Tax on Web 2025

3685€ terugtrekken.
2 attesten van kinderopvang waren niet ingevuld (2 kampjes van de zoon wel, maar van de dochter niet. Nochtans zelfde periode).
Verder ook verminderde woonbonus en pensioensparen vervroegd laten uitbetalen.
Straks nog eens vergelijken met vorig jaar (4500€), ik heb het gevoel dat ik er meer kan uithalen.

Hier ook op 5 minuten van € 1.800 naar € 4.500 gegaan door de gebruikelijke posten..
Later nog wel eens grondig doorgaan, maar het zijn toch al een goedbetaalde 5 minuten geweest :p

Ik doe altijd de vereenvoudigde aangifte. Nu vantjaar lukt dat niet meer aangezien ik

In 2024 en/of 2025 is uw situatie veranderd. We beschikken niet meer op voorhand over alle informatie die nodig is om u een voorstel van vereenvoudigde aangifte te sturen.
Dat is bijvoorbeeld het geval in volgende situaties:

U hebt het afgelopen jaar aangifte gedaan van uitgaven voor onderhoudsgeld, roerende inkomsten,
bepaalde onroerende inkomsten.

Nope.

U hebt een hypothecaire lening en u bent verhuisd of van burgerlijke staat veranderd (huwelijk,
echtscheiding enz.).

Nope.
U hebt een rekening of een levensverzekering in het buitenland of inkomsten van buitenlandse
oorsprong.

Nope. blijkbaar yes

U hebt uw onderneming opgestart.
Nope.
Enz.
Wree vaag die enz....

Toch eens gaan zien of ik geen buitenlandse rekeningen heb, mijn vriendin niet achter mijn gat getrouwd is maar helaas. De situatie is onveranderd.
@Tomski zou het laatste notarisbezoek daarvoor iets tussen zitten?

Edit nevermind gevonden.
UAB "Finansins paslaugos "Contis" blijkbaar een bankrekening in litouwen met 0 euro op en zou gelinked zijn aan de binance visa kaart die al sinds 2023 niet meer in gebruik is.

Aangezien die niet meer in gebruik is trek ik 2517 lappers terug.

Laatst bewerkt:
Kleine 20k meer verdiend en kleine 10k meer bedrijfsvoorheffing betaald t.o.v. vorig jaar.
1500 euro minder terug (4500) t.o.v. vorig jaar (6000).
De grootste impact blijkt de uitkering voor 1/5 ouderschapsverlof van mijn vrouw. Daar wordt 50 euro/maand = 600 euro/jaar te weinig bedrijfsvoorheffing van gehouden. Ook 500 euro minder terug aan kinderopvangkosten.

Ik heb het kind ten laste. De opvang werd betaald van onze gemeenschappelijke rekening.

Altijd eens kijken bij wie het kind fiscaal het meeste voordeel geeft om die ten laste te nemen. Er worden daar vaak sentimentele keuzes in gemaakt maar de enige keuze op je belastingbrief die zou moeten tellen is die met de laagste belasting. :tongue:

Normaal kan enkel de persoon die 1. Het kind ten laste heeft en 2. De opvang heeft betaald dit inbrengen.

Dus als jij kan bewijzen dat jij de opvang hebt betaald ookal staat het attest op de naam van uw vrouw, dan kan dit. Anders strikt genomen niet.

Zo soepel gaat dat niet meer in principe met de komst van de attesten 281.86. De wet is hier duidelijk in dat er een correct 281.86 attest moet zijn om recht te hebben op de belastingvermindering. Hij zal zich in principe moeten wenden naar de opvang voor een correctie van het 281.86 attest.

Laatst bewerkt:
Zo soepel gaat dat niet meer in principe met de komst van de attesten 281.61. De wet is hier duidelijk in dat er een correct 281.61 attest moet zijn om recht te hebben op de belastingvermindering. Hij zal zich in principe moeten wenden naar de opvang voor een correctie van het 281.61 attest.

Attest 281.61 heeft niets met kinderopvang te maken... Je bedoelt volgens mij 281.86.

Altijd eens kijken bij wie het kind fiscaal het meeste voordeel geeft om die ten laste te nemen. Er worden daar vaak sentimentele keuzes in gemaakt maar de enige keuze op je belastingbrief die zou moeten tellen is die met de laagste belasting. :tongue:

De fiscus zal automatisch de kinderen ten laste toewijzen aan de ouder met het hoogste belastbare inkomen.

De fiscus zal automatisch de kinderen ten laste toewijzen aan de ouder met het hoogste belastbare inkomen.
De persoon in kwestie "ModgiBoemBoem" Had aangegeven een feitelijk gezin te zijn. Hijzelf en de partner hebben dus geen gezamenlijke aanslag en elk afzonderlijk een aangifte personenbelasting. = Keuzevrijheid voor het opnemen van kind ten laste.

En dat is ook niet automatisch de persoon met het hoogste belastbare inkomen bij een gezamenlijke aanslag. Al zal dat voor 99,99% van de gevallen wel zo zijn.

Het is elk jaar hetzelfde: een vereenvoudigde aangifte waar ze wel erin slagen je KI van verhuurde woning toe te voegen, maar de aftrekposten van de lening, nochtans al 10 jaar ofzo elk jaar ingevuld ...die zitten er nooit automatisch in.
Wat een incompetentie toch, of bewuste onwil, wie zal het zeggen. Ik zou nog eens staken.

Het is elk jaar hetzelfde: een vereenvoudigde aangifte waar ze wel erin slagen je KI van verhuurde woning toe te voegen, maar de aftrekposten van de lening, nochtans al 10 jaar ofzo elk jaar ingevuld ...die zitten er nooit automatisch in.
Wat een incompetentie toch, of bewuste onwil, wie zal het zeggen. Ik zou nog eens staken.

Men hoopt natuurlijk, maar dat zullen ze nooit zeggen, dat sommige mensen die aftrekposten vergeten of maar gedeeltelijk invullen. Je belastingbrief invullen is altijd zo ver gaan tot nét voor het punt dat je boetes riskeert. Maar je kan best ver gaan, want tenzij het echt zichtbare kwade wil is, sturen ze gewoon een vraag om inlichtingen/bericht van wijziging met een 0% verhoging. En vaak sturen ze voor een verschil van max. enkele tientallen euro's (in de belastingplichtige z'n voordeel) geen aangetekende brief (meer), want zoiets kost na een paar briefwisselingen al meer dan het verschil zelf.
Mensen kennen die bij de FODFin werken heeft zo wel z'n voordelen voor wat tips en tricks. :oi22:

Zelfde met zaken à la roerende voorheffing (van dividenden) terugvorderen, buitenlandse rekeningen, ... Precies alsof de fiscus dankzij de Nationale Bank niet goed genoeg weet welke rekeningen je in het buitenland hebt. Opnieuw, dat levert meer geld op dan het vakje van buitenlandse rekeningen gewoon al in de VVA aan te duiden.

Enfin, ik trek 3600€ terug. Zullen ze wellicht ook weer op de allerlaatste seconde van het jaar storten.

Klein vraagje
Ik ben sinds september 2024 getrouwd, ons huwelijk is in december 2024 door België erkend.
Nu staat er op mijn aanslagbiljet u was op 01.01.2025 gehuwd of wettelijk samenwonend, en dat bolletje ernaast is grijs moet ik die nu aanpassen en groen maken of ?
Moet ik verder nog iets aanpassen erna of is dit in orde dan?

Terug
Bovenaan