Groep F (BELGIË, Canada, Marokko, Kroatië)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelfs al had hij geen hand in die 3e plaats op het WK (en ik ben er 100% zeker van dat we met Wilmots nooit aan die 3e plek zouden geraakt zijn) had het gewoon pure waanzin geweest om die man te ontslaan na de beste prestatie op een groot toernooi ooit...
Dan mag je nog kritiek gehad hebben op zijn tactisch inzicht toen, en laat ons eerlijk zijn, bij 99% vh volk hier is dat nu felle klap achteraf en die ene overgebleven % zal zelfs zeiken als we de finale maar met 2-0 winnen omdat er ergens een open kans gemist wordt. Het had gewoon echt not done geweest om dan Martinez te ontslaan.

Na het EK had hij uiteraard àltijd moeten vliegen. Het is onbegrijpelijk en puur amateurisme dat ze hem al een contractverlenging aanboden voor het toernooi begon. De match tegen Italië had het duidelijk moeten zijn dat Roberto geen tactisch genie is, geen plan B heeft en dat zijn plan A serieuze mankementen begon te vertonen. Het jaar erop heeft al die vermoedens tot in den treurnis toe bevestigd en nog altijd hebben ze niet gereageerd. Dat mogen we de bond idd kwalijk nemen. Hadden ze toen kordater gereageerd hadden we nu waarschijnlijk aan het lullen geweest welke jongeling er mocht spelen in die overbodige match tegen de Kroaten.

Maar dat ze hem in '18 een nieuw contract gaven? Kom, dat had toen elke federatie, van eender wel land ter wereld, blindelings gedaan.
SPIJTIG DAT ER GEEN TOPCLUB WAS DIE HEM WILDE NA DAT WK. Of hadden wie wel gewoon door dat Martinez pure middelmaat is?

Hahaha Radja toch

Radja Nainggolan duikt op in Qatar als "Belgische voetballegende"​

Bij Antwerp is hij verwezen naar de B-kern, maar in Qatar wordt hij onthaald als voetballegende. Radja Nainggolan vertoeft dezer dagen in een vijfsterrenhotel in Doha waar hij omringd wordt door voetbalsterren als Kaka, Figo en Sneijder.

De middenvelder werd door de FIFA uitgenodigd en speelde al een wedstrijdje met enkele fans. Nainggolan was ook aanwezig bij de eerste wedstrijd van de Belgen tegen Canada.

Echt de eerste naam die in me opkomt als ik denk "Belgische voetballegende" :unsure:
Kaka en Figo hebben naar verluidt zijn handtekening al gevraagd

Ik heb nog altijd het gevoel dat we de match tegen Frankrijk, als we die 10 keer speelden (met iedereen fit) we er 5 keer van zouden winnen. Die match lag echt in evenwicht. Terwijl als je naar die match tegen Brazilië kijkt ... speel die 10 keer en je verliest er 9 keer van.
Ik had die indruk niet echt. De eerste helft vond ik het in evenwicht, licht overwicht voor ons. Maar telkens ook het gevoel dat Griezman en Mbappé elk foutje konden afstraffen. Tweede helft na die 0-1 de hele tijd het idee dat Frankrijk er op hun counters eerder 0-2 van gingen maken dan dat wij nog gelijk konden maken. Maar dat was een gevoel.

Tegen Brazilië uiteraard geluk gehad maar tot die 1-2 viel wel het idee dat we het gingen binnentrekken.

Tja, het is een moeilijke. Ik heb echt geen idee. Ik zou zeggen Hein met zijn grote mond, maar ja, dat is nu ook geen Geweldenaar gebleken na Gent.
Dat lijkt mij de enige min of meer valabele Belgische optie maar dan nog heb ik helemaal niet het idee dat het daarmee beter zou gaan dan met Roberto.
Al de rest dat hier genoemd wordt (Clement, Defour, of figuren als Vrancken of Kompany) hebben eerst nog zeker 10 jaar clubvoetbal nodig voor ze zoiets zouden overwegen of klaar zijn denk ik.
En alles dat ouder is, is gewoon heel matig. Of op pensioen. Of allebei.

Van de Belgische opties althans.

