Tax On Web 2022

Volgens mij is dat al van enkele jaren geleden, allesinds niet meer van vorig jaar

als je een mail adres op myminfin hebt ingevuld of je e-box is geactiveerd (bv. door je corona vaccin) dan zal je je aangifte enkel nog elektronisch kunnen terugvinden (tenzij deze niet is geraadpleegd voor datum x en dan verzenden ze die alsnog op papier)
Zoals ik in een voorgaand bericht (#195) al zei ging dat over 2015 of 2016.
Of je die keuze nu nog hebt zou ik niet kunnen zeggen.
 
Ik was al een tijdje aan het wachten op een bericht in mijn mailbox om mijn vereenvoudigde aangifte te controleren.
Steekt er vandaag ineens een bruine envelop in de brievenbus, ik moet zelf mijn aangifte invullen, geen vereenvoudigde aangifte deze keer? Ik begrijp er niks van :wtf:
Waarom nu plots geen vereenvoudigde aangifte meer? Foutje bij de belastingdienst?

Normaal gezien kan je wel de reden vinden online op jouw taxonweb waarom je geen vereenvoudigde aangifte krijgt.

Bijvoorbeeld ik krijg een melding dat ik een buitenlandse rekening heb dus dan krijg je geen voorstel.
 
Normaal gezien kan je wel de reden vinden online op jouw taxonweb waarom je geen vereenvoudigde aangifte krijgt.

Bijvoorbeeld ik krijg een melding dat ik een buitenlandse rekening heb dus dan krijg je geen voorstel.
Geld een revolut visa kaart ook al buitenlandse rekening? Maar die heb ik al van 2020, dus dan had dat vorig jaar toch al moeten gebeurd zijn?
 
Geld een revolut visa kaart ook al buitenlandse rekening? Maar die heb ik al van 2020, dus dan had dat vorig jaar toch al moeten gebeurd zijn?
Revolut is een buitenlandse rekening. Ik heb zelf één en daar is een Litouwse Iban aan gekoppeld.

Best mogelijk dat de overheid op dat moment nog niet wist van je rekening want dat zijn aparte informatiewisselingen die pas later gebeuren..
 
Revolut is een buitenlandse rekening. Ik heb zelf één en daar is een Litouwse Iban aan gekoppeld.

Best mogelijk dat de overheid op dat moment nog niet wist van je rekening want dat zijn aparte informatiewisselingen die pas later gebeuren..
Maar dat van die Litouwse Iban is toch ook nog maar heel recent, daarvoor was revolut gewoon een prepaid creditkaart waar geen persoonlijk rekeningnummer aan vast zat.
Nu ja, bij mij staat daar amper geld op, ik stort daar enkel iets op wanneer ik via die kaart een betaling wil doen.
 
Maar dat van die Litouwse Iban is toch ook nog maar heel recent, daarvoor was revolut gewoon een prepaid creditkaart waar geen persoonlijk rekeningnummer aan vast zat.
Nu ja, bij mij staat daar amper geld op, ik stort daar enkel iets op wanneer ik via die kaart een betaling wil doen.
Er was daar altijd een bankrekening aan gekoppeld. Voor brexit een Britse, na brexit een Litouwse
 
Zotter kan niet meer. De belastingdienst is weer sterk bezig met discrimineren. De belastingvermindering voor de plaatsing van de laadpaal en de berekening van het onroerend goed zijn hier bekende voorbeelden. Het is niet mogelijk om € 1 500 aan te geven als dat bedrag niet betaald werd gedurende een kalenderjaar. Diegene die hebben betaald in 2021 zijn hier dus het kind van de rekening. Bij de berekening van het onroerend goed gelegen in buitenland is er sprake van een benadeling indien er nog Belgische onroerende goederen in bezit zijn.
 
Normaal gezien kan je wel de reden vinden online op jouw taxonweb waarom je geen vereenvoudigde aangifte krijgt.

Bijvoorbeeld ik krijg een melding dat ik een buitenlandse rekening heb dus dan krijg je geen voorstel.
Ik ben net eens eens aan het kijken op taxonweb.
Ik krijg inderdaad die boodschap:
We hebben vastgesteld dat u in 2020 inkomsten en/of goederen in het buitenland had.
U kunt de informatie waarover wij beschikken raadplegen in MyMinfin > Mijn documenten.

Had u in 2021 nog steeds:
  • beroepsinkomsten in het buitenland (loon, pensioen enz.), en/of
  • een rekening in het buitenland, en/of
  • een levensverzekering in het buitenland, en/of
  • een onroerend goed (huis, appartement enz.) in het buitenland?
Zo ja: vermeld die informatie in uw belastingaangifte.

" FAQ - Hoe uw inkomsten, goederen en rekeningen in het buitenland aangeven?

"Had u in 2021 een onroerend goed in het buitenland?

U moet het kadastraal inkomen van uw onroerend goed vermelden in uw belastingaangifte.

Om dat kadastraal inkomen te verkrijgen, moet u eerst uw onroerend goed aangeven bij de FOD Financiën.
  • Als u die procedure reeds hebt doorlopen en het kadastraal inkomen hebt verkregen, vermeld het dan in vak III. U kunt de online hulp gebruiken.
  • Als u dat nog niet hebt gedaan, doe dat dan zo snel mogelijk:
" FAQ - Onroerende goederen in het buitenland
Als ik dan bij "Mijn documenten" ga kijken staat er daar echter niks tussen van die Revolut rekening.
Daar staan enkel drie documenten, namelijk:
Uitkeringen arbeidsongeschiktheid
Levensverzekeringen en pensioensparen
Lonen
Dat is alles (allemaal gegevens die ook al per brief thuis in de bus het gekregen)
Correctie, stond er wel tussen, maar uit die gegevens in dat document word ik niet veel wijzer, daar staat niks in waar ik die rekening nu in mijn belastingaangifte moet melden.

Dus, waar moet ik nu iets over die Revolut rekening invullen? Want daarover kan ik totaal niks terug vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ook nog een vraag ivm personen ten laste.
Ik denk dat ik het zelf al gevonden heb (in cursief)
Vorig jaar stond er op mijn vereenvoudigde aangifte:
1043 - 2 (Bijde ouders)
1044 - 1 (Mijne pa, zware handicap)

Dit jaar staat er voor ingevuld:
1027 - 1 (Mijne pa, verminderde zelfredzaamheid van meer dan 9 punten)
1029 - 1 (Mijne pa, zware handicap door feiten vastgestel voor de 65 jaar)
1043 - 1 (Mijn ma, geen verminderde zelfredzaamheid van minstens 9 punten)
1044 - ? (Hier moet deze keer dan dus niets komen? Want mijne pa staat deze keer niet meer onder 1043)

Die 1027 en 1029 stonden er vorig jaar niet op.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net eens eens aan het kijken op taxonweb.
Ik krijg inderdaad die boodschap:

Als ik dan bij "Mijn documenten" ga kijken staat er daar echter niks tussen van die Revolut rekening.
Daar staan enkel drie documenten, namelijk:
Uitkeringen arbeidsongeschiktheid
Levensverzekeringen en pensioensparen
Lonen
Dat is alles (allemaal gegevens die ook al per brief thuis in de bus het gekregen)
Correctie, stond er wel tussen, maar uit die gegevens in dat document word ik niet veel wijzer, daar staat niks in waar ik die rekening nu in mijn belastingaangifte moet melden.

Dus, waar moet ik nu iets over die Revolut rekening invullen? Want daarover kan ik totaal niks terug vinden.
Code 1075 volgens mij, laatste vak
Gewoon aanduiden dat je een buitenlandse rekening op jouw naam hebt
 
Ook nog een vraag ivm personen ten laste.
Ik denk dat ik het zelf al gevonden heb (in cursief)
Vorig jaar stond er op mijn vereenvoudigde aangifte:
1043 - 2 (Bijde ouders)
1044 - 1 (Mijne pa, zware handicap)

Dit jaar staat er voor ingevuld:
1027 - 1 (Mijne pa, verminderde zelfredzaamheid van meer dan 9 punten)
1029 - 1 (Mijne pa, zware handicap door feiten vastgestel voor de 65 jaar)
1043 - 1 (Mijn ma, geen verminderde zelfredzaamheid van minstens 9 punten)
1044 - ? (Hier moet deze keer dan dus niets komen? Want mijne pa staat deze keer niet meer onder 1043)

Die 1027 en 1029 stonden er vorig jaar niet op.

1027 en 1029 zijn nieuwe codes. Die bestonden niet vorig jaar.
Maar dat ziet er dan ok uit bij jou.

Je vader is inderdaad verhuisd van code 1043/1044 naar 1027/1029
 
Ook nog een vraag ivm personen ten laste.
Ik denk dat ik het zelf al gevonden heb (in cursief)
Vorig jaar stond er op mijn vereenvoudigde aangifte:
1043 - 2 (Bijde ouders)
1044 - 1 (Mijne pa, zware handicap)

Dit jaar staat er voor ingevuld:
1027 - 1 (Mijne pa, verminderde zelfredzaamheid van meer dan 9 punten)
1029 - 1 (Mijne pa, zware handicap door feiten vastgestel voor de 65 jaar)
1043 - 1 (Mijn ma, geen verminderde zelfredzaamheid van minstens 9 punten)
1044 - ? (Hier moet deze keer dan dus niets komen? Want mijne pa staat deze keer niet meer onder 1043)

Die 1027 en 1029 stonden er vorig jaar niet op.

1027 en 1029 zijn nieuwe codes. Die bestonden niet vorig jaar.
Maar dat ziet er dan ok uit bij jou.

Je vader is inderdaad verhuisd van code 1043/1044 naar 1027/1029
Er wordt een overgangsregeling voorzien voor belastingplichtigen die voor het aanslagjaar 2021 een (groot)ouder, broer of zus ten laste hadden die op 1 januari 2021 de leeftijd van 65 jaar had bereikt. Voor hen blijft de bestaande regeling behouden tot en met aanslagjaar 2025 (namelijk een belastingvrije som van 3.290 euro voor aanslagjaar 2022 en van 3.370 euro voor aanslagjaar 2023 die wordt verdubbeld in het geval dat de persoon ten laste gehandicapt is), tenzij de nieuwe regeling voordeliger is.

@knight-rider ik weet het niet zeker, waarschijnlijk maakt het systeem wel automatisch de meest voordelige berekening, maar anders moet je toch eens simuleren met
1027 - 1029 schrappen 1043=2 en 1044=1
 
Code 1075 volgens mij, laatste vak
Gewoon aanduiden dat je een buitenlandse rekening op jouw naam hebt
En moet die rekening ook geregistreerd worden bij de nationale bank of zoiets?
Ik dacht daar ook iets over gelezen te hebben, maar begrijp het toch niet zo goed?
 
En moet die rekening ook geregistreerd worden bij de nationale bank of zoiets?
Ik dacht daar ook iets over gelezen te hebben, maar begrijp het toch niet zo goed?
jep.

 
U hebt inkomsten aangegeven die voor de berekening van de personenbelasting niet worden samengevoegd met uw andere inkomsten maar die tegen een afzonderlijk tarief worden belast. Aangezien de berekening aangeboden in Tax-on-web op dit vlak niet alle nuances van het officiële programma bevat is het mogelijk dat de gesimuleerde berekening enigszins afwijkt van de officiële berekening op uw aanslagbiljet. In de regel zal de berekening op dat aanslagbiljet evenwel voordeliger uitvallen dan de gesimuleerde berekening.
Iemand die weet wat ze willen bedoelen en welk effect dit zou hebben? Wij geven enkel onze normale beroepsinkomsten in, geen dubbele werkgevers oid?
 
Iemand die weet wat ze willen bedoelen en welk effect dit zou hebben? Wij geven enkel onze normale beroepsinkomsten in, geen dubbele werkgevers oid?

Lijkt me toch duidelijk wat er bedoeld wordt?
Je zal toch iets aangegeven hebben dat tegen een afzonderlijk tarief belast wordt. Zonder je aangifte te zien is het natuurlijk moeilijk om te weten wat dit is. Enkele voorbeelden zijn achterstallen, vervroegd vakantiegeld etc.

Misschien eens vragen exact wat er in jouw aangifte afzonderlijk belast wordt?
 
Terug
Bovenaan