing voordeliger voor de werknemer berekend wordt)? Vandaar dat mensen die vroeger iets terugkregen, nu mss moeten betalen.

Ik heb wel de indruk dat er minder mensen zijn die veel geld terugkrijgen, ook dat gevoel (was voorspeld omdat de bedrijfsvoorheffing voordeliger voor de werknemer berekend wordt)? Vandaar dat mensen die vroeger iets terugkregen, nu mss moeten betalen.

Goh. Ik weet wel dat er spraken is geweest dat er minder bedrijfsvoorheffing ging afgehouden worden maar geen idee van wanneer dit ook weer is. Ik ben helemaal niet thuis in loonadministratie en alles daar rond 😅.

Al opgelost waarom er zo een groot verschil is. Kwam ook omdat in 2023 ben ik opnieuw begonnen met werken (nieuw bedrijf) en vakantie al uitbetaald was + die maand niet betaald geweest. Dus dat alles te samen en dan loonsverhoging en indexatie maakt het verschil tussen beide jaren enorm groot.
Alvast iedereen bedankt voor de input.

Laatst bewerkt:
Gemiddelde aanslagvoet 41,9% 😭

Trouwens ik merk net bij de berekening: de verhoging van de belastingsvrije som vanwege kinderen wordt toegepast bij mijn vrouw en niet bij mij.
Volgens google wordt deze normaal toegepast bij degene met het hoogste loon.
Onze situatie: gehuwd, kinderen en ik (man) heb hoger loon dan mijn vrouw. Dus toch wel bizar.
Ofwel zit ik zoiezo al in de hoogste schijf en is er geen voordeel meer te halen.

Laatst bewerkt:

Trouwens ik merk net bij de berekening: de verhoging van de belastingsvrije som vanwege kinderen wordt toegepast bij mijn vrouw en niet bij mij.
Onze situatie: gehuwd, kinderen en ik (man) heb hoger loon dan mijn vrouw. Dus toch wel bizar.
Ofwel zit ik zoiezo al in de hoogste schijf en is er geen voordeel meer te halen.
Met aanslagvoet van 41.9% zit je niet in de hoogste schijf :sarcastic:

Uw vrouw haar loon zal wss ook hoog genoeg zijn om het geen verschil te maken

Nee,

De verhoging van de belastingvrije som wordt toegevoegd bij de persoon waarbij het meest voordeel gegeven wordt. Dat is niet altijd bij de persoon die het hoogste inkomen heeft.

Standaard is dat inderdaad bij de persoon met het hoogste inkomen. Echter wordt steeds de voordeligste berekening uitgevoerd :) Uw situatie zal misschien een uitzondering zijn.

"in de hoogste schijf" zitten zorgt er niet voor dat je geen voordelen meer kan krijgen hoor.

Met aanslagvoet van 41.9% zit je niet in de hoogste schijf :sarcastic:

Uw vrouw haar loon zal wss ook hoog genoeg zijn om het geen verschil te maken
Nochtans als ik hier de max bedragen van alle schijven met hun respectievelijke belastingtarieven optel, kom ik bij de ondergrens van de hoogste schijf een gemiddelde tarief van 37% tegen.
Basically [15.820*0,25+(27.920-15.820)*0,4+(48.320-27.920)*0,45)/48.320 = 0,372
Hier zit dan geen gemeentebelasting bij, alsook is hier de forfaitaire kosten noch de belastingvrije som bijgerekend.
(Geen idee of dit in de buurt van juist komt) Ik zou dan denken dat de deler dus nog vermeerderd kan worden met 10.570+5.750 om je gemiddelde aanslagvoet te berekenen. Dat brengt de ondergrens van de hoogste schijf op 64.640 bruto inkomen met bijkomende aanslagvoet 27,8%. Dit is gemeentebelasting buiten beschouwing gelaten.

Klopt deze inschatting of sla ik hier de bal compleet mis?
Lijkt me dat je dus vanaf een gemiddelde aanslagvoet van ergens kleine 30% je al in de hoogste inkomensbelastingschijf zit?

Nochtans als ik hier de max bedragen van alle schijven met hun respectievelijke belastingtarieven optel, kom ik bij de ondergrens van de hoogste schijf een gemiddelde tarief van 37% tegen.
Hier zit dan geen gemeentebelasting bij, alsook is hier de forfaitaire kosten noch de belastingvrije som bijgerekend.
(Geen idee of dit in de buurt van juist komt) Ik zou dan denken dat de deler dus nog vermeerderd kan worden met 10.570+5.750 om je gemiddelde aanslagvoet te berekenen. Dat brengt de ondergrens van de hoogste schijf op 64.640 bruto inkomen met bijkomende aanslagvoet 27,8%. Dit is gemeentebelasting buiten beschouwing gelaten.

Lijkt me dat je dus vanaf een gemiddelde aanslagvoet van ergens kleine 30% je al in de hoogste inkomensbelastingschijf zit?

Het gemiddeld loon in belgie zit al in de hoogste schaal. Dus lijkt me onwaarschijnlijk dat je met 40+% gemiddeld niet in de hoogste schijf zit.

Ik zit zelf aan 36-37% gemiddeld en meer dan de helft van mijn loon zit in hoogste schijf. Best dat ik nog 3 kinders heb die voor wat fiscale cadeaus zorgen.

ter verduidelijking ik zit aan 42% en mijn vrouw 22% (en ze krijgt van taxonweb automatisch de 3 kinderen ten laste)

Het gemiddeld loon in belgie zit al in de hoogste schaal. Dus lijkt me onwaarschijnlijk dat je met 40+% gemiddeld niet in de hoogste schijf zit.

Ik zit zelf aan 36-37% gemiddeld en meer dan de helft van mijn loon zit in hoogste schijf. Best dat ik nog 3 kinders heb die voor wat fiscale cadeaus zorgen.
Ja die grensbedragen zijn echt laag als je het vs de gemiddelde aanslagvoet bekijkt. Of mijn berekening enigszins klopt is een andere vraag natuurlijk 😅

ter verduidelijking ik zit aan 42% en mijn vrouw 22% (en ze krijgt van taxonweb automatisch de 3 kinderen ten laste)
wederom,

de kinderen worden gezet bij degene waar het meest uitmaakt, dat is niet altijd bij degene met het hoogst inkomen.
Dat kan voorkomen in situaties waar bijvoorbeeld de één afzonderlijk belaste inkomsten heeft en de ander niet. Of de één heeft vrijgestelde inkomsten (gewerkt/belast in het buitenland) en de ander niet.

Je kan dat zelfs onderaan zien op de simulatie van de berekening zien welke "strategie" is toegepast.

Het :sarcastic: icoontje betekende dat ik sarcastisch was.
Zijn aanslagvoet zit in de top 1% aanslagvoeten

Je kan dat zelfs onderaan zien op de simulatie van de berekening zien welke "strategie" is toegepast.

Thanks, het is "Strategienr. 10.AfzBel_Titularis/GezBel_Partner/HQ/PTL_GBI_Min"

Jammer dat we niet kunnen simuleren met verschillende strategieën.

Dat zijn de nadelen van een job zonder fiscale voordelen, enkel bruto loon..

Thanks, het is "Strategienr. 10.AfzBel_Titularis/GezBel_Partner/HQ/PTL_GBI_Min"

Jammer dat we niet kunnen simuleren met verschillende strategieën.

Dat zijn de nadelen van een job zonder fiscale voordelen, enkel bruto loon..

Dus dat zou moeten betekenen dat jij "afzonderlijke belastbare inkomsten" hebt of "vrijgestelde inkomsten" hebt en daardoor zijn de "personen ten laste" gezet bij de persoon met het minimaler gezamenlijk belastbaar inkomen.

Als je echt wil weten wat het verschil zou zijn moesten de kinderen ten laste bij jou "geforceerd" worden, dan ga je de belastingen moeten contacteren.

Je zou het manueel kunnen uitrekenen maar dat is niet vanzelfsprekend :p.

Ook niet vergeten dat "taxonweb" een simulatie geeft, dat is niet de definitieve berekening.

Ik moet sinds dit jaar mijn belastingen nu voor het eerst invullen, omdat ik vorig jaar een rekening heb geopend via een app van Litouwse oorsprong, genaamd Revolut. Ik had er toen een bedrag op gezet om een betaling uit te voeren omdat ik geen visa oid had, maar sindsdien heb ik de rekening niet meer gebruikt.

Aangezien dit een nieuwe situatie voor mij is, weet ik niet goed waar ik deze rekening moet vermelden en wat ik precies moet invullen. Kan iemand me hiermee helpen?

Rekening al gemeld bij CAP van Nationale bank ? Tegenwoordig kun je online melden: https://www.nbb.be/nl/activiteiten/...van-rekeningen-en-financiele-contracten-cap-0

Als je antwoord krijgt dat de melding OK is, gewoon het vinkje op "Ja" zetten op de (voor)laatste bladzijde van de aangifte (of nu op ja zetten en de melding doen. Tegen ze je aangifte beginnen te bekijken is het al in orde).
Heb de rekening online kunnen aangeven via de link. Bedankt in ieder geval!

Domme vraag misschien,

Maar als je destijds de staatsbon die uitzonderlijk aan 15% werd belast. Waar men toen direct die 15% van afgehouden heeft. onder welke nummer vul je die in.

Ik twijfel, maar ben helemaal niet zeker...
Code 2160 van uw aangifte
Deze code gaat over dividendbedragen terwijl de coupon van een staatsbon geen dividend is.
code 1160
Deze code, als die al gebruikt kan worden, gaat over 30 % roerende voorheffing, terwijl 1 specifieke staatsbon uit 2023 uitzonderlijk 15 % roerende voorheffing had.
Dan toch eerder 1162?

Weet iemand hier het juiste antwoord op aub?

Terug
Bovenaan