Tax On Web 2022

Het stoort me dat bepaalde instellingen van giften geen elektronische fiches doorsturen op Belcotax
 
WE kregen zopas elk een aparte belastings aangifte, omdat ik en mijn vriendin pas half vorig jaar wettelijk samenwonen.

Vanaf volgend jaar krijgen we een gezamelijke, volgens ik verneem hier.

Kunnen we opteren om toch elk een aparte te krijgen?
Ik vind het vooral veel overzichtelijker op die manier.

Zoja hoe gaat dit in z'n werk?
 
WE kregen zopas elk een aparte belastings aangifte, omdat ik en mijn vriendin pas half vorig jaar wettelijk samenwonen.

Vanaf volgend jaar krijgen we een gezamelijke, volgens ik verneem hier.

Kunnen we opteren om toch elk een aparte te krijgen?
Ik vind het vooral veel overzichtelijker op die manier.

Zoja hoe gaat dit in z'n werk?
Neen.
Of ja, terug gewoon feitelijk gaan samenwonen dus wettelijke samenwoning stopzetten

Het is trouwens hetzelfde hoor, jij vult links in en zij rechts
 
ah als het zo makkelijk is, dan laat ik het inderdaad voor wat het is. thx!
 
Neen.
Of ja, terug gewoon feitelijk gaan samenwonen dus wettelijke samenwoning stopzetten

Het is trouwens hetzelfde hoor, jij vult links in en zij rechts
Mag dat nog wel in deze tijden: mannen links en vrouwen rechts :unsure:

Je mist imo wel wie wat terugkrijgt
 
Heeft er iemand ervaring met het toepassen van het dubbel belastingsbedrag met Frankrijk i.v.m. roerende voorheffing op dividenden?
Vraag mij af of het sop de kolen wel waard is en of je hierdoor voor een klein bedrag weer niet extra in de kijker loopt van de fiscus...
Iemand dat vorig jaar gedaan en teruggetrokken?

Bv. op VFB lees ik:


In principe zouden de Franse dividenden dus als volgt worden belast: een Franse bronheffing van 12,80% en een Belgische roerende voorheffing van 15% namelijk 30% verminderd met 15%, op basis van de forfaitaire buitenlandse belasting voorzien door het Frans-Belgisch dubbelbelastingverdrag.

Vanaf het inkomstenjaar 2020 kan je (proberen) het recht op de verrekening van de forfaitaire buitenlandse belasting aan te vragen via uw aangifte van de personenbelasting. Daartoe zullen de via de Belgische financiële instelling netto ontvangen Franse dividenden moeten worden aangegeven in code 1160-04 / 2160-04 (Vak VII, rubriek A). Met netto wordt bedoeld na afhouding Belgische en Franse roerende voorheffing.
Mocht uitzonderlijk op de Franse dividenden geen Belgische roerende voorheffing zijn ingehouden (doordat zij niet werden geïnd via een in België gevestigde financiële instelling), dan moeten de ontvangen Franse dividenden (in dat geval: het brutobedrag, verminderd met de ingehouden Franse voorheffing) worden aangegeven in Vak VII, rubriek 2,b, 1), code 1444/2444.

Het is vervolgens noodzakelijk om in vak VII, rubriek F het land (Frankrijk), de code (1160-04 / 2160-04) (of uitzonderlijk: 1444/2444), en het bedrag van de aangegeven dividenden en de aard van de inkomsten (dividenden) te vermelden. Dus in geval van 1160/2160 het bedrag na afhouding Franse en Belgische roerende voorheffing. Voor code 1444 (uitzonderlijk) na afhouding Franse roerende voorheffing. "
 
Ik krijg bij de bereking ook die melding over achterstallen, geen idee hoe dit komt en ook niet waar ik die vind op mijn aanslagformulier van vorig jaar. Waar vind ik zelfs dat aanslagformulier? :D

(Daar u achterstallen hebt aangegeven, kan de simulatie van de berekening van de belasting nog niet worden uitgevoerd. U dient de gemiddelde aanslagvoet van de betrokken persoon voor het vorige jaar aan te duiden.)
 
Ik krijg bij de bereking ook die melding over achterstallen, geen idee hoe dit komt en ook niet waar ik die vind op mijn aanslagformulier van vorig jaar. Waar vind ik zelfs dat aanslagformulier? :D

(Daar u achterstallen hebt aangegeven, kan de simulatie van de berekening van de belasting nog niet worden uitgevoerd. U dient de gemiddelde aanslagvoet van de betrokken persoon voor het vorige jaar aan te duiden.)
Ik had hetzelfde voor, heb het gewoon genegeerd.
 
Ik was al een tijdje aan het wachten op een bericht in mijn mailbox om mijn vereenvoudigde aangifte te controleren.
Steekt er vandaag ineens een bruine envelop in de brievenbus, ik moet zelf mijn aangifte invullen, geen vereenvoudigde aangifte deze keer? Ik begrijp er niks van :wtf:
Waarom nu plots geen vereenvoudigde aangifte meer? Foutje bij de belastingdienst?
 
Ik krijg bij de bereking ook die melding over achterstallen, geen idee hoe dit komt en ook niet waar ik die vind op mijn aanslagformulier van vorig jaar. Waar vind ik zelfs dat aanslagformulier? :D

(Daar u achterstallen hebt aangegeven, kan de simulatie van de berekening van de belasting nog niet worden uitgevoerd. U dient de gemiddelde aanslagvoet van de betrokken persoon voor het vorige jaar aan te duiden.)
Achterstallen staan op je nieuwe belastingsaangifte, he, niet op je oude. Het is de gemiddelde aanslagvoet van vorig jaar die je moet zoeken. Die staat normaal duidelijk zichtbaar op de eerste pagina van de berekening van vorig jaar.
 
Ik was al een tijdje aan het wachten op een bericht in mijn mailbox om mijn vereenvoudigde aangifte te controleren.
Steekt er vandaag ineens een bruine envelop in de brievenbus, ik moet zelf mijn aangifte invullen, geen vereenvoudigde aangifte deze keer? Ik begrijp er niks van :wtf:
Waarom nu plots geen vereenvoudigde aangifte meer? Foutje bij de belastingdienst?
Meestal is dit het geval als je verhuisd bent of een aantal nieuwe inkomsten hebt.
 
Achterstallen staan op je nieuwe belastingsaangifte, he, niet op je oude. Het is de gemiddelde aanslagvoet van vorig jaar die je moet zoeken. Die staat normaal duidelijk zichtbaar op de eerste pagina van de berekening van vorig jaar.
Ik bedoelde waar ik die aanslagvoet vind. Gekeken maar niets te vinden. En achterstallen ook geen idee waar dit over gaat...

Met het standaard percentage van 21,xx kwam het op ergens 4300 terug krijgen dusja gewoon doorsturen denk ik dan 😝
 
Ik bedoelde waar ik die aanslagvoet vind. Gekeken maar niets te vinden. En achterstallen ook geen idee waar dit over gaat...
Ga eens naar je vorig aanslagbiljet. Daar staat het. Stuur eventueel screenshots door via pm.
 
Meestal is dit het geval als je verhuisd bent of een aantal nieuwe inkomsten hebt.
Dat is dus niet het geval, ik ben niet verhuisd en ik sta op invaliditeit (langdurig ziek), geen nieuwe inkomsten.

Dit is niet de eerste keer dat ze bij de belastingen zo een "fouten" maken.
Ik heb jaren zonder problemen een papieren vereenvoudigde aangifte in de bus gekregen, dat was altijd in orde.
Dan in 2015 of 2016 (denk ik, weet het niet meer juist) kreeg ik ook de bruine envelop en moest ik dus zelf alles doorgeven.
Toen ik contact opnam met hun was de uitleg dat er iets misgelopen was en dat er meerdere mensen die een vereenvoudigde aangifte moesten krijgen dit niet gekregen hadden, maar dat ze daar niks meer aan konden veranderen en dat ik de aangifte gewoon op deze manier moest doen.
Dat heb ik dan ook gewoon gedaan via de computer, daar gaf ik ook aan dat ik het volgende jaar opnieuw de vereenvoudigde aangifte op papier wilde hebben (makkelijker om dat snel na te kijken zonder de computer daarvoor nodig te hebben).
Het jaar daarop kwam mijn vereenvoudigde aangifte (ja, wel terug een vereenvoudigde aangifte) via mail, dat heb toen ook maar zo gelaten voor de jaren nadien. Ieder jaar was alles ook gewoon weer in orde.
Vorig jaar kreeg ik echter niks, geen brief op papier en geen mail, bij inloggen op de website kon ik ook niks doen. Na contact op te nemen met de belastingsdienst kreeg ik enkele dagen later een mail met de vereenvoudigde aangifte in bijlage (pdf bestand) en excuses omdat er blijkbaar weer eens problemen waren. Alles was verder in orde, dus ...
Tot nu vandaag dat er ineens weer een bruine envelop in de brievenbus zit en ik blijkbaar weer zelf alles mag invullen.
 
@knight-rider je kan gewoon online inloggen en al je gegevens zien hoor op de aangifte

Als je veel zelf moet invullen heb je de reden meteen waarom je een aangifte zelf moet indienen.
 
Dat heb ik dan ook gewoon gedaan via de computer, daar gaf ik ook aan dat ik het volgende jaar opnieuw de vereenvoudigde aangifte op papier wilde hebben (makkelijker om dat snel na te kijken zonder de computer daarvoor nodig te hebben).
Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar slaat, want je hebt bij mijn weten nog nooit zelf mogen kiezen om al dan niet een vereenvoudigde aangifte te krijgen. Dat is al altijd de keuze van de fiscus geweest. Je kon wel kiezen om al dan niet een bruine enveloppe te krijgen volgend jaar.
 
Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar slaat, want je hebt bij mijn weten nog nooit zelf mogen kiezen om al dan niet een vereenvoudigde aangifte te krijgen. Dat is al altijd de keuze van de fiscus geweest. Je kon wel kiezen om al dan niet een bruine enveloppe te krijgen volgend jaar.
Wanneer je je aangifte online doet krijg je het volgende jaar automatisch een bericht via mail ipv een papieren brief in de bus.
Maar op het laatste van de aangifte, wanneer je de aangifte afrond en doorstuurt, krijg je de optie om toch nog voor een paieren brief te kiezen voor het volgende jaar.
Daar stond toen iets in de aard van "Ik wens volgend jaar mijn (vereenvoudigde) aangifte via post te ontvangen." Dat kon je dan aanvinken, wat ik toen gedaan had, maar het jaar erop kreeg ik toch gewoon een mail ipv een brief.
Het gaat hier dus niet over de keuze voor een vereenvoudigde aangifte of niet, maar over de keuze van een brief via de post te krijgen of een bericht via mail.
 
Wanneer je je aangifte online doet krijg je het volgende jaar automatisch een bericht via mail ipv een papieren brief in de bus.
Maar op het laatste van de aangifte, wanneer je de aangifte afrond en doorstuurt, krijg je de optie om toch nog voor een paieren brief te kiezen voor het volgende jaar.
Daar stond toen iets in de aard van "Ik wens volgend jaar mijn (vereenvoudigde) aangifte via post te ontvangen." Dat kon je dan aanvinken, wat ik toen gedaan had, maar het jaar erop kreeg ik toch gewoon een mail ipv een brief.
Het gaat hier dus niet over de keuze voor een vereenvoudigde aangifte of niet, maar over de keuze van een brief via de post te krijgen of een bericht via mail.
Volgens mij is dat al van enkele jaren geleden, allesinds niet meer van vorig jaar

als je een mail adres op myminfin hebt ingevuld of je e-box is geactiveerd (bv. door je corona vaccin) dan zal je je aangifte enkel nog elektronisch kunnen terugvinden (tenzij deze niet is geraadpleegd voor datum x en dan verzenden ze die alsnog op papier)
 
Terug
Bovenaan