Tax on Web 2025

2.000 terug in plaats van 3.500 vorig jaar :sop:

Ik neem aan dat het komt doordat we allebei minder loon hadden (geboorteverlof, 2 maand ziekteverlof).
  • 10 % minder loon
  • 5 % minder bedrijfsvoorheffing betaald

Maar dan wel:
  • 50 % meer pensioensparen
  • 100 % meer dienstencheques
  • Extra kind ten laste
  • 400 % meer kinderopvang in code 1384 (gecombineerd met kind ouder dan 3)
  • Code 1038 op 1 gezet (snap dit maar half, maar dit scheelt toch ~500 euro meer als ik het op 1 in plaats van 0 zet)
Dus had niet verwacht dat het direct 1.500 euro ging schelen. Mis ik iets?

Kan het nog iets te maken hebben met:
  • 2.000 vervroegd vakantiegeld
  • Geen auteursrechtenregeling meer dit jaar, vorig jaar wel

Jullie weten toch als je uw aanslagbiljet van vorig jaar naast de huidige (voorlopig) berekening houdt en lijn na lijn vergelijkt dat je het zelf gaat zin waar de verandering zit he...

Zonder de berekening/ alle cijfers te zien is het moeilijk om te zeggen wat het in jullie geval kan zijn. Het beste wat je kan doen als je er zelf niet uitraakt is gewoon even naar d belastingdienst bellen en zij kunnen dat dan wel uitleggen.

Minder verdiend maar meer belastingverminderingen... Misschien heb je het maximum aan belastingverminderingen gehad. Je kan niet onder 0 gaan met belastingvoordelen. Al lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit het geval is voor mensen hier op het forum, maar je weet maar nooit :)

2.000 terug in plaats van 3.500 vorig jaar :sop:

Ik neem aan dat het komt doordat we allebei minder loon hadden (geboorteverlof, 2 maand ziekteverlof).
  • 10 % minder loon
  • 5 % minder bedrijfsvoorheffing betaald

Maar dan wel:
  • 50 % meer pensioensparen
  • 100 % meer dienstencheques
  • Extra kind ten laste
  • 400 % meer kinderopvang in code 1384 (gecombineerd met kind ouder dan 3)
  • Code 1038 op 1 gezet (snap dit maar half, maar dit scheelt toch ~500 euro meer als ik het op 1 in plaats van 0 zet)

Kan het nog iets te maken hebben met:
  • 2.000 vervroegd vakantiegeld
  • Geen auteursrechtenregeling meer dit jaar, vorig jaar wel

10% minder loon zeg jij maar dan heb je waarschijnlijk niet de vervangingsinkomsten van je ziekteverlof en geboorteverlof erbij bijgeteld terwij l dat dient als vervanging van "loon"?

De reden dat je vaak minder krijgt in een inkomstenjaar met een geboorte is juist omdat je vervangingsinkomsten krijgt waar er weinig bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden. (11% ongeveer)

Laatst bewerkt:
10% minder loon zeg jij maar dan heb je waarschijnlijk niet de vervangingsinkomsten van je ziekteverlof en geboorteverlof erbij bijgeteld terwij l dat dient als vervanging van "loon"?

De reden dat je vaak minder krijgt in een inkomstenjaar met een geboorte is juist omdat je vervangingsinkomsten krijgt waar er weinig bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden. (11% ongeveer)

Dit zou ik ook denken. Codes vervangingsinkomen zoals 1260/1261/1270/1266/1278 zijn erom gekend dat er amper tot geen bedrijfsvoorheffing (1286) wordt vanaf gehouden. Dat geeft doorheen het jaar een vertekend beeld waarbij je denkt niet veel te verliezen, maar dat komt dan wel piepen op de belastingaangifte.

Verder eventueel een krediet met woonbonus dat je vorig jaar nog lopen had aan de verhoogde aftrek (1e 10 jaar) van €3.040 maar die nu terugvalt op de basis van €2.280? Die verhoging was geldig voor alle krediet die afgesloten waren vóór 01/01/2015 dus die 10 jaar zijn voor iedereen voorbij nu.

Een vraagje bij het invullen van de belastingsaangifte.

Mijn vriendin is nu meer dan een jaar wettelijk samenwonend met mij.

In vakje 3334 en 4334 voor eigen woning en kapitaal aflossingen mogen wij dus elk apart ons maximale aflossing invullen? Voor de vriendin is het haar enige woning, dus zij zal dus een hoger bedrag mogen invullen dan mezelf?

Een vraagje bij het invullen van de belastingsaangifte.

Mijn vriendin is nu meer dan een jaar wettelijk samenwonend met mij.

In vakje 3334 en 4334 voor eigen woning en kapitaal aflossingen mogen wij dus elk apart ons maximale aflossing invullen? Voor de vriendin is het haar enige woning, dus zij zal dus een hoger bedrag mogen invullen dan mezelf?
Wie zijn de eigenaars van de woning? Is dat 50/50 eigendom of anders? Hoe staat het vermeld op het leningsattest (op beide namen of maar 1 naam?)

De vraag "was de woning waarvoor die leningen zijn aangegaan, op 31.12.2024 nog altijd uw enige woning?" is per persoon te bekijken, inderdaad

Hier ook een aanzienlijk verschil, 2.000 EUR minder voordeel.

Al denk ik dat het ook te maken heeft met de ziekteuitkering van de vrouw (tijdens de zwangerschap 2 maand niet kunnen werken). Zal die fiches eens opzoeken.

Ook vreemd, al 3 jaar krijgen wij een 'voorstel van vereenvoudigde aangifte'. Nu moet ik ineens wel weer een volledige PB indienen?

Nog een vraagje, ik zie bij de woonbonus volgende vak staan:

aantal kinderen ten laste op 1 januari van het jaar na het jaar van afsluiting van die leningen 3330.

Hoe interpreteer ik 'afsluiten', is dat, contract afsluiten en lening is actief geworden, of afsluiten van het is gedaan.

Verder eventueel een krediet met woonbonus dat je vorig jaar nog lopen had aan de verhoogde aftrek (1e 10 jaar) van €3.040 maar die nu terugvalt op de basis van €2.280? Die verhoging was geldig voor alle krediet die afgesloten waren vóór 01/01/2015 dus die 10 jaar zijn voor iedereen voorbij nu.
+ Indien je een lening afsloot tussen 01/01/2015 en 31/12/2015 dan mag je dit jaar voor het laatst €2.280 inbrengen. (die 10 jaar is nog niet voorbij) Vanaf volgend jaar zakt dit naar €1.520 (dan is die 10 jaar ook voorbij)

Dat was namelijk nog een overgangsjaar.

@JPV mijn partner is aangesloten bij de vakbond en betaalt haar vakbondsbijdrage. Hoe vul je dat in?
Ze was begin vorig jaar ook nog werkloos, moet ik daar iets speciaals invullen? Heb je daar attesten voor nodig?

@JPV mijn partner is aangesloten bij de vakbond en betaalt haar vakbondsbijdrage. Hoe vul je dat in?
Ze was begin vorig jaar ook nog werkloos, moet ik daar iets speciaals invullen? Heb je daar attesten voor nodig?
Vakbondsbijdrage aftrekken heeft maar zelden een nut, omdat de forfaitaire kosten zo hoog geworden zijn. Als het nut heeft, moet je al duizenden euro's andere aftrekbare kosten hebben.

Wie werkloos is en dus voor die periode geen forfaitaire kosten heeft, kan wél een stuk van de vakbondsbijdrage aftrekken, dat staat normaal op het attest dat je van je vakbond krijgt (de fiscale fiche).

Vakbondsbijdrage aftrekken heeft maar zelden een nut, omdat de forfaitaire kosten zo hoog geworden zijn. Als het nut heeft, moet je al duizenden euro's andere aftrekbare kosten hebben.

Wie werkloos is en dus voor die periode geen forfaitaire kosten heeft, kan wél een stuk van de vakbondsbijdrage aftrekken, dat staat normaal op het attest dat je van je vakbond krijgt (de fiscale fiche).
En dan moet je zeker ook je syndicale premie aangeven als "inkomen"?

Of werkt het maar in 1 richting?

Wie zijn de eigenaars van de woning? Is dat 50/50 eigendom of anders? Hoe staat het vermeld op het leningsattest (op beide namen of maar 1 naam?)

De vraag "was de woning waarvoor die leningen zijn aangegaan, op 31.12.2024 nog altijd uw enige woning?" is per persoon te bekijken, inderdaad
Van de woning waar we nu in wonen zijn wel allebei 50/50 eigenaar.

Wegens loonsverhogingen van mijn partner en ik zijn we in een hogere schijf gekomen.. Dus ipv altijd beetje te krijgen is het ineens 1200€ betalen.
Dat sloeg ook tegen.

Wegens loonsverhogingen van mijn partner en ik zijn we in een hogere schijf gekomen.. Dus ipv altijd beetje te krijgen is het ineens 1200€ betalen.
Dat sloeg ook tegen.
"we zijn in een hogere schijf gekomen"... Je bedoelt dat op een deel dat erbij gekomen is, er meer belastingen worden gehoffen dan op al de rest het geval is.
Dat gaat niet onmiddellijk verklaren waarom je ineens moet betalen lijkt me...

Dat sloeg ook tegen.
"hogere schijven" is niet de reden waarom je "eindsaldo" verandert.

Want als je in een "hoger schijf" belandt", wordt er ook meer "bedrijfsvoorheffing" ingehouden traditioneel.

Wat is dan de redenen dat ik ineens moet bij betalen? Onze lonen zijn allebei ferm gestegen tegenover het jaar ervoor -> door de indexeringen ook btw! Als we het zo navragen is dit de redenen. Voor de rest alles nagekeken, opvang, dienstencheques enzovoort staan ook correct ingepent.

Ik doe niet aan pensioensparen, best iets waar ik aan begin want dat kun je ook ingeven en krijg je ook vermindering op het totaalplaatje.

Wat is dan de redenen dat ik ineens moet bij betalen?

Dat kunnen wij toch niet weten zonder de berekening/ bedragen te waren 😅.

Je kan gewoon je aanslagbiljet van 2024 naast de voorlopige berekening van 2025 leggen en alles vergelijken.

De meest voorkomende reden: minder belasting verminderingen/voordelen of er is minder bedrijfsvoorheffing ingehouden geweest.

Heel simplistisch:
ALs je naar de berekening kijkt, ze je de gemiddelde aanslagvoet. Dat is het percentage aan bedrijfsvoorheffing dat zou moeten zijn afgehouden om tot ongeveer een resultaat van 0 te komen. Dit houdt natuurlijk geen rekening met belastingverminderingen of voordelen.

Wat is dan de redenen dat ik ineens moet bij betalen? Onze lonen zijn allebei ferm gestegen tegenover het jaar ervoor -> door de indexeringen ook btw! Als we het zo navragen is dit de redenen. Voor de rest alles nagekeken, opvang, dienstencheques enzovoort staan ook correct ingepent.

Ik doe niet aan pensioensparen, best iets waar ik aan begin want dat kun je ook ingeven en krijg je ook vermindering op het totaalplaatje.
Als je moet bijbetalen, dan komt dit zeker niet doordat je plots in een andere loonschijf zit.

Even een (sterk vereenvoudigde) uitleg:

Stel: er zijn 10 maanden in een jaar (rekent eenvoudiger).
Alle loon < 20000 euro is belast aan 40%, alle loon erboven is belast aan 60%. dus 2000 euro per maand is belast aan 40%, erboven aan 60%

De eerste 5 maand verdien je 1500 euro. De overheid zal dan 40% bedrijfsvoorheffing inhouden, dus 600 euro per maand.
De laatste 5 maand verdien je 3000 euro. De overheid heft nu 40% op de eerste schijf van 2000 euro en 60% op de 1000 euro erboven, dus samen 1400 euro.
Totale bedrijfsvoorheffing = 5 x 600 + 5 x 1400 euro = 10000 euro

Bij de eindafrekening ziet de overheid dat je in totaal 22500 euro verdient hebt en belasten ze je dus voor 20k aan 40% en de rest (2500) aan 60%. Samen moet je dus 9500 euro betalen, je zal dus 500 euro terugkrijgen omdat je al 10000 euro betaald had.

Nu, dit is een extreem voorbeeld en héél vereenvoudigd, maar een stijging of daling van je loon zorgt in principe altijd voor voordeel omdat je voor bepaalde maanden een bepaalde schijf nog niet "opgevuld" had.

De reden ligt dus aan iets anders, bvb een vervroegde uitbetaling van vakantiegeld of eindejaarspremie, een ziekteperiode, tijdskrediet, overuren, extra bonus, uitgesteld loon, ...

Terug
Bovenaan