Tax On Web 2022

Divididenden onder 800 euro niet aangeven hé? Just dubbelchecking.

Juist wel toch? Je hebt op die dividenden reeds roerende voorheffing betaald, en de eerste 800 euro zijn ervan vrijgesteld. Dus om de 240 euro aan r.v. terug te vorderen, moet je ze net wel ingeven in code 1437/2437

Divididenden onder 800 euro niet aangeven hé? Just dubbelchecking.

Moest fiscaliteit zo simpel zijn dat je simpelweg ja of nee kon antwoorden, dat had dit topic niet al zoveel posts. :p

Je hebt een buitenlandse effectenrekening.
Je hebt daar in 2021:
200 euro aan dividenden ontvangen van Ierse beleggingsfonds. Geen buitenlandse RV en geen Belgische RV ingehouden
100 euro dividenden ontvangen van een Belgisch aandeel waarop 30 euro Belgische RV werd ingehouden. (70euro netto gekregen dus)
100 euro dividenden van een Amerikaans aandeel waarop 15 euro Amerikaanse RV werd ingehouden en geen Belgische RV ontvangen (85 euro)
Dat zijn alle dividenden die je ontvangen hebt in 2021.

Dan moet je aangifte er zo uitzien:
Code 1444 - Andere inkomsten zonder roerende voorheffing belast aan 30%: 200,00 EUR
Code 1437 - Verrekenbare roerende voorheffing ingehouden op dividenden : 30,00 EUR
De Amerikaanse dividenden vermeld je niet omdat je de grens van code 1437 nog niet bereikt hebt van 800 euro dividenden ontvangen van aandelen.
Code 1075: Buitenlandse rekening te vermelden.

Wanneer worden de papieren aangiften verstuurd? Niet iedereen kan een elektronische aangifte indienen aangezien er speciallekes zijn

Ik krijg 4200 EUR terug. Ik heb een vrij simpele vereenvoudigde aangifte. Dus ik vermoed dat er te veel bedrijfsvoorheffingen zijn ingehouden. Hoe gebeurt zoiets? In welke gevallen? En bestaat de kans dat ik later dit terug moet betalen?
Niets van aftrek?

Als uw aangifte aanvaard wordt normaal niet, tenzij er toch iets mis mee was en dat in een van de volgende jaren ineens naar boven komt (dacht 3 jaar?). Maar er is een verschil tussen loonsberekening en effectieve jaar dat ze stilaan wel aan het wegwerken zijn, maar sommige zaken worden met assumpties berekend omdat je bv in mei iets moet berekenen adhv uw jaarloon dat nog ongekend is (en dus betekend wordt met voorspelling)

Niets van aftrek?

Als uw aangifte aanvaard wordt normaal niet, tenzij er toch iets mis mee was en dat in een van de volgende jaren ineens naar boven komt (dacht 3 jaar?). Maar er is een verschil tussen loonsberekening en effectieve jaar dat ze stilaan wel aan het wegwerken zijn, maar sommige zaken worden met assumpties berekend omdat je bv in mei iets moet berekenen adhv uw jaarloon dat nog ongekend is (en dus betekend wordt met voorspelling)
Geen aftrek nee. Ik begrijp wel je tweede zin niet 😕. Ik begrijp ook niet hoe er te veel bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden. Ik dacht dat dit wettelijk vastlag.

Hoeveel kost dat eigenlijk om uw belastingen te laten doen door een boekhouder? Dan heb ik het over 1 inkomstenbelasting voor een particulier zonder speciale foefkes (gewoon eigenlijk de vereenvoudigde aangifte doorsturen).
Wij betalen dit jaar voor gezamenlijke aangifte 150 EUR. Daar komen wel wat complexere zaken bij, zijnde dat we beiden langere tijd in het buitenland gewerkt hebben en daar een aparte belastingsaangifte doen. De berekeningen hebben ze gedaan op basis van de loonbrieven in het buitenland, dus wel wat meer werk dan enkel validatie.

Wanneer worden de papieren aangiften verstuurd? Niet iedereen kan een elektronische aangifte indienen aangezien er speciallekes zijn

Die worden geleidelijk verzonden.
Als je tegen eind mei nog geen hebt, best even contact opnemen met je kantoor. Niet iedereen krijgt die nog :)

Zit al jaren met een GIFT aan WWF , staat elk jaar keurig op mijn belastingsbrief.

Hoe zit het met buitenlandse giften? zoals the Trump organisation. Stel dat ik elke maand daar geld stort.
is dat dan ook 50 % aftrekbaar? Hoe geraak ik aan het fiscale attest?

Zit al jaren met een GIFT aan WWF , staat elk jaar keurig op mijn belastingsbrief.

Hoe zit het met buitenlandse giften? zoals the Trump organisation. Stel dat ik elke maand daar geld stort.

Hier staat een lijst met de erkende instellingen. Daar moet de organisatie dan tussen staan.

En uw gift is 45% ipv 50% aftrekbaar 😊

Hier staat een lijst met de erkende instellingen. Daar moet de organisatie dan tussen staan.

En uw gift is 45% ipv 50% aftrekbaar 😊
Is die lijst echt volledig? Want ik zie daar WWF nogtans niet tussen staan, al staat die wel elk jaar keurig vermeld op mijn belastingsbrief

Nee,

Want niet gelegen in de EER en donaties aan for profit bedrijven zijn helemaal niet aftrekbaar als gift.
Je kan wel een gift vermelden die je bijvoorbeeld aan het Duitse Rode Kruis doet.

Is die lijst echt volledig? Want ik zie daar WWF nogtans niet tussen staan, al staat die wel elk jaar keurig vermeld op mijn belastingsbrief
Staat in deze lijst van erkende instellingen:

Ik vind het Rode Kruis niet meteen terug in die lijst. Dus als ik 40€ van die stickers koop (Zedde gek? Ik ga dat nooit doen! :rofl: ) waarmee ze rondzeulen op straat, dan kan ik dat niet aftrekken van de belastingen?

Ik vind het rodekruis niet terug. Dus als ik 40€ van die stickers koop waarmee ze rondzeulen op straat, dan kan ik dat niet aftrekken van de belastingen?

Rode Kruis is wel aftrekbaar omdat het een instelling is opgenomen in een wet. De PDF lijst zijn instellingen die een erkenning hebben aangevraagd.

Maar die specifieke stickers: nee dat is niet aftrekbaar want het is geen gift. Je krijgt een tegenprestatie. Je ontvangt een sticker. je kan prijzen winnen.

Rode Kruis is wel aftrekbaar omdat het een instelling is opgenomen in een wet. De PDF lijst zijn instellingen die een erkenning hebben aangevraagd.

Maar die specifieke stickers: nee dat is niet aftrekbaar want het is geen gift. Je krijgt een tegenprestatie. Je ontvangt een sticker. je kan prijzen winnen.
Hoezo je kan prijzen winnen ermee? Lol dat wist ik niet eens, ik heb daar echt nooit bij stilgestaan (wie wel? Het zijn annozele stickers).
Ik zie het nu: Dit jaar een verblijf in Disney. :tongue:

Damned en ik heb dit jaar geen sticker gekocht .. :frown:

Terug
Bovenaan