Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Ik krijg bericht via "Mijn burgerprofiel" van de Vlaamse Overheid ""Mevrouw, Mijnheer,Vanaf nu kunt u uw belastingaangifte online indienen via MyMinfin (Tax-on-web)."

Ze komen er wel laat mee, je kunt dat al meer dan een week of zo.
Paar miljoen uitnodigingen versturen dat duurt wel even natuurlijk

Wat heb je dan oorspronkelijk verkeerd ingevuld? De Duitse belastingen ingevuld in de bedrijfsvoorheffing-codes?
Bovenaan haar Duitse nettoloon bij haar Belgische ingevuld en onderaan dit bij de vrijstelling ook ingevuld. Had dit initiël ook onder code 1250 ipv 2250 gedaan. Had niet door dat 1250 partner 1 voorstelt en 2250 partner 2, stom van me!

Vraagje, ik ben in 2020 een bijberoep begonnen. Was al redelijk tegen het einde van het jaar met als gevolg dat ik wel al wat opstartkosten gehad heb in 2020 maar daar geen enkele omzet tegenover staat.

Volgens mij kan ik deze kosten wél al in mijn aangifte PB verwerken aangezien dit natuurlijk wel kosten waren rechtstreeks gelinkt aan mijn bijberoep (aanvraag ondernemingsnummers, verzekeringen die ik afgesloten had voor de rest van 2020, ...).

Klopt het als ik zeg dat ik deel 2 van mijn aangifte voor 2020 al kan toevoegen en hierbij onder rubriek XVIII onder code 1650 het bedrag "0" zet en vervolgens onder rubriek 1657 het effectieve bedrag van mijn kosten plaats? Sociale bijdragen (code 1656) heb ik in 2020 nog niet betaald.

Volgens mijn laatste versie van de belasting & beleggingsgids (wel al van 2014) kan een verlieslatend bijberoep inderdaad ingebracht worden.

Iemand meer info over?

Ik krijg bericht via "Mijn burgerprofiel" van de Vlaamse Overheid ""Mevrouw, Mijnheer,Vanaf nu kunt u uw belastingaangifte online indienen via MyMinfin (Tax-on-web)."

Ze komen er wel laat mee, je kunt dat al meer dan een week of zo.
Ik heb nog altijd niks gekregen.

Vraagje, ik ben in 2020 een bijberoep begonnen. Was al redelijk tegen het einde van het jaar met als gevolg dat ik wel al wat opstartkosten gehad heb in 2020 maar daar geen enkele omzet tegenover staat.

Volgens mij kan ik deze kosten wél al in mijn aangifte PB verwerken aangezien dit natuurlijk wel kosten waren rechtstreeks gelinkt aan mijn bijberoep (aanvraag ondernemingsnummers, verzekeringen die ik afgesloten had voor de rest van 2020, ...).

Klopt het als ik zeg dat ik deel 2 van mijn aangifte voor 2020 al kan toevoegen en hierbij onder rubriek XVIII onder code 1650 het bedrag "0" zet en vervolgens onder rubriek 1657 het effectieve bedrag van mijn kosten plaats? Sociale bijdragen (code 1656) heb ik in 2020 nog niet betaald.

Volgens mijn laatste versie van de belasting & beleggingsgids (wel al van 2014) kan een verlieslatend bijberoep inderdaad ingebracht worden.

Iemand meer info over?
Dat kan zeker in uw opstart. Jaar op jaar verlies dat gaat de fiscus minder graag zien.

Volgens mij is mijn ki niet juist. Voor code 1106 staat er maar 144,6. Maar als ik mijn onroerende gegevens ga raadplegen en ik die 3 delen (garage, berging en woning) samentel kom ik op €868 uit. Of berekenen ze dat anders?

mag ik de betaalde intresten van mijn mandaat en hypotkaire lening samentellen voor code 1146?
idem voor 1358?

volgend jaar wordt nog leuker, want ik heb dit jaar een appartement gekocht waar ik zelf in woon.
Dus dan moet ik alles voor mijn verhuurd app invullen en voor het app dat ik samen met mijn vriending gekocht heb.

Vorig jaar ook is gebeld naar de fod financien, da was ook geen succes. Vant kaske naar de muur gestuured en niemand da van iets wist

Volgens mij is mijn ki niet juist. Voor code 1106 staat er maar 144,6. Maar als ik mijn onroerende gegevens ga raadplegen en ik die 3 delen (garage, berging en woning) samentel kom ik op €868 uit. Of berekenen ze dat anders?

mag ik de betaalde intresten van mijn mandaat en hypotkaire lening samentellen voor code 1146?
idem voor 1358?

volgend jaar wordt nog leuker, want ik heb dit jaar een appartement gekocht waar ik zelf in woon.
Dus dan moet ik alles voor mijn verhuurd app invullen en voor het app dat ik samen met mijn vriending gekocht heb.

Vorig jaar ook is gebeld naar de fod financien, da was ook geen succes. Vant kaske naar de muur gestuured en niemand da van iets wist

Code 1106 is berekend ook op aantal dagen.
Dus dat kan 61 dagen in bezit zijn?
Je kan de wizard gebruiken om het te achterhalen.
1106 is het KI van de periode dat je in de appartement met garage en kelder niet zelf gewoond hebt.

