Tax On Web 2022

elke eigendom waarin je niet woond
my-eyes-rub.gif
 
Dit valt volgens mij onder het kosten forfait (de -50%) dat je mag aftrekken in code 1156.

Er is ook een mogelijkheid om eventueel de verhuur als zelfstandige in bijberoep te doen, dan kan je eventueel meer kosten aftrekken, zoals hier https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig-worden/je-voorbereiding/kamer-verhuren-via-airbnb-inkomsten-aangeven#:~:text=40% van je opbrengst geef,bedrag betaal je 27% belastingen. Wordt uitgelegd.

Als je twijfelt wat voor jou de beste mogelijkheid is kan je best eens even met een gespecialiseerde fiscaal adviseur praten. Een boekhouder ofzo.

Dus bij een fictief geval van 10,000 euro bruto AirBNB inkomen waarvan 500 euro kuisen tussen de verhuringen door en een KI van 1,000 euro is dit voldoende:
Code 1106-58: 1,000
Code 1156-08: 2,000
Maw, de 'kuis'-dienst die ik lever tussen de verhuringen door moet niet afzonderlijk vermeld worden onder 'diverse inkomsten'?

Werkt hetzelfde principe nog als ik mijn eigen woning tijdelijk volledig verhuur bij periodes dat ik er niet ben?

Inderdaad aan het overwegen om dit als zelfstandige te doen maar het lijkt me pas echt opportuun als dit over meerdere panden zou gaan die via AirBNB worden verhuurd.
 
Vermits Airbnb géén erkend platform is vallen inkomsten uit verhuur via Airnbnb niet onder het gunstregime voor de deeleconomie. In dat geval moeten de inkomsten worden opgesplitst. De verhuur van de kamer is een onroerend inkomen dat belast wordt op basis van het kadastraal inkomen. De verhuur van de meubels is belastbaar als roerend inkomen (40 % van de totale huurprijs wordt belast aan 30 % na een forfaitaire kostenaftrek van 50 %). De bijkomende diensten zoals het aanbieden van een ontbijt of schoonmaak worden belast als een divers inkomen (occasionele winsten of baten).
 
Weet er iemand waarom de belastingen dit jaar plots weer brieven beginnen versturen? Ik heb in jaren geen papieren aangifte meer ontvangen, dit jaar plots wel weer een voorstel tot vereenvoudigde aangifte. Bij mijn vriendin en zus exact hetzelfde, jaren niks gehad en nu wel weer...
-Jij doet de administratie!

Duw op die knop via itsme.

-Ik heb geen tijd.

Geef je gsm.

-Ik doe het wel zelf.

<2 weken later>

-heb je de belastingen al gedaan?

:woohoo:
Klinkt pijnlijk bekend in de oren, het strafste van de zaak is dat zij mij dan durft beschuldigen van extreem uitstelgedrag... en ze heeft gelijk :unsure:, maar ze is minstens even erg maar dat geeft ze natuurlijk niet toe.

Een bijkomend probleem is dat ze 0 geduld heeft, zeker als het op zulke computer gerelateerde zaken aan komt:
* Vriendin: probeert 2 keer in te loggen "JA DE WERKT HIER WEERAL NIET HÉ!!!"
* Ik: wat werk er niet?
* Vriendin: NIKS!
* Ik: Nee, niks da kan nie... wat werkt er specifiek niet?
* Vriendin: mijne laptop wil mijn paswoord niet aanvaarden, tis nochtans zeker juist!!!
* Ik: reset dat dan ipv te zitten vloeken...
* Vriendin: genen tijd! Ik doe da later wel...

<2 weken later> Exact hetzelfde scenario...

Die cyclus die zich momenteel blijft herhalen is dat haar bankkaart van onze gemeenschappelijke rekening niet meer werkt. In de afgelopen 10 dagen is ze daar al 4 keer over beginnen klagen.
Ik: hedde al contact opgenomen met de bank?
Vriendin: genen tijd!
Ik: ge hebt just een uur op pintrest zitten scrollen... :unsure:
<repeat bovenstaand scenario elke 2-3 dagen>

Ik ben al lang blij dat ik niet de enige ben die dit moet ondergaan :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Zeker dat je niet uitgekocht geweest bent in 2021?
Ik vermoed dat jij nog op zijn minst op een leningsattest staat van de woning aangekocht in 2016.
Je kan je documenten bekijken in myminfin/Taxonweb of je nog een leningsattest gehad hebt voor die woning voor de periode 2021.

