Tax On Web 2022

Eerste keer als wettelijk samenwonenden een belastingsbrief gekregen.
Vriendin is zelfstandige en haar deel is nog niet aangegeven door de boekhouder.
Ik zou zogezegd 4800€ terugtrekken (en ik doe geen bal van fiscale optimalisatie). Benieuwd hoeveel het zal scheef getrokken worden eens mijn vriendin haar inkomsten indient 😂.
Want is dat een soort "cadeau" dat ge krijgt als samenwonenden..of is dat omdat ze ervan uitgaan dat mn vriendin niks verdient?
 
Eerste keer als wettelijk samenwonenden een belastingsbrief gekregen.
Vriendin is zelfstandige en haar deel is nog niet aangegeven door de boekhouder.
Ik zou zogezegd 4800€ terugtrekken (en ik doe geen bal van fiscale optimalisatie). Benieuwd hoeveel het zal scheef getrokken worden eens mijn vriendin haar inkomsten indient 😂.
Want is dat een soort "cadeau" dat ge krijgt als samenwonenden..of is dat omdat ze ervan uitgaan dat mn vriendin niks verdient?
Duidelijk dat laatste :)
 
De woonbonus (waarover het hier volgens mij ging) valt onder de bepaalde wetsartikelen waarvoor een ambtshalve ontheffing wordt toegekend indien gevraagd, tenzij dit zeer recent gewijzigd is geweest.
ja maar men moet vooral kunnen bewijzen dat de mogelijkheid tot correctie niet bestond tijdens de bezwaarfase. Een ander voorbeeld zijn nieuwe elementen die pas later aan bod kwamen. Een mooi voorbeeld is de verhoging van de belastingvrije som vanwege een handicap ten laste.
 
ja maar men moet vooral kunnen bewijzen dat de mogelijkheid tot correctie niet bestond tijdens de bezwaarfase.
Lijkt me niet te kloppen hoor.
Een materiele vergissing van vergeten belastingverminderen kan je rechtzetten tijdens bezwaarperiode maar worden nu ook steeds rechtgezet tijdens ambtshalve periode; woonbonus, kinderen ten laste, sociale bijdragen, ...
 
Vorig jaar merkte ik op dat we nogal veel netto overhielden van onze bonussen tov het jaar ervoor.
Ik heb dit toen eens intern nagevraagd en antwoord van partena was.
"In het verleden werd er code 312 gebruikt, hierop wordt een bedrijfsvoorheffing voor premies berekend (eindejaarspremies bijvoorbeeld), vanaf 2021 gebruiken we code 226-48 voor de bonussen waarbij de gewone baremieke BV wordt berekend, dit is minder BV dan bij eindejaarspremie".
Kwam erop neer dat dit een impact kon hebben op de personenbelasting.
Ik heb dat toen maar zo gelaten maar ik kon mij dus al aan iets anders verwachten dan de vorige jaren.

Ik heb zonet eens het nodige ingevuld en laten berekenen en kwam op 370€ te betalen.
tot 2018 kreeg ik altijd 500€, daarna kwam woonbonus erbij dus zat ik rond de €1500 en vorig jaar nog iets van bijberoep waardoor het €1800 werd. Dus ik kon altijd een lijn vinden in wat er gewijzigd werd en wat de impact was.
Maar nu ga ik dus ineens van €1880 naar €370 te betalen.
Hoe kan ik gaan berekenen hoeveel % er normaal werd afgehouden van de bonussen om te zien of dit dan ongeveer overeenkomt met die €2250 die ik dus nu al netto gekregen heb ipv dat het wordt rechtgezet in de belastingen?
Al antwoord gehad?
Want is gewoon een % afhankelijk van uw belastbaar jaarinkomen (en eventueel vrijstelling eerst en vermindering achteraf) https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwReferencesByCategory_nl/52DA120D5DCDAE78C12584E000721081?OpenDocument#:~:text=[3] Onder uitzonderlijke vergoedingen wordt,toepassing vanaf 1 januari 2021.
 
