Tax On Web 2021

Klopt. 1x ssv invullen als belastingvermindering maakt de eventuele uitkering belastbaar. Zelfde geldt voor pensioensparen en levensverzekeringen.
Dus je mag het ingeven, maar hopen dat je niet dood valt gedurende de periode dat je lening loopt? :D
 
Let er ook op dat je je SSV ook enkel kan inbrengen als die aan de fiscale voorwaarden voldoet.

Moest je een "2 personen in 1 contract" SSV polis hebben, kan je deze niet inbrengen. Die is dan wel weer doorgaans goedkoper, dus of je hier iets mee verliest is een andere zaak...
 
Waarom zie ik veel misleidende info omtrent de procedure van het overlijden? Wat de mensen van de belastingen zeggen is eigenlijk in strijd met artikel 309 WIB92.
 
Waarom zie ik veel misleidende info omtrent de procedure van het overlijden? Wat de mensen van de belastingen zeggen is eigenlijk in strijd met artikel 309 WIB92.

Welke misleidende info? Wat zeggen "de mensen van de belastingen" dat in strijd is met art. 309 WIB92?
 
Welke misleidende info? Wat zeggen "de mensen van de belastingen" dat in strijd is met art. 309 WIB92?
Petra De Rouck, auteur in de Tijd, heeft het allemaal correct omschreven terwijl enkele mannen, die bij de belastingen werken, er zomaar vanuit gaan dat bij een overlijden in 2021 inkomstenjaar 2021 onder aanslagjaar 2022 valt terwijl dat niet altijd zo is. Een bekend voorbeeld van misleidende uitleg is de uitleg van Francis Adyns op de site van radio 2.
 
amai, net mijn berekekening gekregen. Door het doppen tijdens de corona €1000 meer als vorig jaar.

waarom houden die daar ni gwn mee vanaf? ik heb liever elke maand 200 minder dan ineens zoveel te betalen
 
Dat is toch wel allemaal duidelijk gecommuniceerd en in de media geweest
ik had het wel verwacht daar ni van en ik kan het ook betalen. Maar echt leuk is het niet.

kan zijn da ze da opt nieuws hebben uitgelegd waarom da zo is, maar ik ga ni 40min naar zever luisteren om er 2min nuttige info uit te halen
:giggle:
 
Volgens mij gaan ze je dan toch proberen gewoon verder te helpen via telefoon en de afspraken tot een minimum te beperken en enkel in uitzonderlijke gevallen.
Is er zoveel speciaal aan je aangifte dat fysiek moet en niet telefonisch kan ? Want "dan ben ik er vanaf tot september" zal niet aangenomen worden volgens mij
Er is niets ''speciaal'' aan maar ik kan hem niet invullen want ik kreeg het afgelopen jaar enkel een leefloon dus heb daar geen ''fiche'' van.
Ondertussen afgelopen Donderdag terug gebeld geweest door iemand van de FOD ( had afspraak gevraagd om in te vullen via telefoon )

Uitgelegd wat ik in 2020/2021 heb ontvangen en ze gaan ne nieuwe sturen die ik enkel moet ondertekenen en terug sturen of aan mijn lokaal kantoor in de bus moet gaan steken.
 
ik had het wel verwacht daar ni van en ik kan het ook betalen. Maar echt leuk is het niet.

kan zijn da ze da opt nieuws hebben uitgelegd waarom da zo is, maar ik ga ni 40min naar zever luisteren om er 2min nuttige info uit te halen
:giggle:
Je moet geen 40 min bewegend beeld bekijken om "het nieuws" te weten te komen...
Artikel van, jawel, meer dan een jaar geleden, toen dit allemaal beslist werd:
En nog eentje uit oktober:

Daarnaast nog een paar recentere, omdat blijkbaar de media dacht dat iedereen last heeft van geheugenverlies:
 
Volgens tabel op de site van FOD Financiën is datum van terugbetaling telkens voorzien binnen 2 maand.

link tabel FOD

Lijkt mij precies (veel) sneller dan anders, of is mijn geheugen zo slecht? Ik hou mij voor de geest dat ik de laatste drietal jaar daar telkens meer dan half jaar heb op gewacht (geen exotisch biljet en altijd snel ingediend)

Edit: ben 5pag in begin en 5pag op einde van deze thread teruggescrolled, maar niet tegengekomen/overgelezen. Ongetwijfeld dat iemand dit al heeft gevraagd
 
Heeft iemand een idee van de impact van een tijdelijke verandering van contract? (Dit zal voor volgend belastingsjaar zijn). Normaal heb ik een belastingsvrije beurs, maar nu is dat contract drie maanden opgeschort omdat ik op een project werk als navorser. Daardoor verdien ik iets meer tijdens deze maanden, en veronderstel ik dat ik ook belastingen hierop moet betalen. Na deze drie maanden loopt mijn belastingsvrije beurs terug. Zou ik volgend jaar dan een hogere belastingsbrief krijgen door deze constructie?
 
Volgens tabel op de site van FOD Financiën is datum van terugbetaling telkens voorzien binnen 2 maand.

link tabel FOD

Lijkt mij precies (veel) sneller dan anders, of is mijn geheugen zo slecht? Ik hou mij voor de geest dat ik de laatste drietal jaar daar telkens meer dan half jaar heb op gewacht (geen exotisch biljet en altijd snel ingediend)

Edit: ben 5pag in begin en 5pag op einde van deze thread teruggescrolled, maar niet tegengekomen/overgelezen. Ongetwijfeld dat iemand dit al heeft gevraagd
2 maand na het ontvangen van uw aanslagbiljet.
Het maakt niet uit wanneer je je aangifte precies verstuurd, de ontvanger heeft tijd tot 30.06.2022 voor het versturen van uw aanslagbiljet.
 
Heeft iemand een idee van de impact van een tijdelijke verandering van contract? (Dit zal voor volgend belastingsjaar zijn). Normaal heb ik een belastingsvrije beurs, maar nu is dat contract drie maanden opgeschort omdat ik op een project werk als navorser. Daardoor verdien ik iets meer tijdens deze maanden, en veronderstel ik dat ik ook belastingen hierop moet betalen. Na deze drie maanden loopt mijn belastingsvrije beurs terug. Zou ik volgend jaar dan een hogere belastingsbrief krijgen door deze constructie?

Ik vermoed dat je geld terug zult krijgen gezien je waarschijnlijk normale bedrijfsvoorheffing zult betalen tijdens die drie maanden maar eigenlijk dus maar drie maanden belastbaar loon zult hebben op een jaar.
Als je huwelijksquotient toepast zal dit wel negatief beïnvloed worden natuurlijk.
 
Bruto uurloon 15,9
1 gehandicapte ouder ten laste
800 euro extra bedrijfsvoorheffing laten afhouden in 2020 en nog steeds 200 en iets bijbetalen:rofl:
 
Heeft iemand een idee van de impact van een tijdelijke verandering van contract? (Dit zal voor volgend belastingsjaar zijn). Normaal heb ik een belastingsvrije beurs, maar nu is dat contract drie maanden opgeschort omdat ik op een project werk als navorser. Daardoor verdien ik iets meer tijdens deze maanden, en veronderstel ik dat ik ook belastingen hierop moet betalen. Na deze drie maanden loopt mijn belastingsvrije beurs terug. Zou ik volgend jaar dan een hogere belastingsbrief krijgen door deze constructie?

je gaat maar voor drie maand een inkomen hebben dus als dat inkomen niet enorm hoog is, ga je de bedrijfsvoorheffing terugkrijgen.

Je moet wel een beetje opletten hiervoor:
Een doctoraatsbursaal mag zich daarentegen uitsluitend met onderzoek, buiten een arbeidsovereenkomst, bezighouden. Hij mag geen prestaties verrichten in opdracht van de universiteit of federale wetenschappelijke instelling (met uitzondering van de begeleiding en het toezicht van praktijkwerken van studenten van de tweede cyclus, beperkt tot maximum vier uur per week). Wanneer de doctoraatsbursaal bijkomende activiteiten zou uitoefenen die verband houden met zijn uitgeoefende onderzoekswerkzaamheden, zijn de voorwaarden voor belastingvrijstelling van doctoraatsbeurzen niet meer voldaan.

Ik dacht dat er ook regels waren dat je geen bezoldigde activiteit voor de onderzoeksinstelling mocht uitvoeren voordat je aan je doctoraatsbursaal begon?
 
Hoe kan je buitenlandse rekeningen aangeven op myminfin/belastingsaangifte? Ik vind dit niet terug op de site van myminfin.
 
Terug
Bovenaan