Kan best zijn dat de bank nooit de gegevens heeft aangepast van de lening van 2016 en dat je daar nog opstaat als ontlener.
Mmm nee nee , maar 1 fiche aflossingen - intresten:

Datum afsluiting van het contract 27/11/2020
 
Weet er iemand waarom de belastingen dit jaar plots weer brieven beginnen versturen? Ik heb in jaren geen papieren aangifte meer ontvangen, dit jaar plots wel weer een voorstel tot vereenvoudigde aangifte. Bij mijn vriendin en zus exact hetzelfde, jaren niks gehad en nu wel weer...

Klinkt pijnlijk bekend in de oren, het strafste van de zaak is dat zij mij dan durft beschuldigen van extreem uitstelgedrag... en ze heeft gelijk :unsure:, maar ze is minstens even erg maar dat geeft ze natuurlijk niet toe.

Een bijkomend probleem is dat ze 0 geduld heeft, zeker als het op zulke computer gerelateerde zaken aan komt:
* Vriendin: probeert 2 keer in te loggen "JA DE WERKT HIER WEERAL NIET HÉ!!!"
* Ik: wat werk er niet?
* Vriendin: NIKS!
* Ik: Nee, niks da kan nie... wat werkt er specifiek niet?
* Vriendin: mijne laptop wil mijn paswoord niet aanvaarden, tis nochtans zeker juist!!!
* Ik: reset dat dan ipv te zitten vloeken...
* Vriendin: genen tijd! Ik doe da later wel...

<2 weken later> Exact hetzelfde scenario...

Die cyclus die zich momenteel blijft herhalen is dat haar bankkaart van onze gemeenschappelijke rekening niet meer werkt. In de afgelopen 10 dagen is ze daar al 4 keer over beginnen klagen.
Ik: hedde al contact opgenomen met de bank?
Vriendin: genen tijd!
Ik: ge hebt just een uur op pintrest zitten scrollen... :unsure:
<repeat bovenstaand scenario elke 2-3 dagen>

Ik ben al lang blij dat ik niet de enige ben die dit moet ondergaan :tongue:
Ik had dezelfde bemerking. In mijn geval kwam dit doordat ik een buitenlandse rekening had die ik niet had aangegeven. Als je inlogt op TOW, zie je normaal gezien de reden staan. Je hoeft zeker niet alles zelf in te vullen hoor, via de website kun je nog steeds een voorstel laten genereren. Je kiest dan zelf welke zaken je nog wil toevoegen.
 
Ik had dezelfde bemerking. In mijn geval kwam dit doordat ik een buitenlandse rekening had die ik niet had aangegeven. Als je inlogt op TOW, zie je normaal gezien de reden staan. Je hoeft zeker niet alles zelf in te vullen hoor, via de website kun je nog steeds een voorstel laten genereren. Je kiest dan zelf welke zaken je nog wil toevoegen.
Het is geen brief met opmerking van "de aangifte klopt niet" of "je moet dingen aanvullen". Het is gewoon het voorstel dat ze zelf doen en waar ik niks aan moet wijzigen... crack hetzelfde dus als hetgeen ik in mei al in Tax-On-Web had zien staan. Die brief heeft dus exact 0 meerwaarde.
 
Weet er iemand waarom de belastingen dit jaar plots weer brieven beginnen versturen? Ik heb in jaren geen papieren aangifte meer ontvangen, dit jaar plots wel weer een voorstel tot vereenvoudigde aangifte. Bij mijn vriendin en zus exact hetzelfde, jaren niks gehad en nu wel weer...

In 2021 hebben heel wat mensen hun eBox geactiveerd om informatie en documenten te ontvangen over de gezondheidssituatie. Die personen zijn zich er niet van bewust dat de documenten van de FOD Financiën ook in de eBox terechtkomen.

Bovendien geven sommige gebruikers van de eBox hun e-mailadres niet op, en ontvangen ze dus geen melding bij de ontvangst van een nieuw document.

Daarom zullen we dit jaar alle voorstellen van vereenvoudigde aangifte per post verzenden. Heel wat belastingplichtigen zouden anders tevergeefs op hun papieren voorstel van vereenvoudigde aangifte wachten.
 

In 2021 hebben heel wat mensen hun eBox geactiveerd om informatie en documenten te ontvangen over de gezondheidssituatie. Die personen zijn zich er niet van bewust dat de documenten van de FOD Financiën ook in de eBox terechtkomen.

Bovendien geven sommige gebruikers van de eBox hun e-mailadres niet op, en ontvangen ze dus geen melding bij de ontvangst van een nieuw document.

Daarom zullen we dit jaar alle voorstellen van vereenvoudigde aangifte per post verzenden. Heel wat belastingplichtigen zouden anders tevergeefs op hun papieren voorstel van vereenvoudigde aangifte wachten.
Waarom ben ik alweer niet verrast? Het klassieke schieten met een bazooka om zeker de mug mee te hebben...

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om in een digitaal systeem een lijst te trekken van mensen die hun e-mailadres niet ingevuld hebben en enkel en alleen naar die groep mensen die brief te sturen? Nee, we kappen wel een paar hectare bomen extra en sturen een papieren exemplaar naar iedereen! :sop:
 
Waarom ben ik alweer niet verrast? Het klassieke schieten met een bazooka om zeker de mug mee te hebben...

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om in een digitaal systeem een lijst te trekken van mensen die hun e-mailadres niet ingevuld hebben en enkel en alleen naar die groep mensen die brief te sturen? Nee, we kappen wel een paar hectare bomen extra en sturen een papieren exemplaar naar iedereen! :sop:

GDPR waarschijnlijk?
Organisatie A mag niet zomaar zulke zaken opvragen bij organisatie B ookal zijn ze beiden overheid.
 
Iemand die mij kan uitleggen waarom er €420 extra wordt toegerekend voor woon-werkverkeer versus de individuele rekening? (Toevallig de vrijstelling).

Context: Midden in het jaar een bedrijfswagen gekregen waardoor woon-werk vergoeding weg viel.
 
Weet er iemand waarom de belastingen dit jaar plots weer brieven beginnen versturen? Ik heb in jaren geen papieren aangifte meer ontvangen, dit jaar plots wel weer een voorstel tot vereenvoudigde aangifte. Bij mijn vriendin en zus exact hetzelfde, jaren niks gehad en nu wel weer...

Klinkt pijnlijk bekend in de oren, het strafste van de zaak is dat zij mij dan durft beschuldigen van extreem uitstelgedrag... en ze heeft gelijk :unsure:, maar ze is minstens even erg maar dat geeft ze natuurlijk niet toe.

Een bijkomend probleem is dat ze 0 geduld heeft, zeker als het op zulke computer gerelateerde zaken aan komt:
* Vriendin: probeert 2 keer in te loggen "JA DE WERKT HIER WEERAL NIET HÉ!!!"
* Ik: wat werk er niet?
* Vriendin: NIKS!
* Ik: Nee, niks da kan nie... wat werkt er specifiek niet?
* Vriendin: mijne laptop wil mijn paswoord niet aanvaarden, tis nochtans zeker juist!!!
* Ik: reset dat dan ipv te zitten vloeken...
* Vriendin: genen tijd! Ik doe da later wel...

<2 weken later> Exact hetzelfde scenario...

Die cyclus die zich momenteel blijft herhalen is dat haar bankkaart van onze gemeenschappelijke rekening niet meer werkt. In de afgelopen 10 dagen is ze daar al 4 keer over beginnen klagen.
Ik: hedde al contact opgenomen met de bank?
Vriendin: genen tijd!
Ik: ge hebt just een uur op pintrest zitten scrollen... :unsure:
<repeat bovenstaand scenario elke 2-3 dagen>

Ik ben al lang blij dat ik niet de enige ben die dit moet ondergaan :tongue:

Haha, opnieuw zo herkenbaar. Mijn vrouw was haar bankkaart eens kwijt van de gemeenschappelijke rekening, ze had een nieuwe gekregen maar was de brief met de pincode van die nieuwe kaart al direct kwijt...

Ge wilt niet weten hoeveel maanden ze telkens betaalde met haar andere kaart (van haar individuele zichtrekening) en zo telkens via de app terug overschreef van de gemeenschappelijke. Alles wat ze moest doen was eens bellen naar het bankkantoor... :D
 
Hoe kan je eigenlijk becijferen of je niet te veel aan het verdienen bent?

Ik zit nu in een situatie waarbij zowel ik, als mijn vrouw recentelijk full time werken.
Dus voor het eerst 2 inkomens.
wel geen al te grote inkomens (bruto elk 2500, netto elk 1900 euro).

Mijn vriendin springt in het weekend soms wel nog es een paar uur bij op haar vorig werk ook, als bijverdienste....
Maar zou natuurlijk niet willen dat ze al haar bijverdienste geld moet afgeven aan de belastingen volgend jaar...
 
Hoe kan je eigenlijk becijferen of je niet te veel aan het verdienen bent?

Ik zit nu in een situatie waarbij zowel ik, als mijn vrouw recentelijk full time werken.
Dus voor het eerst 2 inkomens.
wel geen al te grote inkomens (bruto elk 2500, netto elk 1900 euro).

Mijn vriendin springt in het weekend soms wel nog es een paar uur bij op haar vorig werk ook, als bijverdienste....
Maar zou natuurlijk niet willen dat ze al haar bijverdienste geld moet afgeven aan de belastingen volgend jaar...

Niet te veel aan het verdienen? Voor sociale tarieven ofzo :p? Met dat inkomen zit je al boven de meeste sociale gunstmaatregelen zonder de bijverdienste :p.

Bedoel je niet eerder of je wil inschatten hoeveel het aanslagbiljet zou zijn met de bijverdienste?
 
Bedoel je niet eerder of je wil inschatten hoeveel het aanslagbiljet zou zijn met de bijverdienste?
Ja dat klopt.

wij doen uiteraard geen beroep op sociale shizzle , of steuntrekkerspakketten.

Zoals gezegd, willen we gewoon niet dat we in een zware schijf komen, waardoor ze al haar "bijverdienste geld" van int weekend bij te verdienen, aan de belastingen moet afgeven.

Dat zou stom zijn hé, dan kan ze evengoed niet meer bijverdienen int weekend.
 
Niet te veel aan het verdienen? Voor sociale tarieven ofzo :p? Met dat inkomen zit je al boven de meeste sociale gunstmaatregelen zonder de bijverdienste :p.

Bedoel je niet eerder of je wil inschatten hoeveel het aanslagbiljet zou zijn met de bijverdienste?

De simpelste manier is bekijken aan de hand van de bedrijfsvoorheffingschalen.

Dus als ze nu 2.500 bruto verdient en 1900 overhoudt.
Ze verdient maandelijks 250 bruto euro en houdt daar 200netto van over.
Dan moet je eens checken hoeveel het netto loon zou zijn als je 2.750 bruto verdient.
Het verschil is hetgeen wat je waarschijnlijk gaat moeten opleggen bij het aanslagbiljet.


(Je hebt nu wel al die speciale zaken zoals flexijobs en dergelijke die hun eigen tarieven hebben.)
 
Laatst bewerkt:
heeft je werkgever toen je ouderschapsverlof nam je vakantiegeld vervroegd uitbetaald? kan een rol spelen. Maar zoals gezegd: je moet het volledige plaatje kunnen zien en alle codes die verschillen qua bedrag/aantal eens doorsturen.
Nee geen vakantiegeld uitbetaald. Als ik de berekening vergelijk met het jaar ervoor zie ik dat er een groot verschil is de bedrijfsvoorhefing. In 2020 was er voor 4500 € aan bedrijfsvoorhefing afgehouden van mijn loon. Nu voor 2021 mijn loon + uitkering in totaal maar 2900€. Zou nog eens moeten berekenen of het mijn werkgever is die plots % minder afhoud of het de uitkering van de RVA is die te weinig belast word. Aan mijn werkgever kan ik dan eventueel wel vragen meer af te houden.
 
Laatst bewerkt:
Nee geen vakantiegeke uitbetaald. Als ik de berekening vergelijk met het jaar ervoor zie ik dat er een groot verschil is de bedrijfsvoorhefing. In 2020 was er voor 4500 € aan bedrijfsvoorhefing afgehouden van mijn loon. Nu voor 2021 mijn loon + uitkering in totaal maar 2900€. Zou nog eens moeten berekenen of het mijn werkgever is die plots % minder afhoud of het de uitkering van de RVA is die te weinig belast word. Aan mijn werkgever kan ik dan eventueel wel vragen meer af te houden.
Waarschijnlijk de rva fiche dan waar te weinig is op ingehouden.
Werkgever zal verhoudingsgewijs nog wel voldoende inhouden van het loon. Bij uitkeringen zie je vaak het probleem van te weinig of zelfs helemaal niks inhouden, met alle gevolgen van dien
 
Terug
Bovenaan