Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Eerst zitten ze 2 uur te chit chatten over random dingen. Concentreren zat er niet in.

Dan uiteraard middagpauze van 1.5 uur.

Dan een zaagmeeting van een paar uur.

Productief, maar bovenal een doffe kop.

Eigenlijk mijn gading niet. Ben ik te aso voor.
 
Laatst bewerkt:
Als dat een externe is niet. Evaluaties moeten gebeuren door de firma waarvoor die persoon werkt, ook al werkt die jarenlang als externe bij een bepaald bedrijf.
En hoe beslis je dan of je die persoon wil houden, etc?

"Mr de schilder, dat werk is niet goed, doe daar eens iets aan!" --> U evalueert mij!
 
En hoe beslis je dan of je die persoon wil houden, etc?

"Mr de schilder, dat werk is niet goed, doe daar eens iets aan!" --> U evalueert mij!
Maar jij beslist toch niet of je die persoon houdt, je beslist of je die service houdt.
Uiteindelijk kan die serviceprovider perfect beslissen dat Zarathustra gestuurd wordt ipv Anders. En er gaat weinig kunnen gediscussieerd worden.
 
Een klant kan uiteraard beslissen of een contract verlengd wordt of niet voor een externe, maar de evaluatie zelf waar bijvoorbeeld financiële toepassingen aan gekoppeld zijn, moet door het bedrijf waarvoor de externe werkt (het detacheringsbedrijf) worden uitgevoerd. In praktijk zal zo'n evaluatie gebeuren op basis van de input van de klant, maar de klant mag dat niet zelf doen.
 
Hier ooit eens voorgesteld dat de medewerkers de leidinggevende mogen evalueren.

Ge kunt al raden zeker : “hier zijn we niet klaar voor als organisatie”

Haha.
Hier hebben ze dat wel eens gedaan.

Ik kreeg dan als ‘negatief punt’ van ene dat ik soms geïrriteerd lijk als hij mijn kantoor binnenstapte

Wel kerel, ge staat iedere ochtend te zumpen in mijn kantoor zodra ik 5 minuten binnen ben. IK BEN DAN OOK GEÏRRITEERD :angry:
 
Hier ooit eens voorgesteld dat de medewerkers de leidinggevende mogen evalueren.

Ge kunt al raden zeker : “hier zijn we niet klaar voor als organisatie”

Haha.
Hier in ons bedrijf is dat jaarlijks zo. Een employee survey waar je je directe baas kan evalueren.
Volledig 'anoniem' door een extern bedrijf uitgevoerd. Valt de gemiddelde score gegeven door de werknemers onder een bepaalde waarde komen ze vanuit de hoofdzetel (ander land) even de vinger aan de pols houden of moet er een actieplan opgesteld worden. Altijd grappig hoe je je uw directe overste de dagen voor die survey ziet veranderen in een dorstige politieker op zoek naar stemmen. Altijd een klapke doen, hoe ist... niet te veel werkdruk. Als er iets is dat ik kan doen....

als de punten binnengehaald zijn ist weer business as usual :D
 
Maar jij beslist toch niet of je die persoon houdt, je beslist of je die service houdt.
Uiteindelijk kan die serviceprovider perfect beslissen dat Zarathustra gestuurd wordt ipv Anders. En er gaat weinig kunnen gediscussieerd worden.
Wij hebben een klant die letterlijk ZaaS heeft, Zarathustra as a Service bij wijze van spreken :p Dat contract volgt gewoon van bedrijf naar bedrijf.

Dat gezegd zijnde ik snap wel wat je bedoelt, maar degenen waar ik mee gewerkt heb daar is het ( hier in ieder geval) wel normaal om de samenwerking te evalueren. Dat die mijn loon niet bepalen is wel juist natuurlijk
 
Bij ons kijkt iedereen wel uit naar de evaluatie, we hebben dan ook serieus nagedacht over hoe dat aan te pakken en hebben een online formulier waarin ze ongeveer 3-4 blz'en scores moeten geven aan hoe ze zich voelen/wat beter kan/wat ze van hun eigen prestaties vinden/wat ze nieuw willen doen of wat ze van hun huidige job niet meer willen doen, etc...

De scores (keuze is steeds van 0-10) zijn ook handig om de gemiddelden en de evolutie te zien doorheen de jaren. Als de gemiddelde scores laag zijn of zakken is dat teken dat er eens gekeken moet worden naar wat er scheef zit.

Paar open vragen erin en mensen kunnen "hun ding" zeggen wat ze doorheen het jaar niet (durven) zeggen. Bij ons is het evaluatiegesprek ook niet synoniem aan een loonsgesprek, vanuit het bestuur worden er vaak nl. al groepsverbeteringen op gebied van loon bepaald waardoor iedereen jaarlijks er reeds op vooruit gaat. Dan zijn er een paar die toch nog vragen voor extra opslag, dat doen ze dan wel op het evaluatiegesprek.
 
Gisteren met de baas gesproken over mijn aanvraag naar een andere zone. Was echt een heel aangenaam gesprek en hij begreep ook al mijn argumenten en gaf ook toe dat hij ook niet echt iets meer in de aanbieding heeft want als korpschef hang je ook gewoon vast aan wat je krijgt van de gemeentes/Brussel. Maar daar had ik ook geen verwachting naar want dat wist ik.

Ook eens leuk om te horen dat hij zei dat ze daar hun beide handjes mogen kussen als ik zou gaan en dat zij zelf altijd hopen om zo iemand als mij te kunnen vangen als ze een vacature open zetten.
 
Gisteren met de baas gesproken over mijn aanvraag naar een andere zone. Was echt een heel aangenaam gesprek en hij begreep ook al mijn argumenten en gaf ook toe dat hij ook niet echt iets meer in de aanbieding heeft want als korpschef hang je ook gewoon vast aan wat je krijgt van de gemeentes/Brussel. Maar daar had ik ook geen verwachting naar want dat wist ik.

Ook eens leuk om te horen dat hij zei dat ze daar hun beide handjes mogen kussen als ik zou gaan en dat zij zelf altijd hopen om zo iemand als mij te kunnen vangen als ze een vacature open zetten.
Voilà, nu weet je ook dat je een goede baas hebt. Dus als die aanvraag niets wordt, kan je met een gerust hart blijven werken waar je nu bent.
Doe me een plezier, en geef je huidige baas ook die feedback (zeker wanneer je officieel weet dat je kan/mag verhuizen)
 
Hier ooit eens voorgesteld dat de medewerkers de leidinggevende mogen evalueren.

Ge kunt al raden zeker : “hier zijn we niet klaar voor als organisatie”

Haha.

Ik heb tot nu toe in 2 bedrijven gewerkt waar dat effectief gedaan werd. Een fantastisch systeem, ook voor de leidinggevende zelf, maar die moet er dan wel voor open staan om eerlijke directe feedback te krijgen, inclusief verbeterpunten (waar je als leidinggevende ook het meest uit leert)

Het zegt veel als een bedrijf of de top zegt dat ze daar als organisatie niet klaar voor zijn...
 
Ik heb tot nu toe in 2 bedrijven gewerkt waar dat effectief gedaan werd. Een fantastisch systeem, ook voor de leidinggevende zelf, maar die moet er dan wel voor open staan om eerlijke directe feedback te krijgen, inclusief verbeterpunten (waar je als leidinggevende ook het meest uit leert)

Het zegt veel als een bedrijf of de top zegt dat ze daar als organisatie niet klaar voor zijn...
Wij hebben vorig jaar zo'n sessie gedaan als management team. Was wel redelijk heftig, dus in groep feedback geven op je collega's. En het moesten dus dingen zijn die je storen.
Maar als je dat niet kan hebben als groep, loopt er toch iets mis.
Een aantal mensen blijven dan redelijk oppervlakkig, maar enkele van die feedbacks kwamen echt binnen.
De feedback die ik toen heb gekregen van een collega waar ik heel goed mee overweg kom, heeft me toch wel echt een paar dagen flabbergasted gelaten. Ik probeer daar nu zoveel mogelijk rekening te houden, maar 't is echt wel een onderdeel van mijzelf.
 
Laatst bewerkt:
ter info, ik ben de enige in bedrijf die (bij mijn weten) vraagt aan mijn team van “zeg nu eens wat je van me vindt”.
We hebben ook zo een tool om alles neer te pennen en ik laat het hen dan noteren als feedback (bij gebrek aan officiële mogelijkheid om als evaluatie te noteren).

En ik vind dat heel leerrijk, echter HR werd zenuwachtig van mijn initiatief. Maar ik trek mij dat niet aan.
Ik kreeg dan het verwijt dat ik “mij teveel wil profileren” (lol).
Ik had eerst moeten vragen aan mijn eigen leidinggevende en hr of ik dat wel mocht doen.
But I don’t care, mijn team vond het geweldig dat ik dat durfde.

@ugar: jullie deden het dan onder Peers zeg maar?
Gaan jullie dit vaker doen of uitbreiden in bedrijf? Just curious.
 
Laatst bewerkt:
@ugar: jullie deden het dan onder Peers zeg maar?
Dat was onder peers inderdaad, enfin, mijn baas was er ook bij.
Gaan jullie dit vaker doen of uitbreiden in bedrijf? Just curious.
Wij gaan dit nog wel doen, uitbreiden binnen bedrijf, dat is een beetje aan iedereen om te beslissen of we dat willen doen binnen onze groep. Ik wil dat wel doen met mijn kaderleden, maar die groep is zeer klein, doe dat sowieso met hen tijdens 121 evaluatiegesprekken.
 
Een klant kan uiteraard beslissen of een contract verlengd wordt of niet voor een externe, maar de evaluatie zelf waar bijvoorbeeld financiële toepassingen aan gekoppeld zijn, moet door het bedrijf waarvoor de externe werkt (het detacheringsbedrijf) worden uitgevoerd. In praktijk zal zo'n evaluatie gebeuren op basis van de input van de klant, maar de klant mag dat niet zelf doen.
Ja het zal wel iets anders noemen dan "evaluatiegesprek" en niet gekoppeld zijn aan opslag of dergelijke maar de rompslomp blijft gelijkaardig.
 
Terug
Bovenaan