Tax On Web 2021

@TNTim dank, ik heb het gevonden. Het was wel wat even zoeken.
Ik ben wat nieuw in die zaken, normaal heb ik een vereenvoudigde aangifte.
Nu moet ik dus zelf een aangifte indienen, dat staat bij die paragraaf waar wordt gevraagd of je gegevens volledig zijn of niet.
 
Hier ook eindelijk eens alles ingegeven. Heeft wat geduurd inv met verhuur van een eigendom...
Uiteindelijk 5007 euro terugkrijgen als ik alles correct heb ingevuld. We shall see. Geld is sowieso bedoelt om eens nieuwe meubels te kopen. Zal een salon, salontafel, tv kast en een tapijt vanaf moeten in ieder geval :).

Let er ook op dat je je SSV ook enkel kan inbrengen als die aan de fiscale voorwaarden voldoet.

Moest je een "2 personen in 1 contract" SSV polis hebben, kan je deze niet inbrengen. Die is dan wel weer doorgaans goedkoper, dus of je hier iets mee verliest is een andere zaak...

Als je SSV ingeeft moeten de nabestaanden toch belastingen betalen op het uitgekeerde bedrag? Heb het om die reden nooit ingegeven.
 
Als je SSV ingeeft moeten de nabestaanden toch belastingen betalen op het uitgekeerde bedrag? Heb het om die reden nooit ingegeven.
Inderdaad, dat is een side effect. Vergeet wel niet dat die belasting gering is en dat nooit op het maximumbedrag is (tenzij je een week na afsluiting overlijdt).

De 2-in-1 contract SSV was 1-2k goedkoper dus ik had echt geen zin om het tot in de puntjes uit te rekenen 😅. Ik vermoed wel dat in mijn geval (beide dus gedekt aan 100%) de niet-fiscale versie goedkoper uitdraait, regardless of iemand vroegtijdig sterft of niet.
Ik ben er later wel op gewezen dat er nog subtiele verschillen bestaan tussen dit contract en een "gewone" als het gaat over de "overschot" van de verzekering en wat je kinderen krijgen (niets vs iets).
Nu, ik ben niet van plan om binnenkort dood te vallen dus dat zal wel meevallen. Het belangrijkste voor mij hier is dat de nabestaanden geen zorgen meer hebben over die lening van het huis moest het ergste gebeuren.
 
Belasting over uitgekeerd bedrag is toch tussen 1 en 5% voor 10 jaar, afhankelijk van dat bedrag is dat toch veel meer dan de belastingsteruggave.

Nu, ik heb enkel mijn minderjarige zoon (zo lang als de hypotheek duurt) als erfgenaam en wil die daar niet mee belasten. Ben dus 100% verzekerd en heb de SSV niet ingebracht.
 
Iemand die dit weet?
maart 2020 ben ik gestopt bij mijn vorige werkgever (Vlaamse Overheid) en begonnen bij mijn nieuwe werkgever (Lokaal bestuur)

Nu heb ik bij nummer 290 (Overheidspersoneel zonder arbeidsovereenkomst) een ja staan.
In de fiche van mijn huidige werkgever staat er Nee aangeduid, de fiche van mijn vorige staat er Ja aangeduid.
Nu weet ik niet wat juist aan te duiden :S
 
Ale nu binnen 36u is het 21 dagen geleden dat ze me opgebeld hebben en een nieuwe brief gingen sturen, ik daar maar op aan het wachten vermits die eind Juni binnen moeten ( dacht ik dan toch, want stond zo ook op mijn eerste brief )

Bel ik gisteren terug naar hun en vraag dus waar die blijft en of die voor eind Juni binnen moet ( zoals ook vermeld op mijn 1ste aangifte ) zegt die aan de telefoon '' goh meneer die gaan pas ERGENS in Juli de deur uit, en dan krijg je tijd genoeg om die binnen te doen ''

Niet dat dat me veel uitmaakt maar dat hadden ze dan 3 weken terug ook kunnen vermelden ipv gewoon '' we sturen ne nieuwe en die steekt ge maar binnen ''
Ik maar gelijk een kieken elke dag de brievenbus checken omdat eind Juni dichterbij kwam, blijkt dat zelfs niet relevant te zijn.
 
Hoi allen, Ik ben als particulier mijn aangifte aan het invullen.
Ik heb nu via listminut 400€ verdiend bruto (ruim onder het max van 6k). dit geef ik in onder vak 1640 in deel 2 op de aangifte.
Maar als ik dan bereken. krijg ik ineens 143€ minder terug.


Wat mis ik hier in het 'onbelast' verhaal????
Het gaat nog over inkomsten 2020 dus vallen deze toch nog niet onder nieuwe wetgeving?

Alvast dank
 
Belasting over uitgekeerd bedrag is toch tussen 1 en 5% voor 10 jaar, afhankelijk van dat bedrag is dat toch veel meer dan de belastingsteruggave.

Nu, ik heb enkel mijn minderjarige zoon (zo lang als de hypotheek duurt) als erfgenaam en wil die daar niet mee belasten. Ben dus 100% verzekerd en heb de SSV niet ingebracht.
Volgens onze bank moet de bank de melding doen of de svv wordt ingebracht of niet.
Men schoonpa had dit perongeluk ingebracht terwijl we dit niet wouden.
Maar de bank vond nergens terug dat deze ingebracht was en volgens hen was dit dan ook officieel niet het geval.

Geen idee of dit werkelijk klopt.
 
Iemand van de familie vroeg hulp bij correcte ingaven van het volgende:

Vorig jaar (2020): start bouw van een tweede woning voor verhuur en dit op een bouwgrond reeds in bezit. Hiervoor werd een krediet afgesloten bij een bank. Hiervan werd een fiscaal attest ontvangen (er gebeurden in 2020 al aflossingen kapitaal + intrest). De woning is pas volledig klaar in 2021 (en werd ook pas in 2021 verhuurd). Er werd nog geen KI van deze woning bekomen. Van de bouwgrond is er wel een (klein) KI. Voor de eerste woning is er geen krediet meer lopend.

Wordt het KI van de bouwgrond ingegeven, aangezien er nog geen KI is van de woning? Zo ja, onder welke code?
Onder welke code kan er iets van het krediet ingegeven worden? Voor welk bedrag? Alleen de intresten, of ook het kapitaal?

Bedankt voor de hulp.
 
Hoi allen, Ik ben als particulier mijn aangifte aan het invullen.
Ik heb nu via listminut 400€ verdiend bruto (ruim onder het max van 6k). dit geef ik in onder vak 1640 in deel 2 op de aangifte.
Maar als ik dan bereken. krijg ik ineens 143€ minder terug.


Wat mis ik hier in het 'onbelast' verhaal????
Het gaat nog over inkomsten 2020 dus vallen deze toch nog niet onder nieuwe wetgeving?

Alvast dank
Ja, die zijn nog onbelast indien je de aangifte correct invult ;)
Code 1640? Vermoedelijk bedoel je code 1460?
Deze code dien je ENKEL in te vullen als je meer dan het grensbedrag verdiend hebt, jij hoeft dus niets in te vullen.
 
Iemand van de familie vroeg hulp bij correcte ingaven van het volgende:

Vorig jaar (2020): start bouw van een tweede woning voor verhuur en dit op een bouwgrond reeds in bezit. Hiervoor werd een krediet afgesloten bij een bank. Hiervan werd een fiscaal attest ontvangen (er gebeurden in 2020 al aflossingen kapitaal + intrest). De woning is pas volledig klaar in 2021 (en werd ook pas in 2021 verhuurd). Er werd nog geen KI van deze woning bekomen. Van de bouwgrond is er wel een (klein) KI. Voor de eerste woning is er geen krediet meer lopend.

Wordt het KI van de bouwgrond ingegeven, aangezien er nog geen KI is van de woning? Zo ja, onder welke code?
Onder welke code kan er iets van het krediet ingegeven worden? Voor welk bedrag? Alleen de intresten, of ook het kapitaal?

Bedankt voor de hulp.
Grond KI code 1107/2107
Lening intrest 1146,
Lening kapitaal: federaal lange termijnsparen 1358 (rekening houden met maximum)
 
Ale nu binnen 36u is het 21 dagen geleden dat ze me opgebeld hebben en een nieuwe brief gingen sturen, ik daar maar op aan het wachten vermits die eind Juni binnen moeten ( dacht ik dan toch, want stond zo ook op mijn eerste brief )

Bel ik gisteren terug naar hun en vraag dus waar die blijft en of die voor eind Juni binnen moet ( zoals ook vermeld op mijn 1ste aangifte ) zegt die aan de telefoon '' goh meneer die gaan pas ERGENS in Juli de deur uit, en dan krijg je tijd genoeg om die binnen te doen ''

Niet dat dat me veel uitmaakt maar dat hadden ze dan 3 weken terug ook kunnen vermelden ipv gewoon '' we sturen ne nieuwe en die steekt ge maar binnen ''
Ik maar gelijk een kieken elke dag de brievenbus checken omdat eind Juni dichterbij kwam, blijkt dat zelfs niet relevant te zijn.
volgens mij heb je 1 maand na ontvangst van je aangifte om deze in te dienen.

