Tax on Web 2025

Ontluisterende realiteit :wallbash:

slechts 540 euro terugtrekken ipv de jaarlijkse +-1400 voorheen.

Enige wijziging: Sinds dit jaar die verhoogde vrijstelling woonbonus niet meer (eerste 10 jaar kan je 3040 € inbrengen, na die 10 jaar slechts 2280 euro nog).

Dusja dat is een verschil van 760 euro dat je minder kan inbrengen, en dat is dus quasi exact hetzelfde dan dat ik minder terugtrek dus.

Hier vereenvoudigd 2490 terugtrekken, maar toch al kunnen optrekken door een snelle check naar 3731 terugtrekken.

Wel bizar dat fiscaal attest van de créche er in zit, maar ze standaard vinkje zetten bij 'ik wil geen belastingvermindering voor kinderoppas' :oi22:

Hoe steek je eigenlijk documenten er bij in tax-on-web? Ik heb hier voor het eerst nog RV in te geven, heb dat in pdf staan, maar zit niet in myminfin.

Bedankt voor de info. Dat is wel een ferme onverwachte tegenvaller. Als ik het goed begrijp, zou ik volgend jaar dan wel in aanmerking komen voor het huwelijksquotiënt? Hoeveel invloed zou zoiets hebben op de eindafrekening als je het maximale bedrag overdraagt in vergelijking met nu?
Toch een behoorlijke invloed. Als je naar Tax calc gaat, kan je dit betekenen. Al je codes mee nemen maar 1003 en 1004 weglaten.

Natuurlijk kan er nog het een en ander veranderd. Er is al een tijd sprake dat men de huwelijksquotiënt wil afbouwen en dan volledig schrappen. Terecht ook.

De documenten staan wel als bijlage in de Tax-on-web app. Ik moest alleen manueel invullen wat ze reeds wisten.

Aaah. Kind is waarschijnlijk geen 3 jaar en dan kan je kiezen tussen crèche en 1038. Daarom dus waarschijnlijk!

Hier vereenvoudigd 2490 terugtrekken, maar toch al kunnen optrekken door een snelle check naar 3731 terugtrekken.

Wel bizar dat fiscaal attest van de créche er in zit, maar ze standaard vinkje zetten bij 'ik wil geen belastingvermindering voor kinderoppas' :oi22:
Ik vraag mij dan altijd af hoeveel de staat zo op een jaar zou binnenharken aan onterechte belastingen door dat er veel mensen zijn die gaan zeggen: "mooi, 2500 euro terugtrekken, snel akkoord gaan!".

Ik vraag mij dan altijd af hoeveel de staat zo op een jaar zou binnenharken aan onterechte belastingen door dat er veel mensen zijn die gaan zeggen: "mooi, 2500 euro terugtrekken, snel akkoord gaan!".

Ik vermoed veel. Moest mijn madam er alleen voor staan, die zou zo redeneren. Die is van niks van onze financiën op de hoogte. Ah, prijs voor middagtoezicht op school, kan je dat inbrengen? Ah, roerende voorheffing, kan je dat inbrengen?

Nu ist zelfs nog teveel dat ik 3 weken nadat ik alles klaar zet aan haar nogmaals vraag of ze via it's me wil ondertekenen. Elk jaar tzelfde: 'NOG GEEN TIJD GEHAD'.

Hier ook even gecheckt, €1500 betalen ipv normale jaren rond de €500 terug trekken.
Enig verschil in 2024 is een 3de kind te laste (geboren 17/10/2023) en in Januari mijn uitkering voor mijn 3 weken geboorteverlof ontvangen.
Voor 2024 zelfs rond de €1000 euro meer kinderopvang kunnen inbrengen tov 2023.

Wat ik wel opmerkt is dat er een toename is in mijn wedden, maar een beperkte toename aan bedrijfsvoorheffing.
Kan dit de reden zijn?

• 2023
    • Wedden €47773.51
    • Bedrijfsvoorheffing €11368.53
  • 2024
    • Wedden €54548.01
    • Bedrijfsvoorheffing €12264.31

Dat is de eeuwige discussie die elk jaar terugkomt sinds de invoering van het vva. En het zijn zo goed als nooit onterechte belastingen, maar gemiste subsidies. Want het zijn zo goed als altijd extra aftrekposten die niet ingevuld zijn. Dat zijn subsidies die gewoon via de personenbelasting uitbetaald worden. Als die in een compleet apart systeem zaten, zouden mensen er ook over klagen dat ze dit manueel moeten doen...

Het is simpel: het is een voorstel, ze zeggen zelf dat je alles moet nakijken:
UNR7QHr.png

Voor heel veel mensen is dit wel correct. Enkel bij mensen met bepaalde aftrekposten (die niet automatisch of op tijd gemeld worden of waar je zelf een keuze moet maken) is het gewenst een wijziging te doen. Maar daarom dat je het ook moet nakijken...

Ik ben er van overtuigd dat de invoering van het vva het voor heel veel mensen makkelijker maakt. De mensen met bepaalde aftrekposten moesten dit voordien ook zelf uitzoeken en invullen en nu ook. Dus als je nu gewoon zonder nakijken ermee akkoord gaat terwijl je weet dat je bepaalde aftrekposten hebt, tja... Als je het niet weet, zou je ze vroeger, voor dat het vva een ding was, ook niet ingevuld hebben. Dus dan zouden ze toen ook veel "binnengeharkt hebben".

Hier ook even gecheckt, €1500 betalen ipv normale jaren rond de €500 terug trekken.
Enig verschil in 2024 is een 3de kind te laste (geboren 17/10/2023) en in Januari mijn uitkering voor mijn 3 weken geboorteverlof ontvangen.
Voor 2024 zelfs rond de €1000 euro meer kinderopvang kunnen inbrengen tov 2023.

Wat ik wel opmerkt is dat er een toename is in mijn wedden, maar een beperkte toename aan bedrijfsvoorheffing.
Kan dit de reden zijn?

• 2023
    • Wedden €47773.51
    • Bedrijfsvoorheffing €11368.53
  • 2024
    • Wedden €54548.01
    • Bedrijfsvoorheffing €12264.31
Vergelijkbaar als bij mij.

Wedde gestegen, maar bedrijfsvoorheffing niet voldoende mee gestegen.

Alles is gecorrigeerd. Van 920 betalen naar 4603 terugkrijgen.

Het wachten op de zuurverdiende centjes kan alweer beginnen :rolleyes:

Hier hetzelfde,
Vorig jaar ook een ontslagvergoeding gekregen die al belast was geweest en nu weer op de aanslagbrief staat? Kan toch niet zijn dat die nog eens belast word?
Weet iemand hier meer van Miss?
Op uw loon houden ze maandelijks ook al bedrijfsvoorheffing af en dat staat ook nog op uw aangifte

Met uw ontslagvergoeding is hetzelfde. Ze houden daar bedrijfsvoorheffing af (voorschot) en dan komt dat op de aangifte om een definitieve berekening te maken

Ik vermoed veel. Moest mijn madam er alleen voor staan, die zou zo redeneren. Die is van niks van onze financiën op de hoogte. Ah, prijs voor middagtoezicht op school, kan je dat inbrengen? Ah, roerende voorheffing, kan je dat inbrengen?

Nu ist zelfs nog teveel dat ik 3 weken nadat ik alles klaar zet aan haar nogmaals vraag of ze via it's me wil ondertekenen. Elk jaar tzelfde: 'NOG GEEN TIJD GEHAD'.

Het moeilijkste dit jaar gaat weer zijn om de vrouw via itsme de aangifte te laten bevestigen 🥴

Ik heb alvast ingediend en email prive, email werk en whatsapp gestuurd om op confirm te duwen. Het ze proberen te verleiden met 'hoe rapper je klikt, hoe rapper de centen voor de skireis er zijn'. Eens zien of dat soelaas brengt.

In welk geval is die 1038 eigenlijk voordelig?

Onze babies zijn alle 3 in sept/okt geboren. Zijn allemaal naar de creche beginnen gaan in januari. Het geboortejaar kun je dus die 1038 invullen en een (nodeloos) zakje geld krijgen ipv de opvangkosten te bewijzen.

Mij nog steeds een mysterie waarom het weer een arbitragemogelijkheid moet zijn waar de fiscus zelf zegt 'probeer de 2 scenario's en kies het voordeligste', want dat is weer een netto transfer van de minder snuggere naar de snuggere. Mattheus effect opportuniteit zoveel in de tax brief. Waarom we gesubsidieerde opvang met inkomensgebaseerde tarieven nog eens moeten aftrekbaar maken, mij een mysterie. Maar goed, als het toch zo moet zijn, waarom niet - ik zeg maar iets - gewoon max 5 euro per dag aftrekbaar laten zijn. Zit je aan 0 dagen, heb je geen kosten, dus 0 aftrek. Waarom moet daar plots de optie zijn voor een forfait dat je zelf kunt beginnen uitzoeken wat te doen ?

Ik heb alvast ingediend en email prive, email werk en whatsapp gestuurd om op confirm te duwen. Het ze proberen te verleiden met 'hoe rapper je klikt, hoe rapper de centen voor de skireis er zijn'. Eens zien of dat soelaas brengt.
Lijkt totaal geen soelaas te brengen.

Of je nu op de eerste dag of de laatste dag van taxonweb "akkoord gaat", zal er niet voor zorgen dat je rapper uitbetaald wordt.

Heb indertijd nog es met de fiscus gebeld hierover, en daar zeiden ze me dat.
Blijkbaar worden mensen in categorie/groepen geplaatst, qua volgorde.

Terug
Bovenaan