Je ergernissen van vandaag - Deel 2

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
Omdat de oude ergernissen een kolossaal gegeven werd om in te modereren, starten we bij deze de gloednieuwe Ergernissen van vandaag - Deel 2! (Link naar vorige thread: https://www.beyondgaming.be/threads/je-ergernissen-van-vandaag-deel-1.24/)

En Makila mag het startschot geven:


Een vraag.

De waterschade binnen in mijn appartement is ontstaan door drie (!) verstopte buizen die behoren tot de algemene delen.
1 buis was verstopt door slijk (al dreef er dus vanalles rond), een andere door een bierblikje :confused: --> ik heb beiden zelf opgelost.
De 3de buis = ik heb nog geen idee. Deze buis krijg ik met de beste wil ter wereld niet ontstopt.

Anyways, het onderhoud door de buren laat te wensen over.

1. Ik vermoed dat de schade bij mij in het appartement gedekt is door de brandverzekering.
Ook als de verzekering kan aantonen dat dit door nalatigheid is. Want dan is dit gewoon de BA verzekering.
Het kan wel zijn dat ze het geld dan komen halen bij de buren maardat is niet mijn probleem.
Ik heb persoonlijk namelijk hier géén schuld aan.

2. Wat ivm de kosten voor het ontstoppen van buis 3 door de dakwerker?
Als de oorzaak bijvoorbeeld slijk is, is dat dan gedekt door de blokpolis? Of ook door de eigen brandverzekering?
Of is dat gewoon 'zelf' te betalen' door alle eigenaars ???
Nu vraagt de verzekering aan mij persoonlijk "wie de eigenaar is van de afvoerbuizen" en "wie zijn schuld het is dat die buizen verstopt zijn"
Dat zijn toch vragen die hun expert zelf beter kan beantwoorden? :unsure:

Het eerste antwoord weet ik wel te zeggen. De afvoerbuizen lopen voor 100% door de gemeenschappelijke delen aan de buitenzijde van het gebouw dus de eigenaar is dan de gemeenschap.
Wie zijn schuld het is kan ik niet zeggen. Ja deels door het niet goed proper maken van de dakgoot (Dat is de taak van de bovenburen volgens het Vlaams woondecreet van 1 januari 2019).

Maar is de schuld dan volledig (lijkt mij van niet maar wie ben ik)? Dat is toch niet aan mijzelf om te beoordelen? :support:
:support:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maandag door afzender pakje afgegeven aan bpost om 9u30. Nog altijd niet toegekomen. Volgens website 95 procent van pkjes volgende dag in huis.

Niet dus
 
mensen die "voor de deur van een douanelokaal op de luchthaven" de ideale plaats vinden om hun honden hun gevoeg te laten doen (ten minste nog op zo'n speciale doek ervoor, maar toch. voze mensen)
 
Tussen gisteren 15u en vanmiddag 12u stond er vier keer een auto van een garageklant voor onze poort. Er hangt nochtans een nummerplaat sticker op. Vier keer dus die garage mogen binnendretsen om te vragen of de auto weg kon. Één keer was het een meneer die rap iets kwam afgeven, oké is niet oké maar hij was gepast gegeneerd en ook twee minuten later weer weg. Maar drie keer gewone klanten die sleutels binnen gooiden voor hun onderhoud en riebedebie waren. En drie keer de garagist ‘ah ja ik ging nét … verplaatsen’. Na drie keer heb ik dus het gevoel van ‘zwans nie, je ging die auto laten staan in de hoop dat we niet thuis waren of buiten moesten’. We blijven lachen en vriendelijk want het blijven de buren maar ik merk toch een meer en meer ‘ik probeer het toch efkes’. Ik kan nu toch geen van die prikmatten van de polies voor mijn garage leggen. (Of wel? Kan dat? Vraag mij af of Alibaba dat verkoopt…)
 
Tussen gisteren 15u en vanmiddag 12u stond er vier keer een auto van een garageklant voor onze poort. Er hangt nochtans een nummerplaat sticker op. Vier keer dus die garage mogen binnendretsen om te vragen of de auto weg kon. Één keer was het een meneer die rap iets kwam afgeven, oké is niet oké maar hij was gepast gegeneerd en ook twee minuten later weer weg. Maar drie keer gewone klanten die sleutels binnen gooiden voor hun onderhoud en riebedebie waren. En drie keer de garagist ‘ah ja ik ging nét … verplaatsen’. Na drie keer heb ik dus het gevoel van ‘zwans nie, je ging die auto laten staan in de hoop dat we niet thuis waren of buiten moesten’. We blijven lachen en vriendelijk want het blijven de buren maar ik merk toch een meer en meer ‘ik probeer het toch efkes’. Ik kan nu toch geen van die prikmatten van de polies voor mijn garage leggen. (Of wel? Kan dat? Vraag mij af of Alibaba dat verkoopt…)
We hebben dat hier ook voor met klanten van het kapsalon hierlangs.

Het kapsalon heeft parking maar dan moet ge kunnen manoeuvreren.

Veel van de bommas kunnen dat niet en blijkbaar niet goed genoeg te been om om de hoek langs de weg te gaan staan waar plaats zat is.

Dus staan ze voor ons poort. Als ge dan iets gaat zeggen bekijken die bomma's u als een schaap aan en zouden ze nog in discussie durven gaan dat ze niet voor een poort staan.

In uw situatie, zou ik op de garage een sticker hangen met de melding dat er huur gevraagd wordt als ze ongevraagd komen parkeren. En een wielklem erop.
 
Mijn loonfiches ontvang ik via de e-box.
Op zich geen probleem, loon komt op tijd en correct dus ik bekijk die nooit

Wou vandaag toch de laatste openen omdat ik iets wou bekijken ivm ancienniteit.
Open e-box, staat daar nog een documentje:

Aanslagbiljet onroerende voorheffing - aanslagjaar 2023
Heb ik daar een mail van gekregen? Het zegt mij niks, zou kunnen maar mails worden gedelete na 30dagen.

Ik moet dus 1026€ betalen voor 08/10/2023 :headshake: Opmaak document: 08/08/2023 :crazy:

Andere jaren is dat ook pas januari-februari dat we die ontvangen dus totaal niet verwacht dat die er nu al staat te schimmelen, ook niks per post ontvangen.

Wat is nu de kans op een boete of dat ze intrest aanrekenen? Want dat begint blijkbaar te lopen de 1e dag volgend op de maand uiterste betaaldatum.
 
Tussen gisteren 15u en vanmiddag 12u stond er vier keer een auto van een garageklant voor onze poort. Er hangt nochtans een nummerplaat sticker op. Vier keer dus die garage mogen binnendretsen om te vragen of de auto weg kon. Één keer was het een meneer die rap iets kwam afgeven, oké is niet oké maar hij was gepast gegeneerd en ook twee minuten later weer weg. Maar drie keer gewone klanten die sleutels binnen gooiden voor hun onderhoud en riebedebie waren. En drie keer de garagist ‘ah ja ik ging nét … verplaatsen’. Na drie keer heb ik dus het gevoel van ‘zwans nie, je ging die auto laten staan in de hoop dat we niet thuis waren of buiten moesten’. We blijven lachen en vriendelijk want het blijven de buren maar ik merk toch een meer en meer ‘ik probeer het toch efkes’. Ik kan nu toch geen van die prikmatten van de polies voor mijn garage leggen. (Of wel? Kan dat? Vraag mij af of Alibaba dat verkoopt…)
Moet je in of uit je garage?

In uw garage -> Blijven zagen tegen de garagist
Uit uw garage -> Politie bellen en laten takelen en kosten terugvorderen van de eigenaar.

Kans bestaat dat er veel eikels en egoïsten in uw buurt wonen, kans is even groot dat die garagist zegt "zet hm maar ffkes bij de buren in het vervolg"

Andere optie: Aangetekend uw buur/garagist op de hoogte brengen hiervan en de wijkagent contacteren om ff langs te gaan.
Als zij geen rekening houden met u moet jij het ook nie blijven proberen
 
Wat is nu de kans op een boete of dat ze intrest aanrekenen? Want dat begint blijkbaar te lopen de 1e dag volgend op de maand uiterste betaaldatum.
Boete? Twijfelachtig.
Interest? 100% zeker al aangerekend en te betalen op 01/11

Vanaf de 1ste dag van de maand die volgt op de maand van de vervaldatum wordt voor een volledig maand interest berekend.

Tenzij de tarieven veranderd zijn zonder mijn weten zal dit 3,42 EUR zijn op dat bedrag aan 4% jaarinterest.

Nutteloos weetje: voor de btw was dit vroeger de 21ste van de maand maar dit is nu ook de eerst geworden om de regels te harmoniseren :unsure:
 
Boete? Twijfelachtig.
Interest? 100% zeker al aangerekend en te betalen op 01/11

Vanaf de 1ste dag van de maand die volgt op de maand van de vervaldatum wordt voor een volledig maand interest berekend.

Tenzij de tarieven veranderd zijn zonder mijn weten zal dit 3,42 EUR zijn op dat bedrag aan 4% jaarinterest.

Nutteloos weetje: voor de btw was dit vroeger de 21ste van de maand maar dit is nu ook de eerst geworden om de regels te harmoniseren :unsure:
01/11 is om hè, nog niks van ontvangen 😊

Dus eigenlijk: Te betalen voor 08/10 wil zeggen dat je tijd hebt tot 30/10

Aah 4% jaarintrest? Ik dacht dat het per maand was 😅
 
Dus eigenlijk: Te betalen voor 08/10 wil zeggen dat je tijd hebt tot 30/10
Dat klopt in praktijk. Al denk ik dat ze wettelijk dus gewoon al interesten mogen aanrekenen vanaf 08/10 (maar dat doen ze voor zover ik weet niet. Die periode van 08/10 tem 31/10 is de coulance periode)

Maar als je niet tijdig betaalt dan rekenen ze volgens mij wel de interesten aan voor de volledige maand oktober ?
(Dat laatste heb ik natuurlijk nog nooit getest - dat eerste al dikwijls - dus laat mij weten of je iets extra moet betalen hé)
 
Laatst bewerkt:
Het winteruur is begonnen en daarmee ook het inbraakseizoen 😏. Twee huizen naast mij hebben ze om half 8 deze avond ingebroken.

Vorige winter is er ingebroken bij mijn buren, mijn buren schuinover, mijn achterburen, en de buren drie huizen naast mij. Laten we hopen dat ze mij vergeten...
 
Het winteruur is begonnen en daarmee ook het inbraakseizoen 😏. Twee huizen naast mij hebben ze om half 8 deze avond ingebroken.

Vorige winter is er ingebroken bij mijn buren, mijn buren schuinover, mijn achterburen, en de buren drie huizen naast mij. Laten we hopen dat ze mij vergeten...
Hopelijk niet want nu denkt de ganse buurt dat jij de dader bent.
 
Hopelijk niet want nu denkt de ganse buurt dat jij de dader bent.
Hoef ik toch al niet meer naar het straatfeest te komen 😄.

Ik begrijp de mensen ook niet die een dure auto hebben, plaats in de garage en die auto dan altijd op de oprit laten staan. Het is niet moeilijk om te weten wanneer ze weg zijn.
 
Hoef ik toch al niet meer naar het straatfeest te komen 😄.

Ik begrijp de mensen ook niet die een dure auto hebben, plaats in de garage en die auto dan altijd op de oprit laten staan. Het is niet moeilijk om te weten wanneer ze weg zijn.
Jamaar, anders zie jij die auto niet he, wanneer jij daar nederig passeert.
 
Hoef ik toch al niet meer naar het straatfeest te komen 😄.

Ik begrijp de mensen ook niet die een dure auto hebben, plaats in de garage en die auto dan altijd op de oprit laten staan. Het is niet moeilijk om te weten wanneer ze weg zijn.
Hoh ja, op den duur. Als je al moet beginnen denken om uw auto altijd binnen te zetten zodat potentiële inbrekers dan niet precies meer weten wanneer je er wel of niet bent. 't Is ook aan de politie om extra te patrouilleren hé.

Ik laat altijd lichten branden als we weg zijn.

En ik heb een karton uitgesneden van een persoon op schaal. Die staat verticaal geplakt aan m'n robotstofzuiger en rijdt rond in de living als we niet thuis zijn. En er speelt een cassette met keihard gekreun in de slaapkamer. Zo'n bakje met witte ruis staat in de badkamer, precies of iemand is aan het douchen.
 
Terug
Bovenaan