Tax On Web 2022

Iik zie daar al "hij verdiende 8.500 euro"
Dat betekent dus dat hij minder verdiende dan de belastingvrije som. Dus hij krijgt al zijn bedrijfsvoorheffing ingehouden op zijn loon terug. Kan al heel wat verklaren :p.
 
Wat off topic.. gaat over aanslagbiljet van vorig jaar.
Er werkt tijdelijk een iemand bij ons (interim). Hij toonde me deze week hoeveel geld hij terugkreeg en omdat hij dacht dat er iets fout was moest ik bellen naar FOD.
Hij woont alleen in België. Zijn vrouw is gedomicilieerd in zijn land van herkomst (moslimland) samen met z'n kinderen. Totale belastingvoordeel: meer dan 3000 euro!! Ik heb z'n belastingsbrief gezien, vorig haar verdiende hij ong 8500euro.

Maar leg me eens uit hoe het komt dat hij al z'n kinderen kan inbrengen als personen te laste, terwijl deze niet bij hen wonen en in een veel goedkoper land leven en toch zoveel terugkrijgt. Waar is de logica? En vrouw moest ook belastingen terugkrijgen... wat is België toch een k*tland. Ik werk me kapot, verdien niet veel, moet elk jaar belastingen bijbetalen open belastingsbrief en dan heb je personen die nog minder verdienen en veel geld terugkrijgen (en sociaal tarief, en verhoogde tegemoetkoming).. waar ik en vele andere geen recht op hebben. Hij krijgt wel geld terug door die 6 personen ten laatste maar die kinderen wonen zelfs niet bij hem.. hoe kunnen ze dan ten laste zijn van hem?
Is hij Belg of ook afkomstig uit dat Moslimland ?

Indien hij ook afkomstig is uit het ander land, en enkel hier is om te werken beschouwen ze hem als niet inwoner.

Zijn zetel van fortuin en gezin zijn namelijk niet hier gevestigd, bijgevolg is hij niet alleenstaande maar gehuwd met kinderen ten laste.
Kinderen geven een belastingvoordeel/krediet dus bijgevolg een teruggave.
Als hij meer dan 75%? van zijn wereldinkomen dat jaar in België verdiende zal hij volgens mij ook gebruik kunnen maken van dezelfde voordelen en verminderingen als een "Belg"

Als zijn vrouw hier niet woont en niet werkt heeft ze niks te maken met de Belgische fiscus (toch zeker geen afzonderlijke aanslag)

Hij is niet alleen hier in hoor, veel seizoensarbeiders of buitenlandse kaderleden/ buitenlandse medewerkers aan de unief vallen onder deze regeling.

Maar zeg eens, je belde de Fod ? Wat hebben zij jou uitgelegd aan telefoon ?
 
Laatst bewerkt:
Is hij Belg of ook afkomstig uit dat Moslimland ?

Indien hij ook afkomstig is uit het ander land, en enkel hier is om te werken beschouwen ze hem als niet inwoner.

Zijn zetel van fortuin en gezin zijn namelijk niet hier gevestigd, bijgevolg is hij niet alleenstaande maar gehuwd met kinderen ten laste.
Kinderen geven een belastingvoordeel/krediet dus bijgevolg een teruggave.
Als hij meer dan 75%? van zijn wereldinkomen dat jaar in België verdiende zal hij volgens mij ook gebruik kunnen maken van dezelfde voordelen en verminderingen als een "Belg"

Als zijn vrouw hier niet woont en niet werkt heeft ze niks te maken met de Belgische fiscus (toch zeker geen afzonderlijke aanslag)

Hij is niet alleen hier in hoor, veel seizoensarbeiders of buitenlandse kaderleden/ buitenlandse medewerkers aan de unief vallen onder deze regeling.

Maar zeg eens, je belde de Fod ? Wat hebben zij jou uitgelegd aan telefoon ?
K moest de fod bellen omdat hij niet het volledige bedrag dat hij moest krijgen, gekregen heeft. K vroeg wel of het normaal is kinderen ten laste als deze kinderen allemaal in het buitenland woonden. Persoon kon er niet op antwoorden. Deed enkel de boekhouding.
 
De vraag is eerder waarom die dat niet automatisch doorgeven? Je zegt zelf dat ze dat vanaf volgend aanslagjaar wél moeten doen, dus waarom dan niet direct?
Gewoon niet ingeven. Gun de overheid ook eens iets eh seg!
 
