Tax On Web 2022

Vraagje:

Als je bvb. 3 jaar uw woonbonus/hypothecaire lening vergeet in te vullen. Kunnen ze dat dan met terugwerkende kracht rechtzetten?
 
Vraagje:

Als je bvb. 3 jaar uw woonbonus/hypothecaire lening vergeet in te vullen. Kunnen ze dat dan met terugwerkende kracht rechtzetten?
Ja :)
Bellen/mailen naar uw belastingkantoor hiervoor en zij zullen kijken of je hier wel degelijk recht op hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaTi
ik m'n enigste aftrekposten verwijder (nl lening en pensioensparen) moet ik nog ong 1500 euro betalen. Betekent dit dat m'n werkgever teweinig belastingen betaalt op m'n loon en ik dit daarna moet betalen?
Als ik m´n pensioensparen en lening wel inbreng (kleine lening) moet ik nog ong 350 euro betalen.
(1 werkgever, werk voltijds)..
 
ik m'n enigste aftrekposten verwijder (nl lening en pensioensparen) moet ik nog ong 1500 euro betalen. Betekent dit dat m'n werkgever teweinig belastingen betaalt op m'n loon en ik dit daarna moet betalen?
Als ik m´n pensioensparen en lening wel inbreng (kleine lening) moet ik nog ong 350 euro betalen.
(1 werkgever, werk voltijds)..

Hoogstwaarschijnlijk ligt dit inderdaad aan te weinig bedrijfsvoorheffing die wordt afgehouden.
Meer bedrijfsvoorheffing laten afhouden van je loon betekend wel dat je maandelijks netto een beetje minder overhoud.
 
ik m'n enigste aftrekposten verwijder (nl lening en pensioensparen) moet ik nog ong 1500 euro betalen. Betekent dit dat m'n werkgever teweinig belastingen betaalt op m'n loon en ik dit daarna moet betalen?
Als ik m´n pensioensparen en lening wel inbreng (kleine lening) moet ik nog ong 350 euro betalen.
(1 werkgever, werk voltijds)..
Is de enige bron van inkomsten uw loon bij die werkgever?
 
Ja.
K hoorde dat je meer belastingen moer betalen als je een voorschot krijgt (midden van de maand) en de rest op t einde. Klopt dit?
Bij mijn weten niet, belasting wordt op jaarbasis berekend. Ben je arbeider?
Wie berekend uw loon, is dat werkgever zelf of een sociaal secretariaat?
 
Ja.
K hoorde dat je meer belastingen moer betalen als je een voorschot krijgt (midden van de maand) en de rest op t einde. Klopt dit?

Arbeiderstatuut is meestal het vakantiegeld die het hem doet in combinatie met tijdelijke werkloosheid/eindejaarspremies uit speciale kassen/...
Voor één of ander reden is het toegelaten om daar bitter weinig bedrijfsvoorheffing daarop in te houden.

De bedrijfsvoorheffing op het vakantiegeld voor de arbeiders bedraagt:

  • 17,16% voor belastbare vakantiegelden tot 1.440 euro;
  • 23,22% voor belastbare vakantiegelden boven dit bedrag.

Bij gewone voltijdse bedienden wordt daar minstens 40-50% ingehouden
 
Ja.
K hoorde dat je meer belastingen moer betalen als je een voorschot krijgt (midden van de maand) en de rest op t einde. Klopt dit?
Zit wel waarheid in als ik er nu eens over nadenk.
Je betaald niet meer belasting, maar je hebt minder bedrijfsvoorheffing betaald.

Afhankelijk van u belastbaar inkomen op uw loonbrief wordt er gezien hoeveel bedrijfsvoorheffing er wordt afgehouden.
Als je dan Situatie A hebt: 1x per maand 3.000 Bruto krijgt
of situatie B: 1x 1.000 bruto voorschot + 1x 2000 bruto eind afrekening

Dan zal situatie A meer bedrijfsvoorheffing betalen.

En zoals hierboven betaal je niet veel bedrijfsvoorheffing op uw enkel+dubbel vakantiegeld.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje ivm in te vullen KI's van gezinswoning, geschonken woning (in NE), geërfde woning (in NE).
Moeten deze ingevuld worden? En hoe?
Specifieke vraag die in mij opkwam tussen de verschillende manieren in het verkrijgen van onroerende eigendommen.

Naar mijn mening:
- KI gezinswoning dient niet ingevuld te worden en is vrijgesteld
- KI van een geschonken woning (in NE) - moet deze ingevuld worden? code 1106?
Zo ja, welke waarde (% waarde NE van de woning)?
- KI van een geërfde woning (in NE) - moet deze ingevuld worden? Ik dacht van niet wegens verkregen uit nalatenschap en geen schenking?
 
Vraagje ivm in te vullen KI's van gezinswoning, geschonken woning (in NE), geërfde woning (in NE).
Moeten deze ingevuld worden? En hoe?
Specifieke vraag die in mij opkwam tussen de verschillende manieren in het verkrijgen van onroerende eigendommen.

Naar mijn mening:
- KI gezinswoning dient niet ingevuld te worden en is vrijgesteld
- KI van een geschonken woning (in NE) - moet deze ingevuld worden? code 1106?
Zo ja, welke waarde (% waarde NE van de woning)?
- KI van een geërfde woning (in NE) - moet deze ingevuld worden? Ik dacht van niet wegens verkregen uit nalatenschap en geen schenking?
Ben je naakte eigenaar, vrucht gebruiker, volle eigendom ? Vruchtgebruiker of volle eigendom moet je dacht ik altijd de woning aangeven ongeacht hoe je die in bezig hebt gekregen.

Woning in het buitenland, moet nu een KI krijgen (zoals een woning in België)
Bezit u onroerende goederen in het buitenland, dan moet u daarvan aangifte doen (This hyperlink opens a new window). U krijgt dan een kadastraal inkomen voor die goederen.

Zonder dat het een KI heeft kan je het niet aangeven dus dat moet je dan eerst in orde maken.
En niet op hopen dat als je het niet aangeeft je er niks meer van hoort, de fiscus weet dat je een eigendom in het buitenland hebt en kan je dus een boete en of belastingverhoging geven
 
Ben je naakte eigenaar, vrucht gebruiker, volle eigendom ? Vruchtgebruiker of volle eigendom moet je dacht ik altijd de woning aangeven ongeacht hoe je die in bezig hebt gekregen.

Woning in het buitenland, moet nu een KI krijgen (zoals een woning in België)
Bezit u onroerende goederen in het buitenland, dan moet u daarvan aangifte doen (This hyperlink opens a new window). U krijgt dan een kadastraal inkomen voor die goederen.

Zonder dat het een KI heeft kan je het niet aangeven dus dat moet je dan eerst in orde maken.
En niet op hopen dat als je het niet aangeeft je er niks meer van hoort, de fiscus weet dat je een eigendom in het buitenland hebt en kan je dus een boete en of belastingverhoging geven
Het gaat over onroerende goederen in België.
Het KI van je gezinswoning hoef je NIET in te vullen op de personenbelasting.

In dit geval gaat het over 'naakte eigendom' (via schenking of via nalatenschap); deze dient dus niet ingevuld te worden in de personenbelasting?

Edit:
Het antwoord: Blote eigenaars dienen niets aan te geven in de personenbelasting; deze last ligt bij de vruchtgebruikers.

De inkomsten uit onroerende goederen moeten worden aangegeven door:
  • de eigenaar
  • de bezitter
  • de erfpachter
  • de opstaller
  • de vruchtgebruiker
Wie een onroerend goed in blote of naakte eigendom heeft, moet niets aangeven.
 
Zit wel waarheid in als ik er nu eens over nadenk.
Je betaald niet meer belasting, maar je hebt minder bedrijfsvoorheffing betaald.

Afhankelijk van u belastbaar inkomen op uw loonbrief wordt er gezien hoeveel bedrijfsvoorheffing er wordt afgehouden.
Als je dan Situatie A hebt: 1x per maand 3.000 Bruto krijgt
of situatie B: 1x 1.000 bruto voorschot + 1x 2000 bruto eind afrekening

Dan zal situatie A meer bedrijfsvoorheffing betalen.

En zoals hierboven betaal je niet veel bedrijfsvoorheffing op uw enkel+dubbel vakantiegeld.
Maar je krijgt gewoon een netto voorschot de eerste keer he (waarvan ze weten dat dat ongeveer de helft van uw effectieve netto maandloon is). 2e keer doen ze dan effectieve maandberekening en wordt dat voorschot na berekenen gewoon in mindering gebracht.
 
Maar je krijgt gewoon een netto voorschot de eerste keer he (waarvan ze weten dat dat ongeveer de helft van uw effectieve netto maandloon is). 2e keer doen ze dan effectieve maandberekening en wordt dat voorschot na berekenen gewoon in mindering gebracht.
Het maakt al weinig uit. :)

Nu denk ik er ineens aan dat ik soms ook een premie krijg midden in de maand. Wordt dan bv op de 15de uitbetaald en betaal je rsz en bedrijfsvoorheffing op.

Op eind van de maand wordt deze bijgeteld bij het bruto "normale" loon. En de reeds betaalde RSZ en bedrijfsvoorheffing ook.
Nadien wordt er bij het netto bedrag u betaald netto loon van de premie afgetrokken. Op die manier is de berekening correct.

Dus mijn "theorie" klopt niet. :p
 
Het maakt al weinig uit. :)

Nu denk ik er ineens aan dat ik soms ook een premie krijg midden in de maand. Wordt dan bv op de 15de uitbetaald en betaal je rsz en bedrijfsvoorheffing op.

Op eind van de maand wordt deze bijgeteld bij het bruto "normale" loon. En de reeds betaalde RSZ en bedrijfsvoorheffing ook.
Nadien wordt er bij het netto bedrag u betaald netto loon van de premie afgetrokken. Op die manier is de berekening correct.

Dus mijn "theorie" klopt niet. :p
Delen zijn gebaseerd op uw jaarloon en dat weet je dus niet. Als uw maandloon altijd hetzelfde is en je geen specialekes hebt kan je dat wel goed inschatten maar anders ga je idd wel wat correctie hebben op uw belastingsbrief
 
Delen zijn gebaseerd op uw jaarloon en dat weet je dus niet. Als uw maandloon altijd hetzelfde is en je geen specialekes hebt kan je dat wel goed inschatten maar anders ga je idd wel wat correctie hebben op uw belastingsbrief
Valt goed mee hoor als uw loon varieert. Mijn loon varieert ook vaak door bijkomende premies en op einde van de rit scheelt dat niet al teveel. Mijn maandloon is nooit hetzelfde.
dit jaar trek ik €350 terug. Mijn vriendin haar maandloon is elke maand krak hetzelfde en die trekt 1.500 euro terug.
Er komt dan ook nog wel wat meer bij te kijken dan enkel uw loon.

Maar daarom dat ik eerst dacht dat het wel scheef kon lopen als u loon in 2 keer werd betaald. Want dan zou de schalen van bedrijfsvoorheffing niet meer echt kloppen.

Maar zoals ik hierboven al zei, was ik daar verkeerd in.

Dat uw belasting op einde van de rit bepaald wordt dat weet ik.
 
Valt goed mee hoor als uw loon varieert. Mijn loon varieert ook vaak door bijkomende premies en op einde van de rit scheelt dat niet al teveel. Mijn maandloon is nooit hetzelfde.
dit jaar trek ik €350 terug. Mijn vriendin haar maandloon is elke maand krak hetzelfde en die trekt 1.500 euro terug.
Er komt dan ook nog wel wat meer bij te kijken dan enkel uw loon.

Maar daarom dat ik eerst dacht dat het wel scheef kon lopen als u loon in 2 keer werd betaald. Want dan zou de schalen van bedrijfsvoorheffing niet meer echt kloppen.

Maar zoals ik hierboven al zei, was ik daar verkeerd in.

Dat uw belasting op einde van de rit bepaald wordt dat weet ik.
Omdat je een hoog basisloon hebt en bijgevolg al in hoogste schaal zit :p
 
Vraagje:

Als je bvb. 3 jaar uw woonbonus/hypothecaire lening vergeet in te vullen. Kunnen ze dat dan met terugwerkende kracht rechtzetten?
Ik heb dit zelf voorgehad.
4 jaar vergeten in te vullen...
Ik ben naar het lokale belastingskantoor geweest om te vragen of dit rechtgezet kon worden.
Uiteindelijk ben ik daar bij de chef van die dienst beland.
Die man heeft mijn belastingsbrief bekeken, commentaar gegeven op mijn loon :sarcastic: "oh dit is een groot loon".
Die heeft dan beslist dat ik 3 jaar van mijn gemiste 4 jaar de woonbonus terugkrijg.
Dat gaf mij de indruk dat die persoon naar eigen goeddunken kon beslissen of dit rechtgetrokken werd. Misschien kon ik wel 4 jaar krijgen indien mijn loon wat lager was.
Uiteindelijk was ik wel tevreden dat ze dit wilden corrigeren.
 
Terug
Bovenaan