Tax On Web 2021

Als je een nieuwbouw privé-woning aankoopt, waarvan je een bepaalde minderheidsoppervlakte als beroepsruimte gebruikt als eenmanszaak/natuurlijk persoon. Dan heb ik begrepen dat je in verhouding met dat percentage beroepsgebruik, bij je belastingsaangifte die btw en diverse kosten (bijvoorbeeld installatie nutsvoorziening, aktekosten,..) kan inbrengen als beroepskost. (los van de pro rata afschrijving van het beroepsdeel)

1: klopt dit?

2: betekent dit dat je dan "op btw nummer" moet aankopen (btw nummer op facturen), hoewel je de woning voor het grootste deel privé gebruikt?
 
Brief ontvangen met de vraag voor inlichtingen mbt kinderopvang. Eerste keer dat ik dit ingebracht heb dus geen flauw idee wat ik verkeerd gedaan heb aangezien ik het document dat we gekregen hebben van de opvang gewoon geüpload heb.

Bewijsstukken worden gevraagd van de echtheid en bedrag van de uitgaven en identiteit van de erkende instelling.
Idem hier. Ik was van plan om het attest door te sturen. Op mijn belasgingsbrief had ik nu het betaalde bedrag doorgegeven of is dit verkeerd?
 
Zijn er mensen die minder dan 13 per dag betalen 🙆‍♀️ hier is het >30 per dag :woohoo:
Dat is afhankelijk van beroepsinkomen in de personenbelasting toch?
Betaalt een zelfstandige die elk jaar 12k beroepsinkomen heeft (en al de rest via dividenden), dan maar 5 EUR per dag?
 
Dat kan verkeerd zijn als je soms meer dan 13 EUR per dag betaalt.
Aha ik heb het dus verkeerd ingevuld. Ik heb in totaal 103 opvangdagen voor 2020 dus dan mag ik slechts 103x13€ = 1.339€ inbrengen en op mijn belastingaangifte invullen?
Ik heb nu de totale kost ingevuld aan een kost van 28€/dag. Dan begrijp ik dat ze moeilijk doen en ik dit dus dien te corrigeren.
 
Vraagje uit interesse: als je een voorstel krijgt waar je volledig mee akkoord bent gegaan, hoe komt dat het dan zo lang duurt voor je jouw effectieve aanslagbiljet krijgt? Men doet mij een voorstel op basis van de gegevens die ze hebben, ik ben akkoord, dus in principe zou het systeem mij een dag later dezelfde gegevens gewoon in de vorm van een aanslagbiljet moeten kunnen sturen? Het lijkt mij onwezenlijk dat elk biljet handmatig wordt gecontroleerd, en vooral: op basis van wat gaan ze de vergelijking maken? De gegevens die ze beschikbaar hebben zitten al in het voorstel tot vereenvoudigde aangifte?
 
Vraagje uit interesse: als je een voorstel krijgt waar je volledig mee akkoord bent gegaan, hoe komt dat het dan zo lang duurt voor je jouw effectieve aanslagbiljet krijgt? Men doet mij een voorstel op basis van de gegevens die ze hebben, ik ben akkoord, dus in principe zou het systeem mij een dag later dezelfde gegevens gewoon in de vorm van een aanslagbiljet moeten kunnen sturen? Het lijkt mij onwezenlijk dat elk biljet handmatig wordt gecontroleerd, en vooral: op basis van wat gaan ze de vergelijking maken? De gegevens die ze beschikbaar hebben zitten al in het voorstel tot vereenvoudigde aangifte?

Soms moeten voorstellen van vereenvoudige aangiften door personeel worden nagekeken. Bovendien heeft de belanstingsdienst tot eind juni 2022 om een eerste aanslag te vestigen.
En aanslagbiljetten worden ook niet allemaal tegelijkertijd opgemaakt en verstuurd.

Ik had ook een vereenvoudigde aangifte waar ik akkoord meeging en ik heb mijn aanslagbiljet ook nog niet gekregen.
 
Bv een chirokamp kost 120€ voor 11 dagen en geldt ook als opvang.

Dus die 13 is niet gemiddeld? Dus als je 40 per dag betaalt in de opvang is dat 13 en als je 10 voor het Kamp betaalt is het 10 voor die dag?

Aaaargh, betere boekhouding. Hoe kan de administration dat ooit allemaal deftig nakjken:rofl:
 
Zijn er mensen die minder dan 13 per dag betalen 🙆‍♀️ hier is het >30 per dag :woohoo:

Veel opvangen werken met een inkomenstarief dus ja dat kan zeker lager liggen.
Zelf altijd veel sjans mee gehad omdat ze eigenlijk wat achterlopen qua gegevens van inkomen. Dus dat werd altijd gebaseerd op een jaar waarin ik geen belastbaar loon of werkloos was :'). Ik heb steeds 11 à 13,7 ofzo betaald.
 
Vandaag ook een brief binnengekregen om bewijsstukken van de kinderopvang te bezorgen. Ik heb gewoon de dagen ingegeven in hun wizard dus heb het normaal wel correct gedaan.
 
Ik upload al die bestanden altijd direct als ik de aangifte doe en heb nog nooit de vraag gelregen om bewijsstukken af te leveren.
 
Ik upload al die bestanden altijd direct als ik de aangifte doe en heb nog nooit de vraag gelregen om bewijsstukken af te leveren.
Is al 4de jaar dat ik kinderopvang moet ingeven en nog nooit vraag gehad achter de bewijsstukken.
 
Blijkbaar is de fiscale fiche van mijn vrouw haar aanvullende zwangerschapsuitkering dubbel uitgestuurd, en denken ze bij de fiscus dat wij dat bedrag dus twee maal ontvangen hebben (ook al een vrij domme redenering imho, maar elk excuus om meer te innen is goed zeker?).

Gevolg: brief van foutieve aangifte en dreigen met 10% boete. Typisch België zeker? Boetes en sancties riskeren omdat iemand anders z'n werk niet deftig doet...
 
Terug
Bovenaan