Lijkt me niet te kloppen hoor.
Een materiele vergissing van vergeten belastingverminderen kan je rechtzetten tijdens bezwaarperiode maar worden nu ook steeds rechtgezet tijdens ambtshalve periode; woonbonus, kinderen ten laste, sociale bijdragen, ...
zou me enorm verbazen dat een controleur een goodwill verleent. Een materiële vergissing (typfout of rekenfout) kan ik nog op inkomen, maar andere verminderingen? De criteria zijn bijgevolg heel streng.
 
zou me enorm verbazen dat een controleur een goodwill verleent. Een materiële vergissing (typfout of rekenfout) kan ik nog op inkomen, maar andere verminderingen? De criteria zijn bijgevolg heel streng.
§ 3. De adviseur-generaal van de administratie belast met de vestiging van de inkomstenbelastingen of de door hem gedelegeerde ambtenaar verleent ook ambtshalve ontheffing:
(...)
2° van de verminderingen voortvloeiend uit de toepassing van de artikelen 88, 131 tot 135, 138, 139, 1451 tot 156, 257, 526, § 1, en 539 en van de gewestelijke belastingverminderingen en kortingen voor zover het tot die verminderingen aanleiding gevend feit door de administratie werd vastgesteld of door de belastingschuldige, door zijn echtgenoot op wiens goederen de aanslag wordt ingevorderd of door de medeschuldenaar bedoeld in artikel 2 van het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, aan de administratie werd bekendgemaakt binnen vijf jaar vanaf 1 januari van het aanslagjaar waartoe de belasting behoort waarop die verminderingen moeten worden verleend.


Is al een hele tijd uitgebreid.
 
zou me enorm verbazen dat een controleur een goodwill verleent. Een materiële vergissing (typfout of rekenfout) kan ik nog op inkomen, maar andere verminderingen? De criteria zijn bijgevolg heel streng.
Praktijk leert me anders, zoek maar de versoepelingen van 2014 en 2015 eens op.
 
zou me enorm verbazen dat een controleur een goodwill verleent. Een materiële vergissing (typfout of rekenfout) kan ik nog op inkomen, maar andere verminderingen? De criteria zijn bijgevolg heel streng.

Ik voer regelmatig ambtshalve rechtzettingen uit dus ik denk dat ik wel weet 😅.
Ik heb laatste paar weken niet kunnen werken dus als er tussen tijd iets veranderd is, ben ik er nog niet van op de hoogte.

Er bestaan duidelijke regels voor de ambtshalve ontheffing. Wat wel of niet kan en voor hoelang. Het heeft echt niets met goodwill te maken 😅.
 
Ik voer regelmatig ambtshalve rechtzettingen uit dus ik denk dat ik wel weet 😅.
Ik heb laatste paar weken niet kunnen werken dus als er tussen tijd iets veranderd is, ben ik er nog niet van op de hoogte.

Er bestaan duidelijke regels voor de ambtshalve ontheffing. Wat wel of niet kan en voor hoelang. Het heeft echt niets met goodwill te maken 😅.
maar Brugge/Oostende doen het wel zeer moeilijk met verwijzingen naar cassatierechtspraak. Toch is het beste om aandachtig te kijken naar het aanslagbiljet en bij een eventuele misslag gewoon bezwaar in te dienen. Valt op dat voor eenzelfde feitenkwestie regionale verschillen zijn.
 
maar Brugge/Oostende doen het wel zeer moeilijk met verwijzingen naar cassatierechtspraak. Toch is het beste om aandachtig te kijken naar het aanslagbiljet en bij een eventuele misslag gewoon bezwaar in te dienen. Valt op dat voor eenzelfde feitenkwestie regionale verschillen zijn.
Je dient pas een ambtshalve ontheffing in als je bezwaartermijn verstreken is (omwille van welke reden dan ook)...
 
Al antwoord gehad?
Want is gewoon een % afhankelijk van uw belastbaar jaarinkomen (en eventueel vrijstelling eerst en vermindering achteraf) https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwReferencesByCategory_nl/52DA120D5DCDAE78C12584E000721081?OpenDocument#:~:text=[3] Onder uitzonderlijke vergoedingen wordt,toepassing vanaf 1 januari 2021.
Ik heb het zelf wat kunnen calculeren in excel in vergelijk met voorgaande jaren en als ik ongeveer diezelfde percentages aanhoudt dan komt dat best goed uit. Komt inderdaad neer op te weinig afhouding, al had ik er meteen rekening met gehouden. Andere collega kijkt normaal niet om naar zijn belastingen omdat die enkel werkt en niets anders doet/heeft en dus altijd vereenvoudigde aanrekening. Mag van altijd op ongeveer een nulpunt te zitten wel 1200€ betalen nu en verschoot toch even.
 
Je dient pas een ambtshalve ontheffing in als je bezwaartermijn verstreken is (omwille van welke reden dan ook)...
Een ambtshalve ontheffing kan je wel ook gewoon via mail vragen of via telefoon en moet je ook iets minder sterk motiveren

Ik heb het zelf ook enkele jaren gedaan, en je kan wel op zeer veel goodwill rekenen van de ambtenaren op dat vlak
maar er zijn natuurlijk wel grenzen
Als jij gewoon zegt "ik ben mijn lening vergeten" en dan 4 leningen hebt lopen en nog een 2e pand waarvan een herfinanciering en een gedeeltelijke wederopname dan zei ik op den duur ook wel dat ik het niet voor hun ging uitzoeken of ging uitrekenen

Zeker voor iets dat snel rechtgezet was en geen discussie over mogelijk was ging ik mensen echt geen bezwaar laten indienen

Ik had zelfs heel vaak het gevoel dat we de mensen veel te veel bepamperen en er eieren onder leggen ipv dat we te streng waren :)
 
Vorig jaar geboorte van ons eerste kindje en heb in december een maand ouderschapsverlof genomen. Maar ik zie nergens het vervanginsinkomen van de RVA staan. Dat lijkt me fout of niet? Iemand hier ervaring met ouderschapsverlof en de RVA uitkering die je daarvoor krijgt?
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar geboorte van ons eerste kindje en heb in december een maand ouderschapsverlof genomen. Maar ik zie nergens het vervanginsinkomen van de RVA staan. Dat lijkt me fout of niet? Iemand hier ervaring met ouderschapsverlof en de RVA uitkering die je daarvoor krijgt?
Je hebt een maand ouderschapsverlof genomen in december maar heb je dan ook je RVA-uitkering gekregen in december 2021?

Misschien is dat pas betaald in januari.
 
Je hebt een maand ouderschapsverlof genomen in december maar heb je dan ook je RVA-uitkering gekregen in december 2021?

Misschien is dat pas betaald in januari.
Ah ja, 5 januari...

Ik had ondertussen gebeld en ze staken het op mijn werkgever, maar deze simpele (prachtige) suggestie deden ze niet :laugh::bow: (had ik nu ook wel zelf kunnen bedenken, maar toch)

Merci!
 
1ste keer boekhouding als zelfstandige in bijberoep, ken er helemaal niets van, maar 'lijkt' me in principe niet zo moeilijk :)
Welke vakjes ik in dien te vullen ;

- Kreeg betaald per shift
- Kosten van Liantis etc
- Evt beroepskosten aankoop GSM, maar slechts enkele maanden zelfstandige geweest , denk dat ik dit gewoon laat omdat het niet de moeite is / te ingewikkeld voor mij

Na een pdf te lezen blijft het voor mij gissen wat waar moet ...
 
1ste keer boekhouding als zelfstandige in bijberoep, ken er helemaal niets van, maar 'lijkt' me in principe niet zo moeilijk :)
Welke vakjes ik in dien te vullen ;

- Kreeg betaald per shift
- Kosten van Liantis etc
- Evt beroepskosten aankoop GSM, maar slechts enkele maanden zelfstandige geweest , denk dat ik dit gewoon laat omdat het niet de moeite is / te ingewikkeld voor mij

Na een pdf te lezen blijft het voor mij gissen wat waar moet ...
Best toch een boekhouder vinden dan.
Zal u iets kosten, maar de kosten van een boekhouder zou ge al snel terugwinnen door extra kosten die ze zullen opnemen, want daar ligt net een groot voordeel van zelfstandige zijn.
Plus minder kopzorgen voor u, en boekhouder kan ook zaken als sociale bijdrage of voorafbetalingen bijhouden zodat ge niet voor verassingen komt te staan.
 
Best toch een boekhouder vinden dan.
Zal u iets kosten, maar de kosten van een boekhouder zou ge al snel terugwinnen door extra kosten die ze zullen opnemen, want daar ligt net een groot voordeel van zelfstandige zijn.
Plus minder kopzorgen voor u, en boekhouder kan ook zaken als sociale bijdrage of voorafbetalingen bijhouden zodat ge niet voor verassingen komt te staan.
Ben al geen zelfstandige meer, was iets tijdelijks met vrij vaste verloning en geen benodigdheden eigenlijk ;-)
 
Ben al geen zelfstandige meer, was iets tijdelijks met vrij vaste verloning en geen benodigdheden eigenlijk ;-)
Voor een aangifte PB betaal je 200 euro ofzo, wat zichzelf al terugbetaalt als je effectief uw gsm zal inbrengen.

Ik zou toch niet twijfelen, met alle respect maar je kent er klaarblijkelijk niets van, voor de beperkte kost kies je toch veel beter voor een boekhouder. Je kan dat ook eenmalig doen hè.
 
Terug
Bovenaan