K moest de fod bellen omdat hij niet het volledige bedrag dat hij moest krijgen, gekregen heeft. K vroeg wel of het normaal is kinderen ten laste als deze kinderen allemaal in het buitenland woonden. Persoon kon er niet op antwoorden. Deed enkel de boekhouding.
De kinderen zullen wel gedomicilieerd staan bij hem hé. Dat is een voorwaarde om iemand ten laste te hebben, of het moet uitgebreid gestaafd worden met andere bewijsstukken dat de feitelijke toestand er uit bestaat dat de kinderen bij hem wonen.

Maar als de kinderen hier ook gedomicilieerd zijn zijn ze ook leerplichtig in België, en moeten ze dus aantonen waar ze hun onderwijs krijgen.

De ervaren mensen hier zullen mij kunnen tegenspreken, maar dit is een vreemd verhaal. Ofwel is hier grootschalige fraude aan de gang of missen er nog dingen.

(Btw: de belastingen kan ni aan elk deurtje komen kloppen om te zien wie er waar woont elk jaar hé)
 
Ik heb maand geleden mijn buitenlandse rekeningen aangegeven via de NBB.
Maar sindsdien niks meer van ontvangen (na verwerking?) ook vind ik ze niet terug in het overzicht (om te wijzigen bvb) als ik nu nog eens terug ga naar de NBB.
Doe ik iet verkeerd of is dit normaal?

Bij mij is dat ook zo. Na indiening kan ik niks meer terugvinden.
Vrij bizar vind ik dat wel. Normaal zou je toch verwachten dat je kan consulteren welke rekeningen je hebt aangegeven....
Idd. Ik heb onlangs nog contact gehad met de nationale bank hiervoor. Via mail lieten ze het volgende weten:

Beste,



We bevestigen de goede ontvangst van uw schrijven betreffende uw buitenlandse bankrekening.



Het is normaal dat u de door u al medegedeelde rekening niet kunt zien. Zoals vermeld op onze website bestaat onze toepassing alleen om informatie te krijgen en niet om te kunnen raadplegen.



U hebt de aangifte van uw buitenlandse rekening met behulp van een kaartlezer via internet gemaakt en hebt de gelegenheid gehad op het einde van het proces de inhoud van uw meldingen zoals ze in de database opgenomen zouden worden af te drukken, wat als ontvangstbewijs van uw mededeling bij het Cap geldt en dat u precieus moet bewaren. In dat geval wordt geen andere bevestiging van het Cap via de post voorzien (wat met de wettelijke teksten overeenstemt). Alles is in orde, u hoeft niets meer te doen.



Zoals in de wetgeving bepaald kunt u gratis een overzicht opvragen van de op uw eigen naam bij het CAP geregistreerde gegevens, via een schriftelijke aanvraag, behoorlijk gedateerd en ondertekend, die moet worden opgestuurd naar:

Maar het jammere blijf ik vinden dat ze bij je volgende aangifte niks meer automatisch invullen.
Want het enige dat ik rekening moet mee houden is eventuele roerende voorheffing dividenden op usa aandelen. De rest is al ingehouden door Degiro.
Dus snap ik niet goed wat het verder zou te maken hebben met het invullen van uw loongegevens en zo…
 
Wat off topic.. gaat over aanslagbiljet van vorig jaar.
Er werkt tijdelijk een iemand bij ons (interim). Hij toonde me deze week hoeveel geld hij terugkreeg en omdat hij dacht dat er iets fout was moest ik bellen naar FOD.
Hij woont alleen in België. Zijn vrouw is gedomicilieerd in zijn land van herkomst (moslimland) samen met z'n kinderen. Totale belastingvoordeel: meer dan 3000 euro!! Ik heb z'n belastingsbrief gezien, vorig haar verdiende hij ong 8500euro.

Maar leg me eens uit hoe het komt dat hij al z'n kinderen kan inbrengen als personen te laste, terwijl deze niet bij hen wonen en in een veel goedkoper land leven en toch zoveel terugkrijgt. Waar is de logica? En vrouw moest ook belastingen terugkrijgen... wat is België toch een k*tland. Ik werk me kapot, verdien niet veel, moet elk jaar belastingen bijbetalen open belastingsbrief en dan heb je personen die nog minder verdienen en veel geld terugkrijgen (en sociaal tarief, en verhoogde tegemoetkoming).. waar ik en vele andere geen recht op hebben. Hij krijgt wel geld terug door die 6 personen ten laatste maar die kinderen wonen zelfs niet bij hem.. hoe kunnen ze dan ten laste zijn van hem?
Zoals anderen zeggen: als hij vorig jaar 8500 euro verdient en men de standaard afhouding van 26,75% toepast, zal hij zo'n 2000 euro terugkrijgen. Niet abnormaal, dat zou bij jou ook zo zijn.

Een kind dat niet bij jou woont/gedomicilieerd is kan je in uitzonderlijke omstandigheden toch ten laste nemen, maar dit is geen zo'n geval. Gezien domicilie niet overeenkomt met de aangifte zal dit zeker gecontroleerd zijn en zal dit ook verworpen worden. Maar opnieuw: dit zal geen effect hebben op zijn huidige belastingsbrief.
 
De kinderen zullen wel gedomicilieerd staan bij hem hé. Dat is een voorwaarde om iemand ten laste te hebben, of het moet uitgebreid gestaafd worden met andere bewijsstukken dat de feitelijke toestand er uit bestaat dat de kinderen bij hem wonen.

Maar als de kinderen hier ook gedomicilieerd zijn zijn ze ook leerplichtig in België, en moeten ze dus aantonen waar ze hun onderwijs krijgen.

De ervaren mensen hier zullen mij kunnen tegenspreken, maar dit is een vreemd verhaal. Ofwel is hier grootschalige fraude aan de gang of missen er nog dingen.

(Btw: de belastingen kan ni aan elk deurtje komen kloppen om te zien wie er waar woont elk jaar hé)
Kinderen moeten niet in België gedomicilieerd zijn. Daarom dat ik vroeg of die man hier gewoon komt werken of effectief altijd woont.

Er zijn genoeg oost Europeanen die hier komen werken in de bouw/fruitsector maar in bv. Polen wonen. Hun gezin verblijft dan nog steeds ginder.

Omdat hij een Belgisch inkomen krijgen moeten zij hier een aangifte doen, maar niet zoals jou en mij.
Als zij een huwelijksakte, document gezinssamenstelling etc etc kunnen voorleggen kunnen zij gezamelijk belast worden als gehuwd met kind(eren) ten laste.

Ik begrijp alleen niet waarom die afgunst. Daar is heus wel controle op hoor. Ik heb die vraag zo vaak gehoord "waarom krijgt die zoveel terug en ik niet" precies alsof men op de fod aan willekeur doet en er maar een bedrag tegensmijt terwijl het van zoveel factoren afhangt

Gewoon Google op belasting niet inwoner of BNI
 
Kinderen moeten niet in België gedomicilieerd zijn. Daarom dat ik vroeg of die man hier gewoon komt werken of effectief altijd woont.
Als hij ze ten laste heeft:

Aan een aantal voorwaarden moet hoe dan ook zijn voldaan:

  • Het kind moet op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn als zijn ouders.
Ik ging maar af op de info die ik vond. Excuus! :)
 
Als hij ze ten laste heeft:


Ik ging maar af op de info die ik vond. Excuus! :)
Als hij in het buitenland woont en hier enkel een fiscale woonplaats heeft of hier gewoon werkt. Dan is het kind ook bij hem gedomicilieerd eigenlijk 😊 Enkel niet hier in België.

Moeilijk uit te leggen, mijn kennis is hier ook niet heel goed van omdat die dossiers vroeger door andere diensten werden behandeld.
 
In welk vak moet je het bedrag van de Kinderopvang ingeven ?
(ik vermoed vak X vakje 1384 ?)

Als ik deze dan invul krijg ik in Vak II B. gezinslasten overal een error.

Ik vermoed dat ik enkel in vak 1030 een 1 dan nog moet typen , maar blijkbaar fout ofzo?
Een "0" intypen op de andere vakjes kan blijkbaar ook niet .
 
In welk vak moet je het bedrag van de Kinderopvang ingeven ?
(ik vermoed vak X vakje 1384 ?)

Als ik deze dan invul krijg ik in Vak II B. gezinslasten overal een error.

Ik vermoed dat ik enkel in vak 1030 een 1 dan nog moet typen , maar blijkbaar fout ofzo?
Een "0" intypen op de andere vakjes kan blijkbaar ook niet .
1030 idd een 1 (of meer afhankelijk hoeveel kinderen je hebt) en de rest leeg ipv een 0.

