Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Morgen evaluatiegesprek. *zucht*

25 pagina's invullen met van die kleutervragen: "Wat zijn jouw sterke/zwakke eigenschappen?", "Welke competenties uit ons HR-competentielijst-per-functie sluiten het best aan bij jouw persoonlijkheid?" "Welke wil je verder ontwikkelen?" "Waarom?" "Wanneer ga je tevreden zijn?" bla bla bla blablabla blablablabla blablablablablablabla.

Godverdomme toch, waarom voel ik mij hier veel te oud voor? Dat betuttelend gezeik. Kan ik niet gewoon in de sofa ploffen met mijn baas en daar eens een openhartig gesprek mee voeren, wég van het papier? Wég van de procedures? Wég van de administratie.

Tot je baas het afbolt en verangen wordt, jij van afdeling verandert, of, ik zeg maar iets, ze de boel herstructureren. Je kunt als divisie hoofd moeilijk met 1000 man een klapke done. Dan is het Excel, sorteer, en de onderste 50 buiten.

Ik ben zelf intern al 3x van baas veranderd. Je bent blij dat er iets op papier staat, want anders is het 'hearsay'.

Mijn madam haar baas is vb tijdens het moederschapsverlof van de baas buiten geflikkerd en vervangen door een nieuwe. Best dat er links en rechts evaluatiegesprekken geweest zijn.


Ik versta die rant tegen evaluatiegesprekken niet. Nobody cares, 90% van de mgrs leest ze niet. Je kans om low effort je toekomst te verzekeren. Ik hou een onenoteje tegen door het jaar met alle goeie dingen. In bonus seizoen, knip plak en op 15 min klaar.

(ik wil gerust workshop "navigeer je door de corporate bullshit" geven) :laugh:
 
Tot je baas het afbolt en verangen wordt, jij van afdeling verandert, of, ik zeg maar iets, ze de boel herstructureren. Je kunt als divisie hoofd moeilijk met 1000 man een klapke done. Dan is het Excel, sorteer, en de onderste 50 buiten.

Ik ben zelf intern al 3x van baas veranderd. Je bent blij dat er iets op papier staat, want anders is het 'hearsay'.

Mijn madam haar baas is vb tijdens het moederschapsverlof van de baas buiten geflikkerd en vervangen door een nieuwe. Best dat er links en rechts evaluatiegesprekken geweest zijn.


Ik versta die rant tegen evaluatiegesprekken niet. Nobody cares, 90% van de mgrs leest ze niet. Je kans om low effort je toekomst te verzekeren. Ik hou een onenoteje tegen door het jaar met alle goeie dingen. In bonus seizoen, knip plak en op 15 min klaar.

(ik wil gerust workshop "navigeer je door de corporate bullshit" geven) :laugh:

Oh neen, stel dat ze me buitensmijten! Dan moet ik niet meer werken terwijl ik doorbetaald word en kan ik rustig op zoek naar nieuw werk.
Of wacht... Waar moet ik tekenen?

Er worden niet eens scores gegeven bij ons. Dus hoe ze die Excel gaan opstellen, ontgaat mij compleet.
Het is gewoon gelul en gezeik om een paar poppemiekes bij HR een (bullshit-)job te geven. "Kijk eens hoe wij bezig zijn met de persoonlijke ontwikkeling van ons personeel!". :sarcastic:
Geef mij nog één zo'n verdomd lijstje en ik krijg een zenuwinzinking, dàt is het effect van jullie lijstjes op mijn "persoonlijke ontwikkeling".

Ik heb daar trouwens ook allemaal geen tijd voor, daarvoor overladen ze me teveel met inhoudelijk werk. Getting shit done, weet je wel.
 
Vul ze gewoon niet in als statement 🤷‍♂️ Succes morgen :woohoo:

Ach, keeping up appearances. Straks gaan ze zich afvragen of er iets scheelt met mij en wordt er een gans traject opgestart ofzo. Laat het uit. Dan krijg ik nog meer van dat gelul over me heen.

Gewoon doen alsof er niets aan de hand is, en wanneer de tijd rijp is uw ontslag geven.
-> "Och, dat zagen we echt niet aankomen".
Ja, maakt niet uit. Het ligt niet aan jullie hoor. NOT.
 
25 pagina's voorbereiding voor een evaluatiegesprek is wel nogal omslachtig, ja. Bij ons is dat gelukkig wat beperkter. Eerst een zelfevaluatie met een terugblik op vorig jaar en de doelstellingen en dan een vooruitblik op de doelstellingen van het huidige jaar. Dat is vooral een goed gesprek met de n+1. Ik heb nu ook mensen onder mij en van zo'n evaluatiegesprek verwacht ik vooral dat: een goed gesprek over hoe het jaar verloopt, waar mensen tegenaan lopen, wat beter kan, wat misschien overbodig werk is, waar ze zelf aan willen werken, ...

Ik probeer ook af en toe wat F2F-gesprekken in te lassen, maar tast zelf nog wel af welke frequentie en welke duurtijd het beste past. Ik heb een zéér ervaren iemand in mijn team die ik zelf weinig kan aanleren, maar ook een drietal vrij nieuwe personen die hun weg nog aan het zoeken zijn.

Dat allemaal gelijktrekken en iedereen elke twee weken een verplicht uur op F2F sturen lijkt me overbodig. De ene heeft wat meer nood aan feedback dan een andere. Maar ik vind het wel belangrijk om voeling te hebben met wat er leeft binnen het team.
 
Ik schrijf altijd een uitgebreide zelfevaluatie. Ik hou tijdens het jaar ook emails, documentatie, ... bij in een aparte folder ter onderbouwing. Ik ben nu ook al 4x op 8 jaar tijd van manager veranderd, en ik merkte wel dat de nieuwe manager steeds de rapporten van de voorgaande jaren doorlas. Misschien haalt het niets uit, maar ik sta liever aan de kant van teveel te documenteren dan nodig dan te weinig.

Wij krijgen wel niet zo'n vragenlijst als mac. Het is gewoon een rating geven op iedere goal, en daar commentaar bijvoegen.
 
Bij ons is dat mss 5 vragen ofzo. Wat verwachten wij van jou, wat verwacht jij van ons en nog een paar dingen.
@mac-bc zeg nu nog eens dat de ambtenarij niet efficiënt is.
Het was te veel werk om zo'n formulier op te stellen :sneaky:

Hier reeds achter de rug.
Na 100 pogingen om het digitaal te ondertekenen. *Smartcard niet herkend.* *In uit in uit wrijf :sneaky: *
1 baas kreeg het niet ondertekend, wegens zijn eid niet meer compatibel.
Eindelijk alles achter de rug denk je. Bleek dat er reeds een nieuw formulier was met een totaal andere layout dat gebruikt moest worden.


Morgen evaluatiegesprek. *zucht*

25 pagina's invullen met van die kleutervragen: "Wat zijn jouw sterke/zwakke eigenschappen?", "Welke competenties uit ons HR-competenties-per-functie-lijst sluiten het best aan bij jouw persoonlijkheid?" "Welke wil je verder ontwikkelen?" "Waarom?" "Wanneer ga je tevreden zijn?" bla bla bla blablabla blablablabla blablablablablablabla.

Godverdomme toch, waarom voel ik mij hier veel te oud voor? Dat betuttelend gezeik. Kan ik niet gewoon in de sofa ploffen met mijn baas en daar eens een openhartig gesprek mee voeren, wég van het papier? Wég van de procedures? Wég van de administratie?
Die HR-trutjes moeten ook hun werk hebben he.

Niet getreurd, jij mag het echte werk doen.

1 keer in het jaar trachten die die vragen te herzien. Het u nog zuurder makend.
Elke dag opnieuw trek jij je job in twijfel.
 
Laatst bewerkt:
Acht elk jaar krijg ik ook een papier voor een evaluatie gesprek, en elk jaar krijgen ze dat terug met de melding " Geen interesse". En er wordt niet verder over gemoeft. Ze weten dat ze bij mij niet met dat nutteloos gezever moeten afkomen. Als er dingen zijn over mijn werking, moeten ze dat op dat moment zelf zeggen, en niet een jaar later, doe ik ook bij hen.
 
Hier was het via progresso. Lijst invullen en samen bespreken. Over het werk weinig opmerkingen, wel dat ik zelfstandig ben in een team.

Maar goed, voel me er ook wat een buitenstaander soms. Wel opmerkingen van houding die soms te wensen over laat. Gebrek aan motivatie en drive.

De ergernissen en frustraties over het werk heeft hij begrip, maar ' zijn ze mee bezig'
 
Ik zit met een deontologisch probleem met een leidinggevende. Wat moet ik ermee?

Meeting, waarbij men de ruimte verlaat tijdens de bespreking wegens deontologisch niet oké.
Nadien krijg ik via via dan bijkomende info die je alleen kan weten als je betrokken partij kent (als ik dan aan die via via persoon vraag van waar het komt dan bevestigd die dat het van die leidinggevende komt)

En nu.. ik wil 1. Niks met die info doen en 2. Moet ik zoiets melden?
 
Uw bericht is niet helemaal duidelijk.

Was wat er besproken werd tijdens de meeting deontologisch niet ok? Of hoe het er aan toeging?

Over welke info gaat het? Persoonlijke info over collega's?
 
Uw bericht is niet helemaal duidelijk.

Was wat er besproken werd tijdens de meeting deontologisch niet ok? Of hoe het er aan toeging?

Over welke info gaat het? Persoonlijke info over collega's?

Ik begrijp de eerste zin ook niet zo goed, de leidinggevende verlaat de meeting omdat...? Er iets deontologisch niet oke is?
Ging over een bepaald dossier van een onderneming.

Leidinggevende verlaat de bespreking omdat ze betrokkene kent.
De reden om de ruimte te verlaten was: ik ken hen persoonlijk, ik kan het deontologisch niet maken om hierbij aanwezig te zijn of informatie te delen

Om dan erna inside info door te spelen via een ander persoon (ondergeschikte)
 
Ging over een bepaald dossier van een onderneming.

Leidinggevende verlaat de bespreking omdat ze betrokkene kent.
De reden om de ruimte te verlaten was: ik ken hen persoonlijk, ik kan het deontologisch niet maken om hierbij aanwezig te zijn of informatie te delen

Om dan erna inside info door te spelen via een ander persoon (ondergeschikte)
Speciale situatie maar als ge officieel geen info hebt gekregen, zou ik doen alsof mijn neus bloedt.
 
Hangt af van uw bedrijf en uw eigen code zeker? Er is een reële kans dat als je dat meldt jij het op middellange termijn te stekken hebt. Maar het zou wel het juiste zijn om zoiets te doen.
 
Evaluaties zijn toch heerlijk? Lekker jezelf verkopen en tegenwoordig met die AI tools kan je pagina's vol zeveren met corporate bullshit.
En die evaluaties worden ook gebruikt om opslag en promoties te bepalen dus ik steek daar echt massa's tijd in.
 
Hier al 2 keer na elkaar dat mijn Teamlead ontslag neemt een maand voor de jaarlijkse evaluaties :unsure:
Dus dat gesprek is altijd heel snel gedaan aangezien die persoon mij dan van haar noch pluimen kent en zelf niks voorbereid heeft.
Deze keer is er zelfs nog geen vervanger dus ik vraag me af of er zelfs een evaluatie gaat zijn.
 
Hier al 2 keer na elkaar dat mijn Teamlead ontslag neemt een maand voor de jaarlijkse evaluaties :unsure:
Dus dat gesprek is altijd heel snel gedaan aangezien die persoon mij dan van haar noch pluimen kent en zelf niks voorbereid heeft.
Deze keer is er zelfs nog geen vervanger dus ik vraag me af of er zelfs een evaluatie gaat zijn.
Waarom ga je zelf niet op zoek naar betere oorden? Als ze u niet naar waarde kunnen schatten, ga je ook geen opslag krijgen. Met wat ik hier allemaal lees van uw situatie lijkt uw huidige job gewoon een doodlopende straat.
 
Waarom ga je zelf niet op zoek naar betere oorden? Als ze u niet naar waarde kunnen schatten, ga je ook geen opslag krijgen. Met wat ik hier allemaal lees van uw situatie lijkt uw huidige job gewoon een doodlopende straat.
Ben ik volop mee bezig hoor. Morgen een gesprek bij een cloud-only bedrijf waar net een andere collega ook getekend heeft. Dus ik vermoed dat het daar wel in orde zal komen en dan kan ik binnenkort mijn ontslag geven.
 
Laatst bewerkt:
Evaluaties zijn toch heerlijk? Lekker jezelf verkopen en tegenwoordig met die AI tools kan je pagina's vol zeveren met corporate bullshit.
En die evaluaties worden ook gebruikt om opslag en promoties te bepalen dus ik steek daar echt massa's tijd in.
Maar het idee dat die zever die je er zelf insteekt veel invloed heeft daarop lijkt me ook wel utopisch. In de bedrijven waar ze de corporate bullshit doen gaan ze niet luisteren naar wat random werknemer X toetert.
 
Terug
Bovenaan