Tax On Web 2022

Lijkt me toch duidelijk wat er bedoeld wordt?
Je zal toch iets aangegeven hebben dat tegen een afzonderlijk tarief belast wordt. Zonder je aangifte te zien is het natuurlijk moeilijk om te weten wat dit is. Enkele voorbeelden zijn achterstallen, vervroegd vakantiegeld etc.

Misschien eens vragen exact wat er in jouw aangifte afzonderlijk belast wordt?
Aha, nondedju. Er is inderdaad iets met achterstallen. Dat zal het dan zijn. merci!
 
Ik ben net bezig met alles nog eens na te kijken en te vullen.
Code 1075 volgens mij, laatste vak
Gewoon aanduiden dat je een buitenlandse rekening op jouw naam hebt
Oke, zal ik dadelijk dan eens naar kijken.
Er wordt een overgangsregeling voorzien voor belastingplichtigen die voor het aanslagjaar 2021 een (groot)ouder, broer of zus ten laste hadden die op 1 januari 2021 de leeftijd van 65 jaar had bereikt. Voor hen blijft de bestaande regeling behouden tot en met aanslagjaar 2025 (namelijk een belastingvrije som van 3.290 euro voor aanslagjaar 2022 en van 3.370 euro voor aanslagjaar 2023 die wordt verdubbeld in het geval dat de persoon ten laste gehandicapt is), tenzij de nieuwe regeling voordeliger is.

@knight-rider ik weet het niet zeker, waarschijnlijk maakt het systeem wel automatisch de meest voordelige berekening, maar anders moet je toch eens simuleren met
1027 - 1029 schrappen 1043=2 en 1044=1
Heb dat net getest, het blijft hetzelfde, dus zal ik het maar behouden zoals het u is.

De laatste jaren krijg ik altijd gewoon het bedrag dat ik betaalde aan bedrijfsvoorheffing gewoon terug gestort.
Ik had daar nog niet echt op gelet, maar als ik dat nu nakijk is dat dus het geval.
jep.

Is gebeurd, dus dan ben ik daarmee ook in orde.
 
Precies veel mensen die achterstalligen hebben.
Ook wij hebben het. Zou begot niet weten waar.
 
Precies veel mensen die achterstalligen hebben.
Ook wij hebben het. Zou begot niet weten waar.
Vakantiegeld bijvoorbeeld. (zonder van werk te veranderen)

De overheid houdt maar 23,22% bedrijfsvoorheffing af.
Aangezien je in BE supersnel in de 50% schijf komt zal de overheid nog eens langskomen op de resterende 26,78% op te halen.
 
Iemand een idee of de keuze voor forfetaire of werkelijke beroepskosten voor een zaak altijd op jaarbasis moeten gebeuren of kan dit opgesplitst worden? Door een verhuis kan ik mijn beroepskosten voor het ene deel wel ingeven en voor het andere niet (huurde van een nv en erna niet meer).
 
Iemand een idee of de keuze voor forfetaire of werkelijke beroepskosten voor een zaak altijd op jaarbasis moeten gebeuren of kan dit opgesplitst worden? Door een verhuis kan ik mijn beroepskosten voor het ene deel wel ingeven en voor het andere niet (huurde van een nv en erna niet meer).
Het bericht best verduidelijken. De fiscus oordeelt tegenwoordig streng over de bewijslast van de beroepskosten.
 
Iemand een idee of de keuze voor forfetaire of werkelijke beroepskosten voor een zaak altijd op jaarbasis moeten gebeuren of kan dit opgesplitst worden? Door een verhuis kan ik mijn beroepskosten voor het ene deel wel ingeven en voor het andere niet (huurde van een nv en erna niet meer).
Inkomstenjaar 2021 dus alle uitgaven van 2021, nie ?
 
Het bericht best verduidelijken. De fiscus oordeelt tegenwoordig streng over de bewijslast van de beroepskosten.
Ja dacht ik ook al... gaat vooral over beroepskosten ivm de huur dat is echt een merde. Concreet: ik huurde een periode een woning waarvan ik de werkelijke huur mag gaan inbrengen (gehuurd van nv). Later niet meer, dan komt forfaitaire kost op de proppen. Of is er nog ergens iets van een forfaitaire bureaukost ofzo die er zou bestaan, zoiets dat we zien bij thuiswerkers?
 
Ja dacht ik ook al... gaat vooral over beroepskosten ivm de huur dat is echt een merde. Concreet: ik huurde een periode een woning waarvan ik de werkelijke huur mag gaan inbrengen (gehuurd van nv). Later niet meer, dan komt forfaitaire kost op de proppen. Of is er nog ergens iets van een forfaitaire bureaukost ofzo die er zou bestaan, zoiets dat we zien bij thuiswerkers?
nee, je kan niet maand per maand of dag per dag kiezen of je de forfaitaire kosten of werkelijke kosten wil. Anders zou die keuze tussen die 2 wel eens héél leuk kunne zijn.

Vakantiegeld bijvoorbeeld. (zonder van werk te veranderen)

De overheid houdt maar 23,22% bedrijfsvoorheffing af.
Aangezien je in BE supersnel in de 50% schijf komt zal de overheid nog eens langskomen op de resterende 26,78% op te halen.
Best niks vertellen waar je slechts ver een klepel hebt van horen hangen.

- ivm vakantiegeld: achterstallig vakantiegeld wordt aan een gemiddelde aanslagvoet belast, niet aan een marginale aanslagvoet. Gewoon vakantiegeld wordt belast afhankelijk van welk vakantiegeld het gaat en of je arbeider/bediende bent (wegens verschillende manier van uitbetalen)
- De overheid houdt (behalve voor eigen werknemers) nooit bedrijfsvoorheffing in, wel de werkgever: zo'n 17% of 23% bedrijfsvoorheffing af bij arbeiders, bij bedienden wordt er de volgende percentages afgehouden bij het dubbel vakantiegeld: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/v...AA7C125806100431ED2?OpenDocument#.WmcDIE2ou1s
- je komt niet supersnel in de 50% schijf, dat is pas van een belastbaar jaarloon van 42.370,01 euro. Voor een gemiddelde werknemer is dat pas vanaf een maandloon van zo'n 3900 euro.
- de overheid komt dus niet langs om nog eens 26,78% te halen. Meer zelfs, bij achterstallige bedragen spreekt men (meestal) van een belasting tegen een gemiddelde aanslagvoet, die voor veel mensen tussen de 20% en 35% bedraagt (wat het in de praktijk normaal (toch fiscaal) voordeliger maakt om achterstallige bedragen te krijgen ipv direct.
 
Best niks vertellen waar je slechts ver een klepel hebt van horen hangen.
Bedankt voor de verheldering.
Ik herhaalde maar wat mijn HR afdeling mij vertelde toen ik aan hun vroeg waarom ik jaar na jaar meerdere duizenden euro's extra belastingen moet nabetalen en dat bedrag maar blijft stijgen. :(
 
nee, je kan niet maand per maand of dag per dag kiezen of je de forfaitaire kosten of werkelijke kosten wil. Anders zou die keuze tussen die 2 wel eens héél leuk kunne zijn.
Dat dacht ik ook :biglaugh:...jammer, maar bedankt!
 
codes 1358/2358 (kapitaal) en 1146/2146 (intrest) mogen onderling verdeeld worden als beiden 50% eigenaar zijn als ik het goed voor heb, maar hoe bepaal je de optimale verhouding? 1 van de 2 heeft namelijk een lager inkomen, en als ik er wat mee speel dan bekom ik andere resultaten, maar ik zou het optimale resultaat willen bekomen, iemand een idee?
 
codes 1358/2358 (kapitaal) en 1146/2146 (intrest) mogen onderling verdeeld worden als beiden 50% eigenaar zijn als ik het goed voor heb, maar hoe bepaal je de optimale verhouding? 1 van de 2 heeft namelijk een lager inkomen, en als ik er wat mee speel dan bekom ik andere resultaten, maar ik zou het optimale resultaat willen bekomen, iemand een idee?

Ik herinner mij toch dat er een manier was dat Tax-on-web dit zelf kon optimaliseren? Ik dacht op moment dat je de berekening uitvoerde?

Anders:
Bereken het bedrag dat je mag gebruiken in 1358/2358:
Dat is die formule van Betaalde kapitaalsaflossingen * ("Limiet kapitaal in jaar afsluiting lening" / "Totaal bedrag geleend")

Code x358 kent een maximum: 2.350 euro (of lager - de max wordt berekend op basis van de inkomsten.)
Vul eerst bij de rijkste de code x358 in tot 2.350euro
Heb je dus nog over na die 2.350 euro. => Zet de rest bij de andere persoon.

Ik ben vergeten of je x146 vrij mag verdelen. Indien wel, zet de interesten eerst bij degene die het hoogste gemiddeld tarief betaald tot aan het bedrag van de onroerende inkomsten (niet hetzelfde als het kadastraal inkomen!) Als je nog over hebt, zet het bij de andere.


Staat een beetje uitgelegd hier.
 
Bedankt voor de verheldering.
Ik herhaalde maar wat mijn HR afdeling mij vertelde toen ik aan hun vroeg waarom ik jaar na jaar meerdere duizenden euro's extra belastingen moet nabetalen en dat bedrag maar blijft stijgen. :(

Maar bij jou is dat niet omwille van "vervroegd vakantiegeld" of "achterstallen".

Bij jou is dat waarom meeste mensen in de bouwsector (arbeiders in het algemeen) soms een aanslagbiljet te betalen krijgen van paar duizend euro.
Arbeiders: BV ingehouden voor de belastbare vakantiegelden > € 1 440: 23,22 % van het belastbaar vakantiegeld.
Bedienden: BV ingehouden tot 53,5 % afhangende van hun jaarinkomen.


Werkgever (eigenlijk het vakantiefonds Bouw) houdt dus maar 23,22% in op het vakantiegeld in. Wat natuurlijk veel te weinig gaat zijn, voor arbeiders met een goed loon.
Daarnaast heb je in die sector vaak tijdelijkse werkloosheid (weerverletzegels) waar men ook weinig bedrijfsvoorheffing op inhoudt.

Ik vermoed dus dat jij een arbeidsstatuut hebt?
 
Mag dit jaar 1375€ betalen terwijl ik normaal gezien alle jaren rond de 500/600€ betaal.
Het rare is dat ik minder ziek en minder werkloos geweest ben dan het jaar er voor. Verder is er niets veranderd in geen enkele situatie.
Het enigste verschil dat ik zie is dat er minder bedrijfsvoorheffing is afgehouden maar ik weet niet de reden waarom.
 
Precies veel mensen die achterstalligen hebben.
Ook wij hebben het. Zou begot niet weten waar.
Jij werkt toch in de chemie hè?
Gebeurt vaak dat er cao’s (sector en bedrijf) worden afgesloten met terugwerkende kracht. Later volgt er dan nog eens een correctie van uw vakantiegeld.
 
Werkgever (eigenlijk het vakantiefonds Bouw) houdt dus maar 23,22% in op het vakantiegeld in.

Ik vermoed dus dat jij een arbeidsstatuut hebt?
Ja dat klopt.
Uiteindelijk heb ik die jaarlijkse onaangename verassing wat kunnen temperen met een fiscaal voluntariaat van €200 per maand.
Ik overweeg om het zelfs te laten verdubbelen.
 
Terug
Bovenaan