Probleem ligt ook niet de de medewerker maar centraal. Vroeger lagen er blanco aangiftes en masse in de lokale kantoren. Even binnenlopen en één afhalen of snel binnen, geen probleem..
Tegenwoordig moet dit online ingegeven worden en deze gegevens worden nog 1x per week van die server gehaald en centraal verzonden door hun fedopress.. en dan moet je postbode dit nog bezorgen dus met wat pech idd een dikke 2 weken sowieso

Dat is hetzelfde met het bevestigingsdocument dat je krijgt als zij tax on web voor jou invullen. Aan telefoon zeggen ze binnen de twee weken krijg je dat document, maar blijkbaar zijn zelfs die van begin mei nog steeds niet verzonden.
 
Volgens onze bank moet de bank de melding doen of de svv wordt ingebracht of niet.
Men schoonpa had dit perongeluk ingebracht terwijl we dit niet wouden.
Maar de bank vond nergens terug dat deze ingebracht was en volgens hen was dit dan ook officieel niet het geval.

Geen idee of dit werkelijk klopt.
Als je ervoor kiest om ze fiscaal in te brengen maakt je bank normaal elk jaar een fiscaal attest 281.xx op. Anders niet en zullen ze het bij de fiscus ook niet aannemen.

Op het moment dat de bank het zou uitbetalen (idem voor pensioensparen) moet jij een bewijs bij de fiscus opvragen dat je nooit fiscaal voordeel hebt ontvangen
 
Wat ik niet goed begrijp zijn de codes 1606 en 1614 in vak XVII

Beroepskosten en investeringsaftrek. het bedrag dat ik invul in 1614 lijkt geen invloed te hebben op mijn berekening. Is het de bedoeling dat je dit ook meetelt in vak 1606 bij de andere kosten? Zo nee, hoe komt het dat dit bedrag geen invloed heeft op uw simulatie van het resultaat?
Hoeveel heb je in code 1600 ingegeven? Misschien zit je al onder de belastbare basis?
Investeringsaftrek en beroepskosten zijn aparte codes, je mag ze niet optellen:

Voorbeeld:
1600: 50.000,00
1606: 20.000,00
1614: 5.000,00
= netto beroeps inkomen van 25.000,00

1600: 50.000,00
1606: 25.000,00
1614: 0,00
= netto beroeps inkomen van 25.000,00
 
Ja, die zijn nog onbelast indien je de aangifte correct invult ;)
Code 1640? Vermoedelijk bedoel je code 1460?
Deze code dien je ENKEL in te vullen als je meer dan het grensbedrag verdiend hebt, jij hoeft dus niets in te vullen.
OK bedankt, ik las ergens dat alles moest ingevuld worden zodat indien je meerdere werkgevers hebt, ze zo dan controleren of je niet boven de 6k gaat...

mvg
 
Vroeg me dat af dus heb eens getest wat het verschil is als ik ze samentel

1600: ~53.000
1606: ~14.000
resultaat = ~6.500 terug

als ik de 1606 leeglaat krijg ik hetzelfde

maar als ik deze bij de 1600 tel krijg ik ~14.000 terug



Misschien wat een speciale situatie doordat ik gestar was als zelfstandige dat jaar maar wel al bijna 28.000 aan bedrijfsvoorheffing betaald had dat jaar als bediende


Maar als ik het zo zie dan neem ik die investeringsaftrek beter mee naar volgend jaar dan als het me nu niets opbrengt
start heeft er niets mee te maken, je mag me desnoods PM sturen met printscreens dan kan ik er wel eens na kijken.
Als je code 1606 leeg laat, zal normaal meer moeten betalen (of minder terugkrijgen)
 
Vraagje over het terugbetalen van roerende voorheffing op dividenden.

Ik zit zelf op Degiro en daar krijg ik een overzicht van het dividend dat ik in 2020 heb gekregen.
Mijn vriendin zit op Bolero met 3 ETFs zoals Ishares MSCI World, een S&P 500 ETF en een Nasdaq 100 ETF.

Als ik bij haar rekeningoverzicht 'Dividend' intyp dan krijg ik helemaal niets te zien. Komt dit omdat de dividenden misschien automatisch geherinvesteerd worden ? Betaal je hier dan ook geen roerende voorheffing op ?
 
Terug
Bovenaan