In principe zal die 1030 normaal ook wel ingevuld zijn. Welke foutmelding krijg je?
 
om een of andere reden was dat gisteren fout,
Daarnet ook, nog eens eens heringevuld (identiek en vandaag geen fout, (mss ergens een verborgen spatie ingezet ofzo ? :) )
 
Ik krijg constant de foutmelding 403, you don’t have permission, zowel op laptop als op mobile. Nog iemand met dit probleem?
 
In welk vak moet je het bedrag van de Kinderopvang ingeven ?
(ik vermoed vak X vakje 1384 ?)

Als ik deze dan invul krijg ik in Vak II B. gezinslasten overal een error.

Ik vermoed dat ik enkel in vak 1030 een 1 dan nog moet typen , maar blijkbaar fout ofzo?
Een "0" intypen op de andere vakjes kan blijkbaar ook niet .

Iets ingevuld in 1038?

Bijvoorbeeld:
1030 = 1
1038 = 1
1348 = bedrag ingevuld
Dat is een ongeldige combinatie.


Enkel 1348 in vullen zonder een kind ten laste is ook een ongeldige combinatie.
 
Iets ingevuld in 1038?

Bijvoorbeeld:
1030 = 1
1038 = 1
1348 = bedrag ingevuld
Dat is een ongeldige combinatie.


Enkel 1348 in vullen zonder een kind ten laste is ook een ongeldige combinatie.

1030 was 1
1348 een bedrag en voor de rest niks ingevuld.
Nu het is opgelost van zichzelf na enkele keren proberen :)
 
Normaal vul ik zelf jaarlijks alles in, maar omdat ik steeds fout meldingen kreeg toch mee naar de boekhouder geweest.
Zelfs daar hebben ze moeite moeten doen om het in orde te krijgen.
Blijkbaar het 1 en ander dat nog niet goed zit in het systeem.

Moeilijkheid bestond erin half jaar eigen woonst en half jaar verhuurd.
Zou op zich toch maar een simpel keuze menu moeten zijn.
 
Normaal vul ik zelf jaarlijks alles in, maar omdat ik steeds fout meldingen kreeg toch mee naar de boekhouder geweest.
Zelfs daar hebben ze moeite moeten doen om het in orde te krijgen.
Blijkbaar het 1 en ander dat nog niet goed zit in het systeem.

Moeilijkheid bestond erin half jaar eigen woonst en half jaar verhuurd.
Zou op zich toch maar een simpel keuze menu moeten zijn.

Hypothecaire leningen is niet simpel. Je moet eens een belastingsaangifte bekijken van 2005 met één van nu. Dat is afschuwelijk wat de politiek daarmee uitgestoken heeft. :p
 
Vraag:
Bolero rekening geopend en vorig jaar enkele luttele euro’s dividend ontvangen. Hoe zat het met de aangifte hiervan?
Gewoon de RV optellen en aangeven? Moet de rekening zelf ook ergens aangegeven worden?

Heb vroeger wat zitten rondzoeken en screenshots genomen (ook nog van 9L denk ik), maar kwijt door nieuwe gsm 🙁
 
Vind het raar, zou hier voor het eerst in mijn leven moeten bijbetalen, een goede 775€, terwijl ik de voorbije jaren telkens tussen de 700-1500€ terugtrok.

Mijn werk is hetzelfde gebleven, werk er ondertussen al 12 jaar. Werk wel sinds eind 2020 4/5de omwille van mijn vaderschapsverlof dat ik opneem. En krijg hiervoor een uitkering van de RVA van iets minder dan 200€. Tijdens corona steeds blijven doorwerken dus voor de rest geen vervangingsinkomsten of dergelijke.
Ik heb in 2011 een woning gekocht, sinds ik in 2019 in het huis van mijn vriendin ingetrokken ben verhuur ik deze woning en toen is mijn teruggave ook beginnen dalen van rond de 1500€ naar een goede 700€. De eerste 10 jaar van mijn lening zijn nu wel voorbij dus die extra bonus ben ik nu voor het eerst kwijt. En ze is ook geherfinancierd in 2016. Heb nu 2350€ kunnen ingeven in vak 1370 via de wizard.
Verder heb ik ook nog voor 990€ aan pensioensparen als vermindering en dat is alles.

Zou dat grote verschil (van 700€ terugkrijgen naar bijna 800€ betalen) nu komen door het feit dat ik 4/5de werk via ouderschapsverlof ? Of komt het door het verlies van die extra 10jarige bonus op mijn lening ? Of zou er nog iets anders de oorzaak kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan