Tax on Web 2025

Ik heb bij code 1386 (koopkrachtpremie) €500 in te vullen maar als ik de berekening wil laten doen, geeft hij een foutmelding dat dan code 1533 of 1534 noodzakelijk zijn. Maar ik vind nergens waar deze codes staan en bij snelle invoering kan ik ze ook niet ingeven :unsure:

De aangifte kan wel ingediend worden zonder die codes in te vullen maar ik wil toch zeker zijn dat ik geen vrijstelling mis oid.

Als het is voor te weten "hoeveel je krijgt" kan je wel de 1386 verwijderen, simuleren en terug toevoegen. Niet vergeten natuurlijk :p

Die "1533" is een administratieve code. Die kan je niet zelf invullen. Ik denk dat dat iets te maken heeft of je al een koopkrachtpremie hebt ontvangen in 2023. (Want je kan er maar één hebben.)

"Ik wil andere gegevens toevoegen"
-> Vak II

En hier het juiste aanvinken:

* 1002 gehuwd of wettelijk samenwonend ...
(Als u op 1.1.2025 feitelijk gescheiden, maar nog niet uit de echt gescheiden was (of daarmee gelijkgesteld door de beëindiging van de wettelijke samenwoning), moet u zowel code 1002 (gehuwd of wettelijk samenwonend) als code 1018 (feitelijk gescheiden) aankruisen (en in voorkomend geval ook de andere toepasselijke codes van deze rubriek)).

* 1003
- u bent in 2024 gehuwd en woonde sinds 2023 of vroeger, tot uw huwelijk, nog niet wettelijk samen met uw echtgenoot, of
- u hebt in 2024 een verklaring van wettelijke samenwoning afgelegd

* 1004

De nettobestaansmiddelen van uw echtgenoot of wettelijk samenwonende partner bedroegen in 2024 niet meer dan 3.980 euro (1)

Attent zijn op de code 1004: deze geeft een voordeel als je ervoor kwalificeert.
Ok, ik heb dus vak 1002-65 aangeduid Gehuwd of wettelijk samenwonend.
Daarna vak 1003-64 ik ben effectief in september 2024 getrouwd maar ervoor woonde ik alleen.
Daarna vak 1004-63 mijn vrouw heeft helemaal niet gewerkt in BE dus er waren geen nettobestaansmiddelen.

Ik neem aan dat het nu correct is.

Ik heb een voorstel tot vereenvoudigde aangifte gekregen. De volgende codes staan momenteel ingevuld op tax-on-web:

1250: 66506,39
1254: 630,66
1255: 630,66
1286: 23024,54
1287: 583,92
1361: 1020
3364: 468

Vraagjes voor de kenners hier, want ik ben hier een noob in:

1) Klopt die code 1255 eigenlijk? Dat is vrijstelling woon-werkverkeer die elk jaar wel op mijn tax on web staat. Maar op mijn fiche 281.10 staat deze bv niet? Ter info, ik heb een salariswagen.

2) Op de brief van de vereenvoudigde aangifte staat het volgende bij "welke wijzigingen moet u melden":
- U bezit andere onroerende goederen dan uw eigen woning.
- U hebt in 2023 of 2024 een onroerend goed gekocht, verkocht of het vruchtgebruik ervan gewijzigd.
- U hebt een onroerend goed verhuurd aan iemand die het gebruikt voor zijn professionele activiteit.

Ik heb in 2024 dus een eigen woning gekocht (de vorige 15 jaar heb ik iets gehuurd).
Wat is nu de bedoeling dat ik juist doe? Want woonbonus is afgeschaft. Moet ik woning dan ergens ingeven en zo ja hoe? Wanneer ik op myminfin kijk staat mijn woning al wel in het tabje "mijn woning". Is het gewoon dat dat ik moet nakijken?

Alvast bedankt en mijn excuses voor de waarschijnlijk lompe vragen.

Laatst bewerkt:
Opbrengsten van de staatsbon moeten nietmeer ingevuld worden zeker? Aangezien je al RV daarop betaald hebt. Of steek je die mee in de persoonsbelasting?
Bedoel dat vrijstelling dividenten oid, zoals waar ik de dividenten van het ecopower aandeel mag invullen.

Laatst bewerkt:
1) Klopt die code 1255 eigenlijk? Dat is vrijstelling woon-werkverkeer die elk jaar wel op mijn tax on web staat. Maar op mijn fiche 281.10 staat deze bv niet? Ter info, ik heb een salariswagen.

Nee... Normaal is het dan maximum 490 euro. Enkel openbaar vervoer is volledig vrijgesteld.

Ik heb in 2024 dus een eigen woning gekocht (de vorige 15 jaar heb ik iets gehuurd).
Wat is nu de bedoeling dat ik juist doe?

Niets. Je eigen woning (= de woning waar in je woont) is vrijgesteld.

Het is gewoon een standaard bericht om mensen er op attent te maken dat in sommige situaties wel zaken aangegeven dienen te worden.

Opbrengsten van de staatsbon moeten nietmeer ingevuld worden zeker? Aangezien je al RV daarop betaald hebt. Of steek je die mee in de persoonsbelasting?
Bedoel dat vrijstelling dividenten oid, zoals waar ik de dividenten van het ecopower aandeel mag invullen.

Inderdaad :) RV is bevrijdend.
De 30% RV van de eerste 833 euro kun je recupereren door vak 1437 in te vullen. Dit is max 249,90 (30% van 833)

De 30% RV van de eerste 833 euro kun je recupereren door vak 1437 in te vullen. Dit is max 249,90 (30% van 833)

Ik mag dan kiezen welke ik neem, eens 833 bereikt hoeftik (aangezien RV reeds betaald is) de rest niet aan te geven?
Enig idee waar ik bewijs van de staatsbon kan vinden? Ik heb enkel nog de aankoopsamenvatting en overschrijvingen van dienst van de grootboeken.

Is het voor de staatsbon 2023 (terugbetaald 2024) niet 15% van 833 = 124,95?

Laatst bewerkt:
Bon, wat twijfel hier rond de woonbonus dus ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Contract dateert van december 2015, de eerste aflossingen in 2016. De eerste 10 jaren kunnen we maximum 2280 € ingeven, de eerste keer effectief ingegeven bij de aangifte van AJ 2017 (inkomsten 2016). Al 8x "genot" van gehad dus.

Vraag me enkel af als AJ 2016 ook al meetelt? Wel nog niks betaald dan, dus geen genot van gehad. Zou dus een verloren jaar zijn. In dat geval is dit jaar de laatste keer dat we recht hebben op die verhoogde teruggave..

Of gewoon niet te veel bij stilstaan en zowel dit jaar als volgend jaar ook nog 2280 invullen...

Bon, wat twijfel hier rond de woonbonus dus ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Contract dateert van december 2015, de eerste aflossingen in 2016. De eerste 10 jaren kunnen we maximum 2280 € ingeven, de eerste keer effectief ingegeven bij de aangifte van AJ 2017 (inkomsten 2016). Al 8x "genot" van gehad dus.

Vraag me enkel af als AJ 2016 ook al meetelt? Wel nog niks betaald dan, dus geen genot van gehad. Zou dus een verloren jaar zijn. In dat geval is dit jaar de laatste keer dat we recht hebben op die verhoogde teruggave..

Of gewoon niet te veel bij stilstaan en zowel dit jaar als volgend jaar ook nog 2280 invullen...

Datum contract is bepalend. Je had voor 2015 je SSV kunnen inbrengen (maar je doet dat best niet). Dus dit jaar is effectief de laatste keer 2280. Normaal weet de tool dat ook, ik kan nu bvb ook niet meer de verhoogde aftrek van 3020 euro doen, maar slechts 2280.

Toch nog een bijkomende vraag omtrent mijn aangifte.
Van 17/10/2023 tot 09/01/2024 heb ik geboorteverlof opgenomen omwille van de geboorte van mijn zoon uiteraard.
De uitkering van de CM heb ik ontvangen in Januari 2024, de dagen in 2023 werden dus niet meegenomen in de aangifte van 2023.
Nu staat er op de 281.12 fiche van CM een bedrag bij punt 8. Afzonderlijk belastbare achterstallen en dit vullen ze in bij code 1268 in de aangifte.
Als ik dit zo bekijk dan belasten ze me 23.90% op dit bedrag, is dit normaal?

Toch nog een bijkomende vraag omtrent mijn aangifte.
Van 17/10/2023 tot 09/01/2024 heb ik geboorteverlof opgenomen omwille van de geboorte van mijn zoon uiteraard.
De uitkering van de CM heb ik ontvangen in Januari 2024, de dagen in 2023 werden dus niet meegenomen in de aangifte van 2023.
Nu staat er op de 281.12 fiche van CM een bedrag bij punt 8. Afzonderlijk belastbare achterstallen en dit vullen ze in bij code 1268 in de aangifte.
Als ik dit zo bekijk dan belasten ze me 23.90% op dit bedrag, is dit normaal?
ja, belast aan gemiddelde van vorig aanslagjaar (of lager moest marginaal tarief beter uitkomen.)

Voor de staatsbon telt die recuperatie van 1437 toch niet of is dat veranderd? Die uitgegeven in 2023 waren maar aan 15% RV naar mijn weten. https://fin.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/vrijstellingen-dividenden

• Roerende voorheffing:
    • Voor de uitgifte van Staatsbons met duurtijd van 1 jaar die in tweede jaarhelft van 2023 werden uitgegeven, is de roerende voorheffing van 15,0 procent.
    • Op de coupons van alle andere Staatsbons blijft een roerende voorheffing van 30,0 procent verschuldigd.

Nee... Normaal is het dan maximum 490 euro. Enkel openbaar vervoer is volledig vrijgesteld.

Niets. Je eigen woning (= de woning waar in je woont) is vrijgesteld.

Het is gewoon een standaard bericht om mensen er op attent te maken dat in sommige situaties wel zaken aangegeven dienen te worden.

Oh dankjewel voor de info! Ben al blij dat'k niets extra moet doen voor de woning.

Maak me alleen wat zorgen voor die code 1255. Ik heb sinds 2017 een firmawagen en dat heeft dus al altijd zo op die vereenvoudigde aangifte gestaan. Als ik dat nu zou deleten, zouden ze dat dan met terugwerkende kracht gaan uitzoeken?

Edit: wij betalen wel een nettovergoeding op't werk voor de auto. Zou het daardoor kunnen komen?

Laatst bewerkt:
Aaah dit zou kunnen!
Ik was vergeten dat die een speciale regeling hadden gekregen :).
Enkel RV van individuele aandelen (ook coöperatieve) is recupereerbaar, niet van obligaties afaik.

Enkel openbaar vervoer is volledig vrijgesteld.
En fietsvergoeding voor zover ze de EUR/km limiet en maximumvergoeding/jaar niet overschrijdt; dus in theorie niet volledig vrijgesteld inderdaad, maar bij de meesten de facto een volledige vrijstelling.

Je bedoelt dat ik het terug moet verwijderen dus :). Ale, :(, wil wel de grens opzoeken, maar bewust fraude plegen gaat me te ver.

#BGMode. Deze morgen de dividenden van Engie gekregen. Het dividend emmertje van de mezelf en de madam zitten al weer vol voor 2025. Gene stress om te tellen of fiches van ecopower en zo bij te houden.

On a serious note. Uiteraard enkel dividenden (van aandelen dus). RV van obligaties niet, want rente != dividend. Zie o.a. voor meer info: https://fin.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/vrijstellingen-dividenden#:~:text=euro te overschrijden.-,Aangifte,1437/2437 van uw belastingaangifte.

Ok, ik heb dus vak 1002-65 aangeduid Gehuwd of wettelijk samenwonend.
Daarna vak 1003-64 ik ben effectief in september 2024 getrouwd maar ervoor woonde ik alleen.
Daarna vak 1004-63 mijn vrouw heeft helemaal niet gewerkt in BE dus er waren geen nettobestaansmiddelen.

Ik neem aan dat het nu correct is.

Schiet me niet dood voor die code 1004. :p

Ik weet niet onmiddelijk of men mag baseren op de nettobestaansmiddelen verworven tijdens diens Belgisch belastbaar tijdperk (dus van moment dat die in België is tot 31.12.2024) of men moet baseren op de NBI van heel het jaar 2024. (@Aprella ?)

Ik denk het tweede maar niet onmiddelijk een bron voor handen.

Schiet me niet dood voor die code 1004. :p

Ik weet niet onmiddelijk of men mag baseren op de nettobestaansmiddelen verworven tijdens diens Belgisch belastbaar tijdperk (dus van moment dat die in België is tot 31.12.2024) of men moet baseren op de NBI van heel het jaar 2024. (@Aprella ?)

Ik denk het tweede maar niet onmiddelijk een bron voor handen.
Oei. Nja ze heeft wel gewerkt in het land van herkomst, maar dat is een land van buiten de EU zone tot april of mei 2024. Nuja ik kan het nog altijd verbeteren en terug indienen moest het nodig zijn.

Edit
Die 4 of 5 maanden dat ze heeft gewerkt in 2024 zijn sowieso onder de toegelaten 3980 euro dus het is ok.

Ik weet niet onmiddelijk of men mag baseren op de nettobestaansmiddelen verworven tijdens diens Belgisch belastbaar tijdperk (dus van moment dat die in België is tot 31.12.2024) of men moet baseren op de NBI van heel het jaar 2024.

Goh goede vraag. . In artikel 133 § 2 van het wib92 "voor zover de echtgenoot tijdens het jaar geen bestaansmiddelen..." Er staat niet direct iets over belastbaar tijdperk. Wat mij doet vermoeden dat dat het over heel 2024 zal gaan.
Ik ben wel geen expert :)

4.9K terugtrekken

Jezus, gemiddelde aanslagvoet 36%
Reeds 31.5K bedrijfsvoorheffing betaald in 2024 :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan