Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Ik moet het nog eens grondig bekijken. Normaal krijgen we dit jaar een pak minder terug omdat mijn vrouw vorig jaar is bevallen in september en ik ben zelf ook een aantal weken out geweest door een operatie. Dat zal volgend jaar wel terug wat beter zijn, neem ik aan? Ik ken er te weinig van. :p

Ik ben al gefrustreerd wanneer ik onze lening wil inbrengen. Nu krijg ik hier en daar dit: Geen code 2xxx / 4xxx toegelaten in het geval van een afzonderlijke aanslag. Ik ben toch bezig met een gezamenlijke aanslag?

In welk jaar ben je getrouwd? Indien 2020, dan ben je nog afzonderlijk belast.
Staat code 1002 "gehuwd of wettelijk samenwonend" aangevinkt in vak II "persoonlijke informatie"? (zonder de 1003)

Ik probeer bij Vak X aantal dagen van kinderopvang in te vullen via de wizard , maar bij de dropbox van "Voornaam en naam" zie ik de naam van mijn dochter niet staan. Er staat enkel "Ander".

Klopt dat ?
Dat was bij mij ook, enkel mijn oudste kind stond erin dus voor de uitgaven van de jongste heb ik ander gekozen. Ik denk dat dat oké is :v

Volledig ten laste of fiscaal co-ouderschap? Fiscaal co-ouderschap zal er nooit standaard op staan. Een ander kind dat er niet op staat gaat liggen aan het feit dat jij op 1/1/21 niet automatisch als gezinshoofd van het kind aanzien wordt of dat je deel uitmaakt van een nieuw samengesteld gezin en dat het kind van uw partner is. Er zijn nog meerdere redenen, maar dit zijn de voornaamste.
Samen met vrouw sinds 2002, zoon geboren in 2006. Wettelijk samenwonend sinds 2015, dus gemeenschappelijke aangifte, Dus of hij nu bij mij of bij mijn vrouw ten laste is , maakt feitelijk niets uit. Punt is dat het een redelijk grove fout is.

Ik begrijp dat deze vraag niet 1 antwoord heeft zonder de details te kennen, maar ik probeer het toch.
Ben 25 jaar en heb 0 kennis van belastingen. Ik ben voltijds beginnen werken op mijn 23ste in april 2019. Dit jaar kreeg ik €1.700 terug van de belastingen voor het jaar 2019.

Nu bij dat vereenvoudigd aangifte voorstel zou ik €600 moeten terugbetalen voor 2020.

Ik begrijp niet hoe dit zo veel kan verschillen. Ik werk voor de overheid, doe niets van extra inkomsten (enkel om eens te proberen voor een paar tientallen euro's aandelen gekocht, belastingen netjes aangegeven, was nog geen euro denk ik zelfs). In 2019 werkte in Brussel, vanaf april 2020 werk ik in Hasselt. Ik woon alleen sinds april 2020 (ik huur een appartement).

Is er een eenvoudig antwoord of is het moeilijker na te gaan?

Bedankt!

Ik begrijp dat deze vraag niet 1 antwoord heeft zonder de details te kennen, maar ik probeer het toch.
Ben 25 jaar en heb 0 kennis van belastingen. Ik ben voltijds beginnen werken op mijn 23ste in april 2019. Dit jaar kreeg ik €1.700 terug van de belastingen voor het jaar 2019.

Nu bij dat vereenvoudigd aangifte voorstel zou ik €600 moeten terugbetalen voor 2020.

Ik begrijp niet hoe dit zo veel kan verschillen. Ik werk voor de overheid, doe niets van extra inkomsten (enkel om eens te proberen voor een paar tientallen euro's aandelen gekocht, belastingen netjes aangegeven, was nog geen euro denk ik zelfs). In 2019 werkte in Brussel, vanaf april 2020 werk ik in Hasselt. Ik woon alleen sinds april 2020 (ik huur een appartement).

Bedankt!
Deze informatie is echt nietszeggend. We weten niet eens wat je verdiend, hoeveel je werkgever afhoudt, etc, etc... Zonder informatie gaan we je helaas niet kunnen helpen.

Bedankt!
Zonder verdere info te hebben: je hebt in 2019 8 maanden gewerkt en in 2020 12 maanden. Je loon en de inhouding van de bedrijfsvoorheffing was dezelfde elke maand.

Vanwege het progressieve belastingstelsel was je gemiddelde aanslagvoet in 2019 lager dan in 2020 aangezien je inkomsten lager waren in 2019. Het percentage van ingehouden bedrijfsvoorheffing was wel hetzelfde. Voila, heel kort door de bocht uw verschil.

Bedankt voor de verduidelijk Taxman!

Deze informatie is echt nietszeggend. We weten niet eens wat je verdiend, hoeveel je werkgever afhoudt, etc, etc... Zonder informatie gaan we je helaas niet kunnen helpen.

Ik ging er van uit dat je als bediende bij de overheid nooit belastingen ging moeten bijbetalen (zolang je geen andere inkomsten hebt), en dat het inkomen dus irrelevant is, excuses.

Shit , vandaag op tax on web geweest.
Vorig jaar was ik eventjes op economisch werkloosheid, 1 a 2 dagen per week.
Ik zag dat ik ongeveer 2400 eurowerkloosheidsuitkeringen heb ontvangen en k zie dat ik hierop ongeveer 1100 belastingen moet betalen. Is toch veel!

Shit , vandaag op tax on web geweest.
Vorig jaar was ik eventjes op economisch werkloosheid, 1 a 2 dagen per week.
Ik zag dat ik ongeveer 2400 eurowerkloosheidsuitkeringen heb ontvangen en k zie dat ik hierop ongeveer 1100 belastingen moet betalen. Is toch veel!
Artikel van, jawel, meer dan een jaar geleden, toen dit allemaal beslist werd:
En nog eentje uit oktober:

Daarnaast nog een paar recentere, omdat blijkbaar de media dacht dat iedereen last heeft van geheugenverlies:

Korte samenvatting: de regering heeft geopteerd om vooral voor de mensen die moeilijk zouden rondkomen tijdens de periodes van coronawerkloosheid, een tijdelijke boost te geven van hun netto-inkomen tijdens die periode. Voor hen (mensen met lage inkomens) is de huidige inhaalbelasting miniem (omdat hun bovenste schaal relatief laag is), zij die door de lager-dan-loon uitkeringen geen brood minder moesten kopen moeten de achterstallige belasting nu natuurlijk wel betalen. Voor die laatsten is de hoogste werkelijke belastingschaal natuurlijk een pakje hoger dan de verlaagde afhouding ten tijde van de coronawerkloosheid.
Je kan het beter zien als de fiscus die je een renteloze* lening heeft gegeven om je onverwacht inkomensverlies te dekken, dat zoals aangekondigd van dag 1, via je aangifte zou worden teruggevorderd.

Voor mijn 35-tal dagen TW in totaal schat ik ook ongeveer een duizend euro aan achterstallige belastingen via m'n aanslag te moeten "betalen".
Uiteraard is dat kak, uiteraard heb je dus nog minder verdiend in dit coronajaar.
Wat denk je, dat de regering geld schijt*?

* renteloos totdat een volgende regering weer iets bedenkt om het gat in de begroting toe te rijden
* in een bepaald opzicht gebeurt dit natuurlijk wel, maar kom, da's een andere discussie

Je kan het beter zien als de fiscus die je een renteloze* lening heeft gegeven om je onverwacht inkomensverlies te dekken, dat zoals aangekondigd van dag 1, via je aangifte zou worden teruggevorderd.
Heeft er ooit iemand iets anders beweerd of gedacht?
Je moet de verhoogde uitkering zien als een voorschot op uw woonbonus en alle andere aftrekposten. En meer ook niet.

Eerste jaar dat wij onze geïntegreerde woonbonus kunnen ingeven. Op 4 december 2019 hebben wij de akte getekend om dan begin mei 2020 effectief te verhuizen omdat de huidige eigenaars een huis gekocht hadden van iemand die moest wachten op een nieuwbouw en dus niet konden verhuizen. Nu vanmorgen gehoord op De Inspecteur dat als je er nog niet in woont op 1 januari 2020 je er een bewijs moet insteken met de reden om dit aan te tonen om recht te hebben op de woonbonus? Klopt dit want op taxonweb vind ik daar niet direct iets over terug als ik die wizard volg.

Eerste jaar dat wij onze geïntegreerde woonbonus kunnen ingeven. Op 4 december 2019 hebben wij de akte getekend om dan begin mei 2020 effectief te verhuizen omdat de huidige eigenaars een huis gekocht hadden van iemand die moest wachten op een nieuwbouw en dus niet konden verhuizen. Nu vanmorgen gehoord op De Inspecteur dat als je er nog niet in woont op 1 januari 2020 je er een bewijs moet insteken met de reden om dit aan te tonen om recht te hebben op de woonbonus? Klopt dit want op taxonweb vind ik daar niet direct iets over terug als ik die wizard volg.
Op de voorwaarde dat u de woning zelf moet betrekken, bestaan een aantal uitzonderingen, met name wanneer u de betreffende woning niet zelf bewoont omwille van:
  • beroepsredenen;
  • redenen van sociale aard;
  • wettelijke of contractuele belemmeringen;
  • de stand van de bouwwerkzaamheden of van de verbouwingswerkzaamheden die het u niet toelaten de woning daadwerkelijk te betrekken.
Vermoedelijk was het contractueel afgesproken dat de vorige eigenaars er tijdelijk mochten blijven wonen?

Edit: je bent niet verplicht een bewijsstuk bij te voegen, bij een vraag om inlichtingen kan men daar achter vragen.

Op de voorwaarde dat u de woning zelf moet betrekken, bestaan een aantal uitzonderingen, met name wanneer u de betreffende woning niet zelf bewoont omwille van:
  • beroepsredenen;
  • redenen van sociale aard;
  • wettelijke of contractuele belemmeringen;
  • de stand van de bouwwerkzaamheden of van de verbouwingswerkzaamheden die het u niet toelaten de woning daadwerkelijk te betrekken.
Vermoedelijk was het contractueel afgesproken dat de vorige eigenaars er tijdelijk mochten blijven wonen?
Inderdaad, dit staat ook zo overeengekomen in de akte

5031€ terug te trekken. Daar drinken we op 🍻

Wettelijk samenwonend, woonbonus 2014, pensioensparen, 1kind ten laste

Kan je als werknemer kosten ingeven van persoonlijke aankopen voor het thuiswerken? Of is het niet mogelijk om beroepskosten in te geven als je maar een werknemers statuut hebt?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan