Voorjaar 2024

NemesisBE

Well-known member
Hoera voor het Voorjaar 2024!
Vandaag is het parcours voor de RVV 2024 bekend gemaakt, een reden dus om dit topic leven in te blazen.

Parcours
In 2024 keert de start van de Ronde van Vlaanderen terug naar Antwerpen. Dat betekent dat de aanloop naar de Vlaamse Ardennen opnieuw wijzigt. Het duo Oude Kwaremont – Paterberg is nog steeds de scherprechter met dienst is in volle finale. Ook de finish wijzigt niet. De opvolger van Tadej Pogačar mag de armen in de lucht steken op de Minderbroedersstraat in Oudenaarde.

Start: Steenplein in Antwerpen - 10.00 u.
Finish: Minderbroedersstraat in Oudenaarde - omstreeks 16.29 u.
Afstand: 270,8 km

En voor we het vergeten: uiteraard beginnen we er volgende week zaterdag, 24/02, aan met de Omloop Het Nieuwsblad. Ook aan dat parcours geen noemenswaardige veranderingen.

Let the games begin :cool:
 
Die ploeg van Visma voor het nieuwsblad is toch wel een beetje over the top. 6 van de 7 hebben de mogelijkheid om een mooie top 5-10 plaats te scoren mochten ze mogen 😅
 
Tegenover jumbo zijn de andere ploegen inderdaad maar wat licht gestoffeerd.
Maar het zal nog altijd aankomen op de kopmannen en daar hebben de andere ploegen toch ook sterke mannen in het arsenaal zitten.
Al is het scenario dat Jumbo alles op een hoopje rijdt niet ondenkbaar :p
 
Is het programma van VDP nog altijd niet gekend?
Het volledige programma niet nee.
Ronde en Roubaix is zeker. Ik zou ook niet schrikken mocht hij LBL wagen.

Hij zal in het Vlaamse werk ook wel enkele koersen meepikken, DDV of E3 zal hij wel doen.
Het geheim houden heeft ook voordelen natuurlijk. Maar ik denk niet dat we bang moeten zijn, we zullen zijn trui voldoende zien dit jaar.
 
Het volledige programma niet nee.
Ronde en Roubaix is zeker. Ik zou ook niet schrikken mocht hij LBL wagen.

Hij zal in het Vlaamse werk ook wel enkele koersen meepikken, DDV of E3 zal hij wel doen.
Het geheim houden heeft ook voordelen natuurlijk. Maar ik denk niet dat we bang moeten zijn, we zullen zijn trui voldoende zien dit jaar.
Ik ben toch echt benieuwd hoe hij voor de dag zal komen in de klassiekers. Hij ging na zijn laatste cross 1 a 2 weken op vakantie dacht ik gelezen te hebben? Als er natuurlijk 1 iemand is die een piek kan leggen is het Mathieu wel. Maar binnen 6 weken is er al de "heilige" week, da's toch al heel dichtbij. Pieken vanaf Roubaix tot Luik zou zomaar eens kunnen. Als de mannen in Luik wachten met hun demarrage tot net voor de top gaan ze hem er mijn inziens niet meer af krijgen, ze zullen er op tijd moeten aan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Als de mannen in Luik wacht met hun demarrage tot net voor de top gaan ze hem er mijn inziens niet meer af krijgen, ze zullen er op tijd moeten aan beginnen.
Met Remco en Tadej in koers?
Die zijn weg op La Redoute.
Mathieu kan best gelijk Musseeuw vooraan beginnen aan elke heuvel in de finale, mocht hij tijdens zo'n klim niet meekunnen.
 
Met Remco en Tadej in koers?
Die zijn weg op La Redoute.
Mathieu kan best gelijk Musseeuw vooraan beginnen aan elke heuvel in de finale, mocht hij tijdens zo'n klim niet meekunnen.

Instinctief zou je dat zeggen ja.
Maar langs de andere kant is de redoute maar 2km lang en is afhankelijk van hoeveel vaart men zet een inspanning van onder de 5 minuten. Dat is nog kort genoeg voor een type MVDP om niet te zwaar in het nadeel te zijn tegen een Remco. En het blijft een klim waar je gewoon full force moet gaan.

Het punt zal eerder zijn hoe verteer je het klimwerk dat eraan voorafgaat. Voor dezelfde snelheid zal MVDP meer energie nodig hebben.
Maar als hij niet veel verliest en kan terugkomen dan zal de forges of de vallenrots ook moeilijk zijn om hem eraf te krijgen.
Natuurlijk de combinatie van Remco die na de redoute full aero gaat en een pak kleiner en smaller is, is geen cadeau om daar mee samen te rijden.
Ik acht de kans realistisch gezien niet heel groot dat hij wint. Maar ik zou het wel eens willen zien en denk wel dat hij een mooi resultaat kan rijden.

Pogacar is in staat om en er een serieuze safflet op te geven bergop en daarna monsterlijke wattages te trappen op het vlakke en lopende.
Als die een goeie dag heeft zal dat de man om te kloppen worden.
 
Maar langs de andere kant is de redoute maar 2km lang en is afhankelijk van hoeveel vaart men zet een inspanning van onder de 5 minuten. Dat is nog kort genoeg voor een type MVDP om niet te zwaar in het nadeel te zijn tegen een Remco. En het blijft een klim waar je gewoon full force moet gaan.
Is wel evenlang ong. als de Oude Kwaremont, maar een pak steiler en we hebben vorig jaar gezien wat er gebeurde, op de Nederlander zijn kasseien.
Pogacar zal zeer goed in vorm zijn en net als jou ben ik razend benieuwd wat VDP zou kunnen doen, mocht hij meedoen, maar ik geloof niet dat een Mathieu, diens vorm dalende, het kan bolwerken tegen die twee op La Redoute.
Eerder wagonnetje aanhaken bij de rest en hopen dat ze met z'n allen ronddraaien achter die twee.
Met een evt. derde plek kan hij eens hopen dat de G2 niet meedoet.
 
Ik ben toch echt benieuwd hoe hij voor de dag zal komen in de klassiekers. Hij ging na zijn laatste cross 1 a 2 weken op vakantie dacht ik gelezen te hebben? Als er natuurlijk 1 iemand is die een piek kan leggen is het Mathieu wel. Maar binnen 6 weken is er al de "heilige" week, da's toch al heel dichtbij. Pieken vanaf Roubaix tot Luik zou zomaar eens kunnen. Als de mannen in Luik wachten met hun demarrage tot net voor de top gaan ze hem er mijn inziens niet meer af krijgen, ze zullen er op tijd moeten aan beginnen.
Geen idee waar jij dat gelezen hebt maar die zit al lang weer in Spanje te trainen hoor
 
Iemand nog tips voor jonge gastjes of minder bekende namen die het goed zullen doen in de klassiekers? Zoals een Watson, Askey, Zingle.. enz? :)
 
@mcgrave

De lie is ook nog een jong gastje :hurrr:
Moeilijke term om in het hedendaagse wielrennen te gebruiken 😅

Hugo Page was vorig jaar nog vrij gehypte en ook nog jong
Morgado mag van mij ook nog aan dat reeds mooie lijstje van @Lievro

Dan kijk ik ook wel nog uit naar volgende maar zullen waarschijnlijk nog net te groen zijn + wat te laag in de ploeghiërarchie staan om iets te mogen doen: Herzog, Gelders (zal wrsclk enkel Franse klassiekers doen)
en kijk ik dan ook nog uit naar Le berre.
Was heel opvallend en sterk in de aanval in meerdere kasseiklassiekers (wel zonder resultaat).

Ik verwacht ook dat Karl en José een Mopje zullen maken over Frank VDB die een contract heeft gekregen bij DSM en het openingsweekend rijdt.
 
Iemand die de podcast van Stijn Vlaeminck van dpg media beluistert? De moeite waard? Wuyts en Boonen had ik opgegeven na vier afleveringen ofzo.

Maar deze gedurfde, gewaagde, ronduit edgy quote van Bakelants doet me twijfelen.

 
Iemand die de podcast van Stijn Vlaeminck van dpg media beluistert? De moeite waard? Wuyts en Boonen had ik opgegeven na vier afleveringen ofzo.
Vlaeminck zijn extreme Belgenobsessie is irritant. Meer dan wat geilen op Remco, Wout en Lotte doet die eigenlijk niet. Straffe prestaties van buitenlanders krijgen daarentegen geen aandacht. Van Wuyts zijn hoogdravende woordenbrij kan ik wel genieten maar dat is dan meer uit een soort nostalgie naar het commentaar van hem en José want inhoudelijk blijft het allemaal vrij clichématig. Verder is het vooral belangrijk wie er naast Wuyts zit om wat tegengas te geven. Bakelants doet dat meestal wel goed en heeft nog veel inside information uit het peloton. Greg V.A. vorige week viel ook goed mee.
 
@mcgrave

De lie is ook nog een jong gastje :hurrr:
Moeilijke term om in het hedendaagse wielrennen te gebruiken 😅

Hugo Page was vorig jaar nog vrij gehypte en ook nog jong
Morgado mag van mij ook nog aan dat reeds mooie lijstje van @Lievro

Dan kijk ik ook wel nog uit naar volgende maar zullen waarschijnlijk nog net te groen zijn + wat te laag in de ploeghiërarchie staan om iets te mogen doen: Herzog, Gelders (zal wrsclk enkel Franse klassiekers doen)
en kijk ik dan ook nog uit naar Le berre.
Was heel opvallend en sterk in de aanval in meerdere kasseiklassiekers (wel zonder resultaat).

Ik verwacht ook dat Karl en José een Mopje zullen maken over Frank VDB die een contract heeft gekregen bij DSM en het openingsweekend rijdt.

Dat laatste zinnetje lijkt mij een zekerheid inderdaad..

Ik ben ook enorm benieuwd naar Riley Sheehan. Komt als neo met adelbrieven meteen quasi het volledige voorjaar rijden..
 
Terug
Bovenaan