Werk Ben je aangesloten bij een vakbond of niet ?

aangesloten?

  • Ja

    Stemmen: 34 27,6%
  • Neen

    Stemmen: 89 72,4%

  • Totaal aantal stemmers
    123
Is een beetje ons sociaal systeem hé.
Er zijn héél veel sectoren waar ze misschien niet echt een meerwaarde meer hebben (dan heb ik het over verdedigen van werknemers rechten, zorgen dat er geen uitbuiting/profitariaat door werkgevers is, ...), maar er zijn spijtig genoeg sectoren waar ze nog wel nodig zijn, en waar nog wel druk op werkgevers gezet moet worden.
Als er alleen lidgeld zou betaald worden in de sectoren waar ze nodig zijn, zou het waarschijnlijk financieel onhoudbaar zijn, dus door de bijdragen van leden uit die sectoren waar ze misschien niet echt nodig zijn, kunnen de "zwakkeren" wel blijven gesteund worden.

Verder zie ik het meer als een soort verzekering, heel soms heb je ze toch echt wel nodig, faillissementen is zo een situatie. Is toch best wel een complexe "eindberekening" die nodig is, en dan vooral voor degenen die werken in de sector waar de vakbond net minder nodig zou zijn, want dat zijn de werknemers met gecompliceerdere dossiers waar die eindberekening allerhande extra legale voordelen moet gaan beginnen omrekenen naar financiële vergoeding etc.
En de aangifte bij het fonds sluiting ondernemingen, kan ook beter juist zijn of je laat mogelijks véél geld waar je recht op hebt (en mogelijks broodnodig zou zijn) op tafel liggen.
En ik weet niet of een advocaat (binnen een rechtsbijstandsverzekering of zoiets) eenzelfde expertise heeft om zo een eindberekening te doen, vergeleken met de vakbonden die non stop van die zaken doen.

Voor de rest heb ik wel bang, ik zie (in mijn opinie) de vakbonden die toch nog de neiging hebben van te vechten "om te vechten", omdat dat is wat vakbonden doen. En dat ze gewoonweg te ver gaan.
Als werknemer heb je best wel wat verworven rechten, die vergelijkbaar (of beter) zijn met wat werknemers in onze buurlanden hebben, "echte uitbuiting" is gelukkig wat voorbij, en als ze er nog is zit ze vooral op plaatsen waar vakbonden weinig tot geen grip hebben (bijvoorbeeld die uitgebuite bouwvakkers die als buitenlandse zelfstandigen hier werken, in het kluwen van onderaannemingen, zie maar naar de slachtoffers van die school in opbouw in Antwerpen Zuid die een paar jaar terug half ingestort is).
België is al een extreem duur land voor werkgevers, met zeer hoge loonkost, en ik heb toch (te) dikwijls een gevoel van "don't push your luck"!

Dit gecombineerd met een imo te hoge graad van rechteloosheid door het ontbreken van een rechtspersoonlijkheid.
Dit zet vandaag nog steeds aan bij hun acties om zich in die grijze zone te begeven, waar de modale mens vindt dat ze over "de lijn" gaan, schade berokkenen (ook psychologisch, naar werkwillenden en lager management bijvoorbeeld) enzoverder...

Verder ben ik geen lid meer ;) gezien ik nu zelf werkgever (van mezelf) ben!
 
vakbonden kunnen nu eenmaal niet leven van lucht, als ze rechtzaken willen starten hebben ze daar juristen voor nodig, dus is er geld nodig (net zoals de werking van werkloosheidskassen overigens). Ja, die moeten werken voor iedereen, maar daar is geld voor nodig. Lidgeld dus. (tenzij de overheid subsidies voor de SYNDICALE werking (= niet-werkloosheid) wil voorzien?

Dat is net het punt; de vakbond heeft er enkel baat bij dat het systeem en de procedures niet werken, dat is een deel van hun bestaansrecht en een ferm deel van hun funding (beetje zoals de maffia). Als de vakbond er echt zou zijn voor de werknemer, dan zou die aberratie al lang aangepakt zijn aangezien het de verdomde plicht is van een overheid om dat te laten werken voor iedereen. Quod non.

nee, jij claimt dat er geen toegevoegde waarde is. Je mag dan met 100 voorbeelden afkomen waar vakbonden slecht werk leverden (die er zeker kan zijn), als ik enkele zaken kan aantonen waar er wel toegevoegde waarde is, ben je fout. En die voorbeelden kan je genoeg vinden in het verschil tussen het statuut van een dienstenchequeswerknemer in het begin en nu.

Je beseft dat dat in twee richtingen gaat, en dat voor elke 100 voorbeelden die jij geeft om aan te tonen dat ze wel toegevoegde waarde hebben, ik meerdere zaken kan aantonen waar die er niet is en jij dus fout bent? So what's the use?

Je werkt er voor, het zou maar erg zijn dat zelfs jij de toegevoegde waarde er niet van ziet, maar ik zie ze niet vanuit mijn ervaring. Dat was de vraag in het topic, en het heeft weinig zin om daarvoor in de verdediging te schieten aangezien dat toch een straatje zonder einde is.
 
Is in de basis eigenlijk triestig dat er geen deftig objectief alternatief bestaat voor de administratie & advies ivm werkgever-werknemer relatie.
Dan zijn die gedoogde criminele organisaties meteen pakje lichter.

my 2 cents
 
Hier krijgen we bij elke scheve scheet van de werkgever het volgende doorgestuurd van de vakbondsman "we verkiezen sociale vrede en jobbehoud boven een escalatie".

Lees: we doen geen kloten:laugh:

En dat gaat over zaken die pertinent onwettig zijn en wat iedereen weet. Zoals het afpakken van verlofdagen als besparingen. Verplichte verlofweken. Getekende car policies gewoon flagrant niet volgen etc etc.

Ik ben niet gesyndiceerd, maar de gesyncideerde zitten allemaal tegen die vakbondspee tr zagen altijd en die doet letterlijk geen fluit.
 
I get your point, zoals heel die cirque met Delhaize en Ryanair stakingen waarbij de "gewone man" weer gegijzeld wordt in het kat en muis spelletje van directie en vakbonden,
ben ik ook niet zo "happy" om lid te worden hoor van die, vaak crimineel overkomende, bende.


Maar zoals je in mijn betoog kan lezen, worden we vaak verplicht.

Zoals JPV aanhaalt: wij MOETEN via een HVW (die nu erg slecht werk leverde, en we dit niet meer herhaald willen zien),
dan maar bij een vakbond lid gaan worden, opdat mijn vrouw 5 weken stempelgeld (waar ze tout court gewoon recht op zal hebben, door zelf genoeg te hebben gewerkt en bijdragen te hebben betaald).

Is eigenlijk toch wel hallucinant.

We kunnen natuurlijk ook wel een maand voordien, lid worden, en van zodra ze het geld ontvangt van de overheid, terug stoppen met lid worden.
Maar waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?

Op dit gebied draait België toch echt vierkant: Je hebt recht op iets, maar moet via een omweg er zien aan te geraken.
Welke omweg je neemt is uw keuze: ofwel onbetalend en slechte service, (die reviews :help: )
ofwel betalend en (hopelijk) goeie service.

Je begrijpt toch dat de vakbond niand kan verplichten om te staken hoop ik. En dat bij de stakingen die je daar opnoemt het dus effectief werknemers zijn die beslissen dat het noodzakelijk is. Dat zijn geen "spelletjes". Dat zijn ernstige sociale conflicten die een diepe impact hebben op die mensen hun professionele loopbaan. Minder coolaid drinken Trump.
 
Historisch gezien wel. En moest ik werken als arbeider bij BPost of bij zo'n bagagehandelaar of heletijd met interimcontracten het einde van het jaar halen, daar zie ik zeker de toegevoegde waarde. JE zit in een zwakke positie.
Of metaalindustrie, chemie, haven,... waar ze duidelijk het maximale hebben gehaald voor de werknemers :p.


Maar waar ik werk, is hun toegevoegde waarde zelfs negatief en tenslotte zou dat dan hetgene zijn waarvoor je betaalt. Dan hou ik liever mijn portefeuille toe :p.
In mijn ogen heeft de vakbondaanwezigheid in mijn omgeving de arbeidsomstandigheden verslechterd voor mij.

Als je over de chemie spreekt: in de verleden tijd wel. In de huidige tijd kan ik in ieder geval meerdere voorbeelden geven waar de stellingname van de vakbond om het onderste uit de kan te halen (en dan spreek ik over specifieke chemiebedrijven & vestigingen / units die buitengewoon goed betalen) alleen maar nadelen heeft voor de werknemers.

Maar akkoord dat er helaas nog sectoren zijn waar er wanpraktijken zijn en dus een absolute nood aan een vakbond die daar de rem op zet. Retail is in minstens een aantal bedrijven ook zo'n probleemsector.
 
Je begrijpt toch dat de vakbond niand kan verplichten om te staken hoop ik. En dat bij de stakingen die je daar opnoemt het dus effectief werknemers zijn die beslissen dat het noodzakelijk is. Dat zijn geen "spelletjes". Dat zijn ernstige sociale conflicten die een diepe impact hebben op die mensen hun professionele loopbaan. Minder coolaid drinken Trump.

Wat een prachtig verhaal in theorie. Alleen totale onzin in praktijk. Vakbonden forceren vaak genoeg mensen tot stakingen door hun acties. Het meest recente voorbeeld waren de Delhaize stakingen waarbij de toegang tot winkels geblokkeerd werd. Mijn nicht, die studeert maar wel jaarlijks vakantiewerk doet, keek heel het jaar uit naar haar maandje vakantiewerk in de Delhaize in het dorp. Raad eens wie de toegang ontzegd werd door de mensen in een rode vuilniszak? Raad eens wie er een maand veel minder heeft verdiend dan gehoopt? Raad eens wie er nu extra avonden in de week kan gaan werken om haar studies te betalen? Inderdaad.

Zelf ben ik een keer of 5 de toegang ontzegd tot mijn vorige klant zijn kantoor door vakbonden die de toegangspoorten blokkeerden. 5 niet-gefactureerde dagen uiteraard in mijn eerste jaar toen als freelancer. Dan kun je zo'n fratsen wel missen.
 
Wat een prachtig verhaal in theorie. Alleen totale onzin in praktijk. Vakbonden forceren vaak genoeg mensen tot stakingen door hun acties. Het meest recente voorbeeld waren de Delhaize stakingen waarbij de toegang tot winkels geblokkeerd werd. Mijn nicht, die studeert maar wel jaarlijks vakantiewerk doet, keek heel het jaar uit naar haar maandje vakantiewerk in de Delhaize in het dorp. Raad eens wie de toegang ontzegd werd door de mensen in een rode vuilniszak? Raad eens wie er een maand veel minder heeft verdiend dan gehoopt? Raad eens wie er nu extra avonden in de week kan gaan werken om haar studies te betalen? Inderdaad.

Zelf ben ik een keer of 5 de toegang ontzegd tot mijn vorige klant zijn kantoor door vakbonden die de toegangspoorten blokkeerden. 5 niet-gefactureerde dagen uiteraard in mijn eerste jaar toen als freelancer. Dan kun je zo'n fratsen wel missen.
Bij onze laatste staking kon je gewoon gaan werken indien je wou. Ook wordt er op voorhand altijd aan de werknemers gevraagd of ze wel willen overgaan tot actie.
 
Wat een prachtig verhaal in theorie. Alleen totale onzin in praktijk. Vakbonden forceren vaak genoeg mensen tot stakingen door hun acties. Het meest recente voorbeeld waren de Delhaize stakingen waarbij de toegang tot winkels geblokkeerd werd. Mijn nicht, die studeert maar wel jaarlijks vakantiewerk doet, keek heel het jaar uit naar haar maandje vakantiewerk in de Delhaize in het dorp. Raad eens wie de toegang ontzegd werd door de mensen in een rode vuilniszak? Raad eens wie er een maand veel minder heeft verdiend dan gehoopt? Raad eens wie er nu extra avonden in de week kan gaan werken om haar studies te betalen? Inderdaad.

Zelf ben ik een keer of 5 de toegang ontzegd tot mijn vorige klant zijn kantoor door vakbonden die de toegangspoorten blokkeerden. 5 niet-gefactureerde dagen uiteraard in mijn eerste jaar toen als freelancer. Dan kun je zo'n fratsen wel missen.

Spreken over de praktijk, maar dan wel beweren dat een studente een heel jaar uitkijkt naar een maand vakkenvullen voor een loon dat echt niet wauw is (zelfs voor studenten). Ni zwanzen eh
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik probeer objectief te blijven:
Voor wie voldoende geld heeft om een kleine tegenslag op te vangen (=loon die eens niet gestort of laat gestort wordt) en dan intellectueel genoeg is om zijn plan te trekken om dat geld via een advocaat ofzo te recupereren is het niet nodig. Voor wie natuurlijk zelfs dat risico niet loopt, idem (maar vergeet niet, het ligt niet altijd aan de goedheid van de werkgever dat er geen betaling komt, soms is het ook een kwestie van overmacht (overlijden werkgever, ...). Dat zijn natuurlijk edge cases maar ze bestaan.

Langs de andere kant: voor wie leeft van tijdelijke contracten, deeltijds werkt, een laag inkomen heeft, in een sector werkt waar vakbondsaanwezigheid hoog is (en vaak premies via vakbond betaald worden) of wie in een speciale situatie zit (handicap, ...): sowieso aansluiten.

Ertussen hangt het een beetje af van je persoonlijke/werksituatie. Maar aangezien het in veel sectoren (na aftrek syndicale premie) slechts een 80-100 euro kost/jaar, denk ik dat het een van de goedkopere verzekeringen zijn die er bestaan. Heb je geen syndicale premie in de sector en heb je de vakbond niet nodig, dan kan het 220 euro (ongeveer het maximumlidgeld) verspild zijn, niet het grootste bedrag maar ook zeker niet klein.
Dan kan je eigenlijk al beter een deftige (fiscale) rechtsbijstandsverzekering nemen van 356 EUR waarvan je 124 EUR terugkrijgt via je personenbelasting. 232 EUR en je hebt naast arbeidsrecht nog dekking voor:

- Burgerlijke verhaalsrecht
- Burgerlijke verdediging
- Strafrechtelijke verdediging
- Verbintenissenrecht
- Administratief recht
- Fiscaal recht
- Erf-, schenkings- en testamentenrecht
- Personen- en familierecht
- Bouwrecht
- Echtscheidingsrecht
 
Dan kan je eigenlijk al beter een deftige (fiscale) rechtsbijstandsverzekering nemen van 356 EUR waarvan je 124 EUR terugkrijgt via je personenbelasting. 232 EUR en je hebt naast arbeidsrecht nog dekking voor:

- Burgerlijke verhaalsrecht
- Burgerlijke verdediging
- Strafrechtelijke verdediging
- Verbintenissenrecht
- Administratief recht
- Fiscaal recht
- Erf-, schenkings- en testamentenrecht
- Personen- en familierecht
- Bouwrecht
- Echtscheidingsrecht
Air daar ook arbeidsrecht en sociaal recht (met kosten niet-gerechtelijke expertise) in?
 
Air daar ook arbeidsrecht en sociaal recht (met kosten niet-gerechtelijke expertise) in?
Arbeidsrecht inderdaad met een dekking tot 15.000 EUR (tussenkomst bij elk conflict met werkgever, hoeft dus niet via arbeidsrechtbank te gaan), sociaal recht zit er wel niet in. Dat zit dan weer in de "Allrisk" formule die wel 576 EUR kost (min 124 EUR fiscaal voordeel dus 452 EUR). Dan is natuurlijk elk mogelijk conflict wel gedekt... Voor mensen die een vennootschap hebben, als er een dekking voor de vennootschap wordt genomen gaat er nog 25% korting af van de privépolis (en kost de Allrisk dekking voor de privé dus 308 EUR uiteindelijk).
 
Spreken over de praktijk, maar dan wel beweren dat een studente een heel jaar uitkijkt naar een maand vakkenvullen voor een loon dat echt niet wauw is (zelfs voor studenten). Ni zwanzen eh

Als dochter van iemand die vast in de Delhaize werkt is zij ook één van de vaste jobstudenten jaar na jaar. Die gaat daar jaarlijks werken met een groep vriendinnen. Hoewel het misschien voor u ongelooflijk lijkt en het ook niet mijn droomjob is, kijkt zij er elk jaar wel naar uit.

Dus nee ik was niet aan het "zwanzen".
 
Aan bedrijven die moeten opkomen voor werkende maar hoe meer werklozen hoe beter voor hun inkomsten (en zelf illegale zaken toepassen) geef ik geen geld.

En mijn ervaringen met afgevaardigden is ook alleen maar negatief
 
Lid bij acv, vooral omdat we in het verleden elke winter wel wat dagen op economische werkloosheid moesten. Die tijd is ondertussen gepasseerd, dus ik heb me al vaker afgevraagd of ik mijn lidmaatschap niet beter zou opzeggen.
 
Spreken over de praktijk, maar dan wel beweren dat een studente een heel jaar uitkijkt naar een maand vakkenvullen voor een loon dat echt niet wauw is (zelfs voor studenten). Ni zwanzen eh
Door enkele dagen minder te werken heeft ze ook minder geld. Dus nu moet ze op een andere manier zorgen dat school, hobby, reis, festival, kleren, ... betaald worden, en dat allemaal voor wat mensen die in het verleden leven en blijven hameren op verworven rechten.

Een van de redenen waarom ze nu nergens meer staan en alle delhaizes verkocht zijn of worden aan zelfstandigen.
 
Door enkele dagen minder te werken heeft ze ook minder geld. Dus nu moet ze op een andere manier zorgen dat school, hobby, reis, festival, kleren, ... betaald worden, en dat allemaal voor wat mensen die in het verleden leven en blijven hameren op verworven rechten.

Een van de redenen waarom ze nu nergens meer staan en alle delhaizes verkocht zijn of worden aan zelfstandigen.

Oh, maar het is niet dat ik die acties bij Delhaize goed vind eh. Als ik zie wat er bij Delhaize werkt: een hoop oude vrijsters die daar al 200 jaar werken en die nu in paniek schieten dat ze op hun fin de carrière eens wat meer uit hun pijp mogen komen.
 
Beide standpunten kunnen tegelijk waar zijn.

1. De vakbond is nodig: ik heb ze verschillende keren echt nodig gehad in een vorig leven.
Tot gratis advocaat toe bij effectieve rechtszaak tegen werkgever die achterstallig loon doodleuk niet betaalde, gewoon omdat die werkgever veronderstelde dat het voor de simpele werknemer toch te duur was om te procederen voor die 2000-3000 euro.

Tot oplossen van contractgeschil voor buitenlandse werkgever omdat de Belgische vakbond zijn buitenlandse partners optrommelde.
Dikke chapeau en dankbaarheid van mij daar.

2. De vakbond overdrijft soms serieus: bv. een tijd geleden die weerstand tegen iets compleet van de pot gerukt zoals het 'opsparen van niet ziek gewezen ziektedagen' bij bepaalde ambtenaren.
 
Ik heb iets tegen politieke vakbonden, die als het hun uitkomt het land platleggen en zelf blokkeren, daar is geen ander woord voor dan terrorisme.
Als een democratisch verkozen regering (lol ik weet het...) maatregelen treft moet ge u als inwoner daarbij neerleggen.


dus nee, ik ben geen lid.
 
Terug
Bovenaan