Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
lol, vereenvoudigde aangifte laten controleren door boekhouder, moeten nu ineens 500 euro minder betalen??
Had het hier iets mee te zien?
NIET VOORAF INGEVULD

Sommige categorieën van inkomsten of uitgaven worden niet vooraf ingevuld op het VVA. Dit is het geval voor de meeste belastingverminderingen die de fiscale wet voorziet maar waarvan de FOD Financiën niet op de hoogte is. De meeste klachten gingen over:

Vak VIII code 1390/2390 en 1392
Onderhoudsuitkering: betaald en dus aftrekbaar of Vak VI code 1192/2192 ontvangen en dus belastbaar

Vak X code 1384 Kosten kinderopvang (zie ook aflevering 1 over impact op corona)

Vak II code 1004Bijkomende toeslag op de belastingvrije som in het jaar van het huwelijk of wettelijke samenwoning

Vak IV code 1256/2256Forfait voor verre verplaatsingen woon-werkverkeer (zie ook aflevering 4)

Vak VII code 1437/2437Terugvordering van de ingehouden roerende voorheffing (maximum 240 euro per belastingplichtige) op dividenden die voor een bedrag tot 800 euro zijn vrijgesteld van personenbelasting

Voor diegenen die mij nog kennen van vorig jaar op 9lives (en anderen ook natuurlijk), ik ben nog steeds dezelfde. Vragen mogen nog steeds via PB. Ik ga niet de hele thread opnieuw lezen, maar vanaf hier zal ik proberen te volgen.

Misschien stomme vraag, maar hoe controleer ik het voorstel van vereenvoudigde aangifte?

Is dat met die 280.10 fiche en individuele rekening die ik krijg via MijnLoon?

Nog nooit gecontroleerd maar moet nu al 2 jaar op rij betalen en daarvoor altijd teruggetrokken, dus wil wel eens zien dat allemaal wel juist is ;)

Misschien stomme vraag, maar hoe controleer ik het voorstel van vereenvoudigde aangifte?

Nog nooit gecontroleerd maar moet nu al 2 jaar op rij betalen en daarvoor altijd teruggetrokken, dus wil wel eens zien dat allemaal wel juist is ;)
Indien je enkel een fiche 281.10 hebt zou ik er van uitgaan dat alles wel klopt.

Stel dat je een lening of pensioensparen lopen hebt, dan kan je eens inloggen op tax-on-web en controleren of alle codes correct (voor)ingevuld staan.

Met de fiches 281.xx.

Persoonlijke mening: bespaar u de moeite om die na te kijken. De fiscus gebruikt dezelfde fiches als diegene waar jij over beschikt. Belangrijker is om belastingverminderingen (hypothecaire leningen, kinderopvang, giften, ...) na te kijken en toe te voegen.

Indien je enkel een fiche 281.10 hebt zou ik er van uitgaan dat alles wel klopt.

Stel dat je een lening of pensioensparen lopen hebt, dan kan je eens inloggen op tax-on-web en controleren of alle codes correct (voor)ingevuld staan.
Inderdaad, dat doe ik ook altijd.

Voor diegenen die mij nog kennen van vorig jaar op 9lives (en anderen ook natuurlijk), ik ben nog steeds dezelfde. Vragen mogen nog steeds via PB. Ik ga niet de hele thread opnieuw lezen, maar vanaf hier zal ik proberen te volgen.
word jij eigenlijk betaald om aanwezig te zijn op dit forum? :unsure:

Met de fiches 281.xx.

Persoonlijke mening: bespaar u de moeite om die na te kijken. De fiscus gebruikt dezelfde fiches als diegene waar jij over beschikt. Belangrijker is om belastingverminderingen (hypothecaire leningen, kinderopvang, giften, ...) na te kijken en toe te voegen.
Ahzo, dan zalt wel kloppen helaas 😒

word jij eigenlijk betaald om aanwezig te zijn op dit forum? :unsure:
Jammer maar helaas, neen.

Ik doe men job graag en als ik zelf vragen heb over iets dan word ik ook graag (snel) geholpen. Daarbij komt dan nog dat er zoveel foutieve informatie circuleert dat ik daar soms gewoon even een antwoord op wil geven.

Das al even geleden. Welcome back, Taxman! 😎

Vereenvoudigde aangifte wilt niet zeggen correcte aangifte. Het blijft uw verantwoordelijkheid :)
Klopt, maar dat ze kind ten laste niet meetellen, is wel een grove fout; Trouwens, er is ook al 2 jaar een fout in de aangifte die door de FOD steeds opnieuw wordt gemaakt. Ik pas de fout aan, en het jaar erna dezelfde fout. Dus nu laat ik het maar zo :D Ik heb ze zelfs gecontacteerd over die fout, 3 jaar geleden. Toch hervallen ze steeds.

Ik probeer bij Vak X aantal dagen van kinderopvang in te vullen via de wizard , maar bij de dropbox van "Voornaam en naam" zie ik de naam van mijn dochter niet staan. Er staat enkel "Ander".

Klopt dat ?

Sorry maar dat is gewoonweg niet waar in mijn ervaring. Sure, de basisloonfiche is ingevuld. Maar de anderen zeker niet. Dit jaar waren dat auteursrechten, werkloosheidsuitkeringen ( hip hoi Corona), intresten en aflossingen, en pensioensparen. Allemaal fiches 281.xx, allemaal netjes bij de fiscus onder MyMinfin te vinden, maar geen enkele ervan ingevuld.

Dus ik raad iedereen aan: vul die vakjes gewoon allemaal zelf in, zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Schrijf desnoods alles ergens op, er verandert niet zo heel veel elk jaar.
Natuurlijk, zij die zelfstandig zijn en boekhouders hebben, laat die mannen maar hun werk doen natuurlijk. Maar "simpel" loontrekkende volk: zet je er eens een uurtje achter per jaar.

Ik probeer bij Vak X aantal dagen van kinderopvang in te vullen via de wizard , maar bij de dropbox van "Voornaam en naam" zie ik de naam van mijn dochter niet staan. Er staat enkel "Ander".

Klopt dat ?
Heb je de dochter al ten laste gezet? Indien ze op jouw partner staat zal de kinderopvang enkel bij de partner kunnen.

Klopt, maar dat ze kind ten laste niet meetellen, is wel een grove fout; Trouwens, er is ook al 2 jaar een fout in de aangifte die door de FOD steeds opnieuw wordt gemaakt. Ik pas de fout aan, en het jaar erna dezelfde fout. Dus nu laat ik het maar zo :D Ik heb ze zelfs gecontacteerd over die fout, 3 jaar geleden. Toch hervallen ze steeds.
Volledig ten laste of fiscaal co-ouderschap? Fiscaal co-ouderschap zal er nooit standaard op staan. Een ander kind dat er niet op staat gaat liggen aan het feit dat jij op 1/1/21 niet automatisch als gezinshoofd van het kind aanzien wordt of dat je deel uitmaakt van een nieuw samengesteld gezin en dat het kind van uw partner is. Er zijn nog meerdere redenen, maar dit zijn de voornaamste.

Klopt dat ?
Ik gebruik zelf nooit die wizard, maar heb je ze in de wizard van kinderen ten laste in Vak II ingevuld? Zoniet, dan gaat dat waarschijnlijk de reden zijn. Anders tel je het zelf snel uit aan de hand van de attesten en vul je gewoon je uitkomst in.

Sorry maar dat is gewoonweg niet waar in mijn ervaring. Sure, de basisloonfiche is ingevuld. Maar de anderen zeker niet. Dit jaar waren dat auteursrechten, werkloosheidsuitkeringen ( hip hoi Corona), intresten en aflossingen, en pensioensparen. Allemaal fiches 281.xx, allemaal netjes bij de fiscus onder MyMinfin te vinden, maar geen enkele ervan ingevuld.

Dus ik raad iedereen aan: vul die vakjes gewoon allemaal zelf in, zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Schrijf desnoods alles ergens op, er verandert niet zo heel veel elk jaar.
Natuurlijk, zij die zelfstandig zijn en boekhouders hebben, laat die mannen maar hun werk doen natuurlijk. Maar "simpel" loontrekkende volk: zet je er eens een uurtje achter per jaar.
Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat auteursrechten een uitsluiting van VVA was aangezien dit ingedeeld is bij roerende inkomsten. Dit wil dus zeggen dat je volgend jaar geen VVA meer zou krijgen. Aangezien het bij meerdere fiches van auteursrechten niet louter optellen is, is dit niet meer dan normaal. De uitbetaling via auteursrechten is sowieso al een fiscaal gunstregime, dus echt klagen kan je volgens mij niet :wink:.

Dat werkloosheidsuitkeringen niet vermeld worden lijkt mij vreemd. De enige redenen die ik kan bedenken is dat de fiche te laat werd ingediend of dat jou gegevens op de fiche niet helemaal correct zijn.

Dat van de belastingverminderingen zeg ik ook in mijn oorspronkelijk bericht. Die moet je altijd zelf nakijken. Pensioensparen zal nooit op voorhand ingevuld worden als het de eerste keer is vanwege de gevolgen achteraf, dit is een keuze die je zelf moet maken. Als je het wel ieder jaar invult, dan is de fiche niet correct opgemaakt of te laat ingediend. Dit gebeurt wel eens bij P&V, Ergo, ... Bij giften is het probleem van foutieve fiches nog veel groter, maar dat terzijde.

Leningen is nog zo iets: soms op voorhand ingevuld, soms niet. Aangezien woonfiscaliteit belachelijk ingewikkeld is, is dit iets dat moeilijk geautomatiseerd kan worden.

Ik moet het nog eens grondig bekijken. Normaal krijgen we dit jaar een pak minder terug omdat mijn vrouw vorig jaar is bevallen in september en ik ben zelf ook een aantal weken out geweest door een operatie. Dat zal volgend jaar wel terug wat beter zijn, neem ik aan? Ik ken er te weinig van. :p

Ik ben al gefrustreerd wanneer ik onze lening wil inbrengen. Nu krijg ik hier en daar dit: Geen code 2xxx / 4xxx toegelaten in het geval van een afzonderlijke aanslag. Ik ben toch bezig met een gezamenlijke aanslag?

Laatst bewerkt:
Heb je de dochter al ten laste gezet? Indien ze op jouw partner staat zal de kinderopvang enkel bij de partner kunnen.

Ze staat bij mij financieel inderdaad ten laste.

Ik gebruik zelf nooit die wizard, maar heb je ze in de wizard van kinderen ten laste in Vak II ingevuld? Zoniet, dan gaat dat waarschijnlijk de reden zijn. Anders tel je het zelf snel uit aan de hand van de attesten en vul je gewoon je uitkomst in.

Bij vak II zie ik ze wel staan.

Zal het dan zelf even uittellen en gewoon invullen.
Bedankt !

...
Ik ben al gefrustreerd wanneer ik onze lening wil inbrengen. Nu krijg ik hier en daar dit: Geen code 2xxx / 4xxx toegelaten in het geval van een afzonderlijke aanslag. Ik ben toch bezig met een gezamenlijke aanslag?
Begrijpelijke frustraties, die hebben wij ook wanneer we zo iets zien. Jammer genoeg willen de toepassingen het al eens laten afweten, ook intern.

Terug
Bovenaan