Nu, over Radja en het WK van 2018 gesproken ... ik blijf er ook bij dat we - zeker tegen Frankrijk - Radja ongelofelijk hard hadden kunnen gebruiken. Hem thuislaten was voor mij het moment waarop ik definitief mijn geloof in Martinez verloor.

Op lange termijn heeft Bobby gelijk gekregen over Radja zijn onprofessionele levensstijl, maar toen was die gewoon top. En een wapen dat we echt misten tegen Frankrijk. Iemand die zeer vlot ballen veroverde, vooruit speelde en het risico niet schuwde. En een deftig afstandsschot had.

Ik had die indruk niet echt. De eerste helft vond ik het in evenwicht, licht overwicht voor ons. Maar telkens ook het gevoel dat Griezman en Mbappé elk foutje konden afstraffen. Tweede helft na die 0-1 de hele tijd het idee dat Frankrijk er op hun counters eerder 0-2 van gingen maken dan dat wij nog gelijk konden maken. Maar dat was een gevoel.

Tegen Brazilië uiteraard geluk gehad maar tot die 1-2 viel wel het idee dat we het gingen binnentrekken.
Na 0-1 sowieso niet. Maar ervoor had het zeker gekund. Ik zei nog tegen een kameraad "wie de eerste goal maakt, gaat door". Dat was wel duidelijk dat het zo'n match ging worden.

Dat lijkt mij de enige min of meer valabele Belgische optie maar dan nog heb ik helemaal niet het idee dat het daarmee beter zou gaan dan met Roberto.
Al de rest dat hier genoemd wordt (Clement, Defour, of figuren als Vrancken of Kompany) hebben eerst nog zeker 10 jaar clubvoetbal nodig voor ze zoiets zouden overwegen of klaar zijn denk ik.
En alles dat ouder is, is gewoon heel matig. Of op pensioen. Of allebei.

Van de Belgische opties althans.
Ik denk wel dat Hein gewoon durft door te selecteren, maar goed. Het is natuurlijk meer dan dat.
Nu, over Radja en het WK van 2018 gesproken ... ik blijf er ook bij dat we - zeker tegen Frankrijk - Radja ongelofelijk hard hadden kunnen gebruiken. Hem thuislaten was voor mij het moment waarop ik definitief mijn geloof in Martinez verloor.

Op lange termijn heeft Bobby gelijk gekregen over Radja zijn onprofessionele levensstijl, maar toen was die gewoon top. En een wapen dat we echt misten tegen Frankrijk. Iemand die zeer vlot ballen veroverde, vooruit speelde en het risico niet schuwde. En een deftig afstandsschot had.
Op dat moment was ik het er ook niet mee eens, maar achteraf begrijp Martinez volledig. Ook niet vergeten dat Radja in 2016 ook gewoon erbij was. Een goede Dembélé was ook een meerwaarde geweest.

SPIJTIG DAT ER GEEN TOPCLUB WAS DIE HEM WILDE NA DAT WK. Of hadden wie wel gewoon door dat Martinez pure middelmaat is?
Op een paar uitzonderingen na kan ik eigenlijk geen enkele bondscoach opnoemen die niet pure middelmaat is tbh. Of gaan we Deschamps, Southgate en Rigobert Song plots trainers noemen waar elke topclub voor gaat vechten na dit toernooi?

Topcoaches willen immers geen land coachen... Die genieten te hard van wekelijks op dat veld te staan ipv 3 keer op een jaar. Bondscoaches zijn toch traditiegetrouw ex-coaches die de energie niet meer hebben om een club te leiden of ex-vedetten die de tactische baggage er niet voor hebben? D'accord Bobby is dan misschien geen ex-vedette maar uiteindelijk zit hij ook wel gewoon in de 2e categorie hoor.

Want hoe hard ik er ook mee akkoord ga dat hij 2 jaar geleden al had moeten vliegen, de kans dat zijn vervanger even grote brainfarts ging laten dit toernooi is nog steeds reëel...

Zelfs in Nederland is er loeiharde kritiek op dit moment. En dat is niet omdat de lat daar hoger ligt, het zijn eenzelfde soort problemen die er opduiken. Traag, geen goed spel, paar klasseflitsen, bepaalde spelers die geen kansen krijgen,... Maar tegen een Qatar had ik ons ook nog wel zien winnen.