Voor 1146: betaalde interesten mag je mandaat en hypothecaire lening samentellen. (In principe kan je daar zelfs de interesten in vullen van een consumentenlening als die aangegaan is voor die woning.) Effect van code 1146 is dat het het afgetrokken wordt van je onroerend inkomen. (Dus hier de inkomsten berekend op basis van de code 1106.)

Voor 1358: Als ik mij goed herinner, enkel een echte hypothecaire lening. Dus mandaat niet.

Ik ben gehuwd en mijn kind (<3 jaar) ging in 2020 in totaal 66 dagen naar de opvang. Ik betaalde per opvangdag €19,49.

Nu is mijn vraag of ik beter niets invul en geniet van de belastingvrije som of dat ik het toch ingeef. Iemand een ideetje?

Ik ben gehuwd en mijn kind (<3 jaar) ging in 2020 in totaal 66 dagen naar de opvang. Ik betaalde per opvangdag €19,49.

Nu is mijn vraag of ik beter niets invul en geniet van de belastingvrije som of dat ik het toch ingeef. Iemand een ideetje?
Kinderopvang zal volgens mij voordeliger zijn;
Verhoging belasting vrije som kind <3 jaar = 610 = +- 250 EUR
66 x 13 (fiscaal max) = 858 * 45% + gemeentebelastingen = +- 400 EUR

Je kan beide eens invoeren en telkens op 'berekenen' klikken. Dan weet je het direct.

Hier 600 betalen, vorig jaar nog 500 terug krijgen. Ik had het erger verwacht.
Woonbonus en max aan terugvorderen rv op dividenden, gehuwd en 2 kinderen.
Vorig jaar 93 dagen werkloos en de echtgenote 133 dagen.

Ok, toch ook een paar vraagjes hier:
- Wij hebben sinds 26/12/2019 een hypothecaire lening lopen, ik heb hier dit jaar attest 281.61 voor ontvangen, maar in mijn vereenvoudigde aangifte staat er helemaal niks van een woning. Het is niet mijn enige woning (sinds 2018 gedeelde erfenis met zus), maar wel eigen woning (domicilie sinds 05/2020). Zijn er vakken die ik dan nog kan/moet invullen?
- Zijn er vakken waar ik specifiek op moet letten (het is echt de eerste keer dat ik men aangifte deftig bekijk)?

Iemand die mij kan helpen met het leningsgedeelte?

Ergens onderaan kun je een wijziging aanvragen. Hierna wordt je naar de volledige aangifte gezet en kun je vak per vak invullen. Voor de hyp. lening is er een wizard, net als kinderen en/of personen teen laste.

Gewoon geintegreerde woonbonus (met verhoging), aangezien woning in onverdeeldheid na een erfenis geen beletsel is voor de woonbonus toeslag. (3334 = 2.280 en 3336 = 1)
Wat was de bestemming tussen 01/2020 en 05/2020 van uw eigen woning?

Ik help een alleenstaande die op invaliditeitsuitkeringen staat met het nakijken van z'n aangifte (zo'n 25K op vak 1266-92). Die heeft een zware handicap en verder zijn ook de vakken ingevuld voor dienstencheques en pensioensparen. Nu blijkt dat die 3800 euro moet opleggen. Ik begrijp niet goed waarom de overheid die uitkeringen dan niet lager zet i.p.v. op het einde zo'n dikke factuur te sturen?

Iemand die zin heeft om dit eventueel eens te bekijken?

Voor het eerst een gezamelijke aangifte. We hebben een gezamelijke lening uit 2019 voor onze woning. Ikzelf heb ook een lening voor 2de woning.
Dus bij woonbonus (3334):
mijn kant 1520
vriendin 1520 + 760

2de woning (volgens info v/d bank)
code 1358 voor kapitaalaflossingen, herberekenen op bedrag van 75.270
code 1146 voor interesten
KI invullen

Klopt bovenstaande?

Alsook maakt het uit bij ons kindje ten laste staat?

Voor het eerst een gezamelijke aangifte. We hebben een gezamelijke lening uit 2019 voor onze woning. Ikzelf heb ook een lening voor 2de woning.
Dus bij woonbonus (3334):
mijn kant 1520
vriendin 1520 + 760

2de woning (volgens info v/d bank)
code 1358 voor kapitaalaflossingen, herberekenen op bedrag van 75.270
code 1146 voor interesten
KI invullen

Klopt bovenstaande?

Alsook maakt het uit bij ons kindje ten laste staat?
Afhankelijk van de datum van je lening moet je inderdaad je kapitaal begrenzen tot de grensbedragen van langetermijnsparen.
Indien je lening werd afgesloten tussen 2013 en 2017 is het grensbedrag inderdaad 75.270.
BV.
Een lening van 100k (volledig hypotheek)
1000 EUR kapitaal * 75270 / 100000 = 752,70 in code 1358

DErgens onderaan kun je een wijziging aanvragen. Hierna wordt je naar de volledige aangifte gezet en kun je vak per vak invullen. Voor de hyp. lening is er een wizard, net als kinderen en/of personen teen laste.
Is die wizard in TOW zelf?
Gewoon geintegreerde woonbonus (met verhoging), aangezien woning in onverdeeldheid na een erfenis geen beletsel is voor de woonbonus toeslag. (3334 = 2.280 en 3336 = 1)
Wat was de bestemming tussen 01/2020 en 05/2020 van uw eigen woning?
Inderdaad in 05/2020 domicilie daar gezet.

Terug
Bovenaan