Start Wielerseizoen 2024

Ik snap dat Roglic en R.EV de topfavorieten zijn, maar over Skjelmose wordt precies wel heel weinig gesproken.

Roglic en Evenepoel zijn 2 van de G4 logisch dat er dan op hen wordt gefocused.

Skjelmose kan hier zeker iets doen maar zo kun je ook Gall, Bernal, Kelderman, Almeida of Bilbao noemen.
 
Als hij nu nog Maxim weet te verlengen, verdient Heulot toch echt een standbeeld.

Ligt naar verluidt iets moeilijker. Met Van Eetvelt waren ze al in heel vergevorderde onderhandelingen voor zijn UAE win. Voor Van Gils is er heel veel interesse van enkele topteams (waaronder Visma, Bora en ook QS).
 
“Ik ben blij met de vrijheid hier en geloof in het project.”

Dat en dat er met een zak geld over de brug zal gekomen zijn :p
Het is een beslissing die het afwegen waard is. Voor eigen rekening kunnen en mogen rijden en niet ingezet worden om zuiver te knechten voor iemand anders is ook iets waard.
 
Ligt naar verluidt iets moeilijker. Met Van Eetvelt waren ze al in heel vergevorderde onderhandelingen voor zijn UAE win. Voor Van Gils is er heel veel interesse van enkele topteams (waaronder Visma, Bora en ook QS).
Het is hen dan toch gelukt. De toekomst van Lotto oogt toch bijzonder mooi met Van Gils, Van Eetvelt en De Lie voor de komende twee jaar.

Echt een huzarenstukje van Heulot. Ik ben benieuwd wat we nu van andere contractverlengingen nog mogen verwachten?
 
Het is hen dan toch gelukt. De toekomst van Lotto oogt toch bijzonder mooi met Van Gils, Van Eetvelt en De Lie voor de komende twee jaar.

Echt een huzarenstukje van Heulot. Ik ben benieuwd wat we nu van andere contractverlengingen nog mogen verwachten?

Waarom zouden ze Lotto verlaten? Zijn Belgen in een Belgische ploeg met Belgische omkadering. Het is niet alsof Lotto geen budget heeft, hebben het in het verleden gewoon soms slecht verdeeld denk bv aan Gilbert en Degelknob.

Het is ook niet dat andere ploeg een onbeperkt budget hebben een Pogacar of Vingegaard pakken 5-6 miljoen per jaar dan heb je ook renners nodig die een pak minder verdienen. Stond in het begin van het seizoen nog een artikel in de krant over hoe er bij UAE ook een paar rondrijden voor een minimum contract (40 000 per jaar).

Ik vind dit logische overeenkomsten voor zowel de renners als de ploeg.
 
Qua eigen kansen en prima loon begrijp ik wel dat die renners blijven. Het is inderdaad niet omdat het maar Lotto is dat er geen grootverdieners kunnen zijn.

Alleen lijkt me de algemene omkadering nog niet echt op niveau te zijn. Mathijs Paasschens is hier van het Leuvense en die is deze winter alleen maar in Spanje geweest voor het standaard trainingskamp. Voor de rest heeft die heel de winter in strontweer rondgefietst, of toen er in januari sneeuw lag deed hij ritten van 5u op Zwift. Dan kan je van die renners niet verwachten dat ze het niveau halen van de knechten van pakweg Visma.
 
Waarom zouden ze Lotto verlaten? Zijn Belgen in een Belgische ploeg met Belgische omkadering. Het is niet alsof Lotto geen budget heeft, hebben het in het verleden gewoon soms slecht verdeeld denk bv aan Gilbert en Degelknob.

Het is ook niet dat andere ploeg een onbeperkt budget hebben een Pogacar of Vingegaard pakken 5-6 miljoen per jaar dan heb je ook renners nodig die een pak minder verdienen. Stond in het begin van het seizoen nog een artikel in de krant over hoe er bij UAE ook een paar rondrijden voor een minimum contract (40 000 per jaar).

Ik vind dit logische overeenkomsten voor zowel de renners als de ploeg.

Er is wel een gigantisch verschil tussen een budget van max. 20M en 35-50M waar ondertussen 5 ploegen van kunnen gebruik maken. Natuurlijk kan Lotto ook renners een miljoen betalen, maar geen 2M of meer (of daar kiezen ze toch niet meer voor). Teams als Visma, Trek, Bora, UAE en Ineos kunnen je gewoon ALTIJD overbieden. Hij had dan ook een heel mooi aanbod van Visma en Bora. Ik ben positief verrast dat hij daar niet op ingegaan is, maar aan de andere kant is Van Gils een speciaal manneke dat echt graag nog zijn eigen ding doet hier en daar. Dat van QS lag overigens nooit echt hoger dan dat van Lotto.

Qua eigen kansen en prima loon begrijp ik wel dat die renners blijven. Het is inderdaad niet omdat het maar Lotto is dat er geen grootverdieners kunnen zijn.

Alleen lijkt me de algemene omkadering nog niet echt op niveau te zijn. Mathijs Paasschens is hier van het Leuvense en die is deze winter alleen maar in Spanje geweest voor het standaard trainingskamp. Voor de rest heeft die heel de winter in strontweer rondgefietst, of toen er in januari sneeuw lag deed hij ritten van 5u op Zwift. Dan kan je van die renners niet verwachten dat ze het niveau halen van de knechten van pakweg Visma.

Tis niet omdat dat niet op niveau is voor iemand als Paasschens, die met alle respect echt bottom tier is in die ploeg dat dat voor hun betere renners niet zo is.

En natuurlijk gaan die hun knechten nooit het niveau halen van een Visma, is ook gewoon nutteloos om te gaan vergelijken met een ploegen die een budget heeft dat meer dan dubbel zo groot is. Dat heeft niet in de eerste plaats met omkadering te maken maar met talent.

Overigens dat gebeurt echt bij bijna alle ploegen dat renners nog stages zelf moeten bekostigen. Ook bij QS zitten er veel op eigen kosten in Spanje, zelfs bij Visma. Toch voor de ploegstages beginnen. Ale Drizners, ook vrij bottom tier, zat in februari gewoon 3 weken op de Teide op kosten van de ploeg, Berckmoes daarnet nog op Sierra Nevada. Zo slecht zal het niet zijn hé.
 
Met alle respect voor een Van Gils en co maar die zitten toch ook niet in de loonschaal van 2 miljoen natuurlijk. Philipsen zal met zijn nieuwe contract wel die richting uit gaan maar voor de Lotto renners lijkt me een miljoen gewoon goed verdiend.

Spanje is goedkoper dan Leuven. Dus als je in de winter in Spanje wil gaan trainen houd niks je tegen. Hij zou niet de eerste/enige (Lotto)-renner zijn die daar zit. Je moet het natuurlijk wel willen maanden weg van huis zijn daar zit voor de meesten het probleem natuurlijk.

En ook bij Jumbo leven ze niet allemaal permanent op stage natuurlijk terwijl VA nu op stage is moeten er ook wel nog renners gewoon koersen rijden. Laporte bv die er toch ook bij zal zijn straks rijd wel gewoon Strade en MSR.
 
Met alle respect voor een Van Gils en co maar die zitten toch ook niet in de loonschaal van 2 miljoen natuurlijk. Philipsen zal met zijn nieuwe contract wel die richting uit gaan maar voor de Lotto renners lijkt me een miljoen gewoon goed verdiend.

Natuurlijk niet, maar er zijn er veel in het huidige peloton die serieus overbetaald worden omdat er ploegen zijn waarvoor ROI nauwelijks iets uitmaakt. Als die ploegen een renner willen hebben en er veel potentieel in zien, bieden die gewoon even een paar honderdduizend meer. Zo simpel is het.
 
Met alle respect voor een Van Gils en co maar die zitten toch ook niet in de loonschaal van 2 miljoen natuurlijk. Philipsen zal met zijn nieuwe contract wel die richting uit gaan maar voor de Lotto renners lijkt me een miljoen gewoon goed verdiend.

Spanje is goedkoper dan Leuven. Dus als je in de winter in Spanje wil gaan trainen houd niks je tegen. Hij zou niet de eerste/enige (Lotto)-renner zijn die daar zit. Je moet het natuurlijk wel willen maanden weg van huis zijn daar zit voor de meesten het probleem natuurlijk.

En ook bij Jumbo leven ze niet allemaal permanent op stage natuurlijk terwijl VA nu op stage is moeten er ook wel nog renners gewoon koersen rijden. Laporte bv die er toch ook bij zal zijn straks rijd wel gewoon Strade en MSR.
Lenny Martinez zal bij Bahrain 2,5 miljoen verdienen per jaar en heeft mijn inziens minder bewezen dan Van Eetvelt. Natuurlijk is dat zelfs in het huidige klimaat helemaal scheef, maar het is geen geheim dat de (rijke) topteams met geld gooien naar renners met GC-potentieel en klimmers.
 
Spanje is goedkoper dan Leuven. Dus als je in de winter in Spanje wil gaan trainen houd niks je tegen. Hij zou niet de eerste/enige (Lotto)-renner zijn die daar zit. Je moet het natuurlijk wel willen maanden weg van huis zijn daar zit voor de meesten het probleem natuurlijk.
Dit dus hé... dat de ploeg een overwintering in Spanje zou moeten betalen is allemaal dikke zever. Tim Wellens, Jasper Stuyven, Sean De Bie en... Vervaecke? :unsure: huurden aan het begin van hun prof carriere met hun 4 een huisje in Spanje voor een paar maand (is nog in Man Bijt Hond/Iedereen beroemd geweest). Dat waren toen alles behalve namen die het nu zijn (Wellens en Stuyven zullen nu zeker wel goed verdienen), die betaalden dat ook gewoon uit eigen zak.

Maar wat kost alles daar? Om dat alleen te doen, ok dan wordt het misschien wat duurder maar als ge dat met een paar gelijkgezinden doet... het geld dat je moet leggen voor de huur recupereer je waarschijnlijk door een lagere leefkost (goedkoper eten, goedkoper drinken...)

Maar inderdaad, je moet het kunnen/willen, zo lang van thuis weg zijn.

Lenny Martinez zal bij Bahrain 2,5 miljoen verdienen per jaar en heeft mijn inziens minder bewezen dan Van Eetvelt. Natuurlijk is dat zelfs in het huidige klimaat helemaal scheef, maar het is geen geheim dat de (rijke) topteams met geld gooien naar renners met GC-potentieel en klimmers.
Cian heeft in alle eerlijkheid niet zóveel meer laten zien dat Martinez tot hiertoe... die rijdt ook niet voor €40k/jaar bij Visma hoor.

Tzal wel geen €2.5M zijn :unsure:
 
Die 2+M voor Martinez is dan ook wel het grote voorbeeld van wat het oliegeld met de koers heeft gedaan. 0 interesse in ROI, maakt niet uit. Gokje wagen, als het niet werkt is het maar zo, en andere ploegen moeten dan mee. Zo krijg je heel veel overbetaalde renners en teammanagers die gaan zagen dat er te weinig geld is in het wielrennen. Nee, er is te veel geld (bij bepaalde ploegen), lonen zijn de lucht ingeschoten, maar niet omdat de sport populairder is geworden. Dat is problematisch. Op dat vlak vind ik het dan ook goed dat de UCI gaat nadenken over een budget/salary cap, al weet ik niet of het realistisch is. Het is zo makkelijk om het te omzeilen namelijk en je moet ook oppassen dat het geen innovatie tegenhoudt en dat de gewone werknemers en knechten niet het slachtoffer worden.

Overigens is de keuze van Martinez nog niet gemaakt. Hij heeft verschillende aanbiedingen, Bahrain is degene die eruit springt door het belachelijk hoge loon. Blijven bij FDJ is ook nog steeds een optie ('t is niet dat die geen geld hebben nu Pinot en Demare daar weg zijn).

Er zijn neoprofs bij UAE die 300-500k verdienen trouwens :laugh:
Widar verdient als belofte bij Lotto al mooi geld, en gaat als neoprof (volgend jaar waarschijnlijk) ook over de 100k. Ga 5 jaar terug in de tijd en mensen verklaarde je voor gek als je dat zei.
 
Lenny Martinez zal bij Bahrain 2,5 miljoen verdienen per jaar en heeft mijn inziens minder bewezen dan Van Eetvelt. Natuurlijk is dat zelfs in het huidige klimaat helemaal scheef, maar het is geen geheim dat de (rijke) topteams met geld gooien naar renners met GC-potentieel en klimmers.

wtf dat is er wel ferm over, Martinez wel aan een goed jaar bezig in Camino 2e na Vingegaard best of the rest dus en ergens in Italie ook een mooie eendagskoers gewonnen en ik dacht dat hij het ook was die nog won nadat de andere te vroeg juichte

Nu is niet omdat iemand 2+ over heeft voor Martinez dat er ook zoiets klaar lag voor Van Eetvelt natuurlijk. Die 2+ is de logica voorbij dus gevaarlijk om dan te rekenen dat Van Eetvelt beter is dan Martinez en dat Van Eetvelt dus meer dan Martinez moet krijgen.
 
Het is toch aan de ploeg om voor de renners de best mogelijke omstandigheden te creëren? Om de renners te zeggen wat ze al dan niet moeten doen. Als hij liever in Leuven blijft moet de ploeg hier toch simpelweg tegen optreden. Ik blijf ook liever thuis van mijn werk hoor...

Met renners van andere ploegen een huisje huren en trek voor de rest u plan strookt toch niet bepaald met het beeld van een topsport.
 
Het is toch aan de ploeg om voor de renners de best mogelijke omstandigheden te creëren? Om de renners te zeggen wat ze al dan niet moeten doen. Als hij liever in Leuven blijft moet de ploeg hier toch simpelweg tegen optreden. Ik blijf ook liever thuis van mijn werk hoor...

Met renners van andere ploegen een huisje huren en trek voor de rest u plan strookt toch niet bepaald met het beeld van een topsport.

Beetje overdreven niet? In je vergelijking zou niet trainen gelijk staan aan thuis blijven.

Je kan toch ook niet verwachten dat iemand maandenlang familie (vrouw/kinderen) en vrienden achterlaat? VA en Vingegaard zijn na de Tour ook niet meer op stage geweest maar verbleven ook gewoon thuis om bij hun familie te zijn. Dat lijkt me toch niet meer dan normaal. Je moet ergens een balans vinden.
 
Je kan toch ook niet verwachten dat iemand maandenlang familie (vrouw/kinderen) en vrienden achterlaat? VA en Vingegaard zijn na de Tour ook niet meer op stage geweest maar verbleven ook gewoon thuis om bij hun familie te zijn. Dat lijkt me toch niet meer dan normaal. Je moet ergens een balans vinden.
In september heb je in België de temperaturen van januari in Spanje. Denk je echt dat Visma dit gaat toelaten in de wintermaanden?

Bij Visma gaan de vrouwen en kinderen bij sommige stages gewoon mee op hotel. Dus nee, die renners worden geen maanden van huis weggehaald.

Er zijn ook mensen met jonge kinderen die elke avond hun kind maar 1u zien vooraleer het naar bed moet.
Als je profsporter bent mag je toch bepaalde opofferingen verwachten, maar denk je dat die nu zoveel slechter af zijn qua werk/gezin als een vrachtwagenchauffeur die internationaal transport doet? Ik denk dat Wout van Aert op jaarbasis veel meer tijd met zijn kinderen kan doorbrengen.
 
In september heb je in België de temperaturen van januari in Spanje. Denk je echt dat Visma dit gaat toelaten in de wintermaanden?

Bij Visma gaan de vrouwen en kinderen bij sommige stages gewoon mee op hotel. Dus nee, die renners worden geen maanden van huis weggehaald.

Er zijn ook mensen met jonge kinderen die elke avond hun kind maar 1u zien vooraleer het naar bed moet.
Als je profsporter bent mag je toch bepaalde opofferingen verwachten, maar denk je dat die nu zoveel slechter af zijn qua werk/gezin als een vrachtwagenchauffeur die internationaal transport doet? Ik denk dat Wout van Aert op jaarbasis veel meer tijd met zijn kinderen kan doorbrengen.

VA rijd in de winter gewoon crossen. Dus ja Visma laat hun renners in de winter in de koude.

En denk jij dat elke partner niks anders te doen heeft dan alles achter te laten en uren boven op een berg te zitten wachten tot hun ventje terugkomt om dan in de zetel te kruipen omdat hij nu moet rusten. En kinderen mee op stage lukt ook enkel als die nog jong zijn natuurlijk. Schoolkinderen zitten in juni nog gewoon in school en niet boven op een berg bij de papa.
 
Terug
Bovenaan