Nederland heeft dan wellicht nog de beste trainer van alle landen.

Ik denk wel dat Hein gewoon durft door te selecteren, maar goed. Het is natuurlijk meer dan dat.

Op dat moment was ik het er ook niet mee eens, maar achteraf begrijp Martinez volledig. Ook niet vergeten dat Radja in 2016 ook gewoon erbij was. Een goede Dembélé was ook een meerwaarde geweest.
Maar Radja heeft imo nooit écht een kans gehad om zich in te werken op dat middenveld. Beetje wat we nu ook zien met verschillende spelers. Mogen af en toe opdraven, maar krijgen nooit echt het vertrouwen om meerdere matchen te starten en worden bij de minste fout afgerekend terwijl de vaste waarden de stenen uit de grond mogen zuigen maar toch altijd blijven staan.

Witsel - Dembele werkte niet. Beiden goeie spelers, en ik was echt fan van Dembele, maar die combinatie pakte totaal niet. Ja, je had twee zeer balvaste spelers op het middenveld dan. Maar ook twee spelers die de boel enorm vertragen. Witsel die te veel temporiseert naar beneden en de veilige bal speelt, Dembele die getrouwd was met de bal en daardoor te lang aan de bal bleef voordat de pas verstuurd werd. En in balverlies geen van beiden de grote balveroveraars. Ik weet dat ik toen heel vaak pleitte om eens een middenveld Dembele - Nainggolan een deftige kans te geven. Of minstens Witsel - Nainggolan.

Witsel - Fellaini was allicht het meest evenwichtige middenveld waarmee we gespeeld hebben, maar ook dan misten we eigenlijk een stukje creativiteit op het middenveld. Ik heb het al vaak gezegd, maar imo is ons middenveld al heel de gouden generatie de verdoken achilleshiel geweest van onze ploeg. Er zat daar altijd iets niet helemaal juist.

Vandaar dat ik denk dat zeker nu de beste balans voor deze ploeg te vinden is door met een echte defensieve middenvelder te spelen. Dus met drie middenvelders met de punt naar de defensie toe.

Op een paar uitzonderingen na kan ik eigenlijk geen enkele bondscoach opnoemen die niet pure middelmaat is tbh. Of gaan we Deschamps, Southgate en Rigobert Song plots trainers noemen waar elke topclub voor gaat vechten na dit toernooi?

Topcoaches willen immers geen land coachen... Die genieten te hard van wekelijks op dat veld te staan ipv 3 keer op een jaar. Bondscoaches zijn toch traditiegetrouw ex-coaches die de energie niet meer hebben om een club te leiden of ex-vedetten die de tactische baggage er niet voor hebben? D'accord Bobby is dan misschien geen ex-vedette maar uiteindelijk zit hij ook wel gewoon in de 2e categorie hoor.

Want hoe hard ik er ook mee akkoord ga dat hij 2 jaar geleden al had moeten vliegen, de kans dat zijn vervanger even grote brainfarts ging laten dit toernooi is nog steeds reëel...

Je kan dan stellen dat iemand die gefaald heeft als club coach bij "top" clubs, niet noodzakelijkerwijs zou falen bij de nationale ploeg. Net omdat er niet die dagelijkse druk hangt. Bv zoals men over Hein zegt dat hij niet succesvol was bij Anderlecht, hoeft daarom niet te zeggen dat hij niet zou slagen bij de Rode Duivels.

Maar Radja heeft imo nooit écht een kans gehad om zich in te werken op dat middenveld. Beetje wat we nu ook zien met verschillende spelers. Mogen af en toe opdraven, maar krijgen nooit echt het vertrouwen om meerdere matchen te starten en worden bij de minste fout afgerekend terwijl de vaste waarden de stenen uit de grond mogen zuigen maar toch altijd blijven staan.

Witsel - Dembele werkte niet. Beiden goeie spelers, en ik was echt fan van Dembele, maar die combinatie pakte totaal niet. Ja, je had twee zeer balvaste spelers op het middenveld dan. Maar ook twee spelers die de boel enorm vertragen. Witsel die te veel temporiseert naar beneden en de veilige bal speelt, Dembele die getrouwd was met de bal en daardoor te lang aan de bal bleef voordat de pas verstuurd werd. En in balverlies geen van beiden de grote balveroveraars. Ik weet dat ik toen heel vaak pleitte om eens een middenveld Dembele - Nainggolan een deftige kans te geven. Of minstens Witsel - Nainggolan.

