Tax On Web 2021

Wat heeft de NBB met uw belastingen te zien?
Uw aanslagbiljet is een rekening. Als je deze niet vereffent dan zal men dit snel komen halen hoor :p
Merci. :)

Ik vind de regel van de nalatigheidsinteresten wél erg vreemd.
+
Een eerste aanmaningsbrief is tegenwoordig gratis ((Of geldt dit voor je aanslagbiljet niet? Jawel toch? Want zoal je zegt is dit ook een rekening/factuur)

Dus als je minder dan 1500€ belastingen moet betalen, waarom zou ik dan de factuur nog tijdig betalen? :laugh:
Als ik het goed begrijp en je betaalt je belastingen dan bijvoorbeeld 1 maand TE laat, dan ga je in praktijk NUL euro extra kosten moeten betalen.

Of mis ik iets?
 
Merci. :)

Ik vind de regel van de nalatigheidsinteresten wél erg vreemd.
+
Een eerste aanmaningsbrief is tegenwoordig gratis (!)

Dus als je minder dan 1500€ belastingen moet betalen, waarom zou ik dan de factuur nog tijdig betalen? :laugh:
Als ik het goed begrijp en je betaalt je belastingen dan 1 maand TE laat, dan ga je in praktijk NUL euro extra kosten moeten betalen.

Of mis ik iets?
Je hebt het bij het rechte eind.

Sinds enkele jaren is men bezig zowel het minimumbedrag aan het optrekken als de interestvoet te verlagen.

Er zijn in een ondertussen ver verleden ooit tarieven geweest van 12%, 7% en nu lees je het goed.
Interesten lopen pas vanaf 1.500 EUR

Maar vergeet even niet: indien je je belastingen niet tijdig betaalt gaan deze uiteindelijk ingevorderd worden en dat zal u snel een veelvoud kosten van de interesten die je niet hebt moeten betalen

Het verhoogde minimumbedrag is er ook om als men in 1 keer niet kan betalen het aanvragen van een afbetalingsplan aan te moedigen.
Men heeft uiteraard dat er liever in x keer vrijwillig betaald wordt dan dat men moet invorderen.

Een afbetalingsplan betekent niet dat de interesten ondertussen stoppen met lopen en zo heb/had je situaties waarbij de maandelijkse afbetaling amper genoeg was om de interesten te dekken.

/EDIT: zoals hierboven reeds bevestigd hebben uw belastingen en kredietwaardigheid niets met elkaar te zien

Nutteloos weetje: in de kleine lettertjes van elk hypothecair krediet zal altijd staan dat de bank het voorrecht krijgt om in rang #1 uw eventuele belastingteruggave aan te slaan om uw achterstallig krediet te betalen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Maar vergeet even niet: indien je je belastingen niet tijdig betaalt gaan deze uiteindelijk ingevorderd worden en dat zal u snel een veelvoud kosten van de interesten die je niet hebt moeten betalen
Ja maar pas ten vroegste bij de tweede aanmaning/herinnering hé. Dus stel je moet op 1 oktober uw belastingen betalen.
Je betaalt pas op 31 oktober.

Worst case krijg je dan een eerste (gratis) aanmaning in de bus. Ondertussen heb je echter betaald.
Er gebeurt dan géén invordering (meer) , wegens betaald .. en er zijn dan ook géén nalatigheidsinteresten.

---

Maar inderdaad, hoe langer je wacht na de deadline, hoe meer kans dat het je geld zal beginnen kosten ..
 
Zijn er hier nog mensen bij wie de vereenvoudigde (vooraf ingevulde) elektronische aangifte foutief was ingevuld? Bij mij was er een rubriek ingevuld die nog nooit eerder van toepassing was geweest, en die ervoor zorgde dat ik 400 euro moest bijbetalen. Het ging over eigendommen die ik verhuurde, doch ik beschik helemaal niet over eigendommen(behalve mijn eigen woning voor eigen gebruik) en heb dus ook nog nooit iets moeten invullen in die rubriek.
 
