Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Klopt het dat ik zelfs mijn belastingsaangifte niet moet indienen als zijnde op een knopje duwen en doorsturen zoals de voorbije jaren?

iemand al eens volgende melding gehad:

"Volgens onze informatie moet u geen aangifte invullen voor het inkomstenjaar 2020"

:unsure:

Klopt het dat ik zelfs mijn belastingsaangifte niet moet indienen als zijnde op een knopje duwen en doorsturen zoals de voorbije jaren?
indien vereenvoudige aangifte ( voorstel) zal die automatisch genomen worden indien je geen wijzigingen doet.

"Volgens onze informatie moet u geen aangifte invullen voor het inkomstenjaar 2020"

Ik heb die melding ook staan. Ik denk dat dit komt omdat ik vorig jaar een vereenvoudigde aangifte gekregen heb. Dat was toen op 26 mei, ik wacht nog een paar weken voor ik er tijd en energie in steek. :sleep:

Vandaag ingevuld. Voor het eerst een gezamelijke samen met mijn vrouw.
We zouden meer dan 8000 euro terugkrijgen :-s
Mijn vrouw is Duitse en heeft tot augustus 2020 in Duitsland gewerkt en is vanaf september 2020 aan de slag in Brussel met een Belgisch contract.
Dit lijkt me een fout dat we (voorlopig) zoveel zouden terugkrijgen. We hebben nog geen eigendommen of kinderen, enkel pensioensparen.
Als we het fout hebben ingevuld, zullen ze het ons wel laten weten hoop ik :-D

8000 is wel heel veel, maar is wel vrij normaal dat je terugkrijgt, want haar inkomsten tellen waarschijnlijk vanaf september 2020, en zal waarschijnlijk onder een grens zitten, waardoor ze al haar sociale bijdrage terugkrijgt, althans, dat heb ik meegemaakt in het eerste jaar dat ik ging werken (denk ook ergens eind september begonnen)

Vandaag ingevuld. Voor het eerst een gezamelijke samen met mijn vrouw.
We zouden meer dan 8000 euro terugkrijgen :-s
Mijn vrouw is Duitse en heeft tot augustus 2020 in Duitsland gewerkt en is vanaf september 2020 aan de slag in Brussel met een Belgisch contract.
Dit lijkt me een fout dat we (voorlopig) zoveel zouden terugkrijgen. We hebben nog geen eigendommen of kinderen, enkel pensioensparen.
Als we het fout hebben ingevuld, zullen ze het ons wel laten weten hoop ik :-D

Waar heeft je vrouw gewoond in die periode? Als je woont in België en je werkt in buitenland, dan moet je die buitenlandse inkomsten ook aangeven. Die inkomsten zijn hoofstwaarschijnlijk belast in Duitsland en vrijgesteld in Belgiië maar het heeft wel een impact op de berekening van de in België belaste inkomsten.

Waar heeft je vrouw gewoond in die periode? Als je woont in België en je werkt in buitenland, dan moet je die buitenlandse inkomsten ook aangeven. Die inkomsten zijn hoofstwaarschijnlijk belast in Duitsland en vrijgesteld in Belgiië maar het heeft wel een impact op de berekening van de in België belaste inkomsten.
Van midden 2017 tot begin 2020 werkte en woonde ze in Brussel, ze werkte als vertegenwoordiger van een Duitse deelstaat aan de EU.
Die periode betaalde ze geen belasting in België (wel in Duitsland).
In september 2020 begint ze met een Belgisch contract bij een andere deelstaat.
Dus vanaf dan wordt ze hier belast. Voor die 8 maanden in 2020 lijkt het me erg veel. Ze heeft ook een gewoon loon dus niet van dat ze veel verdiende ofzo...
We hebben dat ook aangegeven bij code 1250 bij buitenlandse inkomsten.

indien vereenvoudige aangifte ( voorstel) zal die automatisch genomen worden indien je geen wijzigingen doet.
Klopt inderdaad.

Ik ben nu even die van mijn ouders aan het bekijken en volgens mijn vader zou het KI van 2 garageboxen er ook in moeten staan. Opgeleverd vorig jaar. (2maanden)

Laatst bewerkt:
Oppassen. Mijn buurman krijgt al voor 2de jaar op rij voorstel vereenvoudigde aangifte.
Maar al voor de 2de keer staat de woonbonus niet ingevuld, terwijl het document er wel mooi aan hangt.

