Groep F (BELGIË, Canada, Marokko, Kroatië)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook in 2018 stond Naingolan al bekend als een lastig geval hoor. Ik wil Martinez veel kwalijk nemen maar dit toch niet. Tot en met het WK vond ik eigenlijk niet zoveel aan te merken op Martinez.

Niet vergeten de Gouden Generatie gaat over de beste generatie die Belgie ooit heeft gekend. Niet de beste generatie die wereld ooit heeft gekend. Frankrijk en Brazilie zijn/waren echt niet minder dan onze rode duivels.

Dat je anno 2022 denkt dat Mertens een supersub is de man is die een match gaat doen kantelen dat mag wel volledig op het conto van Martinez worden geschreven.

Trouwens waarom is het de taak van een coach om met moeilijke karakters om te gaan? Waarom is het niet gewoon de taak van een volwassen prof om niet moeilijk te doen en zich gewoon te gedragen? Coaches zijn toch geen kleuterjuffen?
Goed ja, dit is gewoon herhaling van discussies van 4 jaar geleden. Maar dat 'lastig geval' werd steeds enorm geminimaliseerd tot zelfs tegengesproken door ploegmaats en zijn clubtrainers.

Op dat moment was het probleem dat Nainggolan er geen professionele levensstijl op na hield (roken, alcohol), niet dat hij moeilijk deed in de kleedkamer. Mijn redenering toen, en eigenlijk ook nu, is dat zeker voor een nationale ploeg dat gewoon onbelangrijk is als die speler verder gewoon de beste op zijn positie is voor je ploeg. Als clubtrainer zou ik daar wel een stuk zwaarder aan tillen.

Laatst bewerkt:
Er is hopelijk toch niemand die werkelijk gelooft dat Bobby de boel dramatisch zal omgooien morgen?
Zijn grote geluk is dat het geen Belg is anders lag hij al lang buiten. Om de een of andere reden heeft men met buitenlandse coaches altijd meer geduld in België (op clubniveau en nu dus ook bij RD).

Er is hopelijk toch niemand die werkelijk gelooft dat Bobby de boel dramatisch zal omgooien morgen?
Zijn grote geluk is dat het geen Belg is anders lag hij al lang buiten. Om de een of andere reden heeft men met buitenlandse coaches altijd meer geduld in België (op clubniveau en nu dus ook bij RD).
Kan je dat staven?
Martinez kreeg volgens mij krediet omdat de resultaten op de 2 gespeelde tornooien halve finale WK en kwartfinale EK waren en dat is gewoon zeer goed gegeven het spelersmateriaal. Niet buitenaards, maar ook niet ondermaats.
Als hij er nu in de poules uitligt zal het krediet snel op zijn, ook bij zijn bazen.

Voorbeelden van de langstlopende contracten bij clubs zijn die van de Belgen Dury of Mazzu bij Charleroi, terwijl aan de top bv. een Kompany veel krediet kreeg. Welke buitenlander kon zoiets dan zeggen?

Om terug te keren naar 2022, Lukaku zou twijfelachtig zijn voor morgen. Als we met Batshuayi aan de match beginnen morgen mogen we het sowieso op onze buik schrijven.

Nee, hij gaat het niet dramatisch omgooien. En ik hoop zelfs van niet eigenlijk. Te laat nu om andere jongens als Faes, Theate, ... te brengen.

Je kan nu alleen nog rekenen op het eergevoel en de strijdlust van de anciens volgens mij. Toby, Jan, Witsel, Hazard, KDB, Lukaku, ... zij gaan het nu toch moeten doen. Voor sommigen mogelijk hun laatste match. Ze zijn er ook nog op geen enkel toernooi uitgegaan in de groepsfase. We kunnen alleen maar hopen dat ze met het mes tussen de tanden én met durf gaan spelen donderdag.

Heel veel hoop heb ik er niet op, maar laat het merendeel van die jonge, onervaren jongens maar op de bank nu.

Je tweede opmerking is gewoon niet waar.

Als we terugkijken naar de laatste 20 jaar:

- RD falen op het EK 2000, toch mag Wasseige aanblijven (heeft wel het excuus natuurlijk dat hij maar 1 jaartje eerder is moeten inspringen na slechte resultaten van Leekens)

- Anthuenis mag aanblijven na het gemiste EK van 2004, voor het WK van 2006 faalt hij opnieuw.

- Vandereycken mist het EK van 2008, toch mag hij nog proberen voor het WK van 2010

- Vercauteren en Leekens zijn het zelf afgestapt. Advocaat ook, maar dat is geen Belg natuurlijk.

- Bij Wilmots was het logischerwijs ook wel op na 2 toernooien toen bepaalde spelers meer begonnen te morren.

Conclusie: Ze hebben haast allemaal een 2e kans gekregen. Ondanks vaak héél slechte resultaten. Vaak met minder kwaliteit, dat wel, maar in vele gevallen spraken we zelfs gewoon nog maar over kwalificeren.

“We know that Michy is a strong player that can score goals. He plays at a big club in a strong competition. We know he can score in a World cup match.”

In België is Vlaanderen vs. Wallonië altijd een issue bij de RD en bijv. ook bij Anderlecht (reacties op De Mos vroeger...) . Vandaar dat een consensusfiguur als Wilmots het zo lang heeft uitgezongen. Waseige was al jaren voorwerp van spot in Vlaanderen maar in Wallonië moest je daar niet mee afkomen, stond tot aan het einde hoog aangeschreven.
Keuze voor een buitenlander was m.i. mede daardoor ingegeven dat de bond van dat eeuwige gezaag af wou zijn. Pers en analisten zijn ook altijd veel gematigder voor Martinez. Zou bvb. Vandenbempt ook zo onderdanig en vriendelijk zijn tegen een Belgische coach? Ik dacht het niet. Zelfs na 2 complete non-matches wordt Bobby nergens tot op de grond afgebroken. Bij een Belg zouden ze daar veel sneller mee zijn.
Ik geef toe dat voorkeur voor buitenlandse clubcoaches over zijn hoogtepunt is, was vroeger inderdaad meer dan nu, zeker in de jaren '90 en nillies. Maar je kan het ook omdraaien: welke buitenlandse toptrainer wil nog naar de JPL komen, laat staan het wespennest van de RD met volgevreten pseudo-vedetten en ego's van hier tot in Tokio?

Als we dachten alle excuses gehoord te hebben van Bobby dan verzint hij er nog wel 1tje bij

Bondscoach Martínez: “Te veel geluisterd naar kritiek van de buitenwereld en het fake en negatief nieuws dat verspreid werd”​

Nu is het de schuld van de buitenwereld. Kerel echt waar, bol het af.

Heeft die genoeg street cred?

Dat vind ik toch ook een overroepen iets. Andere landen hebben ook vaak coaches waar je nooit van gehoord hebt, die vaak maar beperkte ervaring internationaal hebben, etc. Elk land heeft toch topspelers, Belgie is daar geen uitzondering in.

Senegal, een ex-speler zonder verwezenlijkingen die na zijn carriere jeugdcoach werd bij Senegal en dan hoofdcoach. Spelen toch ook spelers van Milan, Chelsea, Liverpool, Bayern, etc?
Engeland met Gareth Southgate, op zich ook geen trainerscarriere voor hij bondscoach werd.
USA en Wales ook eentje met minder dan 5 jaar ervaring als clubcoach.
Scaloni bij Argentinie enkel assistent geweest voor hij overpakte als bondscoach.

Ik ben nog maar bij Groep C en vind meer coaches met weinig ervaring dan coaches met veel ervaring. Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze ex-speler zijn en ex-international. Maar sommigen hebben maar een handvol caps, anderen dan weer 50/60.

Vidarsson heeft een paar seizoenen clubs gecoacht, nu een paar jaar IJsland en heeft ook 50+ caps voor IJsland, veel ervaring in Belgie als ex-speler en nu analist.
Niet dat ik een lans breek voor Arnar (ik ken hem noch als analist noch als coach, ik kijk geen Extra Time), maar die street cred moet toch niet overroepen worden.

In België is Vlaanderen vs. Wallonië altijd een issue bij de RD en bijv. ook bij Anderlecht (reacties op De Mos vroeger...) . Vandaar dat een consensusfiguur als Wilmots het zo lang heeft uitgezongen. Waseige was al jaren voorwerp van spot in Vlaanderen maar in Wallonië moest je daar niet mee afkomen, stond tot aan het einde hoog aangeschreven.
Keuze voor een buitenlander was m.i. mede daardoor ingegeven dat de bond van dat eeuwige gezaag af wou zijn. Pers en analisten zijn ook altijd veel gematigder voor Martinez. Zou bvb. Vandenbempt ook zo onderdanig en vriendelijk zijn tegen een Belgische coach? Ik dacht het niet. Zelfs na 2 complete non-matches wordt Bobby nergens tot op de grond afgebroken. Bij een Belg zouden ze daar veel sneller mee zijn.
Ik geef toe dat voorkeur voor buitenlandse clubcoaches over zijn hoogtepunt is, was vroeger inderdaad meer dan nu, zeker in de jaren '90 en nillies. Maar je kan het ook omdraaien: welke buitenlandse toptrainer wil nog naar de JPL komen, laat staan het wespennest van de RD met volgevreten pseudo-vedetten en ego's van hier tot in Tokio?
Veel dingen op een hoop. Dat Vlaams-Waals is een klassiek gegeven maar de laatste 10 jaar minder een issue denk ik.
Vandenbempt vind ik nu bij uitstek iemand die zijn analyses en kritiek laat afhangen van hoe goed hij iemand kent en dat is vaker iemand van uit onze Belgische kliek dan een buitenstaander. Die zijn vriendenbanden situeren zich vooral in België.

De bond heeft in 2016, volgens mij, gewoon zo hoog mogelijk gemikt. En we hadden geen Belgische toptrainers. Dus het zou een buitenlander worden. Er waren 2 Belgen die een beetje iets neergezet hadden buiten België. De ene had een beroerte gehad en wilde het kalmer aan doen, de andere zat vast aan Club en zijn baas moest bij de bond ook de opvolger van Wilmots aanduiden dus dat was sowieso geen optie toen.

Dat vind ik toch ook een overroepen iets. Andere landen hebben ook vaak coaches waar je nooit van gehoord hebt, die vaak maar beperkte ervaring internationaal hebben, etc. Elk land heeft toch topspelers, Belgie is daar geen uitzondering in.

Senegal, een ex-speler zonder verwezenlijkingen die na zijn carriere jeugdcoach werd bij Senegal en dan hoofdcoach. Spelen toch ook spelers van Milan, Chelsea, Liverpool, Bayern, etc?
Engeland met Gareth Southgate, op zich ook geen trainerscarriere voor hij bondscoach werd.
USA en Wales ook eentje met minder dan 5 jaar ervaring als clubcoach.
Scaloni bij Argentinie enkel assistent geweest voor hij overpakte als bondscoach.

Ik ben nog maar bij Groep C en vind meer coaches met weinig ervaring dan coaches met veel ervaring. Het enige wat ze gemeen hebben, is dat ze ex-speler zijn en ex-international. Maar sommigen hebben maar een handvol caps, anderen dan weer 50/60.

Vidarsson heeft een paar seizoenen clubs gecoacht, nu een paar jaar IJsland en heeft ook 50+ caps voor IJsland, veel ervaring in Belgie als ex-speler en nu analist.
Niet dat ik een lans breek voor Arnar (ik ken hem noch als analist noch als coach, ik kijk geen Extra Time), maar die street cred moet toch niet overroepen worden.
Ik kom tot dezelfde vaststelling, hoor. In mijn hoofd maakte ik de vergelijking met een Sonck of een Defour die sneller hun gedacht zullen zeggen of op tafel zullen slaan. Sonck heeft na Bosnië-Herzegovina - België (2-1, met late goal van Gill Swerts en match waarin Witsel rood pakt) ongemeen hard uitgehaald naar de jonge generatie. Die neemt geen blad voor de mond. Misschien dat ik nu te veel naar zo'n types kijk, als tegenpool voor Bobby die het te rooskleurig voorstelt ('strong', 'tremendous', 'confident', 'progression', 'quality players',..)?

Ik kom tot dezelfde vaststelling, hoor. In mijn hoofd maakte ik de vergelijking met een Sonck of een Defour die sneller hun gedacht zullen zeggen of op tafel zullen slaan. Sonck heeft na Bosnië-Herzegovina - België (2-1, met late goal van Gill Swerts en match waarin Witsel rood pakt) ongemeen hard uitgehaald naar de jonge generatie. Die neemt geen blad voor de mond. Misschien dat ik nu te veel naar zo'n types kijk, als tegenpool voor Bobby die het te rooskleurig voorstelt ('strong', 'tremendous', 'confident', 'progression', 'quality players',..)?
Ge weet natuurlijk ook helemaal niet hoe Martinez binnen de kleedkamer is. Veel trainers zetten een muur op naar de buitenwereld. Verdedigen hen altijd. Waardoor spelers een trainer dan vaak ook gaan appreciëren en er meer voor willen doen. Zo'n strategie om spelers wakker te schudden via de krantenartikels werkt ook niet altijd.

Ik zou daar allemaal niet te veel belang aan hechten. Het gaat er vooral om wat een trainer op het veld kan ineensteken en dat is het enige waar je als supporter echt naar kan kijken. Daar valt uiteraard ook al genoeg over te zeggen.

Vandenbempt vind ik nu bij uitstek iemand die zijn analyses en kritiek laat afhangen van hoe goed hij iemand kent en dat is vaker iemand van uit onze Belgische kliek dan een buitenstaander. Die zijn vriendenbanden situeren zich vooral in België.
Dat is net het punt dat ik wilde maken.
Niet op Vdbpt persoonlijk maar wat je zegt kun je voor een journalist of analist toch geen goede kwaliteit noemen...
Die Driessen van de Telegraaf maakt bvb. wel de correcte analyse maar hier hebben journalisten precies schrik dat ze bij het volgende evenement van de bond geen goodie-bag meer gaan krijgen

Niet op Vdbpt persoonlijk maar wat je zegt kun je voor een journalist of analist toch geen goede kwaliteit noemen...
Die Driessen van de Telegraaf maakt bvb. wel de correcte analyse maar hier hebben journalisten precies schrik dat ze bij het volgende evenement van de bond geen goodie-bag meer gaan krijgen
Driessen? Valentijn Driessen? Ik hoop dat je een grapje maakt.

Valentijn Driessen gewoon een pure PSV-supporter en kan dat niet verstoppen in zijn analyses.
Vandenbempt vind ik dan ook helemaal geen goeie journalist of analist. Dat is een goeie radio-commentator, dat wel. En een leuke sidekick van Gert Verheyen op Instagram. Alleen lijkt het mij nu ook niet zo dat PVDB het echt heeft voor Martinez of zo.

Driessen? Valentijn Driessen? Ik hoop dat je een grapje maakt.
Ik had het specifiek over zijn RD-analyse:

"Maar mijn God, wat was het slecht tegen Marokko. Geen enkele speler is me in positieve zin opgevallen. De meest negatieve was Axel Witsel… Zoals hij in de slotfase van de wedstrijd, toen België moest komen, begon te pingelen zonder enige rugdekking terwijl hij opgejaagd werd door twee spelers van Marokko... Per toeval kreeg hij nog een vrije trap mee die er helemaal geen was. Neen, deze Axel Witsel is einde verhaal, die moet je nooit meer selecteren, zoals je veel Belgen nooit meer moet selecteren. Deze gouden generatie heeft het geweldig gedaan, al hebben ze geen prijs gewonnen – in die zin lijken ze op Nederland –, maar je moet nu een nieuw elftal bouwen en die coach een schop onder zijn kont geven.”
Gevraagd naar hoeveel kans de Belgen maken tegen Kroatië is Driessen duidelijk: “Nou, je hebt altijd een kans. Dus 1 procent.”
Driessen is ook kritisch voor de eigen Nederlandse nationale ploeg, waarvan hij vindt dat ze veel te behoudend speelt. “De wedstrijd tegen Qatar was een parodie op het Nederlands voetbal. Echt schandalig. Ik viel bijna in slaap. Mijn collega die het verslag maakte, titelde: slaapwandelend naar de achtste finales. Dit biedt geen enkele houvast.”

In hindsight helemaal mee eens. In 2018 had ik het daar moeilijk mee, ik zag die toen echt als missing link op ons middenveld en ik was toen van mening dat hoewel Radja een idioot was, er vooral moest gekeken worden naar zijn kwaliteiten op het veld.

@Cerv.Be nooit gehoord van problemen met Radja bij Cagliari en Roma. Dat het de laatste jaren een beschamend figuur is, helemaal mee eens. Maar opnieuw: we spreken over 2018, toen hij op zijn best was.

Enfin, oude koeien.
https://sports.yahoo.com/romas-radj...Q_lvqn39rqnr9V1ad3kk6SRPJY-_c6C53CZcX5N4uLQls

Steengoede voetballer toen maar toch altijd een speciaal karakter geweest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan