Tax on Web 2025

Er staat daar inderdaad geen IBAN bij.
Nog nooit een CAP melding moeten doen. Weet iemand of je daar ook effectief een rekening nummer moet ingeven?
Hoeft niet (rekeningnr ingeven), voor Degiro heb ik zowel een melding gedaan van m'n IBAN als van m'n Degiro account zelf:

Voor crypto exchanges doe ik dat dan weer niet omdat daar in mijn geval nooit geld blijft opstaan en dan moet dat in principe niet (net zoals Paypal niet hoeft).

@BB90 @Aprella @DogFacedGod Dankjulliewel voor alle hulp en uitleg 👌

Ik heb de 1106 spijtiggenoeg moeten aanpassen naar 142€ ipv 102€ zoals er stond. Mijn mama moet nu meer belastingen betalen maar eerlijkheid duurt het langst en achteraf hebben we geen problemen 👍

@TNTim misschien interessant om een poll toe te voegen om de gemiddelde aanslagvoet te bevragen? Lijkt me een leuke referentie voor inkomensbelastingdiscussies in andere subfora.

Vraag in verband met inbrengen van kinderen.

De situatie: ik heb 2 kinderen (8 jaar) in fiscaal co-ouderschap met mijn ex-man. Ik heb 1 kind met mijn vriend dat fiscaal ten laste staat van mij (1 jaar).

Volgens de vereenvoudigde aangifte kan ik de kampjes van mijn 2 grote kinderen inbrengen en ze hebben die volledig ingebracht. Ik dacht dat ik het bedrag door 2 diende te delen, aangezien we het voordeel fiscaal delen en het volledige bedrag samen betalen van onze gezamenlijke rekening.

Voor mijn kind jonger dan 3 staat vak 1038 ingevuld (kind jonger dan 3 waarvoor je geen kosten voor kinderopvang inbrengt). Ik mag dus in 1384 de kosten van de crèche niet ingeven dan? Er kwam ook op dat ik best eens de berekening deed, wat het voordeligste uitkomt. Als ik 1038 leeg laat en de kosten van de crèche wel invul in 1384 dan krijg ik €150 minder terug.

Vorig jaar, toen ik dus nog maar 2 kinderen deels fiscaal ten laste had, kreeg ik iets meer dan €1000 terug. Nu bijna €4500. Kan dat zoveel schelen? Ik ben wel "alleenstaand" aangezien we niet wettelijk samenwonen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Vraag in verband met inbrengen van kinderen.

De situatie: ik heb 2 kinderen (8 jaar) in fiscaal co-ouderschap met mijn ex-man. Ik heb 1 kind met mijn vriend dat fiscaal ten laste staat van mij (1 jaar).

Volgens de vereenvoudigde aangifte kan ik de kampjes van mijn 2 grote kinderen inbrengen en ze hebben die volledig ingebracht. Ik dacht dat ik het bedrag door 2 diende te delen, aangezien we het voordeel fiscaal delen en het volledige bedrag samen betalen van onze gezamenlijke rekening.

Voor mijn kind jonger dan 3 staat vak 1038 ingevuld (kind jonger dan 3 waarvoor je geen kosten voor kinderopvang inbrengt). Ik mag dus in 1384 de kosten van de crèche niet ingeven dan? Er kwam ook op dat ik best eens de berekening deed, wat het voordeligste uitkomt. Als ik 1038 leeg laat en de kosten van de crèche wel invul in 1384 dan krijg ik €150 minder terug.

Vorig jaar, toen ik dus nog maar 2 kinderen deels fiscaal ten laste had, kreeg ik iets meer dan €1000 terug. Nu bijna €4500. Kan dat zoveel schelen? Ik ben wel "alleenstaand" aangezien we niet wettelijk samenwonen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Niet ieder kind is fiscaal gezien evenveel waard. De derde is meer waard :p.

Normaal gezien ziet er zo uit dan.

code 1030 = 1 (de jongste)
code 1038 = 1 (de jongste)
code 1034 = 2 (de twee in co-ouderschap waar de helft van het voordeel gegeven moet worden aan de andere co-ouder.)

Code 1384 = Kinderopvangkosten van de twee in co-ouderschap. ( Het bedrag staat waarschijnlijk volledig in jouw aangifte omdat de fiche van de kinderopvang op jouw naam alleen staat. Ga je zelf moeten aanpassen als het 50-50 was met je ex. Best ook je ex inlichten dan want hij gaat dan geen fiche gehad hebben. In de zijne gaat er hoogstwaarschijnlijk niets voorafingevuld staan dan qua kinderopvangkosten.)

Niet ieder kind is fiscaal gezien evenveel waard. De derde is meer waard :p.

Normaal gezien ziet er zo uit dan.

code 1030 = 1 (de jongste)
code 1038 = 1 (de jongste)
code 1034 = 2 (de twee in co-ouderschap waar de helft van het voordeel gegeven moet worden aan de andere co-ouder.)

Code 1384 = Kinderopvangkosten van de twee in co-ouderschap. ( Het bedrag staat waarschijnlijk volledig in jouw aangifte omdat de fiche van de kinderopvang op jouw naam alleen staat. Ga je zelf moeten aanpassen als het 50-50 was met je ex. Best ook je ex inlichten dan want hij gaat dan geen fiche gehad hebben. In de zijne gaat er hoogstwaarschijnlijk niets voorafingevuld staan dan qua kinderopvangkosten.)

Amai wel echt een groot verschil die derde 😅!!

Inderdaad zo de codes. Dus als er bij mijn ex niets ingevuld staat bij 1384 mogen we inderdaad doen zoals we de afgelopen jaren deden: bedragen delen door 2 en zo invullen? Ik bezorg hem altijd een kopie van de attesten. We geven aan alle instanties altijd door dat we fiscaal co-ouderschap hebben, maar geen enkel kamp dat dit juist invult...

Hier geen woon-werkvergoeding, wel maandelijks een bedrag van 45 € kosten eigen ad werkgever.

Kan ik hiermee iets doen op de aangifte?

Hier geen woon-werkvergoeding, wel maandelijks een bedrag van 45 € kosten eigen ad werkgever.

Kan ik hiermee iets doen op de aangifte?

Nee, Die 45 euro krijg je al belastingvrij.
Omdat het zogenaamd kosten zijn die jij gemaakt hebt voor het werk (waar woon-werkverkeer niet onder valt) maar je werkgever deze vergoed heeft op een forfaitaire of reële wijze.

Die moet je zelfs verrekenen als je zelf je werkelijke beroepskosten bewijst. (Anders zou je zelfs twee keer voordeel uithalen. 1 keer de kost aftrekken en nog 1 keer een belastingvrij bedrag krijgen als kostenvergoeding :p)

Die moet je zelfs verrekenen als je zelf je werkelijke beroepskosten bewijst. (Anders zou je zelfs twee keer voordeel uithalen. 1 keer de kost aftrekken en nog 1 keer een belastingvrij bedrag krijgen als kostenvergoeding :p)
Gewoon voor het geval dat dit verwarring zou opleveren: voor 95% van de normale werknemers is de werkelijke beroepskosten bewijzen niet voordelig; de forfaitaire aftrek is intussen iets van een 5k euro. Je zou dus al 5k euro aftrekbare beroepskosten moeten kunnen bewijzen.
Probleem is dat als werknemer de meeste van die kosten al gemaakt zijn door je werkgever (bureau, computer, koffie, thee etc.).

Nee, Die 45 euro krijg je al belastingvrij.
Omdat het zogenaamd kosten zijn die jij gemaakt hebt voor het werk (waar woon-werkverkeer niet onder valt) maar je werkgever deze vergoed heeft op een forfaitaire of reële wijze.

Nee je moet die niet verrekenen.. allè die uitleg heb ik van een medewerker gekregen.

Je kan perfect alle kosten in mindering brengen, maar dan moet je de kosten eigen aan de werkgever bijtellen op de x250 en worden deze dus belast 😊

Ik krijg net te horen dat ik blijkbaar de aankoop van mijn zonnepanelen ook fiscaal kan aftrekken, klopt dit?

Ik krijg net te horen dat ik blijkbaar de aankoop van mijn zonnepanelen ook fiscaal kan aftrekken, klopt dit?

Bedoel je dit? https://www.vlaanderen.be/verhoogde...ing-of-met-een-gunstige-impact-op-het-klimaat
Dat is voor zelfstandigen als ze zonnepanelen leggen op "bedrijfsgebouwen"

De klassieke belastingvermindering voor zonnepanelen voor particulieren in de personenbelasting is al heel lang afgeschaft. Ergens in 2012 of 2013 ofzo.

Ik weet niet wat je exact gehoord hebt.

Volgens men vereenvoudigd voorstel ga ik dit jaar van woonbonus 3040 naar 2280..
Na 10 jaar 760 eraf..
Ding is heb de grond in 2014 gekocht en de lening voor de woning zelf in 2015..in beide gevallen zou ik denken aanslagjaar 2024..nog steeds recht op die 3040 niet?

Volgens men vereenvoudigd voorstel ga ik dit jaar van woonbonus 3040 naar 2280..
Na 10 jaar 760 eraf..
Ding is heb de grond in 2014 gekocht en de lening voor de woning zelf in 2015..in beide gevallen zou ik denken aanslagjaar 2024..nog steeds recht op die 3040 niet?

We zijn aanslagjaar 2025, inkomstenjaar 2024 nu.

inkomstenjaar - jaar
2015 1
2016 2
2017 3
2018 4
2019 5
2020 6
2021 7
2022 8
2023 9
2024 10

Voor Vlaanderen:
Dus alle leningen woonbonus van generatie 1 ( code 3370 - afgesloten in 2005 tot en met 2014) kunnen geen supplement meer hebben voor eerste tien jaar. Een lening afgesloten in 2014 was zijn tiende jaar 2023.
Generatie 2 (code 3360 - afgesloten in 2015) is dit aanslagjaar 2025, inkomstenjaar 2024 de laatste keer dat je het supplement kan hebben voor eerste 10 jaar)
Dan heb je nog generatie 3 (code 3334 - leningen afgesloten in 2016 tot 2019)

Je doet klinken dat je twee leningen hebt. 1 lening voor de grond en 1 lening voor de bouw woning.
Lening voor de grond is is er geen fiscaal voordeel.
Lening voor de bouw woning is er een fiscaal voordeel.
Als jij zegt dat je in 2015 een lening bent aangegaan voor de bouw van een woning, denk ik dat je normaal gezien code 3360 mag invullen en dit de laatste keer is dat je het supplement voor de eerste 10 jaar hebt (als je alle andere condities ook beantwoordt natuurlijk.)

Woning 110k was volgens mij (quasi zeker) 2015..
Hier is dat 3370 en 4370...🤔
Ma bon.. Dubbel checken voor ik het vel van de beer verkoop..

1000 € minder dan vorig jaar en er is niks veranderd voor zover ik zie.

Ik heb wat meer verdiend en mijn vrouw wat minder.

Enige is dat ik in 2023 als zelfstandige gewerkt heb en misschien op die manier genoeg voorafbetaald had en daarom terug kreeg.

In elk geval, het is beter terug te krijgen dan te betalen.

Enige is dat ik in 2023 als zelfstandige gewerkt heb en misschien op die manier genoeg voorafbetaald had en daarom terug kreeg.

In elk geval, het is beter terug te krijgen dan te betalen.

<>

Dan is er wel iets veranderd :p

<>

Dan is er wel iets veranderd :p
Ja, moet dat eens tegoei bekijken. Maar andere jaren zonder dat zelfstandige tussendoortje was het ook altijd 1000 euro meer terugtrekken.

Terug
Bovenaan