Tax On Web 2021

De fiches van RVA worden enkel elektronisch verstuurd.
Staat normaal gezien vooraf ingevuld onder code 1260 of 2260.
 
Ik heb mijn lening afgesloten in 2020 (na afschaffing woonbonus) maar ik heb dit jaar toch dat papier (281.xx) van de bank gekregen dat je kan (voor leningen voor 2019) kan inbrengen op je lastenbrief voor kapitaalaflossingen.

Zijn er nog andere functies van dit document van de bank? Kan je dit elders binnenbrengen anders dan voor de originele woonbonus?
Of heeft de bank dat gewoon doorgestuurd omdat zij geen onderscheid maken tussen leningen voor of achter afschaffing woonbonus?
 
Ik heb mijn lening afgesloten in 2020 (na afschaffing woonbonus) maar ik heb dit jaar toch dat papier (281.xx) van de bank gekregen dat je kan (voor leningen voor 2019) kan inbrengen op je lastenbrief voor kapitaalaflossingen.

Zijn er nog andere functies van dit document van de bank? Kan je dit elders binnenbrengen anders dan voor de originele woonbonus?
Of heeft de bank dat gewoon doorgestuurd omdat zij geen onderscheid maken tussen leningen voor of achter afschaffing woonbonus?
Vond ik ook al vreemd dat leningen na 2020 erin staan. Maar je kan bv. Een lening herfinancieren na 2020 en deze is dan wel nog fiscaal in mindering te brengen.
Of een lening voor een tweede woning
 
Aangezien de "professional" van het belastingen kantoor me er totaal geen zinnig antwoord op kon geven, hier eens navragen.

Dochter staat gedomicilieerd bij de ex. We hebben 50/50 co-ouderschap.

Scheiding dit jaar uitgesproken dus volgend jaar pas aparte aangiften.

Klopt het dat, als ik het vonnis indien, de belastingvrije som van kind ten laste, automatisch over ons 2 verdeeld zal worden? Moeten we dan beide "ja" aankruisen op de brief?

En wat met de attesten van de kinderopvang? Maakt het niet uit wie die aangeeft en wordt dat gelijk verdeeld?
Of moeten we beide elk de helft indienen? Alle rekeningen worden van de kindrekening betaald, mocht dat relevant zijn, niemand betaalt alimentatie.
Volgens die van het kantoor kan enkel mijn ex ("diegene wiens naam op het attest staat") een attest van kinderopvang indienen? 🤔
 
Aangezien de "professional" van het belastingen kantoor me er totaal geen zinnig antwoord op kon geven, hier eens navragen.

Dochter staat gedomicilieerd bij de ex. We hebben 50/50 co-ouderschap.

Scheiding dit jaar uitgesproken dus volgend jaar pas aparte aangiften.

Klopt het dat, als ik het vonnis indien, de belastingvrije som van kind ten laste, automatisch over ons 2 verdeeld zal worden? Moeten we dan beide "ja" aankruisen op de brief?

En wat met de attesten van de kinderopvang? Maakt het niet uit wie die aangeeft en wordt dat gelijk verdeeld?
Of moeten we beide elk de helft indienen? Alle rekeningen worden van de kindrekening betaald, mocht dat relevant zijn, niemand betaalt alimentatie.
Volgens die van het kantoor kan enkel mijn ex ("diegene wiens naam op het attest staat") een attest van kinderopvang indienen? 🤔
Co-ouderschap. Vonnis opgemaakt via rechtbank of echtscheiding onderlinge toestemming? (En geregistreerd bij registratie kantoor?) Zo niet, meteen doen!

Dit jaar is nog gezamelijk als ik goed begreep dus zet je 1030 = 1 en is er maar 1 code kinderopvang. Belastingvrije som zal dan inderdaad automatisch berekend worden.

Volgend jaar is het apart hè? Dan zet jij code 1036 = 1 en hij 1034 = 1.
Kinderopvang attesten zullen opgemaakt worden op naam van 1 ouder en die kan het aangeven en krijgt de vermindering, de andere niet. Dan moet jij aan de opvang ook vragen om bepaalde attesten op jouw naam te zetten.

Welk kantoor heb jij gebeld? 😅
 
Co-ouderschap. Vonnis opgemaakt via rechtbank of echtscheiding onderlinge toestemming? (En geregistreerd bij registratie kantoor?) Zo niet, meteen doen!

Dit jaar is nog gezamelijk als ik goed begreep dus zet je 1030 = 1 en is er maar 1 code kinderopvang. Belastingvrije som zal dan inderdaad automatisch berekend worden.

Volgend jaar is het apart hè? Dan zet jij code 1036 = 1 en hij 1034 = 1.
Kinderopvang attesten zullen opgemaakt worden op naam van 1 ouder en die kan het aangeven en krijgt de vermindering, de andere niet. Dan moet jij aan de opvang ook vragen om bepaalde attesten op jouw naam te zetten.

Welk kantoor heb jij gebeld? 😅
Gent (ledegem stond op de enveloppe).

Scheiding via onderlinge toestemming, vonnis van de rechtbank heb ik + de eot zelf ondertekend door beide partijen.
Wat bedoel je met registratiekantoor?

Morgen met de kinderopvang gaan spreken dus 😏
 
Ook even meegeven dat als er onregelmatigheden zijn in verband met fiscaal co-ouderschap die opgelost moeten worden (bv de ene ouder heeft volledig ten laste gezet en de andere co-ouderschap) er heel streng kan worden opgetreden met de regelgeving. Op dit moment moet er letterlijk instaan dat de huisvesting gelijkmatig verdeeld is en dat de ouders de toeslagen op de belastingsvrije som voor de kinderen verdelen.

Voor meer info mag je altijd even een berichtje sturen :) ik werk nog maar net bij fiscaliteit maar heb al wel een aantal dossiers co-ouderschap moeten behandelen.

Op het registratiekantoor (dienst rechtszekerheid) kun je allerhande documenten laten registreren zodat het eventueel rechtsgeldig heeft.
Een overeenkomst voor co-ouderschap moet geregistreerd zijn of door een rechter gehomologeerd zijn.
 
Ook even meegeven dat als er onregelmatigheden zijn in verband met fiscaal co-ouderschap die opgelost moeten worden (bv de ene ouder heeft volledig ten laste gezet en de andere co-ouderschap) er heel streng kan worden opgetreden met de regelgeving. Op dit moment moet er letterlijk instaan dat de huisvesting gelijkmatig verdeeld is en dat de ouders de toeslagen op de belastingsvrije som voor de kinderen verdelen.

Voor meer info mag je altijd even een berichtje sturen :) ik werk nog maar net bij fiscaliteit maar heb al wel een aantal dossiers co-ouderschap moeten behandelen.

Op het registratiekantoor (dienst rechtszekerheid) kun je allerhande documenten laten registreren zodat het eventueel rechtsgeldig heeft.
Een overeenkomst voor co-ouderschap moet geregistreerd zijn of door een rechter gehomologeerd zijn.
Die is toch door een rechter gehomologeerd als er een vonnis is?

De term fiscaal co-ouderschap staat er helaas niet in, gelijk verdeeld co-ouderschap wél met de volledige verdeling van de dagen, ondertekend door beiden dus.
Ik heb 'm al meermaals gevraagd om samen te komen voor de belastingen (omdat ik idd fiscaal co-ouderschap op papier wil zetten) maar hij negeert me hierin straal.
 
Die is toch door een rechter gehomologeerd als er een vonnis is?

De term fiscaal co-ouderschap staat er helaas niet in, gelijk verdeeld co-ouderschap wél met de volledige verdeling van de dagen, ondertekend door beiden dus.
Ik heb 'm al meermaals gevraagd om samen te komen voor de belastingen (omdat ik idd fiscaal co-ouderschap op papier wil zetten) maar hij negeert me hierin straal.
Ja dat is inderdaad gehomologeerd!

Fiscaal co-ouderschap is echt iets rot helaas :( maar zolang hij en jij 1034 en 1036 invuld zal daar normaal niemand over struikelen.
 
Gent (ledegem stond op de enveloppe).

Scheiding via onderlinge toestemming, vonnis van de rechtbank heb ik + de eot zelf ondertekend door beide partijen.
Wat bedoel je met registratiekantoor?

Morgen met de kinderopvang gaan spreken dus 😏
Vonnis van de rechtbank is voldoende als er instaat gelijkmatig verdeelde huisvesting
eot moet je inderdaad laten registreren bij het registratiekantoor en dan moet er letterlijk instaan gelijkmatig verdeelde huisvesting + beide partners zijn akkoord de fiscale voordelen gelijk te verdelen.

Een EOT bepaal je zelf onderling. Een vonnis is uitgesproken door een rechtbank, maar meteen gehomologeerd ja.

Zolang beide ouders co-ouderschap aangeven op hun aangifte is er idd geen probleem, als één van beide zich (moedwillig) vergist en er is geen geldig document is het kind ten laste van de persoon waar het gedomicilieerd staat.
 
