Ik vind je een sympathieke mens hé, maar qua mening over de Rode Duivels staan we eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar. Dat we 9 op de 10 keer gaan verliezen tegen Japan is misschien wat overdreven, maar het feit dat ik het 50/50 schat ondanks het kwaliteitsverschil, zegt ook genoeg. En dat we ons na die 2-0 nog konden redden, dat was effectief puur chance. Wat ik wel ga zeggen, is dat als we 10 keer tegen Brazilië beginnen spelen, dat we 9 keer verloren waren. Dat mag ook wel eens gezegd worden, maar soit.
Maar hoe kom je op die 50/50? Ik had op dat moment totaal niet het gevoel dat we in moeilijkheden gingen komen (tot de 2-0 weliswaar). Die mannen hadden 4 keer op goal getrapt, waarvan er 2 binnen gingen. Wij deden dat 8 keer. En daar zat dus nog de paal bij. Zij hadden 11 schoten, wij 24. Wij hadden 10 corners, zij 6. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe je aan die 50/50 komt.
Over Brazilië ben ik het helemaal met je eens, maar dat is geen schande. Brazilië was een betere ploeg met nog een wraakgevoel van de blamage in eigen land. Geen schande om daar met wat geluk te gaan winnen. Los daarvan hebben we het goed gedaan tegen Brazilië. Of daar geluk mee gemoeid was of niet.
Heb jij trouwens al eens een ploeg gezien die geen geluk had op weg naar de finale? Even uit het hoofd: Italië - Oostenrijk ('21), Duitsland - Argentinië ('14), Frankrijk - Argentinië ('18) bijvoorbeeld al.
We hebben in 6 toernooien onder Martinez, behoudens een nieuw mirakel, met dit elftal niks bereikt, en nu is de nationale ploeg al op sterven na dood. Dat het in 2022 al zo dramatisch zou gesteld geweest zijn met de Duivels, had zelfs ik niet zien aankomen, en ik ben al jaren heel negatief over deze ploeg. Dus ik snap eigenlijk niet goed waar je precies naartoe wilt, want ik zie je altijd wel lacherig doen over negatieve posts over Martinez en KDB etc (4 jaar geleden was dat ook al zo), maar vier jaar later kan ik wel gewoon naar de feiten refereren: namelijk dat we niks bereikt zijn en de hele wereldpers ons de verloren gouden generatie noemt. Met de kern die we hadden, kon dit eigenlijk niet dramatischer gelopen zijn. Je doet precies alsof dat allemaal onvermijdelijk was. Al jaren kom je af met verzachtende omstandigheden, en beweer je dat ik en anderen overdrijven... Maar de feiten zijn dat het ieder jaar erger en erger wordt, en dat deze ploeg verder en verder de dieperik werd ingesleurd, zonder enig toekomstplan. Maar ja, blijkbaar is de omkadering wel fantastisch en is het nog altijd allemaal niet zo zwartwit, sure.
Ik vind je uitspraken over KDB behoorlijk lachwekkend ja. Daar ga ik niet over liegen. Dat die in jouw ogen irritant kan zijn of weet ik veel, prima, maar ik vind dat je enorm overdrijft in het zogezegd verzieken. Alsof wij nog maar iets weten hoe het in de kleedkamer aan toe gaat.
Over Martinez gaat het mij vooral over 2018. Daar heeft hij weinig tot niks fout gedaan. En grote kans dankzij de kwaliteit in de ploeg en niet door zijn tactische kwaliteiten, maar het is belachelijk om hem na zo'n tornooi eruit te zwieren. Na het EK, prima, daar had hij moeten vertrekken.
Ik heb vooral het gevoel dat je de term "gouden generatie" verkeerd inschat. Dit is één van de beste, zoniet de beste, Belgische generatie en niet ter wereld. Frankrijk en Brazilië hadden gewoon een betere kern. We konden meedoen voor de titel en dat hebben we ook gedaan in 2018. Er is geen enkele zekerheid dat we die gingen winnen. Ik verdedig trouwens terecht alleen die prestatie van 2018 en niet Martinez zijn heel verblijf.
Trouwens, is dat die wereldpers die ook lyrisch was na het WK 2018 over onze RD?
Is Martinez te vergelijken met Wilmots? Nee, tuurlijk is er een verschil, maar uiteindelijk mag je Martinez toch probleemloos Wilmots 2.0 noemen. De manier waarop we eruit vlogen tegen Frankrijk in 2018, vond ik even hemeltergend als de manier waarop we eruit vlogen tegen Argentinië. Geen tactiek is erg, maar volledig in de val lopen van de tegenstander is minstens even erg. Wilmots had dan nog de verdienste dat we het WK haalden voor het eerst in 12 jaar in een lastige poule met een uitzege op Kroatië, met een jonge, onbezonnen ploeg. Martinez had het voordeel dat hij met veel meer ervaren spelers kon werken, en toch zie ik bitter weinig tactisch beterschap hoor. In de pan gehakt worden door Marokko had Wilmots ook gekund.
Tegen Argentinië waren we kansloos van minuut 1 tot de laatste. Tegen Frankrijk hebben we onze kansjes gehad tot de goal. Moest Alderweireld zijn trap erin zijn gegaan, waren we gewoon doorgegaan. En ja, nu was Frankrijk dat via een corner. Precies alsof het exacte wetenschap is om een wedstrijd te doen kantelen. Frankrijk was dat hele tornooi al saai, berekend en vooral ijzersterk. Dat hebben ze goed uitgespeeld tegen ons, nadat ze voor kwamen. Dit is echt niks nieuws dat dit soort matchen kunnen gebeuren. Dus neen, Martinez en Wilmots kun je niet in 1 adem noemen. Ik zie Wilmots Lukaku niet laten uitzakken naar rechts om ruimte te creëren voor de KDB tegen Brazilië.
En neen, Martinez is geen geweldige coach, dat is duidelijk. Dat wil ik zeker niet beweren. En ja, na het EK had hij moeten vertrekken, maar je mag ook wel realistische verwachtingen hebben. En daarmee bedoel ik dat we nooit de beste kern hebben gehad van de wereld en dat we ook geen topcoach kunnen betalen of lokken. Dat kunnen de grote landen zelfs als niet, tenzij ze uit eigen land komen.
Ik vind gewoon dat bij u het glas alleen maar halfleeg is. Bij mij zal hij wel te halfvol zijn zeker?