Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Tja, dan moet die vraag eerst al gesteld worden natuurlijk. Vaak krijg je gewoon een mail binnen dat er blijkbaar een project werd overgedragen naar u. Als je chance hebt wordt er weleens gebeld door de teamlead, soms in vraag-vorm soms in mededelings-vorm.

Ik heb recent op mijn evaluatiegesprek aangehaald dat ik enkele dagen tijd wil krijgen tussen het aankondigen van het project (met als type project x, met budget y en met timing z) en mijn (eventuele) goedkeuring.
Mijn teamlead heeft beloofd dat hij dit zou meenemen, maar zei wel al direct erbij: "Maar weet, mac-bc, dat ik voor sommige projecten quasi uitsluitend jou of senior-collega A erop kan zetten hé".

Het weigeren van projecten, dat zit totaal niet in de bedrijfscultuur. Hoogstens kan je je bezorgdheden uiten, die dan zullen neerkomen op samen uw werk wat herschikken.
Je kan ook gewoon zeggen "nope sorry gaat niet geen tijd. En als dit prioriteit heeft , welke van deze x dingen laat ik vallen. Gelieve te bevestigen voor ik er aan begin"

Je bent mentaal al weg, dus who cares.

edit: alsook als je zelfstandige gaat worden moet je die mentaliteit toch hebben. Dus je kan gewoon oefenen in een omgeving waar er weinig tot geen consequenties zijn.
 
Schitterend gesprek met N+2 gisteren
Zij via telefoon: *Stoor ik u?
- ik zit in de auto dus ja nogal..

* Ja kort over dossier x
- Ken ik, maar ik heb mijn pc niet voor me
* Wacht ik deel mijn scherm
- afwijzen. Ik zit in de auto
1x stilte

*Ja ma dat gaat via gsm en teams..
- technisch ja, praktisch nee

* Ik wou vragen of je nog..
- Nope morgen afspraken, vrijdag begint men verlof (al zal ik nog de naverwerking mogen doen)
* Dat is niet de bedoeling hè op een verlofdag
- Wie gaat het anders doen..
2x stilte

* Ge je naar het buitenland misschien?
- ja we zijn 2 weken weg van zaterdag tot zondagavond (niet waar hoor mja ik ken dat..)

* Mja dus ivm dossier x..
- is het dringend? Dan zou ik zeggen van het aan iemand anders te geven.
Niet dringend? Zet het maar allemaal op mail en ik lees het na mijn verlof

* Oh.
3x stilte

* Allè euhm ja dan fijn verlof zeker.

:eviltongue:
 
Schitterend gesprek met N+2 gisteren
Zij via telefoon: *Stoor ik u?
- ik zit in de auto dus ja nogal..

* Ja kort over dossier x
- Ken ik, maar ik heb mijn pc niet voor me
* Wacht ik deel mijn scherm
- afwijzen. Ik zit in de auto
1x stilte

*Ja ma dat gaat via gsm en teams..
- technisch ja, praktisch nee

* Ik wou vragen of je nog..
- Nope morgen afspraken, vrijdag begint men verlof (al zal ik nog de naverwerking mogen doen)
* Dat is niet de bedoeling hè op een verlofdag
- Wie gaat het anders doen..
2x stilte

* Ge je naar het buitenland misschien?
- ja we zijn 2 weken weg van zaterdag tot zondagavond (niet waar hoor mja ik ken dat..)

* Mja dus ivm dossier x..
- is het dringend? Dan zou ik zeggen van het aan iemand anders te geven.
Niet dringend? Zet het maar allemaal op mail en ik lees het na mijn verlof

* Oh.
3x stilte

* Allè euhm ja dan fijn verlof zeker.

:eviltongue:
Scherm delen terwijl ge aan het rijden zijt. Waar sommige mensen zich toe willen permitteren :rofl:
 
@Silence Dat zijn dan die mensen die allerlei dure managementcursussen volgen, maar nog niet eens de basis beheren van hoe omgaan met mensen.

Ik vergelijk het als willen meedoen aan de Olympische Spelen, maar 25 seconden doen over de 100 meter sprint.
 
Scherm delen terwijl ge aan het rijden zijt. Waar sommige mensen zich toe willen permitteren :rofl:

Scherm delen in auto is toch ook 1e klas interessant willen doen. Sjeezes.

Dat zijn dus allemaal managers die eens moeten leren werk plannen of takenlijstjes maken. Als je a aan het doen bent en je zit vast, ga naar b. Ipv alles en iedereen te forceren zodat je a kunt afwerken. De berg staat er morgen ook nog, jij kunt terugkeren...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Scherm delen in auto is toch ook 1e klas interessant willen doen. Sjeezes.

Dat zijn dus allemaal managers die eens moeten leren werk plannen of takenlijstjes maken. Als je a aan het doen bent en je zit vast, ga naar b. Ipv alles en iedereen te forceren zodat je a kunt afwerken. De berg staat er morgen ook nog, jij kunt terugkeren...
Dat is geen manager, dat is een controlefreak en micromanagement
In principe moet die zich niet inhoudelijk bezig houden, maar gewoon zorgt dat de boel blijft draaien

Maar van zodra die iets hoort begint die alles te herbekijken en uiteraard ziet die dingen anders/verkeerd en wil die wat interessant gaan doen
Het is dat iedereen wat zijn ding doet en afblokt.

Haar weg of geen weg, met die aan het stuur en die knalt ogen open en vol overtuiging dat ze juist is de ravijn in.
 
Nieuwe laptop gekregen van het werk, de vorige was meer dan 5 jaar oud (wellicht 7 of 8 jaar in totaal). Gaat uiteraard een stuk sneller en is ook compacter, maar daardoor ook geen numpad en ook de HDMI-toegang is anders dus ik hoop dat ik er thuis nog een heb liggen om die aan mijn scherm te koppelen. Niet handig om in verschillende omgevingen te zitten op een 14" scherm.
 
Haar weg of geen weg, met die aan het stuur en die knalt ogen open en vol overtuiging dat ze juist is de ravijn in.
Ah het klassieke "we are at the edge of a cliff, but with my plan we'll take one step forward!".


Wij zijn momenteel ne CEO aan het begeleiden voor een serieuze reorganisatie. Die probeert altijd metaforen te gebruiken en zei dit effectief in zijne state of business:
  1. I know we are currently staring down a cliff, but don't worry, I'm always one step ahead.
  2. Ge ziet hem effe pauzeren en denken shit dees klopt niet.
  3. "What I mean is we are in the process of turning around, and then we will start stepping back
  4. <Lachende geluiden uit het publiek>
  5. En dan begon hij een metafoor te maken met slavenschepen, dat iedereen moet werken" to the beat of the drum", maar dat er wel ballast overboord moet.

Ik heb echt het gevoel alsof ik de kruising tussen David Brent, Elon Musk en Donald Trump heb gevonden. Die waant zich ook ne militaire generaal ofzo.
Mijn eerste suggestie (na 2 dagen) was dan ook om zijn presentaties en speeches door iemand anders te laten doen, en zelf wat communicatielessen te nemen.
Zo heb Ik nog kunnen schrappen uit zijn presentatie voor de shareholders meeting: With my strategic plan we will tactically anally rape the competition by operationly attacking them on all fronts. :wtf:
 
Je kan ook gewoon zeggen "nope sorry gaat niet geen tijd. En als dit prioriteit heeft , welke van deze x dingen laat ik vallen. Gelieve te bevestigen voor ik er aan begin"

Je bent mentaal al weg, dus who cares.

edit: alsook als je zelfstandige gaat worden moet je die mentaliteit toch hebben. Dus je kan gewoon oefenen in een omgeving waar er weinig tot geen consequenties zijn.

Ik begin steeds meer en steeds harder terug te duwen. Het is echt van moetens nu.
Ook naar klanten trouwens. Taakjes aan de rand van mijn scope die niet veel tijd kosten, deed ik er vroeger "graag" bij. Graag in de zin van: klant tevreden en eigenlijk kost het mij meer tijd om een regiebudget aan te maken dan om simpelweg het taakje uit te voeren. Maar nu duw ik echt alles terug.
Jammer dat het zo moet blijkbaar.


Maar bon, wat is er intussen nog gebeurd deze week?
  • Nu ook een junior die de organisatie verlaat.
  • De laatste overblijvende senior met wie ik een vertrouwensband heb en met wie ik goed kan praten over de situatie op mijn werk, die heeft een blaam gekregen van mijn werkgever. Hij wou een (zeer relevante) opleiding maar kreeg die niet. En ook andere beslissingen van het management was hij niet mee akkoord. En hij durfde daarover al eens kritiek geven tegen andere collega's. Dit is ter ore gekomen bij het management. Het management vindt deze houding niet loyaal en heeft hem daar formeel op aangesproken. Als zijn gedrag niet verandert, vliegt hij buiten. Ik weet van hem dat hij intussen ook elders heeft gesolliciteerd. :headshake:
    • Is dit eigenlijk normaal van het management? Ik vind van niet. Mocht hij naar buiten toe kritiek geven, waar klanten, leveranciers, ... bij zijn. Akkoord. Maar puur tussen collega's wat klagen over beslissingen van het management? Is dat niet normaal af en toe?
    • Naast het principiële is het ook praktisch echt een idiote zet van het management. Net zoals ikzelf doet die kerel allerlei projecten waar ze geen onmiddellijke vervanger voor hebben. Zo'n persoon, op zo'n manier onder druk zetten om te stoppen met klagen in een arbeidsmarkt waar ze smeken om dergelijke profielen? Zijn die zot geworden?! Hun houding is op het arrogante af. Hoeveel (belangrijke) mensen moeten nog het bedrijf verlaten vooraleer ze de ernst inzien?!
Bovenstaande 2 punten doen mij opnieuw vrezen voor nog meer shit die verdeeld zal moeten worden over het team.
 
Tof projectje erbij gekregen hier.

Een bitch fight tussen twee kolossen over de verkoop van een bepaald miljoenen-project waarvan de kwaliteit in twijfel wordt getrokken door de koper. Zit in een juridische procedure met advocaten bovenop.

En bibi mocht de expertise gaan uitvoeren. Rapport geschreven. Uiteraard is dat rapport volledig neergesabeld door de ene partij. Elk woord wordt uit zijn context getrokken. Elke (onvermijdelijke) assumptie wordt aangevochten. Elke conclusie wordt in twijfel getrokken. Ik had x moeten doen, ik had y moeten doen, ik had z kunnen dubbelchecken, ... Ze beginnen zelfs te neuten over het feit dat er zoveel tijd zat tussen uitgevoerde expertise en rapport.
Sorry dat ik, in tegenstelling tot advocaten blijkbaar, wél overladen wordt met werk.

Je moet toch uit een speciaal soort hout gesneden zijn om een georganiseerde ruziemaker en professionele sfeerspons te worden zoals het beroep van advocaat. Pure ballast voor de maatschappij.

"Confrator". :sarcastic: Doe niet belachelijk.

Iedereen moet zijn rol spelen natuurlijk. Jij als onafhankelijk expert. De advocaten i.f.v. de belangen van hun cliënten.

Het is logisch dat men dit soort expertises volledig tracht uit elkaar te trekken. Finaal zal het de rechtbank zijn die zijn oordeel gaat baseren op dit rapport. Indien verwerende partij niet akkoord gaat met de expertise dienen zij maar een tegenexpertise te vragen, maar daarvoor zullen zij toch al goede argumenten moeten aanhalen voor dat de rechtbank daar mee zal instemmen.

Ik heb nooit anders geweten. Procedures waarbij de rechtbank een deskundige gaat aanstellen is altijd miserie en deze duren en blijven duren. Het opmaken van basic expertiseverslagen (niet in uw geval, maar in andere echt basic zaken) dat echt gemakkelijk 10 maanden kan duren voor het bij de rechtbank neerligt. Om nog maar te zwijgen van de overdreven kosten die aangerekend worden door de expert.
 
Ah het klassieke "we are at the edge of a cliff, but with my plan we'll take one step forward!".


Wij zijn momenteel ne CEO aan het begeleiden voor een serieuze reorganisatie. Die probeert altijd metaforen te gebruiken en zei dit effectief in zijne state of business:
  1. I know we are currently staring down a cliff, but don't worry, I'm always one step ahead.
  2. Ge ziet hem effe pauzeren en denken shit dees klopt niet.
  3. "What I mean is we are in the process of turning around, and then we will start stepping back
  4. <Lachende geluiden uit het publiek>
  5. En dan begon hij een metafoor te maken met slavenschepen, dat iedereen moet werken" to the beat of the drum", maar dat er wel ballast overboord moet.

Ik heb echt het gevoel alsof ik de kruising tussen David Brent, Elon Musk en Donald Trump heb gevonden. Die waant zich ook ne militaire generaal ofzo.
Mijn eerste suggestie (na 2 dagen) was dan ook om zijn presentaties en speeches door iemand anders te laten doen, en zelf wat communicatielessen te nemen.
Zo heb Ik nog kunnen schrappen uit zijn presentatie voor de shareholders meeting: With my strategic plan we will tactically anally rape the competition by operationly attacking them on all fronts. :wtf:

Hier was het deze week. "There is so much austerity in this company and cutting off good pieces. Might as well cut your own dick off. Don't put it in the meeting notes" :laugh: 10 man iets tussen lachen en verwonderd voor zich uit staren.
 
  • Is dit eigenlijk normaal van het management? Ik vind van niet. Mocht hij naar buiten toe kritiek geven, waar klanten, leveranciers, ... bij zijn. Akkoord. Maar puur tussen collega's wat klagen over beslissingen van het management? Is dat niet normaal af en toe?
  • Naast het principiële is het ook praktisch echt een idiote zet van het management. Net zoals ikzelf doet die kerel allerlei projecten waar ze geen onmiddellijke vervanger voor hebben. Zo'n persoon, op zo'n manier onder druk zetten om te stoppen met klagen in een arbeidsmarkt waar ze smeken om dergelijke profielen? Zijn die zot geworden?! Hun houding is op het arrogante af. Hoeveel (belangrijke) mensen moeten nog het bedrijf verlaten vooraleer ze de ernst inzien?!
Ik heb ooit met de CEO en HR van een vorige werkgever samengezeten over het verloop/recruiteringsmoeilijkheden in mijn team door de te hoge werkdruk. HR maakte toen ook twee memorabele uitspraken:
1) 'We hebben een strategie van understaffing! '
2) 'Mensen die vertrekken is niet erg, extra ruimte voor de bonus voor diegene die blijven'

In mijn hoofd zag ik ExCom al voor mij
HR: Mannen ik heb een nieuwe strategie! We vinden niemand, laat is ons 'operation Understaffing' implementeren, alle problemen opgelost!
ExCom: Approved! Luid handgeklap

Heb de maandag erop mijn ontslag ingediend....
 
Ik stuur vorige week enkele datums door naar collega's om gezamenlijk iets te doen (geen Doodle 😅)

2 datums krijgen even veel voorkeuren
Ik kies de datum die nu het snelst aankomt (anders zijn we nog 2 weken verder)

Collega die nu verontwaardigd een chatje stuurt wat er mis is en waarom ik niet de datum kies die hij ook kan (lees de latere)

Mag ik dat nu gvd nog zelf beslissen ja?
Organiseert dan eens zelf iets
 
  • Hoeveel (belangrijke) mensen moeten nog het bedrijf verlaten vooraleer ze de ernst inzien?!
Heu niet?

De reactie van hogerhand (die alleen maar het geld zien binnenstromen en niks afweten van de werkvloer) zal zijn: "Het zijn besparingen. Het budget is op. Ah 2 man weg? Voila! Het probleem is toch opgelost? Er is géén enkel probleem. Mac-bc neemt al het werk over."
 
In welke context?

Je die expertise laten maken. Iedereen weet toch dat er gezever van komt als je 'onafhankelijke' expertise moet maken tussen 2 die ambras maken.

Ofwel is het maken, afgeven en ze moeten je met rust laten. Ofwel moet je ze niet maken.

Iemand een onafhankelijke expertise laten maken en dan de bonen laten fretten omdat er 1 niet akkoord is (who would have thought) is a) niet onafhankelijk b) zeker niet fair en c) very unprofessional van bovenaf.
 
Ik heb ooit met de CEO en HR van een vorige werkgever samengezeten over het verloop/recruiteringsmoeilijkheden in mijn team door de te hoge werkdruk. HR maakte toen ook twee memorabele uitspraken:
1) 'We hebben een strategie van understaffing! '
2) 'Mensen die vertrekken is niet erg, extra ruimte voor de bonus voor diegene die blijven'

In mijn hoofd zag ik ExCom al voor mij
HR: Mannen ik heb een nieuwe strategie! We vinden niemand, laat is ons 'operation Understaffing' implementeren, alle problemen opgelost!
ExCom: Approved! Luid handgeklap

Heb de maandag erop mijn ontslag ingediend....
Dat doet mij denken aan het volgende 13 jaar geleden

(Ter info: Een aantal collega's hadden identiek hetzelfde gedaan de dagen / weken daarvoor en hadden allemaal opslag gekregen)

Makila: Hey manager ik heb een beter aanbod van de concurrentie, wat stelt het bedrijf daar tegen over?
Manager: Oh Ok! Dan stopt uw verhaal hier. Succes bij de concurrentie.
*Handjes schudden, Makila begeleiden tot aan zijn deur. Deurke dicht.* :unsure:

Dus ik heb toen in die tijd dan maar mijn ontslag ingediend zeker? :tongue:
 
Terug
Bovenaan