Tax On Web 2022

Is er een verschil tussen gehuwden en alleenstaande m.b.t. aangeven van dividenden behalve dat je limiet mss dubbel zo hoog is?
er is geen verschil tussen een alleenstaande en een wettelijk samenwonende/gehuwde met stelsel scheiding van goederen in zo'n situatie. In het gewoon huwelijkstelsel dient alles te worden verdeeld over de helft.
De vrijstellingsgrens blijft € 800 per persoon.
 
Vorig jaar een dag flexijob gedaan bij werkgever b & c.
Bij C is de fiscale fiche correct en hoort het bedrag bij vrijgesteld loon.
Bij B hoort het onder normaal wedde..ondanks Ondertekenen van flexi contract. B legt de fout bij Acerta...nu wachten op hun antwoord..gaat gelukkig maar over 70€...maar correct is correct.
 
Vorig jaar een dag flexijob gedaan bij werkgever b & c.
Bij C is de fiscale fiche correct en hoort het bedrag bij vrijgesteld loon.
Bij B hoort het onder normaal wedde..ondanks Ondertekenen van flexi contract. B legt de fout bij Acerta...nu wachten op hun antwoord..gaat gelukkig maar over 70€...maar correct is correct.
WTF..intussen antwoord van Acerta gekregen dat het bedrijf waarvoor ik werkte in 2021 niet in aanmerking kwam voor een flexijob/vrijstelling van loon door...nochtans een flexi-contract getekend..
Nu is de vraag...kan ik hier iets tegen doen? Heb ik nu een (bewust) verkeerdelijk contract getekend of had ik dat zelf moeten weten?
 
WTF..intussen antwoord van Acerta gekregen dat het bedrijf waarvoor ik werkte in 2021 niet in aanmerking kwam voor een flexijob/vrijstelling van loon door...nochtans een flexi-contract getekend..
Nu is de vraag...kan ik hier iets tegen doen? Heb ik nu een (bewust) verkeerdelijk contract getekend of had ik dat zelf moeten weten?
Is tussen jij en die werkgever te regelen.

 
Ik heb maand geleden mijn buitenlandse rekeningen aangegeven via de NBB.
Maar sindsdien niks meer van ontvangen (na verwerking?) ook vind ik ze niet terug in het overzicht (om te wijzigen bvb) als ik nu nog eens terug ga naar de NBB.
Doe ik iet verkeerd of is dit normaal?
 
Ik heb maand geleden mijn buitenlandse rekeningen aangegeven via de NBB.
Maar sindsdien niks meer van ontvangen (na verwerking?) ook vind ik ze niet terug in het overzicht (om te wijzigen bvb) als ik nu nog eens terug ga naar de NBB.
Doe ik iet verkeerd of is dit normaal?
Bij mij is dat ook zo. Na indiening kan ik niks meer terugvinden.
Vrij bizar vind ik dat wel. Normaal zou je toch verwachten dat je kan consulteren welke rekeningen je hebt aangegeven....
 
Toch straf, vereenvoudigde aangifte en geen creche ingevuld.
Heb zon 85 dagen aan te geven dus moest aanpassen en trek 600 euro meer terug. Ze kunnen maar proberen
 
Toch straf, vereenvoudigde aangifte en geen creche ingevuld.
Heb zon 85 dagen aan te geven dus moest aanpassen en trek 600 euro meer terug. Ze kunnen maar proberen

Dat is niet van proberen. Dit is omdat de overheid die fiches niet krijgt.
Voor volgend aanslagjaar moeten die fiches wel doorgegeven worden en zullen ze normaal ook op de VVAs staan.
 
Dat is niet van proberen. Dit is omdat de overheid die fiches niet krijgt.
Voor volgend aanslagjaar moeten die fiches wel doorgegeven worden en zullen ze normaal ook op de VVAs staan.
Toch straf vooral dat er sommige mensen daar een bewuste tactiek van de overheid in zien om u meer belastingen te laten betalen.
Hadden inderdaad een ambtenaar naar elke creche in Vlaanderen moeten laten bellen om zeker te zijn hoeveel dagen je uw koter in de creche hebt gestoken.
 
De vraag is eerder waarom die dat niet automatisch doorgeven? Je zegt zelf dat ze dat vanaf volgend aanslagjaar wél moeten doen, dus waarom dan niet direct?
 
De vraag is eerder waarom die dat niet automatisch doorgeven? Je zegt zelf dat ze dat vanaf volgend aanslagjaar wél moeten doen, dus waarom dan niet direct?

Waarschijnlijk omdat het extra werk is en als het niet moet, waarom zouden ze het dan doen? Ik weet het ook niet zeker.
 
De vraag is eerder waarom die dat niet automatisch doorgeven? Je zegt zelf dat ze dat vanaf volgend aanslagjaar wél moeten doen, dus waarom dan niet direct?
Om de kindercreques en scholen tijd te geven om alles te digitaliseren? Je zou verschieten hoeveel geschreven attesten van kinderopvang we nog zien passeren. Vroeger waren de fiscale attesten van de banken ook niet digitaal.

Stap per stap.
 
Om de kindercreques en scholen tijd te geven om alles te digitaliseren? Je zou verschieten hoeveel geschreven attesten van kinderopvang we nog zien passeren. Vroeger waren de fiscale attesten van de banken ook niet digitaal.