Witsel - Fellaini was allicht het meest evenwichtige middenveld waarmee we gespeeld hebben, maar ook dan misten we eigenlijk een stukje creativiteit op het middenveld. Ik heb het al vaak gezegd, maar imo is ons middenveld al heel de gouden generatie de verdoken achilleshiel geweest van onze ploeg. Er zat daar altijd iets niet helemaal juist.

Vandaar dat ik denk dat zeker nu de beste balans voor deze ploeg te vinden is door met een echte defensieve middenvelder te spelen. Dus met drie middenvelders met de punt naar de defensie toe.

De minder verdoken achilleshiel was (en is nog steeds) het gebrek aan links- en rechtsbacks. Alleen Meunier is een zuivere back die bij een club op hoog niveau speelt. Die was er toen bv. tegen Frankrijk in 2018 ook niet bij, en we hadden geen degelijk alternatief. Dat was Chadli op rechts en Vertonghen op links... Nu hebben we wel Castagne als min of meer degelijk alternatief, maar echte wereldklasse is het ook niet :unsure:

Probleem Nainggolan is ook altijd geweest dat je mogelijks de groepssfeer volledig verpest door hem mee te nemen naar zo'n toernooi. Als je nu kijkt naar bv. Van Gaal zijn selectie, dan zou die blijkbaar ook Cillessen en Danjuma niet mee genomen hebben puur gebaseerd op hun persoonlijkheid. Los daarvan wel akkoord dat we een speler van het type Nainggolan soms missen op het veld... Zelfs in de huidige ploeg zou 'de Nainggolan van 5 jaar geleden' in de basis mogen staan.

Feit, al werd toen door verschillende spelers tegengesproken dat Nainggolan een probleem in de kleedkamer was. Dat was toch vooral Martinez die niet om kon met zijn gedrag.

De Nainggolan van anno 2022 ga ik ook niet meer verdedigen hoor :). We hebben het hier over 2018. Maar het is inderdaad niet meer goedgekomen met hem na zijn niet-selectie voor Rusland.

Feit, al werd toen door verschillende spelers tegengesproken dat Nainggolan een probleem in de kleedkamer was. Dat was toch vooral Martinez die niet om kon met zijn gedrag.
Ik vind dat dat Martinez zijn goed recht is. Allemaal goed en wel dat Radja zijn straatimago wilt hooghouden, maar een coach mag gerust wat eisen stellen aan zijn spelers.

Ik vind dat dat Martinez zijn goed recht is. Allemaal goed en wel dat Radja zijn straatimago wilt hooghouden, maar een coach mag gerust wat eisen stellen aan zijn spelers.
In hindsight helemaal mee eens. In 2018 had ik het daar moeilijk mee, ik zag die toen echt als missing link op ons middenveld en ik was toen van mening dat hoewel Radja een idioot was, er vooral moest gekeken worden naar zijn kwaliteiten op het veld.

@Cerv.Be nooit gehoord van problemen met Radja bij Cagliari en Roma. Dat het de laatste jaren een beschamend figuur is, helemaal mee eens. Maar opnieuw: we spreken over 2018, toen hij op zijn best was.

Enfin, oude koeien.

Ook in 2018 stond Naingolan al bekend als een lastig geval hoor. Ik wil Martinez veel kwalijk nemen maar dit toch niet. Tot en met het WK vond ik eigenlijk niet zoveel aan te merken op Martinez.

Niet vergeten de Gouden Generatie gaat over de beste generatie die Belgie ooit heeft gekend. Niet de beste generatie die wereld ooit heeft gekend. Frankrijk en Brazilie zijn/waren echt niet minder dan onze rode duivels.

Dat je anno 2022 denkt dat Mertens een supersub is de man is die een match gaat doen kantelen dat mag wel volledig op het conto van Martinez worden geschreven.

Trouwens waarom is het de taak van een coach om met moeilijke karakters om te gaan? Waarom is het niet gewoon de taak van een volwassen prof om niet moeilijk te doen en zich gewoon te gedragen? Coaches zijn toch geen kleuterjuffen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan