Ronde van Zwitserland 11/06 - 18/06

Ze moeten gewoon starten met te luisteren naar de renners wanneer het gaat om zo een dingen. Dit was geloof ik een afdaling waar een deel van het peloton sowieso al geen zin in had. Adam Hansen is eigenlijk wel goede dingen aan het doen die in die richting gaan.

Afdalen is deel van de sport, correct. Sprinten ook. Maar daarom moeten ze niet sprinten met nog 25 bochten in de laatste 100 meter, of een afdaling waar je zo het ravijn in kan sukkelen.
Inderdaad .. en gisteren heeft bv. Remco zijn mond hier over opengedaan maar daar kwam weeral commentaar op dat hij een dikke nek heeft, op alles kritiek heeft en moet zwijgen enzovoorts.. (= neen niet hier wees gerust ;) ) ..Hij heeft volgens mij wel volkomen gelijk ivm situatie gisteren.
 
Ik ken weinig van wielrennen, maar als je de snelheid van de renners ziet in afdelingen, tot +100 km/u met minimale bescherming, zowel persoonlijk als op het traject, dan vraag ik mij soms wel af hoe weinig evolutie het wielrennen op dat vlak heeft gekend de laatste decennia.
Over F1 is veel slechts geschreven in de slechte jaren, maar die sport heeft rasse schreden vooruitgang gemaakt op dat gebied, op vlak van persoonlijke beschermingen zoals helm, vizier, brandwering, Head & Neck Support (HANS), de wagens zelf qua crashstructuur, gordels, HALO, om van de circuits nog maar te zwijgen.

Als ik naar het wielrennen kijk vanop afstand, dan zie ik zo vaak extreem gevaarlijke toestanden, die mannen zijn ook minimaal beschermd.
Het is natuurlijk een heel ander verhaal dan motorsport, maar toch...
Zeggen dat elke renner verantwoordelijk is voor zichzelf en op tijd kan remmen etc, is nogal kort door de bocht. Het kan toch ook materiaalpech geweest zijn en tenslotte is het die mannen hun job om zo snel mogelijk te gaan en dat op de uiterste limiet.

Alleszins zeer triest nieuws, in eerste plaats voor familie, vrienden, fans en z'n hele ploeg :-(
 
Zelfs al wordt je er wel voor betaald... uiteindelijk rijdt je nog steeds op 2 zeer smalle bandjes zo'n berg af. Als je 100kph (of zelfs 80kph) rijdt en je rijdt in een putje of op een iets groter steentje... waar kom je dan uit?

Eerlijk gezegd dalen doe ik meestal met de daver op het lijf, zeker bij de eerste afdalingen van het seizoen. Als je er een paar gedaan hebt kom je er wel wat in maar dan nog is 70kph voor mij meer dan snel genoeg, als ik ze dan tegen 100kph naar beneden zie vliegen dan houdt ik toch altijd een beetje mijn adem in.

Langs de andere kant hoeveel kilometer daalt een beetje prof niet af in een jaar?
Er gebeuren in verhouding meer ongelukken en ongevallen als het vlak is. Op een beetje vlak stuk rijdt men ook op training al vlug 40km/h, en in koers is dat zo een beetje de basis. Ook dat is niet bevorderlijk als je valt.
Dat is nog een groot verschil met 70-80, maar de manier hoe men afdaalt is ook wel met grotere focus en zonder heftig gedrum.

Voor sommige is het ook een deel van de sport en men traint er ook op omdat er winst mee te halen valt.
Kijk naar onderstaand filmpje.

Pidcock is niet geboren met deze skills. Dat is training en vooral veel lef. Maar het kan ook anders, het kan gematigder.
Het is dus belangrijk dat je als prof goed traint en u laat begeleiden op dalen. Dan kan je echt wel met overschot veilig afdalen en toch niet met dichtgeknepen remmen en rood gloeiende riemschijven afdalen.

Ik ben zelf ook een miet in het dalen. Maar dat is logisch want ik heb nog niet een kwart van de bike handeling skills van een prof, en train er ook nooit op.
Maar je mag nooit schrik hebben, gezonde zenuwachtigheid en bijhorende extra focus heb je wel nodig. Het is als amateur dan ook geen schande om wat meer te remmen.
Maar in een gran fondo of cyclo heb je er altijd die zichzelf overschatten, en zichzelf en anderen in gevaar brengen.

In het geval van Mader moeten we echt het onderzoek afwachten. En vooral niet te snel conclusies trekken.
 
Het is niet de snelheid die dodelijk is. Het zijn de obstakels die dodelijk zijn, en zolang je op de openbare weg gaat fietsen zal je die altijd hebben
Doet me denken aan een quote van Jeremy Clarkson: speed has never killed Anyone, suddenly becoming stationary that's what Gets you.

Het is sowieso moeilijke keuze, misschien kan er iets gedaan worden met extra beschermings methodes airbag helmen of rugzakken die moeten worden aangedaan bij bepaalde afdalingen.
ik zeg/verzin maar iets..
 
Als je een ravijn in gaat dan heb je zelfs met speciale bescherming nog een hele goeie engelbewaarder nodig. Het enige wat speciale kledij doet is de schaafwonden beperken maar als je een deftig aantal meter naar beneden vliegt dan ben je zelfs in moto kledij een vogel voor de kat.

Veel is er niet aan te doen vrees ik buiten hun gezond verstand gebruiken, al begrijp ik volledig dat je in wedstrijdmodus en al zeker in de finale geen gezond verstand meer gebruikt.
 
Doet me denken aan een quote van Jeremy Clarkson: speed has never killed Anyone, suddenly becoming stationary that's what Gets you.

Het is sowieso moeilijke keuze, misschien kan er iets gedaan worden met extra beschermings methodes airbag helmen of rugzakken die moeten worden aangedaan bij bepaalde afdalingen.
ik zeg/verzin maar iets..

Probleem met wielrennen is dat het op den openbare weg is, de baan is wel afgesloten maar het is eigenlijk geen plek die voorzien is voor een race te houden. Vergelijk het met de MotoGP, dat is een relatief veilige sport om dat het op een gecontroleerd circuit is maar elk jaar vallen er doden in de Isle of Mann TT, die op de openbare weg is.

Eender wat we verzinnen er gaat jammer genoeg altijd wel iets kunnen mislopen....
 
Gans dat afdalen heeft op zich weinig met wielersport te maken. Het gaat vooral om lef. Het zegt ook genoeg dat een MotoGP piloot ging ingeschakeld worden om Evenepoel te leren dalen...
 
Het is ongetwijfeld in wielerfans hun ogen een oerdomme vraag, maar ik ga ze toch stellen omdat ik het niet weet.
Verkennen renners op voorhand het parcours van zo'n ronde op de een of andere manier? Of is het puur de eventuele ervaring van voorgaande jaren? Dat kan ik me niet voorstellen omdat de trajecten niet elk jaar het zelfde zijn?
 
bah, ben er echt niet goed van

zat daar als een soort zombie op mijn werk
 
Het is ongetwijfeld in wielerfans hun ogen een oerdomme vraag, maar ik ga ze toch stellen omdat ik het niet weet.
Verkennen renners op voorhand het parcours van zo'n ronde op de een of andere manier? Of is het puur de eventuele ervaring van voorgaande jaren? Dat kan ik me niet voorstellen omdat de trajecten niet elk jaar het zelfde zijn?

Kanshebbers van grote rondes verkennen vaak belangrijke ritten in die rondes , maar kleinere rondes van 1 week meestal niet.
 
Verkennen renners op voorhand het parcours van zo'n ronde op de een of andere manier? Of is het puur de eventuele ervaring van voorgaande jaren? Dat kan ik me niet voorstellen omdat de trajecten niet elk jaar het zelfde zijn?
Voor grote rondes lassen de toppers parcoursverkenningen in, dat doen ze dan vaak al maanden op voorhand. Voor zo'n Ronde van Zwitserland gebeurt dat niet.
Renners maken wel gebruik van de mapfunctie op hun gps, dat kan wel helpen om bochten in te schatten. Al is het natuurlijk maar een relatief klein schermpje.
 
Afschuwelijk. Ik kijk al vele jaren wielrennen maar meer en meer is het met de handen voor de ogen. Gevaarlijke moves in massasprints, debiel uitgestippelde laatste kilometers, in strontweer om ter snelst een col naar beneden sjezen. Je zit er naar te kijken en weet dat het op een dag fout afloopt. Gisteren was jammer genoeg zo’n dag.

Het is gewoon een zekerheid dat er van de renners die nu actief zijn nog gaan sterven tijdens de koers. Dat is toch absurd. U.C.I., rennersvakbonden, organisatoren, wie dan ook, doe iets a.u.b.
 
Afschuwelijk. Ik kijk al vele jaren wielrennen maar meer en meer is het met de handen voor de ogen. Gevaarlijke moves in massasprints, debiel uitgestippelde laatste kilometers, in strontweer om ter snelst een col naar beneden sjezen. Je zit er naar te kijken en weet dat het op een dag fout afloopt. Gisteren was jammer genoeg zo’n dag.

Het is gewoon een zekerheid dat er van de renners die nu actief zijn nog gaan sterven tijdens de koers. Dat is toch absurd. U.C.I., rennersvakbonden, organisatoren, wie dan ook, doe iets a.u.b.

Het is en blijft een gevaarlijke sport, dat weten de renners en dat weet iedereen.
Er zijn heel wat regels, die niet altijd even consequent worden toegepast, die ervoor zorgen dat het fair en veilig moet blijven.
Maar zeker in massasprints waar men knokt voor elke centimeter is het al heel snel gebeurt. Het gooien van uw fiets hoort bij het ontwikkelen van sprintsnelheid. En uw lijn houden is niet zo makkelijk.

Je roept nu op om de sport veiliger te maken. Maar hoe zou je dat dan concreet doen? Sprints verbieden? Afdalingen altijd neutraliseren? Dat zijn twee zaken die gewoon bij de sport horen, neem dat weg en je neemt een deel van de sport weg.
Op vlak van parcoursen is er zeker nog winst te boeken. Maar vergeet niet dat een finish vaak samengaat met geld, geld die koersen nodig hebben om te kunnen doorgaan. En in steden waar je op de markt moet finishen moet je het nu eenmaal doen met de wegen die er liggen.
Een deel van de aantrek van de sport is dat het op de meest uiteenlopende locaties en parcoursen gereden wordt. De tactiek die we zien in koersen, het ploegenspel, is allemaal doordat het parcours is wat het is.
We hebben net zoveel uiteenlopende protagonisten omdat het parcours daarvoor zorgt.
Rijden op afgesloten circuits doen we al, dat noemen de de baan. Rijden waar er geen fysieke risico zijn doen we al, dat is eRacing op bijvoorbeeld zwift.

Qua bescherming zijn er wel degelijk stappen gezet. De helmen van nu zijn weer een pak veiliger dan 10 jaar geleden. Laat staan 20 jaar geleden.
Ja ze rijden in zeer dunne pakjes, maar iedereen die al op een fiets heeft gezeten weet waarom. Het is daarmee zelfs nog zeer warm met momenten, soms is daartegen drinken al niet evident.

Ongevallen zoals deze zijn schrijnend en zouden nooit mogen gebeuren. Maar het zijn gelukkig echt uitzonderingen.
Ik hoop dat er niemand meer in koers zal sterven, maar het schuilt altijd in een klein hoekje. Eenmaal verkeerd neerkomen en het is over en out.
Heel spectaculaire tuimelingen kan resulteren in 2 schrammetjes en stomme vallen die niks lijken kan beteken dat je 2 botten breekt en en half jaar niet meer kan fietsen. Geluk is bepalend, en dat verander je niet zomaar.
Wil je dit voorkomen dat moet je de hele sport omgooien zodat men niet meer valt, dat kan enkel maar bij een verbod van het wielrennen.
 
Soms wordt het ook iets teveel bewierookt. Kijk maar naar een pidcock zijn afdaling in de tour vorig jaar. Waar ze op Netflix ook nog eens vol lof over zijn, maar het was gewoon onverantwoord hoe hij daar in bochten andere renners voorbij vliegt.

Of dat promo filmpje van pidcock die onlangs te zien was waar hij dan nog eens bijna tegen dek gaat ook.

Die gemiddeldes op bergetappes zijn ook zo waanzinnig hoog en dat is niet enkel van vlugger te klimmen.

Maar ja wat doe je eraan? Ik ben ook geen fan van max snelheid op leggen, maar voorbijsteken in bochten is wel iets die zou moeten verboden worden. Als je op de fiets zit in een afdaling verwacht je zoiets totaal niet.

De fietsen zelf zijn op zich ook al veiliger geworden met schijfremmen, tubeless en bredere banden. Maar door die zaken kunnen ze ook weer vlugger dalen en later remmen waardoor de extra veiligheid ook weer voor een stuk weg is.
 
Voor sommige is het ook een deel van de sport en men traint er ook op omdat er winst mee te halen valt.
Kijk naar onderstaand filmpje.

Pidcock is niet geboren met deze skills. Dat is training en vooral veel lef. Maar het kan ook anders, het kan gematigder.
Skills of niet, op 1:13 loopt het bijna slecht af in dat filmpje. Pidcock is balanceren op een slappe koord tot het eens slecht afloopt.

Master class in dalen voor de ene, maar met Gino’s verhaal in het achterhoofd is dat eerder nodeloos andere riders in gevaar brengen met zijn fratsen imo e.g. Alpe D’Huez 2022.

Hoe ie daar in de afdaling van de Galibier in een bocht anderen voorbij stak, eigenlijk niet verantwoord. Op dat punt was de snelheid er wel uit, maar stel je voor dat die andere rijder zich verschiet en een uitwijkmanoeuvre doet en valt...

Anyway je zou eventueel nog meer netten kunnen spannen in afdalingen (op gevaarlijke punten) zoals bij het skieën. Gevaarlijke punten of ganse col als dat laatste al realistisch is.

Wie bekostigt dit dan, organisatie, UCI, nationale wielerbonden, skigebieden, gemeenten, een combinatie? Denk dat er voor netten wel een case te maken valt..

Je kan nooit alles uitsluiten, iemand die op een slecht moment een klapband krijgt, wielrennen is en blijft uiteindelijk een risicosport natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor een halfwassen kutbeslissing hebben ze daar nu weer genomen. Tijdsopname op top van de klim 18km van het einde, finishplek blijft hetzelfde.

Tudor, Intermarché en uiteraard Bahrain naar huis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou willen verwijzen naar de tweet met de info maar:


Ik heb die tweet gezien, en dat was niet wat er in die tweet stond hé. Die tweet ging over een vragenlijst die (als ik het me goed herinner) tijdens of net voor de Giro is afgenomen bij renners. Een van de vragen had inderdaad te maken met finishes na een afdaling, en de renners verkozen 3, 5 of 8km vlak na een afdaling voor de finish. Maar dat had allemaal dus helemaal niets te maken met de afdaling van eergisteren specifiek hé. Niemand die voor de finish een probleem had, en enkel Evenepoel heeft er iets over gezegd nadien. Er zijn meer renners die gezegd hebben dat de afdaling eigenlijk niet echt gevaarlijk was. Ook achter de schermen wordt er heel weinig naar de organisatie of zelfs UCI gekeken. In het algemeen qua veiligheid natuurlijk wel, maar niet wat dit drama betreft. Buiten al die vreselijke analistjes die deze situatie misbruiken om gratis likes proberen scoren op sociale media natuurlijk.

En nog eens, we moeten gewoon wachten op het onderzoek, want niemand weet wat er precies is misgelopen met Mader. Het enige wat we weten is waar hij uit de bocht gegaan is, waar hij gevonden is en dat hij een hoofdtrauma had. Maar waarom hij uit de bocht ging? Dat weten we niet. Veel mensen hebben het bv over te veel risico's, maar waarom zou Mader risico's hebben genomen? Die had echt niets te winnen met een snelle afdaling.

En over die vragenlijst. Een finish 3, 5 of 8km na de afdaling had niets, maar dan ook niets veranderd aan de snelheden van de klassementsrenners. Dezelfde aanvallen zouder er geweest zijn op de klim en ze zouden dus allemaal hun voorsprong hebben willen behouden nadien. Je moet er al 20km gaan achter leggen om dat te veranderen, maar wat heeft zo een rit dan nog zin (en dan ga je in vluchtersgroepen nog altijd die risico's zien)? Het enige wat het zou doen is zo een fiasco als in het Baskenland vermijden (grote groep boven, sprint eigenlijk in een afdaling), want dan zouden ploegen na de afdaling nog heel even de kans krijgen om zich te organiseren.
 
Terug
Bovenaan