Bij een echtscheiding met onderlinge toestemming (EOT) wordt fiscaal co-ouderschap toegepast als de gehomologeerde overeenkomst duidelijk vermeldt dat de ouders kiezen voor gelijkmatige huisvesting en akkoord gaan om de belastingvrije sommen voor hun kinderen gelijk te verdelen.

Fiscaal co-ouderschap wordt automatisch toegepast als de gerechtelijke beslissing gelijkmatige huisvesting oplegt.
 
Bij een echtscheiding met onderlinge toestemming (EOT) wordt fiscaal co-ouderschap toegepast als de gehomologeerde overeenkomst duidelijk vermeldt dat de ouders kiezen voor gelijkmatige huisvesting en akkoord gaan om de belastingvrije sommen voor hun kinderen gelijk te verdelen.

Fiscaal co-ouderschap wordt automatisch toegepast als de gerechtelijke beslissing gelijkmatige huisvesting oplegt.
Dit heb ik dus pas na de scheiding ontdekt, dat ik er specifiek fiscaal co-ouderschap in had moeten zetten 😣
 
Dit heb ik dus pas na de scheiding ontdekt, dat ik er specifiek fiscaal co-ouderschap in had moeten zetten 😣
Er hoeft niet specifiek "fiscaal co-ouderschap" in te staan.

Indien u uw kinderen ten laste heeft, heeft u recht op een belastingvoordeel in de vorm van een verhoging van de belastingvrije som. In principe kan dat voordeel enkel worden toegekend aan de ouder bij wie de kinderen hun fiscale woonplaats hebben.
Onder bepaalde voorwaarden kan het belastingvoordeel voor kinderen ten laste echter worden verdeeld onder de ouders. Dat is de zogenaamde fiscale co-ouderschapsregeling. De volgende 4 voorwaarden moeten samen vervuld zijn:
  1. U en de andere ouder maken geen deel uit van hetzelfde gezin.
  2. U en de andere ouder voldoen aan de onderhoudsplicht van uw gemeenschappelijke kinderen.
  3. De huisvesting van deze kinderen is gelijkmatig verdeeldover u en de andere ouder op grond van
    • een - uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar uitgesproken - rechterlijke beslissing waarin uitdrukkelijk vermeld is dat de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders,
    • een overeenkomst(onder vorm van een onderhandse overeenkomst of verleden voor een notaris) die ofwel geregistreerd wordt bij een bevoegd registratiekantoor ofwel gehomologeerd wordt door een rechterlijke beslissing. Dat moet uiterlijk gebeurd zijn op 1 januari van het aanslagjaar. In deze overeenkomst staat uitdrukkelijk vermeld dat
      • de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders en
      • zij bereid zijn om de toeslagen op de belastingvrije som voor de betrokken kinderen te verdelen.
  4. Noch u, noch de andere ouder trekken voor uw gemeenschappelijke kinderen onderhoudsuitkeringen af.
Zie rood gedeelte. Als dat zo staat in uw vonnis en je voldoet aan de rest van de voorwaarden kun je de fiscaal co couderschap wel toepassen.


Gent (ledegem stond op de enveloppe).

Scheiding via onderlinge toestemming, vonnis van de rechtbank heb ik + de eot zelf ondertekend door beide partijen.
Wat bedoel je met registratiekantoor?

Morgen met de kinderopvang gaan spreken dus 😏
Hier stuurde kinderopvang slechts 1 brief op beide namen. Wijzelf gaan dit invullen in code 1384. Totaal bedrag is iets van 50 euro, dus ik vul 25 euro in.


oops: iedereen was me al voor precies.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er hoeft niet specifiek "fiscaal co-ouderschap" in te staan.


Zie rood gedeelte. Als dat zo staat in uw vonnis en je voldoet aan de rest van de voorwaarden kun je de fiscaal co couderschap wel toepassen.

Dat rood gedeelte slaat op scheiding via de rechtbank (wat bij mij niet het geval is) en bij EOT moet wél vermeld worden blijkbaar wat er met het belastingsvoordeel moet gebeuren, terwijl dat bij ons niet gespecifieerd werd.
K zal het wel zien volgend jaar zeker, of hij alles correct zal doen 😉
 
Ook even meegeven dat als er onregelmatigheden zijn in verband met fiscaal co-ouderschap die opgelost moeten worden (bv de ene ouder heeft volledig ten laste gezet en de andere co-ouderschap) er heel streng kan worden opgetreden met de regelgeving. Op dit moment moet er letterlijk instaan dat de huisvesting gelijkmatig verdeeld is en dat de ouders de toeslagen op de belastingsvrije som voor de kinderen verdelen.

Voor meer info mag je altijd even een berichtje sturen :) ik werk nog maar net bij fiscaliteit maar heb al wel een aantal dossiers co-ouderschap moeten behandelen.

Op het registratiekantoor (dienst rechtszekerheid) kun je allerhande documenten laten registreren zodat het eventueel rechtsgeldig heeft.
Een overeenkomst voor co-ouderschap moet geregistreerd zijn of door een rechter gehomologeerd zijn.
Is dat zo streng? De ex waarschuwde me al voor "handelt gij de briefwisseling maar af" voor volgend jaar...jij en m'n ex zijn collega's.... Ik vrees dat ik bij het indienen van de aangifte vonnis van de rechtbank niet mee heb geupload. En ik vrees dat m'n ex de codes ivm fiscaal couderschap heeft ingevuld terwijl in de vonnis van de rechtbank letterlijk staat dat m'n dochter fiscaal volledig bij mij tenlaste mag blijven. Kan ik dit alsnog uploaden in tax on web? In de hoop om voor volgend jaar discussies te vermijden?
 
Is dat zo streng? De ex waarschuwde me al voor "handelt gij de briefwisseling maar af" voor volgend jaar...jij en m'n ex zijn collega's.... Ik vrees dat ik bij het indienen van de aangifte vonnis van de rechtbank niet mee heb geupload. En ik vrees dat m'n ex de codes ivm fiscaal couderschap heeft ingevuld terwijl in de vonnis van de rechtbank letterlijk staat dat m'n dochter fiscaal volledig bij mij tenlaste mag blijven. Kan ik dit alsnog uploaden in tax on web? In de hoop om voor volgend jaar discussies te vermijden?
Staat er in jou vonnis "gelijkmatig verdeelde huisvesting"?

Dan is het co-ouderschap. De rechter kan niet bepalen wie het kind fiscale ten laste heeft in dat geval
 
Staat er in jou vonnis "gelijkmatig verdeelde huisvesting"?

Dan is het co-ouderschap. De rechter kan niet bepalen wie het kind fiscale ten laste heeft in dat geval
Neen dat staat in de vonnis niet op. M'n dochter bleef ook effectief bij mij en ex werd veroordeeld tot betalen van alimentatie.
In de vonnis staat ook "kent het fiscaal voordeel van het kind aan meneer toe".
Daarom dat ik de vonnis wil uploaden in tax on web.
 
Ik heb voor de eerste keer geen vereenvoudigde aangifte, maar de 'volledige versie' via tax on web.
Ik heb gewoon m'n buitenlandse rekeningen toegevoegd en voor de rest niets veranderd aan de cijfers.
Eerst ging ik 150 euro terugkrijgen. Nu moet ik 50 euro betalen, volgens de berekening die ik heb laten uitvoeren.
Heel vreemd. Is daar een uitleg voor?

Is wel heel laat om die zaken te ontdekken nu, hé.
 
Neen dat staat in de vonnis niet op. M'n dochter bleef ook effectief bij mij en ex werd veroordeeld tot betalen van alimentatie.
In de vonnis staat ook "kent het fiscaal voordeel van het kind aan meneer toe".
Daarom dat ik de vonnis wil uploaden in tax on web.
Je kan 1x wijzigen tot de einddatum dus als je nog voor middernacht het vonnis kan uploaden, zit dat bij je officiële aangifte nog.
 
Neen dat staat in de vonnis niet op. M'n dochter bleef ook effectief bij mij en ex werd veroordeeld tot betalen van alimentatie.
In de vonnis staat ook "kent het fiscaal voordeel van het kind aan meneer toe".
Daarom dat ik de vonnis wil uploaden in tax on web.
Zij kan co-ouderschap sowieso niet combineren met onderhoudsgeld.
Het is dus aan haar om te bewijzen dat er sprake is van co-ouderschap, jij moet je geen zorgen maken in dit geval.

Zou me daar geen zorgen om maken, stel dat ze (de administratie) toch je aangifte wilt wijzigen moeten ze je een aangetekend bericht van wijziging sturen. Hierop kan je dan een niet akkoord antwoorden met de bewijsstukken (vonnis).
Maar zover zal het niet komen want zij moet aantonen dat de co-ouderschap regeling van toepassing is als ze dit aangeeft in haar aangifte
 
Terug
Bovenaan