Zijn er hier nog mensen bij wie de vereenvoudigde (vooraf ingevulde) elektronische aangifte foutief was ingevuld? Bij mij was er een rubriek ingevuld die nog nooit eerder van toepassing was geweest, en die ervoor zorgde dat ik 400 euro moest bijbetalen. Het ging over eigendommen die ik verhuurde, doch ik beschik helemaal niet over eigendommen(behalve mijn eigen woning voor eigen gebruik) en heb dus ook nog nooit iets moeten invullen in die rubriek.
Het is dan ook een voorstel van vereenvoudigde aangifte. Het blijft de belastingsplichtige zijn verantwoordelijkheid om de aangifte correct in te vullen.
 
Vreemd dat ze dan zomaar iets invullen dat nooit bestaan heeft. Moet toch ergens van komen.
Komt ook ergens van. Aparte kadastrale percelen, los van de gezinswoning waar je uw domicilie hebt, staan sinds dit jaar bijna standaard daaronder. Bij redelijk wat cliënten opgemerkt.
 
Beste
U hebt een nieuw eBox document van Federale Overheidsdienst Financiën ontvangen.
Bekijk uw eBox document in Mijn Burgerprofiel.


*opent pdf*

"Beste, kijk op MyMinfin"

Aanslagbiljet ontvangen. Nog nooit zo vroeg geweest.
Het record van terugbetaling staat hier op juni 1 jaar later.
 
Jullie krijgen die precies vroeg? Het vroegste dat ik mijn aanslagbiljet ooit heb ontvangen was in oktober.
 
Even gaan kijken naar aanleiding van de berichten hier...had 't ook al!
Eind oktober terug, kleine 1.000 euro. Gaat in diezelfde dagen integraal (en meer) naar onroerende voorheffing.
 
Mijne vandaag ook al ontvangen. Maar kan me iemand duidelijk het volgende uitleg.
We zijn getrouwd op 02/05/2020. Van dan tot nu was mijn vrouw werkloos en ik heb dan ook meteen aan mijn werkgever laten weten zodat we gebruiken konden maken van het huwelijksquotiënt. Ik weet dat het pas toegepast wordt op mijn loon vanaf 01/01/2021, maar wat met 03/05/2020 tot 01/01/2021 dat vervalt gewoon of komt dat twee jaar later bij de gemeenschappelijke belastingaangifte van 2022 inkomsten 2021 (wat vreemd is maar swat), of heb ik werkelijk 7 maand meer belastingen betaald?!
 
Mijne vandaag ook al ontvangen. Maar kan me iemand duidelijk het volgende uitleg.
We zijn getrouwd op 02/05/2020. Van dan tot nu was mijn vrouw werkloos en ik heb dan ook meteen aan mijn werkgever laten weten zodat we gebruiken konden maken van het huwelijksquotiënt. Ik weet dat het pas toegepast wordt op mijn loon vanaf 01/01/2021, maar wat met 03/05/2020 tot 01/01/2021 dat vervalt gewoon of komt dat twee jaar later bij de gemeenschappelijke belastingaangifte van 2022 inkomsten 2021 (wat vreemd is maar swat), of heb ik werkelijk 7 maand meer belastingen betaald?!
Je hebt pas een gemeenschappelijke belastingaangifte vanaf inkomstenjaar 2021 (en dus huwelijksquotiënt).
Voor inkomstenjaar 2020 kon je wel een verhoogde belastingvrije som vragen mocht je partner niet meer dan 3380 EUR netto bestaansmiddelen hebben.
 
Hier ook nog niks ontvangen. Ik heb daar wel alle begrip voor. Het zijn dan ook serieus wat zakken poen die eerst moeten worden geint.
 
Je hebt pas een gemeenschappelijke belastingaangifte vanaf inkomstenjaar 2021 (en dus huwelijksquotiënt).
Voor inkomstenjaar 2020 kon je wel een verhoogde belastingvrije som vragen mocht je partner niet meer dan 3380 EUR netto bestaansmiddelen hebben.
Dat was het geval. Ah, daarom dat ik dit jaar 800 terugkrijg ipv een 200 a 300. Of zou het meer moeten zijn?🤔
 
Aanslagbiljet ook ontvangen. Had het niet zo snel verwacht aangezien ik voor de eerste keer stevige beroepskosten had.
€5020 terugkrijgen 😄
 
Terug
Bovenaan