Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Morgen evaluatiegesprek. *zucht*

25 pagina's invullen met van die kleutervragen: "Wat zijn jouw sterke/zwakke eigenschappen?", "Welke competenties uit ons HR-competenties-per-functie-lijst sluiten het best aan bij jouw persoonlijkheid?" "Welke wil je verder ontwikkelen?" "Waarom?" "Wanneer ga je tevreden zijn?" bla bla bla blablabla blablablabla blablablablablablabla.

Godverdomme toch, waarom voel ik mij hier veel te oud voor? Dat betuttelend gezeik. Kan ik niet gewoon in de sofa ploffen met mijn baas en daar eens een openhartig gesprek mee voeren, wég van het papier? Wég van de procedures? Wég van de administratie?

Dan belt mijn teamlead mij op vanmorgen om het evaluatiegesprek vroeger te laten doorgaan. Dan zeg ik dat dat moeilijk zal zijn omdat ik nog wat voorbereidingswerk heb (ik zit nog maar aan pagina 16 van de 25), "tenzij dat je er ok mee bent dat ik niet alles invul?". *Please zeg ja*

Antwoord: "Ah neen, dat gaat niet hé, dan gaan we het naar achter verschuiven!". -> *zucht*
Waarop hij verder gaat: "Oei oei, dat is wel héél last minute hé, dat je dat gesprek voorbereid". -> :wtf: Euh... Sorry, mama? Ik zal het nooit meer doen?

Dus:
1) Mij schaamteloos tot over mijn oren in het werk steken
2) Dan nog eisen dat je 25 nutteloze pagina's invult voor uw evaluatiegesprek
3) En dan nog verbaasd zijn en verwijten dat ik het geen weken op voorhand al netjes heb klaar liggen alsof ik niets anders te doen heb?!
:wtf: :wtf:

Het enige wat ik uit hun strot wil horen komen is: "1000x sorry dat we u overladen met werk, hier is opslag, en ongelofelijk dat je dan nog tijd vrijmaakt om het evaluatiegesprek enigszins voor te bereiden. We vragen ons soms af hoe je het allemaal voor elkaar krijgt."
 
@mac-bc probleem is dan ook vaak dat je dat waarschijnlijk niet zegt zeker?

Ik hoop dat je de uren voor dat in te vullen ergens registreert en er niet gewoon van tussen laat vallen? Mss ook eens een meeting weigeren omdat je dat soort admin moet doen en duidelijk maken dat het daarom is. Niet grof of onbeleefd ofzo, gewoon "ik moet dit tegen morgen invullen dus die meeting zal niet passen"
 
Bij ons is (was?) het nog zo erg niet, maar die idiote vraagskes ben ik persoonlijk ook totaal gene fan van. Mijn antwoord is pretty much altijd hetzelfde 'same as usual'.
En op al die filosofische zever kan ik maar weinig op antwoorden over 't algemeen. Dus da's er mij oftewel proberen uit lullen of gewoon hun proberen een non-answer te doen aanvaarden.
Tot op heden altijd ca va geweest, die mensen die dat doen kennen mij ondertussen al bijna 15j, dus veel te discussiëren is er niet.

Evaluaties fine. Doe dat o.b.v. behaalde resultaten & gepresteerde taken, capaciteiten, etc.
Waarvoor is al die quatch nog van doen wete.

Maar, in die zelfde presentatie van de verloning strategie te horen gekregen dat men 'double down' gaat op al die toestanden, dus 'k hou nu al mijn adem in voor eindejaar.
 
@mac-bc probleem is dan ook vaak dat je dat waarschijnlijk niet zegt zeker?

Ik hoop dat je de uren voor dat in te vullen ergens registreert en er niet gewoon van tussen laat vallen? Mss ook eens een meeting weigeren omdat je dat soort admin moet doen en duidelijk maken dat het daarom is. Niet grof of onbeleefd ofzo, gewoon "ik moet dit tegen morgen invullen dus die meeting zal niet passen"

Grappig, want mijn teamlead heeft onlangs nog gezegd dat ik minder admin-uren moet boeken. 🤡
 
Grappig, want mijn teamlead heeft onlangs nog gezegd dat ik minder admin-uren moet boeken. 🤡
Ok, heb je hem dan daarnet gezegd dat hij u zelf gezegd heeft minder admin te doen?

Als ze zich als kippen gedragen dan is er niks mis met wat moeilijk doen, zeker als je gelijk hebt en zeker als je toch al van plan bent te vertrekken.
 
Dan belt mijn teamlead mij op vanmorgen om het evaluatiegesprek vroeger te laten doorgaan. Dan zeg ik dat dat moeilijk zal zijn omdat ik nog wat voorbereidingswerk heb (ik zit nog maar aan pagina 16 van de 25), "tenzij dat je er ok mee bent dat ik niet alles invul?". *Please zeg ja*

Antwoord: "Ah neen, dat gaat niet hé, dan gaan we het naar achter verschuiven!". -> *zucht*
Waarop hij verder gaat: "Oei oei, dat is wel héél last minute hé, dat je dat gesprek voorbereid". -> :wtf: Euh... Sorry, mama? Ik zal het nooit meer doen?

Dus:
1) Mij schaamteloos tot over mijn oren in het werk steken
2) Dan nog eisen dat je 25 nutteloze pagina's invult voor uw evaluatiegesprek
3) En dan nog verbaasd zijn en verwijten dat ik het geen weken op voorhand al netjes heb klaar liggen alsof ik niets anders te doen heb?!
:wtf: :wtf:

Het enige wat ik uit hun strot wil horen komen is: "1000x sorry dat we u overladen met werk, hier is opslag, en ongelofelijk dat je dan nog tijd vrijmaakt om het evaluatiegesprek enigszins voor te bereiden. We vragen ons soms af hoe je het allemaal voor elkaar krijgt."

Ik verdenk hen ervan om ons murw te slaan met 1000 vragen zodat we daarna geen tijd, geen zin en geen energie meer hebben om opslag te vragen. :unsure:

Als ik opslag wil vragen: vermeld ik dit best op dat officieel document, of doe ik dit off the record? Als ik iedereen hier lees: moet ik vooral altijd en overal mijn ass coveren. Moet ik mijn ass coveren door dit neer te schrijven zodat ik later (desgevallend) kan zeggen: "ik vraag het al sinds april 2024, kijk maar op het formuliertje!".
 
hier in de freelancerij is dat: "zijt ge hier nog graag? ge wilt toch nog ni weg hé??" *hier, een zak geld*
 
ken zo een aantal bedrijven die zo'n gesprekken zelfs met hun freelancers/niet-internen doen, wreed irritant

Blij dat ik daar niet ben. Ik doe wel wekelijks een korte check-in met mijn line manager, en met de n+2 babbel ik ook regelmatig al nekeer.
Elke week effe kort een kwartierke: loop je tegen iets aan? kunnen we met iets helpen? nog content?
 
Hier in de ambtenarij is dat 1,5 blz, 3 vragen :unsure:
Hier ook de ambtenarij, 0 vragen als voorbereiding.
Ik schrijf max 5 zinnen als evaluator, alleen wanneer het niet goed loopt steek ik er tijd in om een defitige evaluatie te schrijven.
 
KMO, al jaren geen evaluaties meer omdat ze weten dat ik dat niet graag doe. Enkel jaarlijks een gesprek over loon/bonus.
Ik werk dagelijks samen met de eigenaren dus als ik of zij niet content zijn zijn er ongeveer 220 kansen per jaar om daar over te spreken...
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Zo'n periodieke evaluatie elke 6-12 maand moet wat mij betreft ook niet gaan over de alledaagse dingen of specifieke projecten natuurlijk.
Als er specifieke zaken niet goed lopen, werk niet goed gebeurt of er acute problemen zijn, moet dat gewoon gemeld worden wanneer het zich voordoet.
Op een periodieke evaluatie heb ik het graag over jouw algemene gevoel in de organisatie, welzijn, terugblik, hoe zie je het volgende jaar, wat moet er veranderd zijn volgende keer dat we hier zitten, gewenste opleiding, etc etc.
En dat in de vorm van een goed gesprek, geen ellenlange vragenlijst. Wat voor sommige mensen wel handig is, is een vragenlijst die er niet op gericht is om ingevuld te worden maar die wel aanzet tot zelfreflectie en helpt om het gesprek voor te bereiden en de juiste vragen te stellen.

Zie het als een kans om goede en slechte dingen op tafel te leggen en het daar constructief over te hebben.
Wie mij niets vertelt wordt geacht tevreden te zijn, ik kan het niet ruiken.
 
Speciale situatie maar als ge officieel geen info hebt gekregen, zou ik doen alsof mijn neus bloedt.

Hangt af van uw bedrijf en uw eigen code zeker? Er is een reële kans dat als je dat meldt jij het op middellange termijn te stekken hebt. Maar het zou wel het juiste zijn om zoiets te doen.
Info is genoteerd in een dossier.
Uiteraard erin gezet door iemand anders, maar bevestigde wel "op papier" van wie die info kwam 😊

Uiteindelijk besef ik al dat uw kop boven het maaiveld uitsteken wil zeggen dat ze u in het vizier nemen. Dus ik ga me eens aansluiten bij een vakbond. Dan durft men precies minder zeggen 😊
 
Bij ons is er zo iemand die zo een evaluatie gesprek zalig vind, niet moeilijk is dan ook privé goed bevriend met de leidinggevende en dan geven ze iedere keer elkaar complimentjes hoe goed ze toch bezig zijn. Echt van dat slijmerige types met regelmatige blauwe knieën opgelopen in de bureau van de grote baas).
 
Zonde, ook mensen die wel goed functioneren verdienen deftige feedback & evaluatie.
Mondeling wordt dat gegeven en ook informeel tijdens het jaar maar simpelweg geen tijd voor om proza schrijven.
Tenzij ik tijd met m'n gezin inruil om op zaterdag of zondag tekstjes te schrijven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Terug
Bovenaan