Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mja, het is waarschijnlijk moeilijk te begrijpen voor wie in de IT werkt, maar aan universiteiten zit men op dat vlak meestal wel wat achter. Beetje het resultaat van geen geld om dit professioneel aan te pakken en waarschijnlijk ook geen prioriteit voor het merendeel van de mensen die beslissingen maakt.

Tot voor COVID was hier bijvoorbeeld alles nog "ambachtelijk", met een overgekwalificeerde persoon die de meest complexe apparatuur van 0 kon opbouwen, maar die dan werd ingeschakeld voor een prof. die zijn outlook niet ingesteld kreeg, of voor het aankopen en plaatsen van wat randapparatuur. Toen was alles ook nog gewoon lokaal op laptops die amper/niet beveiligd waren. De persoon waarover ik hierboven spreekt heeft me dikwijls verteld dat hij zich zorgen maakte dat er een ransomware-situatie zat aan te komen.

Ondertussen zijn we wel wat de huidige eeuw ingeslopen, maar op veel vlakken is het allemaal toch bricolage.
Heb ik al willen merken. Maar ze doen bijvoorbeeld helemaal niet aan asset management daar, dus als iemand iets komt halen is daar geen enkele documentatie van. Dus ik stel dan voor om dat op te stellen voor hen en dan krijg ik het antwoord dat ze dat toch niet gaan gebruiken :unsure:
Oké dan.

Maar als ik zie wat mijn werkgever rekent aan hen voor anderhalve dag, daar hebben ze denk ik echt wel iemand intern voor die daar 5/5 mee bezig kan zijn.
 
Je moest eens weten. Niet nader genoemde overheidsinstelling die vertrouwelijke informatie behandelde, geen mogelijkheid tot VPN (pre-corona). Ambtenaren moesten regelmatig de baan op dus werd alles gekopieerd op een...gratis google drive.
 
Je pakt het exact aan zoals ik het zou doen in zo'n organisatie, pro-actief problemen (ergo shit) zien aankomen en het afduwen naar iemand anders (watch and learn @mac-bc). Maar het blijft toch een vermoeiende manier van werken, je ziet gewoon de inefficienties in je teksten ervan afdruipen. Kudos dat je er op zo'n volwassen en professionele manier mee omgaat, ik zou al lang een kogel door mijn kop hebben gejaagd :biglaugh:

Inefficienties ^20 deze ochtend :crazy:

Ook ik verlies soms mijn cool en proffessionalism. Laten we die smurfen hogerop alles aftekenen, komen ze af met 'ik wist niet dat ik dat al getekend hebt' (I shit you not). Ik heb deze ochtend mijn gal gespugd in een email naar onze 500k/y head of program management die nogal de tendency heeft om te micro managen dat ze eens mag zorgen dat er minimale alignment is across the org, anders heeft je job/divisie niet zo veel zin.

Gelukkig kreeg ik een OoO email 'ik zit in een rechtbank jury tot einde mei' *einde van de email*. Lekker proffessioneel. 200M business 'program manager' en hoofd van heel de project alignment bussiness, maar gewoon zonder heads up of boe of ba meer dan een maand verdwijnen. Goeie project planning itself....:laugh:
 
Heb ik al willen merken. Maar ze doen bijvoorbeeld helemaal niet aan asset management daar, dus als iemand iets komt halen is daar geen enkele documentatie van. Dus ik stel dan voor om dat op te stellen voor hen en dan krijg ik het antwoord dat ze dat toch niet gaan gebruiken :unsure:
Oké dan.

Maar als ik zie wat mijn werkgever rekent aan hen voor anderhalve dag, daar hebben ze denk ik echt wel iemand intern voor die daar 5/5 mee bezig kan zijn.
Je kan een beetje spelen met inschaling, maar je wordt aan een universiteit betaald naar diploma (ik vermoed zelfde systeem als de overheid). Dus voor pakweg een professionele bachelor informatica geeft dat wel maar een karig loonpakket zonder zaken zoals een wagen. Niet eenvoudig te vinden.
 
Ik zou zot worden.

Opstaan, uren pendelen, 8 uur achter dat schermpje (ik zou al geen focus meer hebben), pendelen.
Wat huishouden, kwartiertje tv, slapen, en de dag erop opnieuw.
Gohja, dat zijn vooral dagen van korte nachten.
'k Ben de baan op rond 6u15, dus wekker staat dan rondom 5u, tegen dat ik er uit ben is het dan 15/20 min verder ...
& kom pas thuis rondom 19u (in principe), want aja, nog eens verplichte middagpauze bij huidige klant.
So yeah, als ik in 't beste geval er om 8u ben om te starten, moet ik dus rondom kwart voor 5/5u weer de baan op. Uiteraard, dat is spitsuur tegen dat ik aan de E313 kom & aanschuiven tot voorbij Kennedy.

Dan indeed wat je aangeeft, maar heb wat meer tijd om wat lui voor TV te plakken nadat ik m'n eten gemaakt/gegeten/opgekuist heb omdat ik uiteindelijk nog steeds maar tegen een goei 1/2u 's nachts effectief neer ga voor dat laatste item.
En to be fair, die dagen zijn regelmatig de dagen dat ik niet al te uitgebreid ga koken voor mezelf (of zelfs gewoon lui lekker een kebab ga halen).

Dus jah, momenteel enkele dagen in de week ... niet leuk, maar doenbaar. Ook wetende dat het 'eindig' is.
Toen dat elke dag was zonder eind in zicht ... jah, somewhat afzien. Zeker op sommige dagen wanneer je echt geen goesting hebt om weeral te gaan aanschuiven naar BXL op.
Maar ook toen, korte nachten om toch meer 'vrije' tijd te hebben.

But again, 't ergst van al is het onbetaald gegeven. Moest ik ervoor vergoed worden zou ik veel meer gemotiveerd zijn om zulk een toestanden uit te steken. Want dan brengt het op wete wel.
 
De vraag stellen, is ze beantwoorden. Ben je ook verantwoordelijk voor de Oekraine oorlog of het Gaza conflict ?
Lol.

Hebben jullie geen risk record of een project plan opgesteld dat a) oplijst wat verantwoordelijkheden zijn b) de assumpties zijn waaronder je binnen time en budget blijft en c) een risk table die risico oplijst, probability inschatting en mogelijke impact/mitigation ?

Handtekeningetjes collecteren bij de piefen hogerop en aan de muur hangen. Gebruik nu toch eens je hiearchie ?

Hier is het standaard vb "unexpected holidays ==> timeline slips accordingly". Lo and behold, ze duwen een 5d verplichte verlof periode erdoor, 1 mailtje naar mgmt met het screenshotje en de mededeling dat alles 1 w opschuift. Doei *zwaai zwaai*.



Je weet dat er shit komt en je weet dat iedereen de shit naar ergens anders probeert te duwen.

Pro-actief nadenken en zorgen dat je ass covered is.

Wij hebben standaard project risk record:
- Lack of data (er is altijd te weinig data om bepaalde algos te maken): gedefinieerd wat we nodig hebben tegen wanneer. Als het er niet is, "out of scope without scope replacement"
- Unexpected holidays --> timeline slips accordingly
- Single point of failure sickness/absense --> Major impact, TBD timeline impact
- nog paar andere dingen

We hebben ook een project plan met een sectie 'assumptions', 'core team', 'extended team' met allocatie/budget.

De dikke dollars mogen aftekenen en oplossingen bedenken als shit hit the fan. Het is elke release 'shit hit the fan' en de dikke dollars mogen oplossen. Onze ass is altijd mooi gecovered.

En uiteraard gaan we telkens op zoek naar een excuus om de shit ergens anders te dumpen als we zelf timeline slippen of over budget gaan aan onze kant. #partofthegame

Ik denk liever pro-actief na om een project te doen werken, in plaats van pro-actief na te denken om mijn "ass te coveren".
  1. Ik zit niet zo in elkaar.
  2. Meer zelfs, ik erger mij verschrikkelijk aan anderen die wel zo in elkaar zitten.
  3. Meer zelfs, ik spendeer uuuuuren aan verslagjes en reports schrijven omwille van mensen uit puntje (2), m.a.w. om iedereens ass te coveren. Allemaal domme, overbodige tijd die aan nuttige dingen besteed kan worden.
  4. Combineer (3) en (1) en dan heb je misschien een idee waarom ik hier zoveel frustraties neerschrijf over mijn werk.
Ik heb hier onlangs nog gezegd: we leven in een volledig gejuridiseerde maatschappij. Elke letter kan tegen jou gebruikt worden. Elke telefoon vat je nadien samen op mail om uw ass te coveren. Elke meeting schrijf je neer en stuur je rond.

Allemaal teksten die geen hond leest. Meetings houden, verslagen schrijven aan de lopende band, in orde zetten, rondsturen, ... om digitale archieven mee te vullen en servers te belasten. En dan verschieten dat er zoveel mensen burnouts krijgen, depressief worden en zingeving verliezen.

Maar blijkbaar is dat allemaal collateral dammage, zolang iedereens ass maar gecoverd is. Zolang we de mogelijkheid maar hebben om de ander een kloot af te draaien en ergens een advocaat op te zetten.
Want daarvoor doen we het toch allemaal hé? Dan mag het volledige archief terug bovengehaald worden. Halleluja.
 
Inefficienties ^20 deze ochtend :crazy:

Ook ik verlies soms mijn cool en proffessionalism. Laten we die smurfen hogerop alles aftekenen, komen ze af met 'ik wist niet dat ik dat al getekend hebt' (I shit you not). Ik heb deze ochtend mijn gal gespugd in een email naar onze 500k/y head of program management die nogal de tendency heeft om te micro managen dat ze eens mag zorgen dat er minimale alignment is across the org, anders heeft je job/divisie niet zo veel zin.

Gelukkig kreeg ik een OoO email 'ik zit in een rechtbank jury tot einde mei' *einde van de email*. Lekker proffessioneel. 200M business 'program manager' en hoofd van heel de project alignment bussiness, maar gewoon zonder heads up of boe of ba meer dan een maand verdwijnen. Goeie project planning itself....:laugh:
En zelfs niet iets van; "Je kan in tussentijd bij X of Y terecht voor dringende zaken"? :wtf:
 
Mja, het is waarschijnlijk moeilijk te begrijpen voor wie in de IT werkt, maar aan universiteiten zit men op dat vlak meestal wel wat achter. Beetje het resultaat van geen geld om dit professioneel aan te pakken en waarschijnlijk ook geen prioriteit voor het merendeel van de mensen die beslissingen maakt.

Tot voor COVID was hier bijvoorbeeld alles nog "ambachtelijk", met een overgekwalificeerde persoon die de meest complexe apparatuur van 0 kon opbouwen, maar die dan werd ingeschakeld voor een prof. die zijn outlook niet ingesteld kreeg, of voor het aankopen en plaatsen van wat randapparatuur. Toen was alles ook nog gewoon lokaal op laptops die amper/niet beveiligd waren. De persoon waarover ik hierboven spreekt heeft me dikwijls verteld dat hij zich zorgen maakte dat er een ransomware-situatie zat aan te komen.

Ondertussen zijn we wel wat de huidige eeuw ingeslopen, maar op veel vlakken is het allemaal toch bricolage.
Wij hebben nog steeds één IT-mannetje voor de hele faculteit, ik vind dat echt zot.
 
Onze inclusionella van de helpdesk.

kill

Er zijn toch echt wel figuren met 0 meerwaarde die gewoon de win-for-life mogen uitzitten.

---
Je moet het ze wel nageven. Stiekem lachen die in hun vuistje hoor.
 
Laatst bewerkt:
En zelfs niet iets van; "Je kan in tussentijd bij X of Y terecht voor dringende zaken"? :wtf:

Nop.

Ik heb het dan maar rechtstreeks naar corporate legal gestuurd. Mijn ass goed gecovered en gedaan alsof ik het per ongeluk gezien had en een neutral vraag stelde en niet wist bij wie ik terecht moest wegens afwezigheid van dat figuur. Naar achter leunen en popcorn fretten. :laugh:
 
Ik denk liever pro-actief na om een project te doen werken, in plaats van pro-actief na te denken om mijn "ass te coveren".
  1. Ik zit niet zo in elkaar.
  2. Meer zelfs, ik erger mij verschrikkelijk aan anderen die wel zo in elkaar zitten.
  3. Meer zelfs, ik spendeer uuuuuren aan verslagjes en reports schrijven omwille van mensen uit puntje (2), m.a.w. om iedereens ass te coveren. Allemaal domme, overbodige tijd die aan nuttige dingen besteed kan worden.
  4. Combineer (3) en (1) en dan heb je misschien een idee waarom ik hier zoveel frustraties neerschrijf over mijn werk.
Ik heb hier onlangs nog gezegd: we leven in een volledig gejuridiseerde maatschappij. Elke letter kan tegen jou gebruikt worden. Elke telefoon vat je nadien samen op mail om uw ass te coveren. Elke meeting schrijf je neer en stuur je rond.

Don Quichot vechten tegen de windmolens ? You get fucked over like a bulldozer en nog wil je met open vizier vechten. Lijkt me enkel jezelf kloten. Op een fiets en een prikkeldraad in je eigen wiel steken.

Je moet nadien toch altijd de shit oplossen en nadien gaan excuses vragen hogerop.

Je kunt ze ook op voorhand de meeste obvious shitstorms voor 1x laten beslissen zodat ze het niet moeten doen in the heat of the moment.

Allemaal teksten die geen hond leest. Meetings houden, verslagen schrijven aan de lopende band, in orde zetten, rondsturen, ... om digitale archieven mee te vullen en servers te belasten. En dan verschieten dat er zoveel mensen burnouts krijgen, depressief worden en zingeving verliezen.

De risk record is letterlijk 1 blaadje, 20 lijntjes met 4 of 5 kolommetjes.

A gebeurt. Impact = abc. Responsible = xyz. Mitigation = pro-actively accept of 'mitigate' of 'kill project'


It gives you peace of mind. Als dit gebeurt, dan gebeurt dat. Hebben we op voorhand afgesproken.

Maar blijkbaar is dat allemaal collateral dammage, zolang iedereens ass maar gecoverd is. Zolang we de mogelijkheid maar hebben om de ander een kloot af te draaien en ergens een advocaat op te zetten.
Want daarvoor doen we het toch allemaal hé? Dan mag het volledige archief terug bovengehaald worden. Halleluja.
 
Klinkt perfect, naar daar gaan, scherm vervangen, terug naar huis. Dag gedaan.

Ooit wel eens het omgekeerde meegemaakt. Ik werk thuis en door een update van Microsoft werkt heel de bazaar niet. Ik mooi naar Mechelen gereden om dit te laten herstellen:

Ik: Is er een vervangingslaptop beschikbaar?
Helpdesk: Nope, maar kom binnen twee uur nog eens terug
Ik: Wat moet ik ondertussen doen?
Helpdesk: I dunno

Vervolgens heb ik een mooie stadswandeling van twee uur gedaan door Mechelen

Terug in HQ:

Ik: Is het gefixt?
Helpdesk: Nope, maar kom binnen twee uur nog eens terug

Vervolgens heb ik een mooie stadswandeling van twee uur gedaan door Mechelen

Opnieuw in HQ:

Ik: Is het gefixt?
Helpdesk: Yups
Ik: Goed, mijn werkdag zit er op
 
Ik ben net niet geïmplodeerd door de cringe in een meeting van een development team dat om de een of andere reden 2 delivery managers heeft, die mekaar uiteraard niet kunnen luchten. We zouden zoveel efficiënter werken door bepaalde mensen strategisch uit de weg te halen in plaats van er meer volk op te smijten.
 
Morgen evaluatiegesprek. *zucht*

25 pagina's invullen met van die kleutervragen: "Wat zijn jouw sterke/zwakke eigenschappen?", "Welke competenties uit ons HR-competenties-per-functie-lijst sluiten het best aan bij jouw persoonlijkheid?" "Welke wil je verder ontwikkelen?" "Waarom?" "Wanneer ga je tevreden zijn?" bla bla bla blablabla blablablabla blablablablablablabla.

Godverdomme toch, waarom voel ik mij hier veel te oud voor? Dat betuttelend gezeik. Kan ik niet gewoon in de sofa ploffen met mijn baas en daar eens een openhartig gesprek mee voeren, wég van het papier? Wég van de procedures? Wég van de administratie?
 
Morgen evaluatiegesprek. *zucht*

25 pagina's invullen met van die kleutervragen: "Wat zijn jouw sterke/zwakke eigenschappen?", "Welke competenties uit ons HR-competentielijst-per-functie sluiten het best aan bij jouw persoonlijkheid?" "Welke wil je verder ontwikkelen?" "Waarom?" "Wanneer ga je tevreden zijn?" bla bla bla blablabla blablablabla blablablablablablabla.

Godverdomme toch, waarom voel ik mij hier veel te oud voor? Dat betuttelend gezeik. Kan ik niet gewoon in de sofa ploffen met mijn baas en daar eens een openhartig gesprek mee voeren, wég van het papier? Wég van de procedures? Wég van de administratie.
Vul ze gewoon niet in als statement 🤷‍♂️ Succes morgen :woohoo:
 
Terug
Bovenaan