Werk Ben je aangesloten bij een vakbond of niet ?

aangesloten?

  • Ja

    Stemmen: 34 27,6%
  • Neen

    Stemmen: 89 72,4%

  • Totaal aantal stemmers
    123
Het is heel simpel: de vakbond is niet meer nodig nee.
Vreemd, want ik heb ze wel nodig gehad, meerdere keren. Ik heb nochtans niet het imago van hulpeloos schaapje.

Beide standpunten kunnen tegelijk waar zijn.

1. De vakbond is nodig: ik heb ze verschillende keren echt nodig gehad in een vorig leven.
Tot gratis advocaat toe bij effectieve rechtszaak tegen werkgever die achterstallig loon doodleuk niet betaalde, gewoon omdat die werkgever veronderstelde dat het voor de simpele werknemer toch te duur was om te procederen voor die 2000-3000 euro.

Tot oplossen van contractgeschil voor buitenlandse werkgever omdat de Belgische vakbond zijn buitenlandse partners optrommelde.
Dikke chapeau en dankbaarheid van mij daar.

2. De vakbond overdrijft soms serieus: bv. een tijd geleden die weerstand tegen iets compleet van de pot gerukt zoals het 'opsparen van niet ziek gewezen ziektedagen' bij bepaalde ambtenaren.
 
Er zijn baselines die de mensen beschermen: paritair commite, loonbarema's, mensura die langskomt, etc, etc, etc.
Je beseft dat een paritair comité net bestaat omdat de vakbond (en tegenpartij) daar zit?

Loonbarema's komen door wat er in die paritaire comités beslist wordt. En die barema's kunnen zonder sterke vakbond gemakkelijk opgezegd worden, CAO's hebben opzegmogelijkheden, he.

Dus voor 2 van de 3 zaken die je opsomt zit de overheid er al niet tussen, maar is het werkgever en werknemer die dat afspreken.
 
Ja, uit principe, omdat ze ondanks alle verworvenheden nog steeds nodig zijn, en ten slotte als kleine daad van verzet tegen de neoliberale grootspraak van deze tijden. Case in point: de manier waarop sommigen hier de staking bij Delhaize als een actie van werkschuwe profiteurs van de hand doen. Bedrijven mogen herstructureren zoals ze willen en hebben geen sociale verantwoordelijkheden, die oude vrijsters zonder diploma moeten maar uit hun pijp komen, wie nu geen werk vindt heeft dat enkel aan zichzelf te danken. OK dan...

Ik ben het niet eens met alle "praktijken" van vakbonden en ben ook helemaal geen stakingstype, maar dat is dan ook omdat ik daar gezien mijn werkomstandigheden weinig tot geen reden toe zie.
 
Ik vind het naïef om te denken dat vermits er nu goed over arbeidsrechten wordt gewaakt (door wie was dat alweer), dat dit zo zou blijven zonder druk vanuit een vakbond of gelijkaardige organisatie, en we die maar kunnen opdoeken want geen relevantie meer.

Je kan gewoon al op dit forum regelmatig lezen hoe men in bepaalde KMO's lijkt te denken dat wetten niet voor hen gelden, en multinationals volgen niet specifiek hier in België onze strikte regels vanwege onze mooie ogen.

Alleen is er geen ondersteuning voor zo'n "zonder den bond zou het allemaal slechter zijn"-statement. Ik weet dat dat hun favo argument is, maar het is tegelijk zwaktebod van de vakbond om op basis van hypotheses ipv harde resultaten hun noodzaak te onderbouwen.
Zolang er genoeg landen zijn zonder de vakbondswerking die je hier ziet, waar mensen het nog steeds (meer dan) goed hebben en niet leven zoals bij Woeste en co, is er geen oorzakelijk verband meer tussen de vakbond zoals BE die kent, en bescherming van werknemers.
 
Alleen is er geen ondersteuning voor zo'n "zonder den bond zou het allemaal slechter zijn"-statement. Ik weet dat dat hun favo argument is, maar het is tegelijk zwaktebod van de vakbond om op basis van hypotheses ipv harde resultaten hun noodzaak te onderbouwen.
Zolang er genoeg landen zijn zonder de vakbondswerking die je hier ziet, waar mensen het nog steeds (meer dan) goed hebben en niet leven zoals bij Woeste en co, is er geen oorzakelijk verband meer tussen de vakbond zoals BE die kent, en bescherming van werknemers.
Kan je eens een voorbeeld geven over die landen waarover jij het hebt ?

Want ik kan er mij niet direct 1 voor de geest halen.
 
Kan je eens een voorbeeld geven over die landen waarover jij het hebt ?

Want ik kan er mij niet direct 1 voor de geest halen.
Simpel; steek de grens over, ga in NL eens rondkijken. Geen vakbondswerking zoals in België, laat staan dat er een echt machtige vakbond is, maar de laatste keer dat ik keek (dat zal zo een week of 3 geleden zijn intussen), waren het daar geen loonslaven, slaven tout court, onderdrukten, verschoppelingen en what not. Steek aan de andere kant de grens over en ga naar Duitsland; grote vakbonden met macht, maar een heel andere (en far more responsibilized) vakbondswerking dan in België. Ook daar worden ze niet onderdrukt, uitgebuit en what not.

Het is dwalen om te denken dat den boend in België (van welke kleur dan ook) zaligmakend is of de barrière tegen iets slechter is.
 
Simpel; steek de grens over, ga in NL eens rondkijken. Geen vakbondswerking zoals in België, laat staan dat er een echt machtige vakbond is, maar de laatste keer dat ik keek (dat zal zo een week of 3 geleden zijn intussen), waren het daar geen loonslaven, slaven tout court, onderdrukten, verschoppelingen en what not. Steek aan de andere kant de grens over en ga naar Duitsland; grote vakbonden met macht, maar een heel andere (en far more responsibilized) vakbondswerking dan in België. Ook daar worden ze niet onderdrukt, uitgebuit en what not.

Het is dwalen om te denken dat den boend in België (van welke kleur dan ook) zaligmakend is of de barrière tegen iets slechter is.
Maar dat is geen voorbeeld van ZONDER de bond.

Daar is zowel een geschiedenis van vakbonden als een aanwezigheid van vakbonden.

Ga je een ander voorbeeld geven ?
 
Maar dat is geen voorbeeld van ZONDER de bond.

Daar is zowel een geschiedenis van vakbonden als een aanwezigheid van vakbonden.

Ga je een ander voorbeeld geven ?

Er staat vakbondswerking. Er staat ook dat naar de geschiedenis blijven verwijzen om jezelf te rechtvaardigen hetzelfde is als trekken aan een dood paard.

Als je wil rellen, look on.
 
Er staat vakbondswerking. Er staat ook dat naar de geschiedenis blijven verwijzen om jezelf te rechtvaardigen hetzelfde is als trekken aan een dood paard.

Als je wil rellen, look on.
Er stond ook zonder druk van een vakbond of gelijkaardige organisatie. Dat wil dus niet zeggen dat het noodzakelijk de Belgische vakbond anno 2023 moet zijn, maar toch reageer jij alsof ik dat wel heb gezegd.
 

Vat wel een beetje samen hoe ik er over denk. :oi22:

Voor de mensen die het verstaan natuurlijk (Antwerps dialect). 😂
 
Er stond ook zonder druk van een vakbond of gelijkaardige organisatie. Dat wil dus niet zeggen dat het noodzakelijk de Belgische vakbond anno 2023 moet zijn, maar toch reageer jij alsof ik dat wel heb gezegd.

Logisch toch in een topic dat over de Belgische vakbond gaat? :) Mijn reacties tot hiertoe zijn ook nergens gegaan over werknemers die zich niet in een vakorganisatie of wat dan ook kunnen/mogen organiseren, wel over de invulling van de Belgische vakbonden en hun overbodigheid. Anders had ik niet naar andere landen verwezen waar ze het wel anders en beter kan (al was die verwijzing ook in respons op "zie wat ze in het verleden gedaan hebben, daar zouden we nu terug staan als ze niet doen wat ze doen" --> dat is duidelijk niet het geval).
 
Terug
Bovenaan