Kreeg die melding gisteren ook, dan paar minuutjes later stond de aangifte er terug maar kreeg ik wel nog foutmeldingen. Ondertussen werkt alles weer normaal, lag gisteren aan Taxonweb dus

Van midden 2017 tot begin 2020 werkte en woonde ze in Brussel, ze werkte als vertegenwoordiger van een Duitse deelstaat aan de EU.
Die periode betaalde ze geen belasting in België (wel in Duitsland).
In september 2020 begint ze met een Belgisch contract bij een andere deelstaat.
Dus vanaf dan wordt ze hier belast. Voor die 8 maanden in 2020 lijkt het me erg veel. Ze heeft ook een gewoon loon dus niet van dat ze veel verdiende ofzo...
We hebben dat ook aangegeven bij code 1250 bij buitenlandse inkomsten.

Dan zou de aangifte zo eruit moeten zien:

Code 2250:
Belgisch loon + Duits loon ( het aan te geven bedrag is het "nettobedrag" dus na Duitse belastingen)

Zelfde pagina onderaan voor de vrijstelling (O.2.):
Daar vul je het Duits loon opnieuw in om te signaleren dat het vrijgesteld moet worden. ( het aan te geven bedrag is het "nettobedrag" dus na Duitse belastingen)

Belangrijk: de door de Duitsers ingehouden bedragen mag niet ingevuld worden bij de codes van de bedrijfsvoorheffing.

Dan zou de aangifte zo eruit moeten zien:

Code 2250:
Belgisch loon + Duits loon ( het aan te geven bedrag is het "nettobedrag" dus na Duitse belastingen)

Zelfde pagina onderaan voor de vrijstelling (O.2.):
Daar vul je het Duits loon opnieuw in om te signaleren dat het vrijgesteld moet worden. ( het aan te geven bedrag is het "nettobedrag" dus na Duitse belastingen)

Belangrijk: de door de Duitsers ingehouden bedragen mag niet ingevuld worden bij de codes van de bedrijfsvoorheffing.
Ze werkte IN België, niet in Duitsland
Ik ben niet heel zeker of ze het dan hier mag vrijstellen. Kan goed zijn dat het hier belast zal worden en ze de ingehouden belasting ginds moet terugvragen

Maar ben niet zeker

Ze werkte IN België, niet in Duitsland
Ik ben niet heel zeker of ze het dan hier mag vrijstellen. Kan goed zijn dat het hier belast zal worden en ze de ingehouden belasting ginds moet terugvragen

Maar ben niet zeker

Hier is het een Duitse ambtenaar . Ik citeer" als vertegenwoordiger van een Duitse deelstaat aan de EU" Dus publieke sector dus andere regels.

Hier is het een Duitse ambtenaar . Ik citeer" als vertegenwoordiger van een Duitse deelstaat aan de EU" Dus publieke sector dus andere regels.
Over gekeken, inderdaad

Maar dan moet er denk ik nog gekeken worden naar de 183dagen regel, of ze Duitse nationaliteit had en of het een overheidssector met winstgevende activiteit is (Deutsche Bundesbank/ Bundespost...)

Over gekeken, inderdaad

Maar dan moet er denk ik nog gekeken worden naar de 183dagen regel, of ze Duitse nationaliteit had en of het een overheidssector met winstgevende activiteit is (Deutsche Bundesbank/ Bundespost...)

"Mijn vrouw is Duitse". Dus denk dat de nationaliteitsvoorwaarden ok is. :p

Vertegenwoordiger van een Duitse deelstaat bij de EU =>geen sector met winstgevende activiteit.

En ook geen 183dagen regel want die regel bestaat niet bij de publieke sector-categorie.

"Mijn vrouw is Duitse". Dus denk dat de nationaliteitsvoorwaarden ok is. :p

Vertegenwoordiger van een Duitse deelstaat bij de EU =>geen sector met winstgevende activiteit.

En ook geen 183dagen regel want die regel bestaat niet bij de publieke sector-categorie.
Dan gaat het inderdaad belast zijn in de bronstaat dus Duitsland :D

Ik krijg bericht via "Mijn burgerprofiel" van de Vlaamse Overheid ""Mevrouw, Mijnheer,Vanaf nu kunt u uw belastingaangifte online indienen via MyMinfin (Tax-on-web)."

Ze komen er wel laat mee, je kunt dat al meer dan een week of zo.

@DogFacedGod en @Silence
Bedankt beide voor jullie input :clap:

Ik heb het aangepast zoals DogFacedGod heeft geschreven een paar post hierboven.
Het bedrag dat we terugkrijgen is nu wel substantiëler lager dan ervoor maar lijkt me ook meer realistischer :biglaugh:

@DogFacedGod en @Silence
Bedankt beide voor jullie input :clap:

Ik heb het aangepast zoals DogFacedGod heeft geschreven een paar post hierboven.
Het bedrag dat we terugkrijgen is nu wel substantiëler lager dan ervoor maar lijkt me ook meer realistischer :biglaugh:

Wat heb je dan oorspronkelijk verkeerd ingevuld? De Duitse belastingen ingevuld in de bedrijfsvoorheffing-codes?

Terug
Bovenaan