Tax on Web 2025

Hier ook. Geen vereenvoudigde aangifte meer sinds 2023 en geen idee waarom. Zo te zien ook alles correct ingevuld buiten kinderopvang, valt ook mee, anders moet ik zowat elke aftrekpost nog zelf toevoegen. €4050 terug. Mooi.
Gemiddelde aanslagvoet is wel 0.4% hoger dan vorig jaar. Nog eens kijken of ik niets vergeten ben. :unsure:

Vraag over vak 254 en 255

Staat bij mij al jaar en dag hetzelfde bedrag in de 2 vakken. In 2024 zijn we veranderd van sociaal secretariaat eind juni en nu staat er precies 2x 490 euro op vak 254 en maar 1x490 euro op 255.
Consequent met de voorgaande jaren zou het volgens mij 490 op beide vakken moeten zijn.

Iemand die hier meer over weet?

Ik heb praktisch alles hetzelfde als vorig jaar van getallen, het enige verschil is dat het vorig jaar een gezamenlijke aangifte was met mijn ex-partner die iets minder verdiend.

Maar toch krijg ik dit jaar bijna 400 euro minder terug? (800 vs. 1200).

Word ik hier nu echt nog eens bestraft door alleenstaande te zijn? Of mis ik iets anders?

Nog een geluk dat ik woonbonus heb + pensioensparen, of ik mocht bijna 400 euro betalen aan de belastingen.

Vraag over vak 254 en 255

Staat bij mij al jaar en dag hetzelfde bedrag in de 2 vakken. In 2024 zijn we veranderd van sociaal secretariaat eind juni en nu staat er precies 2x 490 euro op vak 254 en maar 1x490 euro op 255.
Consequent met de voorgaande jaren zou het volgens mij 490 op beide vakken moeten zijn.

Iemand die hier meer over weet?

Gewoon 490 invullen in X255. Das de vrijstelling woon-werkverkeer. In dien woon-werkverkeer met openbaar vervoer is, mag je het helemaal vrijstellen.
Maar toch krijg ik dit jaar bijna 400 euro minder terug? (800 vs. 1200).

Word ik hier nu echt nog eens bestraft door alleenstaande te zijn? Of mis ik iets anders?

Nee, bij de gezamenlijke aanslag worden sommige belasting verminderingen geoptimaliseerd (bv giften). Bovendien moet je echt alles vergelijken. Leg de berekening eens naast je aanslag van vorig jaar en kijk lijntje per lijntje na.

Een goede start is je gemiddelde aanslagvoet, je inkomsten en je bedrijfsvoorheffing vergelijken :)

Hier wel.

Voorstel tot vereenvoudigde aangifte. Snel gekeken en we zouden 3850€ terugkrijgen.
Ik moet wel alles nog eens overlopen, want ik ben niet zeker dat alles er standaard in zit.

Hier ook voorstel gekregen. 3000 terug.

Na 15min erdoor te gaan en de woonbonus madam, federale langetermijn aftrek en rente appartement, kinderopvang, dividend, win win lening in te vullen is het al 6600 geworden.

Ze hadden voor de sport zelfs de baby die in september geboren is 2y geleden (en in 2023 nog niet naar de creche ging) op 'forfaitaire opvangaftrek' gezet ipv dat vinkje af te zetten. Mopje van paar 100 euro (benieuwd hoeveel dat vergeten te verzetten...). Alle opvang fiches zaten ook in TaxOnWeb, maar het getalletje was ~220 ipv >2000. Wederom, hoeveel vergeten dat te fixen...

Waarom een woonbonus lening die al 10y ingevuld wordt, niet automatisch ingevuld wordt, maar de KI van het verhuur appartement wel automatisch ingevuld wordt, ook een "mysterie"...

Anyway, de madam haar woonbonus van 2014 heeft geen verhoging meer naar 3040, maar staat op 2280. Die lening is al 3x geherfinancierd voor fiscale redenen en loopt nog tot 2046 als ik mij goed herinner. Benieuwd hoelang we die koe nog kunnen blijven melken. Wel jammer dat dat nog aan marginaal tarief is die oude woonbonussen, want madam heeft vorig jaar maar 3mnd gewerkt wegens geboorte+ouderschapsverlof en dus maar weinig belastingen...

Niet-eigen woning interest aftrek wsch laatste keer kunnen indienen. Lange termijnsparen aftrek normaal gezien blijven houden later. Eerst brengt ~500 euro op, de langetermijn aftrek ~1000.

Vanavond nog eens alles finetune en dubbel checken en wachten op Godot voor de zak geld.

Edit: Ik moet mij excuseren. Het is duidelijk aangegeven dat je moet nakijken met volgende boodschap

? Mogelijk hebben we niet alle informatie over uw kosten voor kinderopvang ontvangen. Ga naar code 1384 lager op deze pagina. Klik op het vergrootglas ("Mijn fiscale fiche") om alle attesten te bekijken die we hebben ontvangen. Klik op het lampje ("hulp bij het invullen") om te controleren of alle kinderopvangkosten correct zijn opgenomen en voeg zo nodig andere kinderopvangkosten toe.
? Volgens onze informatie betaalde u in 2023 opvangkosten voor uw kind jonger dan 3 jaar. U moet een keuze maken: • ofwel code 1038 (vak II) in om het belastingvoordeel voor kinderen jonger dan 3 jaar aan te vragen, • ofwel vult u code 1384 (vak X) in om het belastingvoordeel voor kinderopvangkosten aan te vragen. Het is niet mogelijk om beide belastingvoordelen aan te vragen voor hetzelfde kind. Wilt u weten wat voor u het voordeligst is? Test beide opties door te klikken op ‘Berekenen van de belastingen’ hierboven.

Laatst bewerkt:
Gewoon 490 invullen in X255. Das de vrijstelling woon-werkverkeer. In dien woon-werkverkeer met openbaar vervoer is, mag je het helemaal vrijstellen.

Nee, bij de gezamenlijke aanslag worden sommige belasting verminderingen geoptimaliseerd (bv giften). Bovendien moet je echt alles vergelijken. Leg de berekening eens naast je aanslag van vorig jaar en kijk lijntje per lijntje na.

Een goede start is je gemiddelde aanslagvoet, je inkomsten en je bedrijfsvoorheffing vergelijken :)

Hoe kan het dat x254 plots 2x490 is? Volgens mij is er een dubbeltelling door de 2 sociale secretariaten en moet x254 490 zijn en x255 ook.

Een goede start is je gemiddelde aanslagvoet, je inkomsten en je bedrijfsvoorheffing vergelijken

Mijn gemiddelde aanslagvoet is met 0,1 gestegen.

Mijn Wedden & Lonen is wel gestegen met ongeveer 2500 euro.
Mijn bedrijfsvoorheffing ligt 500 euro hoger.

Voor de rest heb ik letterlijk enkel pensioensparen & woonbonus die gelijk is gebleven.

Dus mijn loon die 4% stijgt is voldoende om mij 33% minder belastingen te laten terug krijgen. Jezus

Net eens bekeken.

- Ontslag van mijn vrouw staat er oo
- Afkopen pensioensparen vorig jaar ook
- Voor de rest niets speciaals eigenlijk, enkel dat de kinderen in de kolom van mijn vrouw staan ipv bij mij, terwijl mijn inkomsten toch een stuk meer zijn.

Nu nog maanden wachten op de fiscale attesten van de kinderopvang... elk jaar hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin en ik zijn feitelijk samenwonend en hebben dus elk een aparte aangifte. We hadden aan de crèche gevraagd om het attest op mijn naam te zetten, maar ze hebben dit toch op naam van mijn vriendin gezet. Kan ik dit ingeven op mijn aangifte ondanks dat het attest op haar naam staat?

Mijn vriendin en ik zijn feitelijk samenwonend en hebben dus elk een aparte aangifte. We hadden aan de crèche gevraagd om het attest op mijn naam te zetten, maar ze hebben dit toch op naam van mijn vriendin gezet. Kan ik dit ingeven op mijn aangifte ondanks dat het attest op haar naam staat?

Ik deed dat wel, maar had mijn vriendin, ondertussen vrouw, haar kinderen ook fiscaal ten laste genomen. Ze heeft daar een handgeschreven briefje voor geschreven dat zij en ik bij de aangifte hebben toegevoegd.

Ik deed dat wel, maar had mijn vriendin, ondertussen vrouw, haar kinderen ook fiscaal ten laste genomen. Ze heeft daar een handgeschreven briefje voor geschreven dat zij en ik bij de aangifte hebben toegevoegd.
Voor alle duidelijkheid, ik ben de vader van het kind (en mijn vriendin de moeder). Mijn dochter staat ook fiscaal volledig ten laste van mij.

Kan ik dit ingeven op mijn aangifte ondanks dat het attest op haar naam staat?

Normaal kan enkel de persoon die 1. Het kind ten laste heeft en 2. De opvang heeft betaald dit inbrengen.

Dus als jij kan bewijzen dat jij de opvang hebt betaald ookal staat het attest op de naam van uw vrouw, dan kan dit. Anders strikt genomen niet.

Normaal kan enkel de persoon die 1. Het kind ten laste heeft en 2. De opvang heeft betaald dit inbrengen.

Dus als jij kan bewijzen dat jij de opvang hebt betaald ookal staat het attest op de naam van uw vrouw, dan kan dit. Anders strikt genomen niet.
Ik heb het kind ten laste. De opvang werd betaald van onze gemeenschappelijke rekening.

Net eens gekeken naar het voorstel van de FOD: 920 Euro betalen.

Maar ze zijn echt alles van aftrekposten vergeten. Lening, crèche, RV aftrek, noem maar op. Al een deel ingevuld en de teller staat op 3200 terugkrijgen. Straks doen we voort.

Mijn gelaatsuitdrukkingen gingen op 15 minuten van :eek2: naar :thinking: naar :wtf: over :oi22: om te eindigen bij :cool:

Server fout!​

De server kreeg een interne fout en kon uw vraag niet beantwoorden. De server is overbelast of er was een fout in een CGI script.

Ligt plat (denk ik)

Net eens gekeken naar het voorstel van de FOD: 920 Euro betalen.

Maar ze zijn echt alles van aftrekposten vergeten. Lening, crèche, RV aftrek, noem maar op. Al een deel ingevuld en de teller staat op 3200 terugkrijgen. Straks doen we voort.

Mijn gelaatsuitdrukkingen gingen op 15 minuten van :eek2: naar :thinking: naar :wtf: over :oi22: om te eindigen bij :cool:

Hier was het ook 900 betalen, sta op 460 terugkrijgen. Vermoedelijk is dat de ontslagpremie en vervroegd dubbel vakantiegeld na collectieve sluiting dat mijn vrouw gekregen heeft.

Ik heb gemerkt als ik mijn hypotheek van 2014 ingeef, dat je nietmeer moet aangeven of het je enige en eigen woning is. Vorig jaar moest je dan nog een vinkje zetten + aangeven hoeveel kinderen je ten laste had als ik me goed herinner.

Als de crèche er niet instaat dan zijn de attesten niet op tijd aan de fod bezorgd. RV aftrek staat er nooit in.

Ik heb gemerkt als ik mijn hypotheek van 2014 ingeef, dat je nietmeer moet aangeven of het je enige en eigen woning is. Vorig jaar moest je dan nog een vinkje zetten + aangeven hoeveel kinderen je ten laste had als ik me goed herinner

Omdat er geen toeslag meer mogelijk is... De 10 jaar periode is verstreken.

Nu ben ik sinds 1 maart 2024 getrouwd en mijn vrouw heeft geen inkomen. Wij dienen dit jaar dus een gezamenlijke aangifte in te vullen.

Nee. Je moet eerst een volledig jaar gehuwd zijn voor je een gezamenlijke aangifte kan indienen. Er is dus ook geen huwelijksquotiënt.

Code 1004 zorgt voor een (kleine) verhoging van de belastingvrije som.

Heb je aan je werkgever doorgegeven dat je echtgenoot niets verdiend? Mogelijk hebben ze dan veel minder bedrijfsvoorheffing ingehouden voor de huwelijksquotiënt waar je nog geen recht op hebt waardoor je nu dus veel meer moet betalen.

Groepsverzekering is dan prive? Je kan die van de werkgever toch niet inbrengen veronderstel ik? of is dat automatisch ingevuld?

We hebben hier een eerste keer een gezamelijke aangifte (getrouwd) en dus geen vereenvoudigde aangifte mogelijk (was ook altijd te eenvoudig). Ik zit wat met de ontslagpremie van mijn vrouw van 2024 (via FSO). Moet dat aangegeven worden? Ikzelf heb dat in 2014 gehad (maar dan factor 5x zo groot) , maar kan me niet herinneren dat ik daar nog eens extra op belast ben.
Hier hetzelfde,
Vorig jaar ook een ontslagvergoeding gekregen die al belast was geweest en nu weer op de aanslagbrief staat? Kan toch niet zijn dat die nog eens belast word?
Weet iemand hier meer van Miss?

Hier ook. Geen vereenvoudigde aangifte meer sinds 2023 en geen idee waarom. Zo te zien ook alles correct ingevuld buiten kinderopvang, valt ook mee, anders moet ik zowat elke aftrekpost nog zelf toevoegen. €4050 terug. Mooi.
Gemiddelde aanslagvoet is wel 0.4% hoger dan vorig jaar. Nog eens kijken of ik niets vergeten ben. :unsure:
Ondertussen €4454 terug te krijgen. Kinderen hebben heeft dan toch voordelen.

Terug
Bovenaan