Stap per stap.
Ik probeer het gewoon te begrijpen, want zoals ik het nu lees moeten die dus in de plaats van dat gewoon direct voor iedereen te doen door heel hun lijst van kinderen gaan om dan te zien "moet ik dat voor dat kind wel of niet indienen", vandaar dus de vraag waarom dat niet gewoon automatisch voor iedereen zo is. Misschien dat er belastingtechnisch redenen zijn om de kinderopvang niet in te brengen, maar ik denk dat het percentage aan mensen die dat bewust NIET willen inbrengen veel kleiner zal zijn dan degene die dat wel willen doen, en dus zou het ook makkelijker zijn om die mensen dat dan uit hun aangifte te laten halen.
 
Het is ook iets moeilijker dan gewoon dat attest op te laden en het systeem vult wel iets in
Het max. bedrag dit jaar is 13€ per dag zeker ?

Sommige betalen 17€, andere 11€, nog andere betalen per halve dag, op bepaalde attesten staat alles door elkaar met dan onderaan een (te hoog) totaal bedrag
Dus het is niet zo simpel enkel dat bedrag over te nemen
 
Ik moest dit jaar 7 verschillende tarieven invullen voor beide koters. Dus 't is inderdaad niet ff los ingeven 🤣
 
Het is ook iets moeilijker dan gewoon dat attest op te laden en het systeem vult wel iets in
Het max. bedrag dit jaar is 13€ per dag zeker ?

Sommige betalen 17€, andere 11€, nog andere betalen per halve dag, op bepaalde attesten staat alles door elkaar met dan onderaan een (te hoog) totaal bedrag
Dus het is niet zo simpel enkel dat bedrag over te nemen
14 per dag
 
Ik probeer het gewoon te begrijpen, want zoals ik het nu lees moeten die dus in de plaats van dat gewoon direct voor iedereen te doen door heel hun lijst van kinderen gaan om dan te zien "moet ik dat voor dat kind wel of niet indienen", vandaar dus de vraag waarom dat niet gewoon automatisch voor iedereen zo is. Misschien dat er belastingtechnisch redenen zijn om de kinderopvang niet in te brengen, maar ik denk dat het percentage aan mensen die dat bewust NIET willen inbrengen veel kleiner zal zijn dan degene die dat wel willen doen, en dus zou het ook makkelijker zijn om die mensen dat dan uit hun aangifte te laten halen.

Omdat dat een administratieve last is die kinderopvangorganisatoren, scholen en jeugdwerking niet graag doen :p.

Binnenkort moeten die dus via een applicatie een fiche indienen voor de eerste keer terwijl de helft dat nog met pen en papier doet waarschijnlijk :p. Zou mij echt niet verbazen dat een heel deel van die kinderopvangers niet eens een PC gebruiken voor hun administratie :p.
 
Dat is niet van proberen. Dit is omdat de overheid die fiches niet krijgt.
Voor volgend aanslagjaar moeten die fiches wel doorgegeven worden en zullen ze normaal ook op de VVAs staan.

Toch straf vooral dat er sommige mensen daar een bewuste tactiek van de overheid in zien om u meer belastingen te laten betalen.
Hadden inderdaad een ambtenaar naar elke creche in Vlaanderen moeten laten bellen om zeker te zijn hoeveel dagen je uw koter in de creche hebt gestoken.

Dat onze woonbonus ook al jaren manueel moet worden ingegeven, ook al zitten alle documenten steeds op tijd in tax-on-web is ook toeval zeker? :unsure:
 
Dat onze woonbonus ook al jaren manueel moet worden ingegeven, ook al zitten alle documenten steeds op tijd in tax-on-web is ook toeval zeker? :unsure:

Omdat dat ook heel complex is :p.
herfinancieringen, meerdere leningen, hypotheekoverdracht, pandwissels, meerdere woningen, 3 verschillende woonbonussen, oude bouwsparen, oude langetermijnsparen, regionalisatie van de codes, combinaties,...
 
Wat off topic.. gaat over aanslagbiljet van vorig jaar.
Er werkt tijdelijk een iemand bij ons (interim). Hij toonde me deze week hoeveel geld hij terugkreeg en omdat hij dacht dat er iets fout was moest ik bellen naar FOD.
Hij woont alleen in België. Zijn vrouw is gedomicilieerd in zijn land van herkomst (moslimland) samen met z'n kinderen. Totale belastingvoordeel: meer dan 3000 euro!! Ik heb z'n belastingsbrief gezien, vorig haar verdiende hij ong 8500euro.

Maar leg me eens uit hoe het komt dat hij al z'n kinderen kan inbrengen als personen te laste, terwijl deze niet bij hen wonen en in een veel goedkoper land leven en toch zoveel terugkrijgt. Waar is de logica? En vrouw moest ook belastingen terugkrijgen... wat is België toch een k*tland. Ik werk me kapot, verdien niet veel, moet elk jaar belastingen bijbetalen open belastingsbrief en dan heb je personen die nog minder verdienen en veel geld terugkrijgen (en sociaal tarief, en verhoogde tegemoetkoming).. waar ik en vele andere geen recht op hebben. Hij krijgt wel geld terug door die 6 personen ten laatste maar die kinderen wonen zelfs niet bij hem.. hoe kunnen ze dan ten laste zijn van hem?
 
Terug
Bovenaan