Werk Ben je aangesloten bij een vakbond of niet ?

aangesloten?

  • Ja

    Stemmen: 34 27,4%
  • Neen

    Stemmen: 90 72,6%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Er zitten hier een paar af te geven op vakbonden, maar volgens mij lijken die niet goed te beseffen wat voor impact dat de vakbonden gehad heeft en zal hebben als ze niet meer bestaan. Heel veel van de rechten van de werknemer zijn er gekomen door vakbonden.

Een perfect voorbeeld van hoe het zou zijn zonder vakbonden is de USA. Ik nodig iedereen eens uit om op reddit te kijken naar onder andere de subreddit 'workreform'. Staan talloze voorbeelden hoe het er daar aan toe gaat zonder vakbonden.
 
Ik ben niet meer gesyndiceerd. Geen vakbond die een flauw benul heeft van mijn job, dus niemand die mij intern zal vertegenwoordigen, dat stoorde mij dermate dat ik mij heb laten schrappen. Als ik ontslagen zou worden, mogelijks wel problematisch natuurlijk.
 
Neen, nooit lid geweest in al die jaren dat ik al werk.


Er zitten hier een paar af te geven op vakbonden, maar volgens mij lijken die niet goed te beseffen wat voor impact dat de vakbonden gehad heeft en zal hebben als ze niet meer bestaan. Heel veel van de rechten van de werknemer zijn er gekomen door vakbonden.

Een perfect voorbeeld van hoe het zou zijn zonder vakbonden is de USA. Ik nodig iedereen eens uit om op reddit te kijken naar onder andere de subreddit 'workreform'. Staan talloze voorbeelden hoe het er daar aan toe gaat zonder vakbonden.
Tja, je gaat nu ook op r/workreform. Wat verwacht je dan?
Als ik naar r/vegan ga verwacht ik geen recepten met steak, als ik naar r/Boston ga verwacht ik geen tip over Washington en als ik naar r/Dutch ga verwacht ik geen Frans te spreken. Ik zeg niet dat vakbonden niks goed doen of gedaan hebben, maar om nu r/workreform als norm te nemen en te extrapoleren naar heel Amerika is er ver over.

Source: me, freelancer die al jaren voor een Amerikaans bedrijf werkt en dat altijd als positief heb ervaren. Ook hoe die met hun eigen Amerikaanse collega's omgaan ja.
 
Laatst bewerkt:
Tja,j je gaat nu ook op r/workreform. Wat verwacht je dan?
Als ik naar r/vegan ga verwacht ik geen recepten met steak, als ik naar r/Boston ga verwacht ik geen tip over Washington en als ik naar r/Dutch ga verwacht ik geen Frans te spreken. Ik zeg niet dat vakbonden niks goed doen of gedaan hebben, maar om nu r/workreform als norm te nemen en te extrapoleren naar heel Amerika is er ver over.

Source: me, freelancer die al jaren voor een Amerikaanse bedrijven werkt.

Ben ook geen heel grote ideologische liefhebber van vakbonden tout court en ken er ook niet veel van hoe die anno 2023 nog werken/nut hebben, maar als je leest over hoe de situatie voor arbeiders eruitzag ten tijde van de Belgische werkliedenpartij (dus de decennia na de 2e industriële revolutie) en daarvoor, dan mogen we denk ik wel blij zijn dat er mensen op de barricades zijn gesprongen en soms letterlijk op de vuist zijn gegaan voor "de werkman". Amerika heeft, wellicht door hun panische angst van "communisme", veel minder een syndicale zenuwtrek gehad, maar dat zie je ook. Het is daar nu vaak nog altijd een heel gevecht over minimumlonen.
 
Ondanks de soms absurde standpunten van de vakbonden en de vreemde vertakking/verzuiling binnen de Belgische structuur, ben ik er ook van overtuigd dat ze nodig blijven. Al zal de grote nood nu ook niet zitten bij het gemiddeld publiek hier. Ik ben zelf ook niet aangesloten trouwens, maar ik heb mijn vrouw dat wel meteen aangeraden (eerst horeca en nu zorgsector), en dat lijkt me nog altijd een goed idee.
 
Denk dat het al helemaal overbodig is als je ergens werkt met een 'goede' HR-dienst?
Probleem is dat de meeste mensen niet goed weten of de HR-dienst wel goed werk levert. het is niet omdat je vragen altijd vlug beantwoord worden, dat je ook je rechten te horen krijgt of je loon correct berekend wordt.
Goh, niet zozeer dat.

Ik zie hun, op geen enkel punt, nog enige toegevoegde waarde bieden. Er was een tijd dat ze echt nodig waren, maar die tijden liggen ver achter ons en die blijven inroepen is eerder zwaktebod dan argument.
de toegevoegde waarde is er zeker, ik kan je voldoende dossiers tonen waar mensen zelf hun rechten niet kenden (en dat gaat dan over essentiële rechten, niet over extraatjes/vroeger op pensioen kunnen etc.

Ook bij een aantal nieuwe sectoren is er algemeen wel aanvaard dat daar nog heel wat werk is (bvb fysieke problemen bij dienstenchequeswerknemers). En ja, algemeen is het vaak over het behoud (soms ten onrechte, maar vaak ten rechte) van een aantal in het verleden verworven voordelen. Wat jij niet altijd ziet is wat de werkgevers van eisen stellen tijdens onderhandelingen en wat tegengehouden wordt door ons. Als iets NIET verandert, kan dat ook een verwezenlijking zijn.
Ares zei:
Ik ben zowat 20 jaar bezig, en heb in al die tijd geen één verwezenlijking gezien die er dankzij een vakbond voor de werknemers gekomen is. Zelfs niet bij herstructureringen, waar ze graag uitpakken met wat ze bemachtigd hebben, terwijl dat nooit meer was (vaak minder) dan wat er voorzien was.
dan heb je duidelijk niet in verschillende sectoren gewerkt. Er zijn genoeg tegenvoorbeelden te geven.
 
Ja, want de afgelopen tijd enkele keren economisch werkloos geweest en (toen nog) in dienst bij een bedrijf in moeilijkheden. Na eerdere slechte ervaringen met de hulpkas leek lidmaatschap van de vakbond me wel handig in die situatie.
 
Er zitten hier een paar af te geven op vakbonden, maar volgens mij lijken die niet goed te beseffen wat voor impact dat de vakbonden gehad heeft en zal hebben als ze niet meer bestaan. Heel veel van de rechten van de werknemer zijn er gekomen door vakbonden.

Een perfect voorbeeld van hoe het zou zijn zonder vakbonden is de USA. Ik nodig iedereen eens uit om op reddit te kijken naar onder andere de subreddit 'workreform'. Staan talloze voorbeelden hoe het er daar aan toe gaat zonder vakbonden.

Voor mij is dat ook eerder omdat ik eigenlijk niet akkoord ben met de voorstellen of blokkeringen van de vakbond. Zij verdedigen in mijn ogen maar een subset van werknemers bij de werkgever en lang niet iedereen. (Bij mijn werkgever worden vooral de +50 bende goed verdedigd bij de vakbond maar voor pas startenden, "jonge" mensen die werken,... Die worden serieus in de steek gelaten door de vakbonden bij ons in mijn ogen.)

De competentie lijkt mij ook niet al te deftig. Ook al gevallen geweten van slecht advies van de vakbond met financieel nadeel voor de werknemer als gevolg. Complexe materie natuurlijk maar als je betaalt voor een "verzekering", dan wil je eigenlijk ook wel kwaliteit voor die verzekering.



Om dan lid te zijn daarvan en dus impliciet hun ideeën (over het werk bij mijn werkgever) en hun gedrag (blijft een "ons kent ons" gedoe) te steunen puur om een "verzekering" te hebben, dat valt mij toch moeilijk.
 
Neen, nooit lid geweest in al die jaren dat ik al werk.



Tja, je gaat nu ook op r/workreform. Wat verwacht je dan?
Als ik naar r/vegan ga verwacht ik geen recepten met steak, als ik naar r/Boston ga verwacht ik geen tip over Washington en als ik naar r/Dutch ga verwacht ik geen Frans te spreken. Ik zeg niet dat vakbonden niks goed doen of gedaan hebben, maar om nu r/workreform als norm te nemen en te extrapoleren naar heel Amerika is er ver over.

Source: me, freelancer die al jaren voor een Amerikaans bedrijf werkt en dat altijd als positief heb ervaren. Ook hoe die met hun eigen Amerikaanse collega's omgaan ja.
Ik ben me heel goed bewust me van dat punt. Desalniettemin ontkracht het noch het mijne. De werknemer is op heel veel punten veel minder goed beschermd in USA dan hier.
Wil dat zeggen, dat elke bedrijf in USA zijn werknemers uitbuit? Ook nee, maar objectief gezien is het daar veel minder goed geregeld dan hier. Zaken zoals vakantie en ouderschaps, vaderschaps en moederschapsverlof zijn daar objectief gezien veel minder goed dan hier.



Voor mij is dat ook eerder omdat ik eigenlijk niet akkoord ben met de voorstellen of blokkeringen van de vakbond. Zij verdedigen in mijn ogen maar een subset van werknemers bij de werkgever en lang niet iedereen. (Bij mijn werkgever worden vooral de +50 bende goed verdedigd bij de vakbond maar voor pas startenden, "jonge" mensen die werken,... Die worden serieus in de steek gelaten door de vakbonden bij ons in mijn ogen.)

De competentie lijkt mij ook niet al te deftig. Ook al gevallen geweten van slecht advies van de vakbond met financieel nadeel voor de werknemer als gevolg. Complexe materie natuurlijk maar als je betaalt voor een "verzekering", dan wil je eigenlijk ook wel kwaliteit voor die verzekering.



Om dan lid te zijn daarvan en dus impliciet hun ideeën (over het werk bij mijn werkgever) en hun gedrag (blijft een "ons kent ons" gedoe) te steunen puur om een "verzekering" te hebben, dat valt mij toch moeilijk.
Ik ga niet zeggen dat de huidige vakbonden perfect zijn, maar ik baseer me op hun verwezenlijkingen over de jaren heen en dat is iets dat ik wel grotendeels goed vind.
 
Ja, maar eerlijk gezegd ga ik het opzeggen.
Eerst bij ACV gezeten, nooit nodig gehad maar dan eens een heel specifieke vraag rond een heel specifieke regelgeving. Na heel lang wachten antwoord mogen krijgen van hun juridische dienst dat fout en naast de kwestie was. Had ondertss mijn rechtsbijstandsverzekeraar en daar binnen 2 weken een advies van een advocatenkantoor gekregen waar ik echt iets mee was en geholpen was.

Dan maar overgeschakeld naar ACLVB waar ik momenteel zit, maar heeft ook geen meerwaarde.

Ik zou het iedereen afraden eerlijk gezegd
 
Ik ben blij dat ze bestaan. Een aantal jaar ook delegee geweest. Mee gestopt om twee redenen: Ten eerste omdat er een belangenconflict zou ontstaan door nieuwe functie (je kan niet én in mgmtoverleg zitten ivm personeelszaken én delegee spelen) maar ook omdat er te veel bedisseld werd met een beperkt kliekje anciens en broodnodige veranderingen daardoor geblokkeerd bleven zitten.

Op zich absoluut pro het principe van werknemersvertegenwoordiging maar regelmatig niet akkoord met hoe het er vaak in de praktijk aan toe gaat noch met de oudbollige standpunten die men nog al te vaak verkondigt. De dienstverlening is helaas ook sterk afhankelijk van de persoon die je moet helpen.

Ik ben er wel van overtuigd dat het werkleven er voor de gemiddelde werkmens veel minder goed zou uitzien zonder vakbonden, dan kom je in het wilde westen terecht. En dat voor het gemiddelde BG profiel, zijnde de hoogopgeleide met een schone wedde en een op de arbeidsmarkt felbegeerd profiel, een vakbond minder relevant is is best te begrijpen. Maar daarmee zijn ze niet irrelevant voor een grote groep mensen. Jammer dat de vakbonden het regelmatig voor zichzelf verkakken. Helaas gecombineerd met het continu gebash op vakbonden vanuit bepaalde partijen en mensen die dat blindelings overnemen.
 
Ik ga niet zeggen dat de huidige vakbonden perfect zijn, maar ik baseer me op hun verwezenlijkingen over de jaren heen en dat is iets dat ik wel grotendeels goed vind.

Historisch gezien wel. En moest ik werken als arbeider bij BPost of bij zo'n bagagehandelaar of heletijd met interimcontracten het einde van het jaar halen, daar zie ik zeker de toegevoegde waarde. JE zit in een zwakke positie.
Of metaalindustrie, chemie, haven,... waar ze duidelijk het maximale hebben gehaald voor de werknemers :p.


Maar waar ik werk, is hun toegevoegde waarde zelfs negatief en tenslotte zou dat dan hetgene zijn waarvoor je betaalt. Dan hou ik liever mijn portefeuille toe :p.
In mijn ogen heeft de vakbondaanwezigheid in mijn omgeving de arbeidsomstandigheden verslechterd voor mij.
 
de toegevoegde waarde is er zeker, ik kan je voldoende dossiers tonen waar mensen zelf hun rechten niet kenden (en dat gaat dan over essentiële rechten, niet over extraatjes/vroeger op pensioen kunnen etc.

Als ik afleid waar je werkt, dan is dat even normaal als dat een psych je veel kan vertellen over pakweg verkrachters, een dokter je veel kan vertellen over zieken, of die AAA die je veel kan vertellen over drankproblemen. Dat toont nog niet aan dat de toegevoegde waarde er is, wel dat zoiets als confirmation bias nog steeds een dingetje is :).

If anything ondersteunt het wel wat ik op het einde in mijn post zeg: het is niet normaal dat voor de correcte opvolging van admin procedures een vakbond nodig zou zijn, die moeten gewoon werken tout court voor iedereen. Het spreekt eerder tegen een vakbond dat ze dat actief in het leven houden, eerder dan er voor te zorgen dat daar finaal komaf mee kan gemaakt worden.

Ook bij een aantal nieuwe sectoren is er algemeen wel aanvaard dat daar nog heel wat werk is (bvb fysieke problemen bij dienstenchequeswerknemers). En ja, algemeen is het vaak over het behoud (soms ten onrechte, maar vaak ten rechte) van een aantal in het verleden verworven voordelen. Wat jij niet altijd ziet is wat de werkgevers van eisen stellen tijdens onderhandelingen en wat tegengehouden wordt door ons. Als iets NIET verandert, kan dat ook een verwezenlijking zijn.
dan heb je duidelijk niet in verschillende sectoren gewerkt. Er zijn genoeg tegenvoorbeelden te geven.

Ik heb net iets te vaak aan die kant van de tafel gezeten om dat niet te weten :) (en ik kan je vanuit die ervaring ettelijke cases tonen waaruit het gebrek aan toegevoegde waarde van die vakbond ook blijkt - confirmation bias weet je ;) ). Zoals ik al zei: overheen die 20 jaar, heb ik geen één case geweten waar er concrete verwezenlijkingen waren, dankzij de vakbond, voor de werknemer. Ik heb ze onnozele dingen weten tegen houden voor hun core-publiek, waar het gros van de werknemers zich afvroeg waarom ze dat nu concreet deden. Ik heb ze weten uitpakken met grootse realisaties en afzwakking van de reorganisatie terwijl ze op letterlijk geen één punt iets hebben aangepast en op meerdere punten zelfs minder hebben gerealiseerd dan kon. Ik heb ze aan veel achterkamerpolitiek zien doen zodat ze de perceptie maar konden claimen, zeker als er meerdere kleuren tegelijk actief zijn. Maar ik heb ze op nergens zaken zien realiseren of zien binnen halen.

Mooi dus dat jij de verwezenlijkingen wel ziet; ik moet ze nog tegenkomen :). Met tegenvoorbeelden gaan smijten heeft dan ook niet zo schitterend veel zin; ik kan dat ook doen, maar ik moet jou er toch niet van overtuigen dat ze geen toegevoegde waarde hebben en omgekeerd? Die standpunten kunnen gewoon naast elkaar bestaan.
 
Er zitten hier een paar af te geven op vakbonden, maar volgens mij lijken die niet goed te beseffen wat voor impact dat de vakbonden gehad heeft en zal hebben als ze niet meer bestaan. Heel veel van de rechten van de werknemer zijn er gekomen door vakbonden.

Een perfect voorbeeld van hoe het zou zijn zonder vakbonden is de USA. Ik nodig iedereen eens uit om op reddit te kijken naar onder andere de subreddit 'workreform'. Staan talloze voorbeelden hoe het er daar aan toe gaat zonder vakbonden.

En dankzij den Amerikaan zijn we hier geen Duitsers of Russen, maar dat maakt niet dat die nog steeds even relevant zijn of correct zijn. Een partij die alleen naar het verleden kan wijzen om zijn relevantie vandaag te onderbouwen, die heeft niet door dat ze zichzelf overbodig aan het maken is.

Genoeg landen out there zonder de syndicale aanwezigheid als in België trouwens, waar mensen ook al lang niet meer travakken als bij Woeste & co. Je moet er nog niet eens ver voor gaan; NL is daar een prima voorbeeld van (inclusief realisaties voor werknemers zoals CAO's à la carte, 15à20 jaar geleden al, die hier niet eens denkbaar zouden zijn).
 
Nee, maar ben pas aan het werk. Geen idee of dat eigenlijk voor 'hooggeschoolden' (die typisch niet in arbeidersomgevingen werken of bij 'bloedzuigers' van werkgevers) echt nuttig is? Ook geen idee hoeveel dat kost op een jaar, maar ik ga nog liever een pitta eten dan 15€ ofzo aan die mannen te geven als ik het toch nooit nodig heb.
Ik ben zelf niet gesyndiceerd, maar het is een weloverwogen keuze. Uit deze comment kan ik enkel maar afleiden dat woord “hooggeschoold” toch zeer relatief is.

Mijn grootste probleem met syndicale afvaardiging is hetzelfde als met politieke afvaardiging: het gaat eerder om “populariteit” en verkozenen zitten meer in met zichzelf dan de taak in handen.

Tot slot in één zin uitgelegd waarom ik het onnodig noodzakelijk kwaad vind: een delegee die niet presteert maar toch niet wordt aangepakt door zijn statuut en een directeur die bepaalde investeringen uitstelt om een bonus te halen.
Beiden handelen niet in het belang van de organisatie en worden veroordeelt tot ellenlange meetings met elkaar.
 
Ik ben lid van ACV, voor "het geval van" maar dat is al meer dan tien jaar niet nodig geweest. Het kost me geen arm en geen been om er lid van te zijn, maar eigenlijk zit ik maar bijdrage te betalen zonder dat het echt nodig is.
Exact dit. Zit er bij "in het geval dat", gelukkig nog nooit nodig gehad en hoop het ook zo te houden.
 
Het zou tof zijn om op het einde van je carrière al dat geïnvesteerde geld terug te krijgen, maar dat zal wel naar champagnefeestjes van vakbondsbonzen zijn gegaan zeker? :unsure:
 
Als ik afleid waar je werkt, dan is dat even normaal als dat een psych je veel kan vertellen over pakweg verkrachters, een dokter je veel kan vertellen over zieken, of die AAA die je veel kan vertellen over drankproblemen. Dat toont nog niet aan dat de toegevoegde waarde er is, wel dat zoiets als confirmation bias nog steeds een dingetje is :).
Gelukkig kan je bij de vakbond het succes van je handelingen als medewerker wel afmeten aan het resultaat in de rechtbank.
Ares zei:
If anything ondersteunt het wel wat ik op het einde in mijn post zeg: het is niet normaal dat voor de correcte opvolging van admin procedures een vakbond nodig zou zijn, die moeten gewoon werken tout court voor iedereen. Het spreekt eerder tegen een vakbond dat ze dat actief in het leven houden, eerder dan er voor te zorgen dat daar finaal komaf mee kan gemaakt worden.
vakbonden kunnen nu eenmaal niet leven van lucht, als ze rechtzaken willen starten hebben ze daar juristen voor nodig, dus is er geld nodig (net zoals de werking van werkloosheidskassen overigens). Ja, die moeten werken voor iedereen, maar daar is geld voor nodig. Lidgeld dus. (tenzij de overheid subsidies voor de SYNDICALE werking (= niet-werkloosheid) wil voorzien?
Ares zei:
Ik heb net iets te vaak aan die kant van de tafel gezeten om dat niet te weten :)
wss verkeerd uitgedrukt, maar bij deze :)
Ares zei:
Mooi dus dat jij de verwezenlijkingen wel ziet; ik moet ze nog tegenkomen :). Met tegenvoorbeelden gaan smijten heeft dan ook niet zo schitterend veel zin; ik kan dat ook doen, maar ik moet jou er toch niet van overtuigen dat ze geen toegevoegde waarde hebben en omgekeerd? Die standpunten kunnen gewoon naast elkaar bestaan.
nee, jij claimt dat er geen toegevoegde waarde is. Je mag dan met 100 voorbeelden afkomen waar vakbonden slecht werk leverden (die er zeker kan zijn), als ik enkele zaken kan aantonen waar er wel toegevoegde waarde is, ben je fout. En die voorbeelden kan je genoeg vinden in het verschil tussen het statuut van een dienstenchequeswerknemer in het begin en nu.
 
Het zou tof zijn om op het einde van je carrière al dat geïnvesteerde geld terug te krijgen, maar dat zal wel naar champagnefeestjes van vakbondsbonzen zijn gegaan zeker? :unsure:
je vraagt op het einde van je verzekeringscontract ook niet al je geld terug zeker? ;). En wees gerust, ik heb nog geen glas champagne gedronken op de vakbond en als mijn voorzitter er meer dan 1 op een jaar zou drinken zal het veel zijn. Die tijden waren er effectief, maar zijn gelukkig voorbij. (op lokaal vlak weet ik wel dat er een aantal met een alcoholprobleem zijn, maar champagne kunnen die zich al een tijd niet meer betalen, denk ik :p)
 
Terug
Bovenaan