Tax On Web 2021

Blijkbaar is de fiscale fiche van mijn vrouw haar aanvullende zwangerschapsuitkering dubbel uitgestuurd, en denken ze bij de fiscus dat wij dat bedrag dus twee maal ontvangen hebben (ook al een vrij domme redenering imho, maar elk excuus om meer te innen is goed zeker?).

Gevolg: brief van foutieve aangifte en dreigen met 10% boete. Typisch België zeker? Boetes en sancties riskeren omdat iemand anders z'n werk niet deftig doet...
Waarom is dat een domme redenering?
De fiscus ziet enkel die fiches en gaan er van uit dat deze fiches correct opgesteld zijn.

Dat dreigen met boete is standaard wetgeving en wordt niet altijd toegepast.
Die dubbele fiche is toch reeds gekend op moment van indiening van uw aangifte?
De fout ligt bij degene die de fiches heeft opgemaakt, niet bij de fiscus.
 
Iemand die die fiches met exact dezelfde bedragen bekijkt en 2 seconden nadenkt, zal begrijpen dat het 99,9% van de keren om een duplicaat gaat. De logische, menselijke volgende stap is om inlichtingen vragen. De fiscus is de fiscus, en ziet 0,1% kans om extra geld af te troggelen en eventueel nog een boete te innen.

Niet de eerste keer trouwens, mijn vrouw haar buitenlandse dividenden vielen vorig jaar onder het vrijgestelde bedrag, maar toch kreeg ze een brief waarin ze afgeschilderd wordt als een halve crimineel.

Maar inderdaad, de fiscus maakt geen fout, dat heb ik ook nergens geschreven. Die "iemand anders" slaat uiteraard op de verzekeraar.
 
Hier ook gezever geweest met buitenlandse dividenden. Brief van fidelity pas gekregen na de deadline voor aangifte. Dus zelf berekening gedaan en blijkbaar foute wisselkoers gebruikt.

Na correctie 3 euro verschil en niks meer van gehoord...
 
Ze zien u als een Grote Crimineel vanaf ongeveer 20 EUR denk ik - in Vlaanderen althans. Ik ken mensen die gepakt waren nadat ze significante sommen niet aangegeven hadden, met grote boetes tot gevolg: de Vlamingen onder hen moesten die boetes ook allemaal effectief betalen, maar de Walen kwamen er met de schrik vanaf omdat de inkohiering niet op tijd gebeurde. Ging om tienduizenden euro's!

Twee jaar geleden maakte de fiscus een fout in mijn voordeel, ter waarde van 13.000 euro. Dat passeert dan ook zomaar... Domme brave mens die ik ben heb ik dat snel rechtgezet, maar er zullen er allicht velen zijn die het niet doen.

Conclusie: ze laten ettelijke duizenden euro's liggen door zelf half werk te doen, en spenderen ondertussen geen moeite om mensen na te jagen die mogelijks een paar tientjes vergeten zijn.
 
Iemand die die fiches met exact dezelfde bedragen bekijkt en 2 seconden nadenkt, zal begrijpen dat het 99,9% van de keren om een duplicaat gaat. De logische, menselijke volgende stap is om inlichtingen vragen. De fiscus is de fiscus, en ziet 0,1% kans om extra geld af te troggelen en eventueel nog een boete te innen.

Niet de eerste keer trouwens, mijn vrouw haar buitenlandse dividenden vielen vorig jaar onder het vrijgestelde bedrag, maar toch kreeg ze een brief waarin ze afgeschilderd wordt als een halve crimineel.

Maar inderdaad, de fiscus maakt geen fout, dat heb ik ook nergens geschreven. Die "iemand anders" slaat uiteraard op de verzekeraar.
Dat soort controles zal semi-automatisch gebeuren, in 99% van de gevallen gaat er een fout gebeurd zijn die de fiscus niet zelf kan traceren zonder info te vragen. Da's niet echt efficiënt iemand daar manueel te laten overgaan om die paar gevallen er uit te pikken. Ik vermoed dat je een bericht van wijziging gehad hebt, dat van die boetes moet daar procedurematig al bij, anders kunnen ze achteraf hoe dan ook geen boetes meer vragen, ook als nadien blijkt dat je ter kwader trouw was.

Maar je hebt wel een punt dat de communicatie en de houding van de Belgische fiscus over het algemeen vrij agressief is. In andere landen heb ik het gevoel dat de autoriteiten veel meer uitgaan van een eerlijke vergissing of vergetelheid totdat het tegendeel blijkt.
 
Merci Beryl, het gaat me inderdaad om de agressieve en beschuldigende stijl van communicatie. Wij betalen meer dan 100k aan belastingen en dan veronderstellen ze dat we voor 20€ gaan sjoemelen…
 
Ik heb het 1 keer niet gedaan en ze vroegen achter de bewijsstukken, dus ik doe dat nu ook altijd standaard 🤷‍♀️
Ik heb nog nooit bewijsstukken ingediend. Ook niet in de 12j kinderopvang. Ze liggen hier wel ieder jaar klaar mocht het nodig zijn maar nog nooit de vraag gekregen.
 
Maar je hebt wel een punt dat de communicatie en de houding van de Belgische fiscus over het algemeen vrij agressief is. In andere landen heb ik het gevoel dat de autoriteiten veel meer uitgaan van een eerlijke vergissing of vergetelheid totdat het tegendeel blijkt.
Probeer eens te communiceren met de NL fiscus.
Een attest mag heel correct ingevuld zijn, een halve letter of streepje door het afdrukken buiten de marge en je krijgt het gewoon terug en begin maar opnieuw
 
Mijn vader heeft jaren lang nooit iets moeten betalen en ook nooit iets terug getrokken van de belastingen (jaren lang op invaliditeit gestaan en nu 10 jaar pensioen, is dit jaar 75 geworden), vandaag kwam de brief van de belastingen dat hij nu ineens 10,80 terug krijgt.
Iemand die dit kan verklaren??
 
Mijn vader heeft jaren lang nooit iets moeten betalen en ook nooit iets terug getrokken van de belastingen (jaren lang op invaliditeit gestaan en nu 10 jaar pensioen, is dit jaar 75 geworden), vandaag kwam de brief van de belastingen dat hij nu ineens 10,80 terug krijgt.
Iemand die dit kan verklaren??

De berekening nalezen :p? De herkomst van die 10,80 staat daarin.

Kan bijvoorbeeld zijn dat zijn pensioen geïndexeerd werd en daardoor werd er een minieme bedrijfsvoorheffing werd ingehouden tijdens het jaar?
Heeft hij ooit een dienstencheque gekocht?
Recuperatie van RV van dividenden ingevuld?
En nog 1001 situaties mogelijk...
 
Iemand al teruggave gehad ?

Das ook toevallig. Just een mail in myfin box. Betaling eind december
 
Laatst bewerkt:
eind deze maand ten laatste volgens de brief. Ze zullen het ook niet zomaar eerder storten vermoed ik, vorig jaar was het 1 dag eerder op de rekening dan in het biljet stond.
 
Terug
Bovenaan