Tegenover de Administratie op zich kan ik langs de ene kant nog begrijpen. Log apparaat dat veel efficiënter zou kunnen en dat voor Jan Modaal een ver-van-zijn-bed-show is met onduidelijke procedures. Echter kunnen velen (ja, ook boekhouders en advocaten) blijkbaar het onderscheid tussen de Administratie enerzijds en het personeel anderzijds niet maken.
Concreet voorbeeld: Als je in het eerste contact met mij als ambtenaar mij persoonlijk al gaat afbreken dan hoop ik voor jou dat we niet gaan moeten onderhandelen over beroepskosten en percentages, want het been zou wel eens heel stijf kunnen blijven dan. Als je op een deftige manier kan zeggen dat je niet akkoord bent met een standpunt van de Administratie zonder een stem te verheffen of dergelijke, dan kan er een serieus gesprek gevoerd worden met standpunten en argumenten. Je zou verbaasd zijn wat de uitkomst dan kan zijn.
Van een particulier op zich kan je iets meer verdragen, maar van een advocaat/boekhouder mag je toch een gesprek op professioneel niveau verwachten met kennis van zaken, en toch gebeurt het vaker dan je zou verwachten dat met deze categorie geen dialoog te voeren valt.
Samengevat: maak onderscheid tussen Administratie en personeel. De kassierster van Aldi ga je ook niet uitkafferen omdat de melk op is.